Mä voisin myydä kans jos en heittänyt sitä roskiin. Pitää tutkia.
Printable View
Mä voisin myydä kans jos en heittänyt sitä roskiin. Pitää tutkia.
tänään lähti sitten takarengas irti, ylämäessä onneksi enkä "kasseja" runtannut tankoon ...
Mitäs te tuolla "huoltokirjalla" luulette tekevänne? Siinä luki vaan että ennen ajoa tarkista että mutterit ja pultit on kiinni. Aja. Omani jätin kauppaan.
Mä en ole saanut neppareita vielä avautumaan. Enkä usko heti hajoavankaan, noihan joustaa ihan mielettömästi.
Täälläkin PDW:n neparit ovat pysyneet kiinni ja muovit täysin ehjänä. Tosin takalokari pyörii 27,2mm ohuessa satulatolpassa turhan herkästi, jotain pitäisi vielä virittää.
Vaihdon omaan läskiini chargen scoop satulan. Tuo ritcheyn trail tolppa on kyllä niin uskomattoman pas... huono että voi elämä. Lyhyet kierteet alumiinisessa vastakappaleessa johon pitää tähdätä kuusiokoloruuvi jonka kantaan ei puolestaan saa menemään rakenteen vuoksi kuin pallopääavaimen. Kuka täysidiootti tuon on suunnitellut? Meni ainakin 1h satulan vaihtamiseen. Ja pari kirosanaa perheen iloksi tuli sanottua.
Olen samaa mieltä. Satulatolpan yläpää on huono ja vaikeasti säädettävä. Oma penkkini tahtoo kallistua taakse. Se on asennettu hieman taakse ja oma elopaino vääntää satulaa.
Huono on tämän ketjun otsikko. Tosi huono. Selvyyden vuoksi olisi syytä nimetä vaikka muotoon White , läskilada, koska se olisi helpompi huomata. Tai pudottaa lada kokonaan. Ei norjalaiset tee ladoja. Mikäs sitten nimeksi, jos Putin alkaa myydä läskejä?
Ehkä ketjun aloittaja on Keravalta. Heillä on oma keskustelunsa luonnollisesti Los Gueravas-nimisessä keskustelussa :)
Nyt löytyi se heikko kohta eli tuo tolppa ...shimmiä vaille Thomson täällä siihen ratkaisuna :)
Mä asentelin tänään ICE V8 hissitolpan
Perskeles, harmittaa kun ei nyt ole mitään valittamista ja kaikki pelaa, ohjekirja on ja kasausohjeetkin löysin paketista, kaverin Tunturia kyllä pajotettiin tänään retkellä kun meinasi murentua kivikossa ja juurakossa. Menis nyt etes kampi niin kuin tuosta Canondalesta tai jotakin niin että voisi ottaa osaa keskusteluun. vaan ei kun pitää sen vaan kestää ja pelittää helekatin Pirkka Fättäri :D
Kerroppa Bansku sitten tuosta Ice V8:sta kokemuksia kun ehdit tuolla Hissitolppaa ketjussa. Hieman olen tuota hinnan takia mietiskellyt ja epäillyt.
Ihan hyvä ensi vaikutelma tolpasta. Tein heti ylimääräisen reiän n.20mm kohdallekin eli nyt saa tiputettua ylhäältä 20mm, 45mm ja 90mm. Viikonloppuna testailemaan. Sen verran huomasin itsekkin että kun tossa assulla kurvaa oikein jyrkästi vasemmalle niin jarrulevy pitää hiukan ääntä. Varmaan ihan luonnollista että tuollainen alumiininen etuhaarukka sen verran elää.
Pitäis varmaan ajaa enempi ja vähemmän kuunnella ja tutkia fillaria tallilla :)
Tänään jäi ajot ajamatta vaikka mahtikeli alkas näin illasta olemaan. Meni ilta käydessä biltemasta tarakka ja värkätessä siitä läskiin sopiva levittämällä ja lisäämällä silikoni muovista kura eristetystä pohjaan. Huominenkin menee lastenvahti hommissa -> jos siis saisi projektin loppuun ja perjantaina pääsis testimään vieläkö selkä paskottuu. Lauantaina sitten viemään asuntovaunua syötteelle talveksi.
Pikalinkut. Ovat olleet otsikoissa aina käyttäjien virheistä kivikolhuissa auenneisiin ja tehtaiden asennusvirheisiin asti eli eipä ole uusi juttu. Jos menet oikeaan pyörähuoltoon ja kysyt kokeneelta mekaanikolta osaako ihmiset käyttää pikalinkkuja niin voi tulla aika tyhjentävä vastaus eri ongelmista mitä ne ovat huoltaneet eli toisinsanoen luennoineet käyttäjälle miten ne toimii.
Ohjainlaakeri. Taas sama stoori. Suurin osa käyttäjien virheitä kun sillä löysällä laakerilla lonksutellaan menemään siihen asti että koko paska on täysin hajalla. Puhumattakaan niistä tee-se-itse-sankareista, jotka ajoasentoa säätäessään joko ottavat speiserit pois kokonaan eivätkä lyhennä putkea tai muutenvaan jättävät paikat löysälle. Sen jälkeen perinteinen: meneekö takuuseen? -säätö. Kysyt taas kokeneelta mekaanikolta niin varmaan on monenkirjavaa juttua nähty. Ihme sinällään että porukka ei niitä aiemmin tajua kun jokaisessa jarrutuksessahan se lonksuu.
Rengas. Joo, sama stoori kuin yllä. Suurin osa käyttäjien virheitä tai tehtaalla tehtyjä asennusvirheitä. Ei ne kiinalaiset lapsetkaan ole ihan sieltä ammattimaisemmasta päästä ihan joka kerta.
Oikea ratkaisu ei aina ole paine ja ei se rikki revennyt rengas ehkä takuuseen mene jos kyljessä on max 4 bar painesuositus ja sinne työntää sen 7 bar yrittäessään nostaa sitä vanteelle.
Aina väliin mahtuu muutama valuvikainen, mutta ne ovat selvässä vähemmistössä ja harvemmin vaikuttavat varsinkaan vanteelle nousuun. Samaan muottiinhan ne vetää ne reunalangat valmiiksi mittoihin tehtynä joten silloin olisi muotissa vikaa jos kokoajan tulisi asennuskelvotonta tavaraa ulos.
Läskien kohdalla nyt on vielä enemmän laittoa, koska vanne ja rengaskombot eivät todellakaan ole vakioituneet toleransseiltaan kun kokoajan on tehty eri levyisiä/profiilisia/syvyisiä vanteita joihin välillä tarvii teippiä/vaahtomuovia/kelmua/leikattua sisuria/rukouksia/saippuaa/ehjää sisuria/tubelesta ja muuta säätöä.
Ohjekirja. Onko kenelläkään tullut vastaan polkupyörävalmistajan ohjekirjaa, josta oikeasti selviää jotain tärkeää? Siis sen "käytä kypärää, älä aja rikkinäisellä pyörällä ja jos et tiedä niin käänny ammattilaisen puoleen" lisäksi? Ja nyt siis puhutaan sen pyörämerkin ohjekirjasta eikä esim. Sramin takavaihtajan tarkoista asennusohjeista, koska eipähän pyörävalmistajat usein tuollaista edes toimita pyörän mukana.
Omalla kohdalla vastaantulleet fillarimerkkien ohjekirjat ovat pääosin olleet täynnä diipadaapaa, pois lukien pari harvinaista poikkeusta esim. täysjoustojen linkuston varaosista. Kaikille muille kuin rungolle löytyy ohjeet niiden osien valmistajalta joten eipä hirveämmin tarvitse esim. Cannondalen tms. painattaa puhelinluettelon paksuista nivaskaa joka pyörän mukaan.
Paras vinkki mitä voin antaa on: Tiedä millä ajat. Tsekkaa että on kiekot kiinni ja muut kriittiset paikat pelikunnossa ennen kuin vedät sen takapihan kivikkoalamäen 50km/h vain huomataksesi että pyörässä ei ollutkaan kaikki ihan kohdallaan esim. edellisen renkaanvaihdon jälkeen. Ei ne turhaan ohjekirjassa muistuttele tarkastamaan ajopeliä ennen ja jälkeen ajon sekä kaatumisten jälkeen.
Jos olet ajanut pyörän suoraan ulos liikkeestä etkä säätänyt mitään itse niin silloin on helppo syyttää myyjää, mutta jos otit pyörän laatikosta ja kasasit itse niin silloin kannattaa pitää huoli ettei itseltä lipsahtanut kriittistä virhettä asennusjuomasta tai sen puutteesta johtuen.
Aamen vielä loppuun.
Se on kuule postimyyntifillarin vika, kun siinä on kaikki löysällä, vaikka " Calle" on sen tarkastanut ja saatelapuissakin lukee " valmis ajoon". :)
Päädyin myös uuden satulatolpan tilaukseen. Alkuperäinen on jotenkin surkuhupaisa, pultteja saa olla kiristämässä kokoajan itkuraivarin voimalla, muutoin satula nitisee kiinnityksistään jatkuvasti.
Itselläkin etupyörän pikalinkku oli löystynyt siihen malliin, että rengas tippui omia aikojaan pyörää autoon sulloessa, mutta pistän tuon kyllä ihan täysin omaan piikkiin. Kyllähän perustarkistus pitäisi tehdä viikoittain, että pyörä on ajokunnossa. Pikalinkkujen ongelmatkaan mitään uusia ole.
Ite en osaa 599€ maksavalta pyörältä vaatia täydellisyyttä. Tajuaahan sen nyt jokainen, että halpaa osaa täynnähän noi on. Reilu 300km tullut ajettua ja ilman mitään ongelmia. Ainoa mihin petyin, oli lite-mallin renkaiden ja kehien väljyys.
No entä tonnin maksavalta? Kai edes sen verran voisi vaatia että satula pysyy paikoillaan?
Itselläni ei tuon trail-tolpan kans ole ollut ongelmia, mutta olenkin vinkuheinä.
Mulla on ollut Ritcheyn tolppia useitakin ja niitä on yhdistänyt sellainen seikka, että pultit pitää olla tismalleen oikeassa momentissa (mun tolpissa monesti 16Nm). Sitten on hyvä. Jos on liian löysällä tai kireällä ei ole hyvä.Lainaus:
...Ritcheyn tolppa imee...
No joo, minusta tonninkaan fillarilta ei voi vaatia mitään ihmeellistä osapalettia noihin perusputkiin. Ne on peruskuraa, jotka toimivat kevyessä käytössä ihan ok, mutta esim. itsellä aavistuksen kookkaampana kuskina usein kahden tai kolmenkaan tonnin fillarien satulatolpat ei skulaa, vaan laitan yleensä aina laakista Thomsonia tilalle, kuten tein nytkin. Ja toimii.. :)
Mulla ei ole ollut pro-mallin kanssa mitään ongelmia. Vaikka painoa on 90kg ja ajotyyli melko raskas fillarille. En tiedä onko litessä eri linkut mutta ei noi proon linkut ainakaan ole mihinkään löystyneet ja muutenkin ihan asiallisen oloiset? Ohjauslaakerin löystyminen uudessa fillarissa on käsittääkseni melko yleistä ja ihan normaalia? Vissiin noiden takia niitä pitäisi viedä sinne ensihuoltoon tai sitten huolehtia itse, että joka paikka pysyy kireällä.
Satulatolppaa olen säätänyt vähän ja on sen jälkeen pysynyt paikallaan. Ihan perseestähän noi ovat monella merkillä jos satula pitää vaihtaa mutta aika harvakseltaan onneksi sitä jumppaa tulee tehtyä.
Jarrut ovat kyllä surkeat ja niiden vaihtaminen saattaa tulla eteen jossain kohtaa. En edes tiennyt, että hydrauliset jarrut voivat olla noin huonot. Minulla oli aikanaan ekassa maastopyörässä deore LX V-jarrut ja niissä oli enemmän tehoa kuin noissa.
Vaikuttaakohan parikymmentä kiloa painoa niin paljon, koska minulla nuo jarrut ovat toimineet oikein mukavasti. Yhdellä sormella takanen on mennyt lukkoon oikeastaan joka paikassa. Silti olen pari sormea jyrkemmissä mäissä laittanut ihan varmuuden vuoksi kahvoille ja se on kyllä aina tuntunut olevan riittävästi. Tai sitten ajan vaan liian hitaasti ja rauhallisesti :)
^ Minua ei ahdistaisi vaikka tämä SPPT:n pyörä olisikin. Hyvä vain, niin olisi saanut ensihuollotkin teetätettyä ja ei olisi tarvinnut postin kautta tilailla :). Edelleen olen kyllä erittäin tyytyväinen tähän härveliin ollut tällaisena tutustumisvehkeenä. Jos fättiebola iskee kunnolla, niin sitten voisi ehkä harkita Dudeen sijoittamista, koska noin suuren painoeron kurominen umpeen tällä raamilla ei ehkä kannata. Tai eihän sitä tiedä miten epäonnistunut geometrioiltaan tms. tuo Dude on, mutta luotan sen olevan aika hyvä fillari. Loppujen lopuksi luulen kuitenkin, että tulen tyytymään tähän vajaaseen viisitoistakiloiseeni olemaan vielä vuodenkin päästä. Tai jospa se siihen mennessä vaikka laihtuisi lähemmäs neljäätoista...
Mulla alkoi jarrut pitämään vasta kymmenien kilometrien ajon jälkeen kunnolla. Nyt kun sain uuden BBB:n levyn taakse, niin sisäänajo on jälleen tiedossa.