Ei oo oikeen kukaan suomalainen kunnossa tänä vuona. Tosi paljon telakalla porukkaa tai kuntoutumassa.
Printable View
Ei oo oikeen kukaan suomalainen kunnossa tänä vuona. Tosi paljon telakalla porukkaa tai kuntoutumassa.
Kiitos, tämä topicci löytyi vihdoin.
^ no ei ole kukaan kv. kunnossa, ja osa ei ole edes kansallisen tason kisojen kunnossa. Ja anteeksi, mutta mä sanon että Johanna Peiponen ja Alisa Vainio ei juokse enää. No Johanna voi hölkätä, mutta Alisan ura oli siinä. Ensin aivan liian paljon rasitusta, sitten epätoivoiset reilu vuosi jalkavammaa, ja ei ole ihan normaalita että nuori tyttö sairastuu keuhkoklamydiaan.
Siinä on syynä liikaa epätoivoista reeniä ja liian vähän ravintoa jotka johtaa katastrofiin. Erityisesti jo se reenaus menee ( valmentajan mukaan ) lääkkeiden voimalla...
Ihme jos toisin on.
Mutta nyt on todella jännittävää, ja se on tasan yksi nimi: Usain Bolt. On mun suosikkini urheilussa ( ja piruvie, Mo Farah ei ole ai että kun toivoin...), urheilun ulkopuolella taitaa olla aika pska ja ylimielinen. Tosin ylimielisyyteen on varaa...mä toivon että Boltti voittaa.
Illalla on myös naisten kymppi. Kalevan kisoissa voitettiin kymppi 35+ hölkällä.....
^ "Usain Bolt" Kerrankin samaa mieltä edes jostakin.
"Mo Farah ei ole ai että kun toivoin..." Miksi ihmeessä?
Eipä mennyt mitenkään kevyesti Boltilla välierissä. Tulee todella mielenkiintoinen finaali.
Löin juuri vaimon kanssa vetoa Boltista. Vaikka järki sanoo, ettei voita, niin tunne on suurempi, eli Bolt voittaa satasen ja mä vedon.
Bolttia veikkaisin itekkin. Alkuerien jälkeen en olisi veikannut, mutta välierä näytti parempaa.
Etiopian juoksu vaikutti olevan hukassa mutta naisten 10llä löytyi. Ihan huikea soolo Ayanalta.
Ristus kun kyrsii kun selostajien pitää kaivaa jokin suomi-yhteys menestyjiin.
Joo kyllä se Boltti finaalin kerää nimiinsä. Todella huikea veto kympissä kyllä :) jälkimmäinen vitonen kympissä maailmantilaston kakkoseksi vitosissa tänä vuonna, huh huh :D
No niin!!
Voi harmillisuuden harmillisuus :(
( mä nukuin naisten kympin....mutta se ei siis se harmillisuus )
ps. Kampinallelle tsemiä...
Tällä kertaa näin! Yleisö buuaa ja hurraa. Kaikenlaista
Olipa yllätys. Boltin hieman löysät alkuerät olivat tämän hetken terää eikä säätelyä finaaliin... Oishan loppuun vielä kullan suonnut.
Veto hävitty. Voi kakka, ei niinkään veto, vaan se, ettei maailman kaikkein aikojen upein juoksija päättänyt uraansa, kuten se olisi pitänyt päättyä.
Tä? Huonontaako se mm-pronssi muka tilastoja?
Se hiljainen hetki kun porukka stadionilla tajusi kuka voitti =D
Hieno mies tuo Bolt, 9.58 oli hämmentävin hetki yleisurheilun saralla mitä on tullut todistettua (telkkarista).
Ei tosiaan, jotenkin ajattelisin että tämä oli ihan hyvä päätös uralle, suuri mestari kyllä tiesi että näinkin voi käydä mutta ei halunnut pelata liian varman päälle (lopettaa aiemmin). Urheilullinen ratkaisu. Nostan virtuaalillista hattua Boltille kiitokseksi erittäin viihdyttävistä yleisurheiluhetkistä.
Dopingista en lähde moralisoimaan kärynneitä enkä käryämättömiä, uskon että kaikki huiput uhkapelaa kiellettyjen aineiden kanssa mutta onneksi pelkästään nappia popsimalla ei kukaan voita. Täytyy olla myös muutenkin paras.
9,58 ja 19,19 ovat olleet sellaista silmäkarkkia tv:stä nähtynä, että olisi näin urheiluromantikkona halunnut nähdä noiden tekijän lopettavan voittajana. Mutta nyt kävi näin.
Kaikki urheilijat ei ole mun suosikkeja. En vaan tykkää, pelottavan näköne ja tuo koko perheensä stadionille mikä on mun mielestä typerää, mitäs siitäkin tulisi jos kaikkien perheet tulisi sinne kentälle. Ei kaikista tarvi tykätä, toinen oli Elwan Abeylegesse ( tjsp). Tero Pitkämäki ei ole mun suosikki, mutta Seppo Räty oli ja on :D
^ Kampinallen kanssa samat ajatukset.
Mutta vaikuttiko valmentajan puuttuminen (kisakatsomosta) Kristiina Mäkelän karsiutumiseen finaalista? Neitokainen ei osannut vielä arvioida.
Mun mielestä seli seli.
Mo Farahin perjantain kymppi oli kyllä hieno, muut kaiffarit teki kerrankin kunnon yrityksen eikä tullut sitä helppoa kävelyä+kahden kierroksen kiriä. Hienompi laji kuin 100m miun mielestä.
Harmittavasti jäi naisten 10km katsomatta ja satasenkin vasta jälkeenpäin. Bolt ei kyllä ollut tällä kaudella ihan tip top kunnossa, hienoa että kuitenkin yritti vielä. Kerran vielä Pojat!
Juu, tuo perjantain kymppi oli tosiaan hieno tapahtuma!
Ei ollut muilla jakoa Farahiin vauhtiin lopussa!
Oli naisten kymppikin kieltämättä mukavaa katsottavaa.
Jotakin hienoa siinä on, kun joku on noin ylivoimainen.
Bolt teki hienon uran, syvä kumarrus.
Ayana näytti olevan sellaisessa iskussa että voisi juosta uuden kympin maailmanennätyksen tänä kesänä. Ongelmana vaan on se että muut näyttävät olevan niin kaukana takana että kelpaisivat korkeintaan jäniksiksi alkumatkalle. Dibaba näytti olevan kunnoltaan jostain syystä talviterässä, mutta juoksi taktisesti viisaasti muiden beesissä ja vasta lopussa ohi. Ja Tirop veti jo omaa kovaansa, joten Dibaban melko hengetön loppukirikin riitti:D.
Ja kun Tempokisu tuossa mainitsi tämän vuoden Suomen mestarin ajan reilu 35min niin olen muuten juossut tuon Nikanderin kanssa samaa vauhtia pari vuotta sitten juurikin kympin hölkän:D. Tempokisun juoksema Suomen mestaruusaika oli vuonna 83 noin kaksi minuuttia nopeampi. Alisa Vainio ei näyttänyt olevan Kalevan kisoissa, mutta on vissiin kuntoutumassa.
^ mä painotan kyllä vielä että kaikilla mun kympeillä ( ja kaikissa kisoissa, lukuunottamatta ensimmäistä hölkkääni Valkeakoskella 1982 jonka voitin 10min erolla seuraavaan naiseen..) hölkkäsin jalkakipujen kanssa. Kyllä kympillä syö sekunteja kun joka askeleella *autsista*, ja toki ikää oli vain 17 vuotta, eikä valmennusta. Viikkokilometrit oli noin 50, silloin kun pystyin harjoittelmaan, suurin osa vuodesta meni jalkavammojen kanssa niin ettei voinu edes kävellä.
Olisi ollut upeaa jos olisi voinut vaikka yhdenkin kympin juosta samanlailla kun tempoa; voi mennä niin kovaa kun kunto kestää, ainakin puolitoista minuuttia olisi lähtenyt.. Hölkkien jälkeen ollut yhtään väsynyt taikka edes hengästynyt - toisin kun tempossa keuhkot meinaa lopussa revetä. On hieno tunne kun on voinut antaa kaikkensa. Ja vielä tulee voitto.
Minua taas häiritsi suunnattomasti jos siinä edellä taikka vieressä tai takana joku oli (stana roudasivat Kalevan Kisoihin sen Akemi Masudan mua häiritteen..). Paras tulos tuli kun on heti alussa peli selvä ja saa sitten vaan mennä. Toimi hölkissä ja tempossa, sekä esimerkiksi ikänaisten maantieajossa. Kun näki että haa, muut jäi niin siitä sain vaan lisää vauhtia! Paree olla itse omana jäniksenä.
ps. mä veikkaan että Alisa ei juokse enää. Ei se kuntoutuminen näköjään sujunut reisiluun murtuman jälkeen ja nyt on vielä enemmän terveysongelmia kun niitä on jo hengitystiepuolellakin. Sitten "on löydetty lääkkeet joiden avulla voi harjoitella" - kipeenä kun harjoittelee niin ei se terveys siitä palaa, ongelma pahenee ja monimutkaistuu. Kaksi vuotta taukoa teke jo paljon ikävää, ja ikääkin tulee sitten jo lisää. - on tästä ikävää omaa kokemusta -
Älkää kysykö miksi juoksi...hölkkäsin kipeillä jaloilla. Siinä oli taustalla anoreksiaa, ja sitten kun halusin "olla jotain", muutakin kun koulukiusattu, ja oikein muut lajit ei luonnistuneet. Pyöräily olisi varmaan luonnistunut, mutta ei me tiedetty että sellainen laji on edes olemassa, ja hyvä kun lenkkitossuihin oli varaa.
Jakob Ingebrigtsen, 16v norjalainen taisteli hyvin esteiden karsinnassa. Jaksoi hyvin viimeiselle vesiesteelle saakka, mutta sitten sakkasi eikä selvinnyt jatkoon. Lieneekö nuorin osallistuja MM-kisoissa ?
Jakob juoksi jo 14v 1500m alle 3.50. 1500m hallussa epäviralliset 14-16v maailmanennätykset. MM-karsintajuoksu taisi olla 3. estekisa.
Linkki junnujen ME:
http://age-records.125mb.com/
Ingebritsenillä löysin 11 kpl ME (1500m, maili, 2000m, 3000m esteet). Löytyy sieltä muutama suomalainenkin.
PS. Nuorista puheenollen, amerikkalaisruotsalainen Duplantis, 17v seiväshypyssä karsinnasta finaaliin. Duplantis 7v seiväshypyssä 233cm :-)
:rolleyes:Josta tulikin mieleen että edellisellä sivulla mainitsemani Tirunesh Dibaba vasta aloitti juoksuharjoittelun 14v iässä ja kolme vuotta myöhemmmin juoksi ensimmäisen aikuisten maailmanmestaruutensa Pariisissa 2003. Samoissä Pariisin MM-kisoissa muuten Suomi jäi ensimmäistä kertaa ilman mitalia:D.
Sitten tämä mainitsemani Saara Nikander juoksi 14-vuotiaiden Suomen ennätyksen 5000 metrillä, mutta kehitys jäi jostain syystä junnaamaan paikalleen. Mitä silloin hänen kanssaan juoksin kympin kisan niin aika keijukainen oli että kulku ei ainakaan ylimääräisestä painosta ole kiinni:D. Liekö sitten liikaa kilometrejä ja liian vähän nopeus/voimatreeniä.
Miesten maratonilta jäi mieleen loppuratkaisujen ohella weekend warrior Yuki Kawauchin tarina, kannattaa googletella.
^^ headon, tarvitaan jalkalihaksiakin. Itse aloitin juoksun 12-vuotiaana, koska koulussa oli Cooperin testi ja se vaikutti liikuntanumeroon. Tosin kärsin jo siinä vaiheessa jalkavammoista, penikkatauti vei puoli vuotta. Anoreksia alkoi samaan aikaan. Piti koko ajan osallistua hölkkäkisoihin mutta aina tuli vammoja. 1982 pääsin vihdoin osallistumaan hölkkäkisaan, painoa oli silloin 42kg. Se olisi ollut ihan hyvä, tai jokunen kilo enemmän. Ei se juoksijan laihuus ole kaikkea, kasvava nuori tarvii ravintoa muuhunkin. Sitä en silloin pystynyt ymmärtämään. Kaikkien meidän "lapsitähtien ja suurlupausten" ongelma on ollut että nuorena jaksaa ja haluaa, mutta jalat ja elimistö ei kestä.
Mutta ihmetyttää Hyryläisen hehkutus, upea saavutus sija 25. ja aika jotain 2.35. ??? Juuri Aamulehden jutussa kertoi harjoitelleensa enempi kun koskaan, pitkiä korkeanpaikan leirejä ja ajat paranee koko ajan, ja valmentajan mukaan tavoitteena oli oma ennätys ( eli alle 2.32). Mun mielestä kisa meni näinollen aika huonosti.
Hieman toisesta lajista, arvostan Lotta Lepistön rehellisiä kommetteja EM-kisoista. Sanoo suoraan että voittoa lähdetään hakeen, eikä mitään teen parhaani blaah... Ja reilusti sitten että sijoitus 8. oli pettymys.
#¤% että nään punaista kun toimittajat ( Aamulehti) kirjoittaa jotta "Ayana kipitti naisten 10 000m...." kas kun ei krimaisi. Laittakee kuulkaa että Mo Farah kipitti...
Se on aina naiset kipittää ja kirmaisee ( tosin ei suomalaiset, koske he hölkkää ) , miehet juoksee. aargh.