Onkohan tuossa jokin vedenkorkeusanturi varsinaisen pesun aikana käytössä? Jos on niin putsaus ja testaus sille.
Printable View
^Varmaankin noin on.
Taidan laiskuuttani ensin pestä tyhjiä koneellisia (kantovedellä), aluksi vaikka kalkinpoistoaineella höystettynä.
Sitten hyvin liukenevalla konepesuaineella. Jos ei auta niin purkua ja puhdistamista ensi viikon alusta kun varaosia paremmin löytyy.
Pulmana on tarkan kartan puute maastopyöräreittien suunnitteluun.
Käytän nykyisin m.retkikartta.fi karttapohjia, mutta kartassa ei näy polkuja vaan tarkimmillaan vain metsäautotiet. Voihan tietysti olla niin, ettei nykymetsissä enää ole polkuja kun ei siellä enää kukaan kulje. Jos niitä polkuja kuitenkin löytyisi, mieluusti kävisin niitä kokeilemassa. Hämärästi muistelen, että nuo retkikartat ovat tarkimmat, mutten ole varma.
Josko joku viisaampi osaisi auttaa. Netistä olisi hyvä löytää, kun mulla ei noita Garmineja tms. laitteita ole.
^entinen peruskartta, eli nykyiseltä nimeltään "Maastokartta" ja se mittakaavassa 1:20 000 on tarkinta valtakunnallista kartta-aineistoa. Karttapaikka, Retkikartta yms. tarjoavat juurikin tuota tarkimmalla zoomaustasolla.
Tarkempia suunnistuskarttoja löytyy vaihtelevasti, mutta niitäkään ei ole netissä yleisesti jaossa juurikaan.
Höpsis, polkuja on kartoissa, oletko zoomannut tarpeeksi? Polkuja on kartoissa jos ne on sinne joku kartoittanut, muttei läheskään kaikkia. Kartoittajat liikkuivat perusteellisesti maastossa kartoittamassa ~kymmeniä vuosia sitten ja osa poluista on jo hävinnyt. Nykyään resurssit menevät lähinnä asuttujen seutujen muutosten kartoitukseen.Lainaus:
...kartassa ei näy polkuja vaan tarkimmillaan vain metsäautotiet
Lisää polkureittejä keksii tavisten kartoittamina mm. erilaisista avoimen datan ilmaiskartoista OSM, Openmtbmap yms. ja vaikka Stravan Heatmapista.
EDIT: ja toi allamainittu on juuri esimerkki OSM-dataan perustuvasta kartasta, joissa on paljon infoa siellä missä ihmisiä asuu ja kulkee, mutta muualla käyttökelvoton.
Tämmösellä oon itte suunnitellut reittejä. Reitin saa myös gpx:nä laitteeseen, jos sellaisen vaikkapa pukki sattuisi tuomaan. [emoji6]
https://www.plotaroute.com/mobile/routeplanner
Jos pelkkää karttaa halajaa;
Karttapaikka (MML)
Pocket Earth (kännykkäsovellus)
Hikepack (kännykkäsovellus)
Komoot (kännykkäsovellus)
Noita oon käyttänyt.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kiitos vastauksista. Nuo kännykkäsovellukset näyttivät näppäriltä erilaisine infoineen.
Olen zoomailut retkikarttaa tarkimmalle tasolle ja nuo katkoviivoilla merkityt ovat kaikki olleet semmoista traktorikelpoisia uria. Noin puolen metrin levyisiä, jalkamiehelle tai pyöräilijän kuljettavia uria en ole tuolta zoomailualueeltani löytänyt. On kait se uskottava, ettei noita normipolkuja karttaan saakka merkitystä muodoissa löydy mökkipitäjästä - ei liioin maastostakaan. Taitaa nuo polut mitä paljon Youtubessa näkyy, löytynevät pääsääntöisesti kansallispuistoista tai kaupunkien liepeiltä.
Tuon olemassaoloa en tiennytkään. Ilmeisesti karttapohja on sama kuin tuossa retkikartta.fi:ssä eli tuo saatavissa oleva tarkin karttapohja ( 1:20000 ), mihin JackOjakin viittasi. Ei ole kartanpiirtäjät kerenneet zoomailualueella kävellä karttapäivityksen merkeissä.
Onkohan aika kullannut muistot, mutta minusta polkuja on paljon vähemmän kuin nuoruudessani. Ei taida enää riittää innokkaita kulkijoita polkuja tekemään. On meillä maastopyöräilijöillä kova urakka, jos meinataan saada metsämme polutettua reittikelpoisiksi.
Tätä on varmasti aiemminkin kysytty, mutta en löydä mistään. Canyon Aeroad pitäisi saada traineriin kiinni, taka-akseli 12x142 ja traineri mallia wanha eli akselin päistä sen saa kiinnitettyä. Löysin tämmöisen Kineticin Traxle Fine T-2100, jolla se ehkä onnistuu, joskin sen saatavuus on huono. Onko kokemuksia millä tuon vempeleen saisi kiinni järkevästi vai onko uuden trainerin hommaaminen seuraava projekti?
Wahoolta löytyy https://eu.wahoofitness.com/devices/...n-bike-adapter , mutta sopivuutta sinun traineriin en osaa sanoa.
Eikun tuo taitaa olla suoravatoiseen, pitäisi kyllä olla myös rengasvetoiseen.
https://eu.wahoofitness.com/devices/...ap-142-adapter on tuo Snapiin sopiva, mutta kallis ja outofstock. Enkä kyllä tiedä tuonkaan sopuvuudesta
Mittatilaus kypärä,100% sopivuus ?Toki hinnakas ja edellyttää keikkaa britteihin.
https://www.sigmasports.com/item/Hex...source=ometria
Mistä saisi Shimano pakka-avaimen tänään noin puolen tunnin pyöräilyn säteellä Tammiston Mäkkäriltä (Hki)? Tarvikeliikkeiden saldot ovat nollilla (kyllä, myös Biltema) tai sitten pyöräkaupat ovat kiinni.
Voin tietysti käväistä pyöräkaupassa huomennakin, mutta saisin syyn lähteä luomulenkille eli ulos, jos keksisin missä sitä myydään. Olen omani kadottanut jonnekin ja se hiukan korpeaa. Eilen tuhraantui sen etsimiseen ja kauppakierrokseen kaksi tuntia.
Toimisko tää: https://varuste.net/Kasettityökalut?_tr=8887
Voin lainatakin, länsi-vantaa, yv:llä kiinni.
Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla
Kiitos timpe, molemmat hyviä vaihtoehtoja. Kun en oikein tiedä mihin aikaan olen liikkeellä, niin on helpompi käydä kaupan kautta.
Motonet löytyy myös: https://m.motonet.fi/fi/tuote/383842...Peruskeskiolle
https://m.motonet.fi/fi/tuote/383852...avain-varrella
Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla
Tätä (jonka saldo siis 0) katselin Motonetistä eilen. Toki tuo varrellinenkin voisi olla, vaikka hintaa sille kertyykin. Tuo sun toinen linkkisi on keskiöavain.
Taidan suunnistaa Motonetiin, kun sieltä saan näköjään myös Infini Lava -valaisimen. Se on mahdollisimman kevyt esimerkiksi vuoristokisoihin, niin että on tunneliosuuksien vaatima valaisin ilman painonlisää.
Tarkoitus olis hankkia joku urheilukello josta vois seurata fillarilenkin pituutta, keskinopeutta, keskisykettä ja mielellään myös kadenssia. Tältä foorumilta en löytänyt juttua Garmin Forerunner 235:stä. Olisko tuo Garmin tarpeisiini sopivin kampe, vai Polarilta v800 tai vantage M? Hinta sais olla alle 300€. Joskus tulee käytyä juoksulenkilläkin, niinpä en "kiinteää" polkupyörämittaria viitsi ostaa.
Mulla on VivoActive 3 ollut erinomainen hankinta työmatkojen ja lähes kaikkien pyörälenkkien taltioitiin.
Toimii kaikkiin mainittuihin, testaamatta on vain golf (tuskin ikinä) ja allasuinti (heti kun kehtaa).
Alle 200€ lähtee, akku kestää hyvin, saa kivoja pyöreitä kellotauluja ja muitakin appiksia.
Ai niin ja 24h aktiivisuuden ja sykkeen mittaus. Reipas vuosi käytössä ja hienompi Fenix tms olisi ollut iso virheinvestointi.
Sent from my Mi A2 using Tapatalk
Kiitos infosta mhelander. Pitää ottaa VivoActive3 myös kyttäyksen alle. Mistä tuota saa alle 200€? Just huomasin et verkkokaupoilla olis erä tehdaskorjattuja Garmin fenix 3 200€. Kovin on paljon vaihtoehtoja, eikä itsellä mitään käryä mikä kannattais hankkia. Aikaisemmin oon menny samsung, sportstracker, btsykevyö setillä.
Sykevyö on ollut tämän kanssa päällä vain muutaman kerran, ihan riittävän hyvin mittaa ranteesta jos ei ihan kisaa mittaa.
Muita sensoreita ovat Wahoon vyö, ilman magneettia olevat kadenssi ja nopeus sekä Garmin Tempe jolla saa ulkoilman lämmöt talteen kun ajelen pidempiä lenkkejä.
Hyvin toimii myös ANT+ sykkeen lähetys toiselle mittarille tangossa kun esim talvella kello jää vaatteiden alle.
Mulla kans vivoactive 3 ollut käytössä useamman kuukauden ajan. Muutama puute/huomioitava asia. Kellossa ei ole kaiutinta (tai sitten se on minulla rikki) eli esim herätyksessä herättää vain värinällä (=en herää). Kosketusnäytön vuoksi joudun pitää näyttölukkoa päällä. Kun näyttölukko on päällä ja haluat pimeässä katsoa kellonaikaa, tulee lukkosymboli kellon ajan päälle (käytän siis digitaalista kellotaulua). Kellossa vain yksi nappula = paljon toimintoja kosketusnäytön kautta = näytön ollessa märkä (=esim uidessa) on vaikea painaa oikeita toimintoja.
Paljon kellossa on hyvää, mutta en ala niitä tässä listaamaan, niitä löytyy netissä olevista arvosteluista. Sen tosin mainitsen erikseen, että iso plussa inhimillisestä koosta (myös paksuus) ja sopivan hillitty ulkonäkö.
Ps. Tänään kilsan uintilenkillä mittasi matkan oikein (altaassa pystyy mittaamaan matkan).
Mistä alle 200e?
Tuo ollut myös harkinnassa, kun pyörämittarina on garmin810.. joten merkin vaihto ei houkuta
Wigglessä näytti olevan n.250e, mutta miten lie takuiden kanssa jos jotain sattuu?
Mistä kotimaasta edukkain tarjous?
Lähetetty minun SM-T580 laitteesta Tapatalkilla
Kiitos myös sas:lle infosta vivoactive3 kellon suhteen. En tiedä tulenko käyttämään urheilukelloa lainkaan ns. normi kellona ranteessa, vaiko vaan urheillessa. Mutta tuo yhden napin ja kosketusnäytön käyttö voi olla hankala ainakin talvella. Edelleen ko malli kiinnostaa silti, jos on tietoa mistä sen saa edullisimmin (kotimaa tai ulkomaa) niin olisin kiitollinen tiedosta.
Tilasin "gunmetal" värisen eBay-kauppiaalta heti kun niitä alkoi saamaan. Taisi marmorilla maksaa jotain 399€ ja tuo maksettu hinta on muistelua ja ehkä pitää tarkistaa.
Kait se on tollanen vivoactive3 hommattava. Eiköhän se oli paras vaihtoehto hintaluokassaan (232€) mun tarpeisiin. Osaisko joku suositella edullista kadenssianturia?
Olin tuossa pyörälenkillä, mistä kehkeytyi suoranainen katastrofi. Täysin omaa tyhmyyttä ja tietämättömyyttäni, mutta myös monen negatiiviseen suuntaan vaikuttaneen osatekijöiden kautta. Näitä osatekijöitä olivat mm. jäinen alusta, minkä päällä n. 10 cm uutta lunta. Tuo kolmen kaatumisen lisäksi hidasti matkanopeutta merkittävästi. Joo, nastarenkaat ovat maastopyörässä hyvä keksintö talven liukkaille.
Lenkkiä ei yhtään helpottanut se, että kännykästä loppui akku eli retkikartta hävisi kuten täsmällinen sijaintitietokin. Suomalainen ei eksy ( eikä varmasti tätä myönnä ), vaan tekee tietoisia ja harkittuja ketunlenkkejä. Koska reitti oli uusi, tein minäkin muutaman huolella valitun ketunlenkin, jotka nostivat selvästi lenkin kuormittavuutta. Joo, ennen lenkkiä kannattaa ladata kännykkä ja ottaa paperiprintti kartasta.
Varsinainen pulma ja todellinen vaara syntyi yllä olevien sirkustelujen kautta siitä, että elämäni ensimmäisen kerran koin energiatason täydellisen romahtamisen. Todella outo kokemus, hyväkuntoiselle epämiellyttävä - minulle vaarallinen. Uskomatonta, miten raju kokemus on tuollainen stoppi lenkillä - pienetkin ylämäet joutui taluttamaan ja oikein tosissaan miiettimään, miten tulla takaisin.
Opettavainen lenkki ja tästä kysymys:
Miten neuvoisit varustautumaan lenkille siten, että lenkillä voin varmistaa riittävän energian saannin ja riittävyyden? Googlen avulla löysin monenlaisia vaihtoehtoja kuten geelin, jauheen ja patukan. Tulee hankalaksi, jos noita kaikkia joutuu testaamaan ja testien kautta löytämään sopivan ratkaisun. Minulle riittää ohjeeksi osta tota ja ota sitä xx minuutin välein.
Olethan jouniJK varmastikin terve? Joku orastava tauti voi olla syynä. Mullon 30vuoden vaelluskokemuksella parikolme vastaavaa. Totaalista sippaamista . Siinä kun tunturissa hiivuin niinnei ollut hauskaa. Leiri tehtiin sitten siihen mihin saatiin.