Kai mää vedän bfl/bfl ratkaisulla, käännän vaan takarenkaan "oikeinpäin" kun lumet oikeesti katoo..
Printable View
Kai mää vedän bfl/bfl ratkaisulla, käännän vaan takarenkaan "oikeinpäin" kun lumet oikeesti katoo..
Ihmeen rullaava toi bfl-kombo on, edessä etu- ja takana takaperin. Ei edes paineiden laskeminen hirveästi ahdista. Pitoa voisin tosin jostain ostaa purkillisin näille keleille.
Ehkä kesällä helpottaa.
Täällä myös ääni BFL/BFL -kombolle
Huoh, kaikkea krääsää sitä "postimyyntiläskissä" saakin ostaja murheekseen. Paineillakaan pelaamalla eivät onniwannin orkkissisurit jaksa nostaa Floatereita venttiilin kohdalta vanteelle, näin ollen maantien syrjää suoritettu siirtymä aiheutti lähes pahoinvointia hyppyyttävällä menollaan. Schwalben sisureita on jo tilattu ja mokomat toivottavasti saavat renkaan oikenemaan vanteelle tasaisesti. Muutoin pitää sitten testata jotakin kohotusta sisurin alle.
Peru tilaus, unohda sisuri ongelmat ja osta litkua tubeless viritykselle. Ajoin pari päivää sitten naulan tms. ylitse Muklukilla, siten että rengas sanoi poks-shhhhh. Pidin renkaan pyörimässä, litku tukki reiän ja minä vain jatkoin polkemista. Sisärenkaalla tuo poks olisi tiennyt tyhjää rengasta ja kilometrien taluttamista ja uusia sisärengashaasteita...
^Litkutus on myös kivaa puuhaa.:)
http://uppaa.net/i/529cd.jpg
1.9bar nousi vanteelle eiku vanteelta.
Tätä ja muitakin maailman voorumeja selanneena olen imenyt itseeni käsityksen siitä miten vaihtelevalla menestyksellä tubeless toimii onniwannin omilla kehillä ja kun lisään siihen oman karmani vaikutuksen olen päättänyt yrittää pärjätä sisurien kanssa ainakin toistaiseksi. Kai nuo kehät voisi joskus keventää, joskin silloin tietysti käy niin että mokomat hajoavat alle. Mun kohdallani kun ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ylittää helposti 0,12 tonnin kynnyksen ilman eväsreppuakin. Samasta syystä johtuen grammanviilaaminen raskaasta pyörästä ei juuri tunnu kaikkein kiireisimmältä asialta fillaroinnin saralla. Tuota renkaan epätasaista nousua en vielä pyrkinyt orkkissisureilla korjaamaan, mutta voisihan tuota laittaa vähän liukkaria ja nostaa paiseet yön yli reiluun pariin kuppilaan.
Kaiken maailman voorumeja voi selata ja saada hyvä neuvoja. Kuitenkin vaista kun itse kokeilee vaikka tubeleksen tekoa fattyn (on one) niin sitten kannataa tehdä OMAT johtopäätokset. Itse tein juuri kevennykset ja tubelekset ilman mitään ongelmia. Nyt ajettu 100km. Tarvii vaan tehdä ajatuksella ja miettiä mitä tekee, hosumatta. Rengas on yllättävän "väljä" vanteelle joka asettaa haasteita. Loppu paineet oli kuitenkin minulla 2,5 bar... Ei se alle 2barin nouse vantelle.
Tarkoitin että löysä laittaa vantelle, mutta vaatii kunnolla painetta että reunat nousee. -> tulee tiivis ja pitävä. No en enmpää töki muurahaispesää.:) Nöösi kun olen.
Hikoileva läski. Normaaliako?
https://lh4.googleusercontent.com/-8...11071_1000.jpg
Litkutettu puolitoista kuukautta sitten ja viime viikolla lenkille lähtiessä huomasin ensimmäisen kerran takarenkaan kylkien pisaroivan molemmin puolin koko matkalta. Tänään ei sitten enää hölskynyt, joten lisäsin uudet 1,5 dl Stania.
Edessä 120 TPI Nate. Ei taittuva. Ei hikoile.
^Normaalia on Stani tekee työtään. Taka kumi hankailee kivikkoon helpommin. 29 renkaansta laskin viime kesänä ajo pinnasta ja kyljistä yhteensä liki 100 reikää, mut yhtään sisuria ei silti puhjennut?;)
^^Vetävän renkaan kyljet joutuvat huomattavasti kovemmalle kuin ei vetävän renkaan...
Onskulta kesäksi vaikkapa työmatkaläskiin halpaa kolmi ja puolituumaista sliksiä alle. http://www.on-one.co.uk/i/q/TYOOBSC1/on-one-bsc-type-1
OT Niiltä tulee myös isoa metalli hammastusta takapakan kevyempään päähän.
Bud & Lou -käyttäjät: miten teillä menee pyörimissunnat renkaissanne? Itsellä Bud on ollut cornering-moodissa ja Lou oli jonkun aikaa propulsion-moodissa. Tällöin oli aivan julmettu pito ja jyrkkiäkin nousuja pystyi polkea putkelta. Rullaavus tasaisella oli vain niin huono että vaihdoin molemmat cornering-moodiin. Kompromisseja...
Mulla ne on vanteilla.
Avaapas ny ääliölle. Kumminpäin on mitenpäin?
Renkaista löytyy nuolet jotka osoittaa tuon suunnan. Kuviota katsomalla voisi päätellä että kun rengas on asetettu cornering-suuntaan, on vähemmän pitoa mutta parempi rullaavuus.
Aha, ok.
Corneerausmoodissa on mulla kumpainenkin. Harkinnut olen etusen kääntämistä toisinpäin, irtolumella tuppaa olemaan tiukemmassa kurvissa sukelteluilmiötä. Tosin kesäkelillä pitoa on enemmän kuin omiksi tarpeiksi, joten paremmat kokeilut taidan jättää ainakin syksyn liukastelukeleille. Samalla voisi kokeeksi pyöräyttää molemmat ympäri ja koittaa jotain kevennyssisuria. Talvella uskaltaisin varmaan ajella molemmat päät propulsioituna, tieajot ovat kuitenkin niin vähäisiä ja enimmäkseen pikkuteitä, joiden reunat ovat useimmiten pehmeitä.
Mukluk2 + Knard ja pitoa riittää. Tänään kalliorinteen viimeisellä patilla (30 cm 80-90astetta) loppui vauhti, eturengas lähti ilmaan. Lensin taaksepäin rinteen alas selälleni (2-3 metrin päähän patista) ja pyörä putosi viereen. Reppuun tuli reikä, mutta kertaakaan ei sutinut :).
Knard tänään mutaisilla poluilla olisi kaivannut lisänappeka. Eteenpäin pääsi mudassa,mutta ainakin 1/4 osan renkaan matkasta hukkui ruopimiseen. Märkään kallioon auttaisi ehkä pehmeämpi kumi, jos sellaista on olemassa...
Knard toimii parhaiten kuivalla kelillä, ihan niinkuin kaikki muukin :). Mutta mukava kesärengas.
^takana.....
Muklukissa on Huskerit, joilla kai pärjää aika pitkälle, mutta kaikki paksu ja märkä alusta näyttäisi viskaavan pyörää poikittain ja meno hyytyy melkoiseksi sutimiseksi. Aiempia kirjoituksia lukiessa jäi vähän sellainen mielikuva, että Nate voisi olla hyvä parannus, ymmärsinkö oikein? Knard kai ei mudassa ole Huskeria kummoisempi kulkija?
Knardi muuttuu mudassa luistimeksi kun kuvio tukkeutuu melko helpolla, Nate on huimasti rouheampi ja itsepuhdistuva eli tavaraa kyllä lentää :) Sitkeässä ja tahmeassa liimamudassa ei oikeastaan pidä mkn mikään kuin telamatto:cool:
Onniwannilta saisi söpön valkoista Floateria halvalla. Optimaalisin rengas omaan ajoon olisi tod näk knardi, mutta floatereita saa melkein kolme samaan rahaan. Meneekö niin pahasti vikaan että kannattaa ennemmin köyhtyä? Puolitoista vuotta ajettu Huskereilla ja kelvannut erittäin hyvin, joten sekin on vaihtoehto. Nyt vaan jo kangas näkyvissä.
Kesän kuivissa olosuhteissa tai vaikka märissäkin, kunhan ei ole mutaista, knardi on kaikin puolin parempi kuin floater. Tuossa edellä jo kommentoidiin knardia mudassa, mutta samanlainen liukastelija se on myös lumella, kuvio menee tukkoon ja rengas muuttuu sliksiksi. Asphaltilla floater on tosi tahmea, mutta jos pelkästään maastossa ajaa, niin siellä se on ihan ok, ja hintaansa nähden erinomainen.
Oikeastaan enintään parin kilometrin siirtymiä tietä, muuten ihan metsässä, poluilla ja vastaan sattuvia muita pehmeämpipohjaisia väyliä. Pitänee kuluttaa nuo Huskerit ja elää niiden mutapidon kanssa (toivoa kuivaa kesää), katsotaan sitten niiden jälkeen uudelleen. Nate on vissiin aika yleispätevä vaihtoehto kokovuotiseen ajoon? Vai onko niiden heikkous sitten lumi?
Naten karkea kuvio rikkoo helposti lumella polun pinnan, muutamalla lenkilllä pistetty sellaiset letkan perille.
Tänään Knard eteni märkiä kallioita, polkuja, savimaita ja mutalampien lävitse pienellä tsemppaamisella. Mukana kulkeneella spessulla (pyörä & renkaat) oli vaikeampaa. Mukluk Knardilla pysähtyi vasta kun takarengas putosi napaa myöden suohon. Onhan tämä hauskaa ja vielä hauskempaa on saatavilla :)