On... Ja arvaat varmaan miten päin niiden pitäisi osua :D
Printable View
^Juu ei ole vielä omissa pystynyt väärin asentamaan... ainakaan 11 vaihteisissa, en toki ole kokeillu meniskö joku 10, 9 tai kasi ketju väärälle jaolle.
Haha :) No mutta tuolla testillähän pääsi järjestyspoliisiksi :)
Neliöpalikka ja pyöreäpalikka ja sillee :)
Täpärissä ja gravelissa on molemmissa sramin 1X systeemit gxp keskiölaakereilla ja molemmilla on ajettu paljon. Nyt huomasin, että kummassakin on kammissa pieni sivuttaisvälys, joka johtuu siittä että kammen akselin ja laakerin sovitus on väljä. On kokeiltu useammalla uuden Sramin laakerilla ja "kevyellä" ylikiristykselläkin, mutta sama välys kaikissa. Merkittävää kulumaakaan kammen akselissa näe, mutta en keksi oikein muutakaan syytä tuohon?
Niin siis meinaat päittäisvälystä? Tuohan katoaa kun non-driveside kampi kiritään laakeriaa vasten. Jos se ei kiristy laakeria vasten, niin en nää mitään ongelmaa laittaa tuohon väliin sovite prikkaa, vaikka sitä ei ohjeessa sanotakkaan.
Jos kyse ei ole päittäisvälyksestä, niin mullakin on sellainen muistikuva, että joissakin sramin laakereissa oli se 22mm puoli ylikokoinen. Enduron irtolaakereissa se on tasan 22mm, kuten kuuluukin olla.
Edit: Tässä oli tuosta juttua.
https://www.bikeforums.net/bicycle-m...p-team-bb.html
En oikeasti käsitä, mitä tuossa on pyörinyt insinöörien päässä.
Joo, vaikuttaisi olevan sama välys kyseessä. Eli kun vaikka polkimesta ottaa kiinni ja heiluttaa sivusuunnassa, niin kammessa tuntuu pieni klappi ja tämän huomaa myös ajaessa.
Kampia kun laitoin kiinni, niin selkeästi näki, että akselin halkaisia on pienempi kuin laakerin. Ei paljoa, mutta näköjään riittävästi. Ajopuolelle tulee sellainen muovinen sovite akselin ja laakerin väliin niin ajattelin, että tämä on liian ohut. Mutta tosiaan välys oli kolmen uuden sramin laakerin kanssa. Väittäisin, että aikaisemmin tätä ei ole ollut.
Keskiölaakereita nuo on molemmat syöneet repullisen yhteensä, mutta kammet on useamman vuoden ajetut. Täytyy varmaan piruuttaan ostaa jonkun muun valmistama gxp laakeri ja kokeilla vielä sillä...tai sitte laittaa kierros sitä ohutta putkimiesten tiivistenauhaa akselin ympärille :D
^Myös kannattaa kysellä jos jollakin vanhoja nelikantteja joissa pultit tallella, luulisi löytyvän.
Niin kuin mulla, nelikanttikeskiöt on entisiä mutta näitä kammenpultteja löytyy. Tosiaankin lähimmässä vanhemmassa pyöräliikkeessä luulen olevan.
Pikalukollinen ketjun lyhennys helppoa, ottaa vaikka lenkki kerrallaan pois kunnes hyvä. Kun vaihtaja muuten säädetty oikein niin kyllä huomaa eturatas/ takaa iso kombinaatiolla koska vaihtaja on liian kireällä. Koskee vain 1x systeemejä.
Nuo ohjeet ovat enempi vaikeita kuin käytäntö. Omissani hyväksyn kun ketju pituus on sopiva molemmissa ääripäissä eikä ole yhtään liian pitkä.
Vanhan ketjun levittäminen vanhan sanomehden päälle ja viereen uusi. Uuden katkaisu samaan pituuteen linkkimäärä enempi huomioiden.
^En ole vielä yli 40vuoteen vaikeana pitänyt. Tuo vertaaminen vanhaan ketjuun hyvä konsti JOS vanha oikean mittainen.
Itse jos ei ole vanhaa ketjua vertailuna, pujotan ketjun pienimmän eturattaan ja pienimmän takarattaan ja vaihtajan läpi. Sitten alapuolelta ketjun päistä kiinni ja venytän ne rinnakkain siten, että vaihtaja ottaa jouseensa jännitystä ja häkki liikkuu alaspäin sentin tai pari verran. Silloin ketju on tarpeeksi pitkä. Toki jos kyseessä täpäri, niin sitten pitää vielä ottaa iskarista ilmat pois ja antaa pyörän olla maksimi "syväyksessä" tämän operaation ajan.
Tai perinteinen isoratas/isoratas +2lenkkiä, ei kyllä toimi nykyaikaisten 1x ja isolehtisten takapakkojen kanssa. Konstit on monet... Kuitenkin hyvä neuvo ettei lyhennä liikaa heti alkuun tekee sitten miten tekee.
Ei lyhennä liian lyheksi on hyvä neuvo.
Yks hyvä juttu ketjun kanssa pelaamiseen on katkenneesta pinnasta sopiva pätkä, johon samalle puolelle koukut päihin, jolla häkki ylös alaputkeen, niin saa jousen vedon eliminoitua.
Oma patentti ja pitkään ollut jo käytössä, monta apua tuosta.
Käykö Simpa GRX 600 kampisarjan pienemmäksi rattaaksi tämä, kun 30 piikkinen on pienenlainen, onko kukaan asentanut?
https://www.bike-discount.de/en/fsa-...-arm-chainring
^Tuolta löytyy https://r2-bike.com/Bottom-Brackets_...GXP-24-22-mm_1
Joo löydän toki itsekin monia vaihtoehtoja eri kaupoista ja R2 on ihan vakiokioski mulle. Yleensä olen käyttänyt Sram/Truvativ -lakruja, mutta kysyinkin Bennyltä mitä oli ajatellut tilalle. Jospa hän olisi jo tehnyt taustatyötä valinnan pohjaksi. Itse en aio laittaa yli satkun* lakruja, vaan tilaukseen saattaa lähteä vaihteeksi Stronglightin tekele kun on sopivan (=hopea) värinen. Firstin halpislakru (Alltricks.com) on ollut kestävä, mutta väärän värisiä nyt vaan tarjolla.
*tai jos joku nyt ilmoittaa, että 300€ keskiö on 100 kertaa parempi ja kestävämpi kuin 30€ keskiö niin kyllä mä sitten voin harkita.
Joo, en itsekkään ihan kauheasti ajatellut siihen sijoittaa. Aika nihkeästi on muuta tarjolla. Omassa on BSA kupit ja praxis:ella on edullisempi laakeri, mutta saatavuus taitaa olla vähän heikko. Löyty tuolta nuren linkinkin kautta.
https://r2-bike.com/PRAXIS-WORKS-Bot...MTB-Road-Crank
Îtsellä maantiepyörässä Praxiksen laakeri, vaikkei GXP, toiminut ja kestänyt. Toisaaltaan samaa teki SRAM:n oma GXP.
Kannattaa vielä testata, että se ei-vetopuolen kampi oikeasti puristaa päittäin laakeria. Eli lisäät kammen alle rikan. Tosin kyllä sen tuntee jo kampea kiriessä, kun se ottaa laakerin sisäkooliin kiinni.
Mun mielestä siis se laakerin sisäkoolin väljyys ei kyllä pitäisi tuntua käsin heiluttelemalla. Voiman alla se voi siirtyä. Jos kampi liikkuu päittäin, se ei ole kiristynyt kunnolla.
Mutta paha täsä on analysoida, kun ei ole itse päässyt tuota rassaamaan...
^Ei kyllä moista esiintynyt omissa GXP:n laakereissa, aina pitänyt helppoina ja luotettavina kun BSA kyseessä.
Kokelinpa hieroa vielä lisää.. :D
Kammissa ei ole päittäin liikettä, eikä ylimääräinen prikka non drive siden puolella vaikuttanut välykseen. Kiristyivät ihan normaalisti ilman prikkaakin. Tieteellisenä kokeena laitoin sähkömiehenteippiä kampien akseliin, niihin kohtiin mitkä ovat laakerin kanssa kontaktissa ja tällä polkimen päässä tuntuva klappi poistui. Kyllä se vaan näyttäisi, että sieltä se välys löytyy. Nyt ajatuksella tutkin kampia, niin onhan se akselin kontaktipinta ainakin kiillottunut, eli kulumisen piikkiin se varmaan menee, eikä sramin toleranssien väljyyteen. Työntömittaa ei ollut, niin en saanut mitattua tuota akselin paksuutta...