Täähän näyttäisi toimivan maantielläkin ainakin 5bar paineisiin asti:
2021 Vittoria Universal tyres sealant review | off-road.cc
Printable View
Täähän näyttäisi toimivan maantielläkin ainakin 5bar paineisiin asti:
2021 Vittoria Universal tyres sealant review | off-road.cc
Ei nyt paha tbl ongelma, mutta näppivoimilla en saa juurimutteria riittävän tiukalle, tihkuu litkua kun pumppasin lenkillä. Toisaalta jos laittaa pihdeillä tiukkaan niin sinne ei saa sisuria tien päällä. :)
Ratkaisu: pihdit mukana lenkillä, siivekkeellinen juurimutteri tai tbl venttiili joka kiristetään kuusiokololla.
^ Kiitän kokemuksista, road-tubeless setti on nyt ostoskorissa!
^On. Asennusvaiheessa painan venttiilin tiukasti vanteen uraan ja kiristän juurimutterin mut ei vaan riitä.
Mikä venttiili, minulla Stanin venttiilit pitäneet ihan hyvin. Minusta se Stanin kumikartio puree aika hyvin kiinni DT-vanteen reikään. Yritän toki tehdä sen venttiiliasennuksen mahd.huolellisesti. Heiluttelen venttiiliä että se hakeutuisi hyvin paikalle ja kiristelen mutteria samalla pikku hiljaa. Pari kertaa tuntuu että nyt se on kireällä, mutta kun heiluttaa vähän venttiiliä niin taas kiristyy joku puolikierrosta. Ja tätä jatkan niin pitkään kunnes heiluttelu ei enää tuo löysää siihen kiristykseen.
Kuulostaa vaikealta, mutta oikeasti minuutin parin homma. :)
DT:n omassa venttiilissä kumitiiviste menee reiästä läpi myös vanteen ontelon sisäpuolelle.
Se stanin kartio upoaa ja hapertuu ajan kanssa. En tiedä vaikuttaako litku.
GRC1400 kanssa tuli varmaan dt:n omat vähän erimalliset venttiilit. Ovat kyllä hyvät. Tykkään dt:n venttiileistä just sen vuoksi, etteivät ne oikeasti elä lainkaan pumpatessa. Se heiluminen vähän aina ahdistaa ja miettii, alkaako venttiili ehkä vuotamaan.
Edit:
Haha ;) no dt on näemmä kanssa siirtynyt kartioon. Vähän on erimallinen kuin stanissa. Mutta nämä ovat oikeasti pätevät.
https://www.bike-discount.de/en/dt-s...ess-valve-alu?
Ahaa, kuinka nopeasti? Tarkastin tuossa omista muistiinpanoista, että 9.6.2020 olen nykyiset Stanin venat ottanut käyttöön. Eli neljäs kesä olisi nyt tulossa. Talvet on ajettu sisureilla ja syksyisin olen sitten liottanut venttiileitä vedessä ja koettanut putsata ne mahdollisimman hyvin. Ainakin vielä ne oli ihan virheettömän oloiset. Stanin on myös litkutkin.
Samoin. Litkun pitäisi paikata useamman mm reikiä. Miten ihmeessä kartion mallisen venttiilin juuren ja pyöreän reiän väliin voi jäädä edes 1 mm rakoa. Tai Dt:n neliön muotoisen mikä asettuu ainakin Dt:n vanteen pohjalle siististi voi jäädä isoa rakoa vaikkei venttiilin ja vanteen välissä käytä esim sisärenkaasta tehtyä pientä tiiviste palaa???
Niin mähän sanoin vaan että se heiluminen häiritsee ja arveluttaa pääseekö vena vuotamaan tuosta välistä.
olen aika aloittelija näissä tubeless hommissa, mutta nyt on kyllä sellainen ongelma mihin ei taida auttaa kuin iso kompura. perus gravelking SK on niin löysä että mahdoton saada nousemaan vanteelle, kokeiltu vaikka mitä systeemiä kumin ympärillä jotta olisi tiivis, mutta ei ja suhisee vaan. käytössä 4l tilavuudella oleva kompura ja sisurilla lässähtää samantien kun poistaa ilmat. ei napsahda yhtään sisurillakaan. vanne on joku tlr-ready alexrims 19i ja kumi 38mm.
tuo ns.hylly on aika väljä, auttaiskohan se että tekisi siitä tiukemman teipillä, nyt kehässä taitaa olla kierros keltaista tehtaan jäljiltä. edelleen kyllä se nouseminen, mutta jos saisi edes toisen reunan pysymään siellä hyllyllä sisurilla. wtb i23 ja 650b gravelking oli kyllä jämpti ja nousi kerralla ja pysyi.
https://youtube.com/shorts/Dv7iw0n2S7Y?feature=share
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mä oon tullu siihen tulokseen, että helpoiten välttää tubelässiongelmat laittamalla litkua vähän reilummalla kädellä. Nykyään laimentelen Magic Milk Hi-Fibreä tavallisella suhteessa 1:1 ja selvästi enemmän yhteensä, kuin ohje antaa.
Kun litkua on hyvin tarjolla, että hölskyy, päätyy sitä kaikkialle tukkimaan mahdolliset vuodot heti alkuunsa.
Toi kuituisempi saattaa olla pätevä tilkitsemään vanteen ja renkaan liitoksen -ainakin sekä renkaan reunaan, että vanteeseen kohtaan, jossa renkaan reuna on, kertyy kuitua ajan mittaa.
Huomasin yhden aika ihmeellisen jutun kun olin asentanut renkaan väärinpäin ja siis käänsin sen. Muc-offin litkua ohjeen mukaan se 140ml. Se aine oli levinnyt kauttaaltaan sen renkaan sisään, eikä tippaakaan tullut ulos kun tietoisesti varovasti avasin otin renkaan pois. Lopputulema mielestäni on se että se 140ml ei riitä, ei ainakaan 29x2,6 renkaalle. Jo asennusvaiheessa ihmettelin kun litinä loppui lähes samantien kun aloin ravistelemaan sitä rengasta.
Minä laitan 29” kumeihin n 80-90 ml Stania. Pelaan varman päälle. :)
Jos jaksat askarrella, niin näin https://www.youtube.com/watch?v=4rkbkjNvPdk&t=262s tehden saa löysänkin rengas/vanne -kombon nousemaan vanteelle. Tietty jos sulla on hyvä kompura, niin paha sanoa, että onko tuosta kikkailusta sitten hyötyä. Ainakin co2-patruunaa huutaa mukaan lenkille jos pitää tien päällä saada rengasrikko korjattua ilman sisuria…
EDIT: lisäkierros vanneteippiä auttaa hieman, mutta rengas tahtoo venyä lisää (renkaan halkaisija kasvaa) vanhetessaan, että ainakin oman kokemukseni mukaan hopealuodimpi näistä parista kikasta on tuo renkaan nosto hyllylle.
Mä en meinannut saada gravelking ss:ä millään vanteelle, mutta toinen kerros teippiä auttoi. Vanteet tosin eivät olleet tubeless, ja napsautinta tarvittiin yhä. Kerran pääsi kumi puhkeamaan ja tyhjenemään niin, että tippui vanteelta ja oli pakko laittaa sisuri. Tämä tietenkin n. 50km kohdalla 550km pitkällä reissulla. Ja vesisateessa.
Painiskelen tällä hetkellä Thunder Burtien ja WTB:n i25-kehien kanssa. Muutamat aiemmat tubeless-kokeilut ovat onnistuneet yllä mainitun videon vinkeillä, mutta nämä renkaat ovat jotenkin niin jäykät ja omaan muotoonsa palautuvat, ettei reunan painelu hyllylle tuottanut tulosta. Nousivat kyllä nätisti huoltoaseman kompuralla, mutta reuna putoaa heti hyllyltä paineiden hävitessä. Uusin teippaukset ja taisin saavuttaa niin ilmatiiviin yhdistelmän, että uusintayrityksellä toisella kiekolla on nyt ollut useamman päivän rengas asettumassa ilman litkuja, mutta toiselta paineet vähitellen laskivat, jolloin rengas taas vetäytyi hyllyltä (tosin tällä kertaa ja ainakin toistaiseksi vain osittain, joten sen voisi ehkä saada jalkapumpulla taas nousemaan).
Sitä tässä lähinnä pohdin, että minkälaista teippiä oikein pitäisi käyttää, jotta useamman kierroksen laittamisesta olisi jotain hyötyä? Jos moista vinkkiä kokeilisi seuraavaksi. Olen käyttänyt WTB:n ja Stanin keltaisia teippejä paksuudeltaan jotain millimetrin murto-osia. En ymmärrä useamman kerroksen tuottamaa hyötyä, jos ja kun tiiveys saavutetaan jo yhdellä rundilla. Joku oikein paksu teippi voisi kasvattaa kehän sädettä sen verran, että rengas istuisi tiiviimmin, mutta toisaalta voin kuvitella paksun teipin asettuvan kehän profiiliin myös ei-toivottavalla tavalla.
Itse sanoisin, että vika on jossain muussa kuin teipissä jos rengas ei pysy hyllyllä. Ellei liika teippi tee siitä hyllystä muodotonta ettei rengas enää siksi pysy siellä?
Omat WTB ST i21 TCS kehät ollu tosi vaikeet tubeless hommissa. Conti, Panaracer ja suomi tyres renkaat ei nousseet hyllylle oikeen millään. Samat rengas yksilöt DT:n ER1600 kiekoilla ei mitään ogelmaa ilman mitään vekslailuja. Syyttäsin tän perusteella WTB:tä.
Ilmaisin asian ehkä epäselvästi. Kokeilin alkujaan vanhoille teipeille (yksi kerros ohutta keltaista), mutta hyllylle noustuaan renkaat eivät siellä paineen laskiessa pysyneet. Sitten poistin teipit ja putsasin kehät tinnerillä tarkkaan vanhoista liima- ym. jämistä. Laitoin uudet teipit (jälleen yksi kerros ohutta teippiä). Lopputulos oli mielestäni hyvin siisti ja ainakin parempi kuin aiemmin tehtaan jäljiltä. Asensin renkaat sisureiden kanssa vuorokaudeksi kunnon paineilla, jotta teipit varmasti liimautuvat hyvin ja renkaiden mahdolliset nippuun pakkaamisesta johtuvat mutkat oikenisivat. Uusi tubeless-asennus kompuran kanssa ei näyttänyt heti ratkaisevan tilannetta, sillä kun toisesta renkaasta paineet hävisivät, putosi rengas osin hyllyltä.
Parit aiemmat WTB:n renkaat sekä yhdet Challenget olen saanut suosiolla WTB:n kehille, eikä muista ole näissä hommissa kokemusta, mutta voi vika olla näissäkin. Veikkaan itse syyllisiksi noita Schwalben renkaita. Alkaa nimittäin nyt näyttää, että useamman vuorokauden paineella venyttämisen jälkeen ne pysyvät suht hyvin kehillä. Lisäsin juuri äsken jalkapumpulla ilmaa sen verran, että vähän hyllyltä lipsahtanut reuna nousi uudelleen paikalleen. Ehkä parin vuorokauden asettumisen jälkeen uskaltaa lisätä litkut ja kokeilla ajoa.