Mitä muutoksia taigaan on tulossa? Ja meneekö toimitukset kesäkuulle?
Lähetetty minun MotoE2(4G-LTE) laitteesta Tapatalkilla
Printable View
Vehtaaminen piirrustusten kanssa koski lähinnä rungon kestävyyttä. Valmistajalla ja minulla oli eri näkemykset matalasta yläputkesta Toimitukset menevät näillä näkymin kesäkuulle.
Sen verran spekseistä muutosta, että rungon läpi voidaan viedä teleskooppisatulan kaapelointi.
^Aamukahvit melkein näppikselle! :D
Ulkomaan foorumilla joku ihmetteli kovasti, että snow malliin laitetaan 2XL renkaat vain 80mm leveille vanteille kun 100mm kuulemma toimii paljon paremmin kyseisen renkaan kanssa. Onko 2XL kokemuksia 80mm vs 100mm vanteella ja onko harkittu snow malliin 100mm leveää?
http://forums.mtbr.com/fat-bikes/26x...958904-33.html
Kävin tässä väliajalla omaa odotellessa heittämässä parituntisen protolla. Koko oli M, mulle siis iso.
Metsässä ei naurettu. Siellä hirnuttiin.
Geo on kyllä mahtava. Käsiteltävyys liian isokokoisenakin Fatboyhin verrattuna on eri planeetalta.
Pyörää on helkkarin helppo maneerata, ohjaamossa liikkuminen on todella helppoa.
Lisäksi pyörän vakaus antaa mahdollisuuden vaikkapa pysähtyä pedaaleille ja rauhassa mietiä mistä paha paikka ajetaan. :)
Ja ne pahat paikat ei tällä olekaan niin pahoja. Yksikään polun mutka ei myöskään tuntunut ahtaalta, ei tullut oloa että pyörä ei taipuisi.
Ketteryys on sana joka tulee mieleen.
Ylämäkeen pyörä nousee helkkarin hyvin. Kuvaavaa on myös se että protossa on 32t edessä. Spessussa oli 28t. En kaivannut kertaakaan 32t pienempää.
Samat paikat missä Spessulla mentiin "rajoittimella" ylös, Pole meni helpohkosti. Polkemistehokkuus on pirun hyvä.
Ne alamäet...voi helvetti sentään. :D
Pitää kai tarkistaa myös omaa tiukkaa kantaa siihen ettei läski tartte joustokeulaa. Polella nimittäin mieluusti tykittää sellaista kyytiä että mäkeä laskiessa hiipi väistämättä mieleen ajatus naurun määrästä jos nokalla olis vielä joustokeppi. Suupielet repeäis kaiketi. :D
Geometria suorastaan yllyttää ajamaan lujaa.
Pyörällä ajaminen on aina nautinto, ja saa hyvälle mielelle.
Tällä kerralla kerroin vaan oli jotain mitä ei ennen ole koettu.
Tästä(kin) Polen pyörästä kuullaan vielä.
Pitkä akseliväli / loiva keula ja ketteryys ei edelleenkään voi mahtua samaan lauseeseen.
Sama kuin sanoisi auringon kiertävän maata :)
^^Kyllä sille joustokepille paikkansa on. Eilen Messilän SM enska reitit jäykällä Dudella 4.8 alka ajaneena on helppo todeta, että kyllä ne vauhdit on selkeästi eniten kiinni joustokeulan puutteesta. Nopeat pomputtavat paikan selkeästi pahimmat.
Eli kyllä silloin, kun mennään pahempaa settiä alaspäin kovalla vauhdilla tuolle on tilaus, tosin pääkallokerroinkin kasvaa huomattavasti.
Toisaalta omassa normiajossa pärjää 90% ilman ja 10% voi ajaa hiljempaa kovankeulan rajoissa. Luultavasti sekin tulee silti joskus testiin ostettua.
Juuri noin minäkin ton juustokeulaidiksen olen ajatellut. Kyllä jossain vaiheessa voisi jonkunlaisen hankkiakin.
Pipo:lle:
Ei oikein voi ketteryyttä, tai sen puuttumista, spekseillä määritellä noin yksioikoisesti.
Ketteryys muodostuu kokonaisuudesta ja hyvästä käsiteltävyydesta. Ketteryys on myös subjektiivinen juttu.
Minun nykyinen läski on esimerkiksi akseliväliltään pidempi kuin edellinen ja on minusta selvästi ketterämpi kuin vanha.
Olen kyllä niin kiintynyt kaikkiin omiin ennakkoluuloihini että en niistä kovin mielelläni luovu :)
Mutta jos tilaisuus Oulussa tulee niin ilman muuta koeajon mielelläni suoritan.
Oulussa on yksi proto ajossa, pijä silmät auki ;)
edit, menee vähän läskiaiheen ohi, mutta samoista geomeriaeroista "totuttuun" puhutaan, lukaiskaahan;
https://m.facebook.com/groups/177879...&ref=bookmarks
Minusta läskipyörän pitää olla vähä mehtäraktori, vakaa ja luotettava alustalla kuin alustalla. Tietenkin voi olla vähä tylsä, mutta farley lyhimmällä chainstayllä tuntui hervottomalle kivikossa ja poukkoilevalle kovemmassa vauhdissa. Varsinkin kun täysjäykkä ja isot kumit teki kunnon Superpalloksi. Eikö läskin suhteen pitäisi etenemiskyvystä eri alustoilla?
^^Kuten jo sanoin, suosittelen vahvasti koeajoa.
Uskallan väittää että yllätyksiä on luvassa. :)
Epäilen yllätyksien suhteen, sillä jotain kokemusta pitkistä akseliväleistä ja loivista kulmista löytyy. Ne ovat ehdottomasti erilaisia ja vakaita ajettavia, mutta kyllä se ketteryys ainakin oman sanakirjan mukaan merkitsee jotain aivan muuta kuin sitä mitä tämän kaltaiset pyörät tarjoaa.
Ja tämä ei nyt todellakaan ole mitään Taigan vähättelyä, tai dissaamista, enkä epäile hetkeäkään etteikö olisi kykenevä pyörä. Kaikkea ei vaan saa samaan pakettiin ja kulmia loiventamalla ja pyörää pidentämällä se ei omien kokemuksien mukaan muutu ketterämmäksi, ainakaan sillä tapaa miten minä sanan käsitän.
Nyt ajettu Taigan protolla(M-koko) muutamat lenkit lisää. Verrokkina lähes 2 vuotta ajettuna Spessun Fatboy M-kokoisena.
Kulmista ja mitoista ymmärtävä voi näitä kahta vertailla paperilla.
Mitä mä olen vertaillut ajamalla, Taiga on ketterämpi. Jopa vaikka toi M-koko on mulle selkeästi liian iso.
En tiedä miten ketteryys sitten pitäisi käsittää. Paremmin toi Pole taipuu tiukoissa mutkissa, hitaissa polkukiemuroissa. Kivien ja kantojen kierrossa.
Paaaljon helpompi käsitellä kuin Spessu. Joka suhteessa. :)
Voihan toki olla että koettu ketteryys on ns. kaikkien osien summa. Yhtäkaikki se ketteryys on olemassa.
Hyvä käsiteltävyys kaiketi edesauttaa myös kokemaan pyörän ketteräksi?
(Edit:vai kulminoituuko se juuri tähän?)
Taigan käsiteltävyys on mielestäni erinomainen. Hitaassa ajossa kannonkierrossa. Nopeassa kivikkotykityksessä alamäkeen. Teknisissä nousuissa. Teknisissä alamäissä.
Kannattaa oikeasti heittää ennakkoluulot romukoppaan ja tutustua aiheeseen. Käytännön tasolla.
Ja kyllä, olen omani jo tilannut.
En hehkuta Taigaa siksi, vaan siksi että uskon sen edustavan ominaisuuksiltaan markkinoiden tarjonnan kärkipäätä.
Ainakin mun vaatimuksiin.
Ja tottakai olen helvetin innoissani kun tiedän kuinka hieno pyörä mulle on tulossa. ;)
Juu, sieltä saa tietoa titanium versiosta, meikäläiselle rungon upgrade hinta oli liikaa, tulollaan pitäisi olla alurunko + titaanikeula...
Noni, nyt kun pyörän ostamisesta on miltei puoli vuotta, niin voisin kertoa fiiliksiä pyörästä. Pyörä siis varmaan on hyvä, paria puutetta lukuunottamatta. Nimittäin ei vieläkään ole näkynyt. Reissut on vähän kaatunut siihen "no mennään sitten kun saan polen" periaatteella, ja muutenkin vähän tullut väsynyt vitsi.
No, ehkä tää odottimen alkaa jo turhauttaa. Ehkä ens kuussa. Mitenkäs muilla? :D
On sieltä matkan varrella kuulunut kuulumisia, rungossa jouduttiin tekemään muutoksia josta tuli lisäaikaa ja nyt taitaa olla dt swissin kiekoilla toimitusongelmia. Vähän tällaisia starttaus vaikeuksia.
Tieten sitä olisi saanut trekin tai cuben kun olisi menny kivijalkaan ja kantanut pois. Mutta usko kova (kaikista viivityksistä huolimatta) pyörään niin ei tässä oikein muu auta kuin odotella.
Kyllä ne ongelmat on tuolla Kauko-Idän suunnalla, kun ei tuu edes runkoja. Lieneekö kierrätystölkit loppu :p:p...
Itse kyllästyin odottamiseen, ostin jo toisen fillarin, rakennetaan POLE sitten jos vaikka joulupukki tois
Onhan niitä runkoja ja kokonaisia pyöriä tullut jo. Mä luulen että painotus tuotannossa on ollut täpäreissä, niitä kun on tullut ja niiden pääasiallinen sesonki on kesäkausi. Ja fättien taas ajatellaan ehkä olevan enempi talvipyöriä. Vaikka esim mä ajan kaikki ajot fätillä. Onneks meni hermo odotteluun suht ajoissa ja ostin farleyn siksi aikaa kunnes pole tulee, ois tullu liian pitkä ajotauko muuten. Kovia jamppoja muuten tuolla Kaukoidässä, kun tölkitkin on titaania.. tai ehkä ne on vaan paremmat Jaffat semmosissa! :-)
Ketju kait koskettaa tuota Taiga versiota POLEsta, on tullut täysjuustoja ja kaupunkipyöriä...:cool: