Ihan normi korvakolla on. Kona Honzo '21. Sopivan kokoinen oksa meni häkin läpi ja kiilasi ketjun sivuun. Puolta tuntia myöhemmin pyörä tippui kivikkoisen mäen alas vaihtaja edellä.
Printable View
Ihan normi korvakolla on. Kona Honzo '21. Sopivan kokoinen oksa meni häkin läpi ja kiilasi ketjun sivuun. Puolta tuntia myöhemmin pyörä tippui kivikkoisen mäen alas vaihtaja edellä.
Porasin vajaan metrin pituisen puuriman päähän 8 mm reiän, ja työnsin riman päätä niin että jarrutappi meni puuhun porattuun reikään. Sitten vaan väänsin. Havaitsin että puu siinä ensimmäisenä antaa periksi ja reikä muotoutuu erilaiseksi, mutta väänsin silti. Mitään tieteellisen tarkkaa mittausta en tehnyt etukäteen enkä jälkikäteen, mutta minusta jarrutapin tilanne näyttää vääntämisen jälkeen paremmalta.
Tuo pyörä on seissy katoksessa toistakymmentä vuotta, eikä sitäkään ennen ole mahottomasti maailmaa nähny. Tuosa on nyt 48t ratas, mietein sitä että huoltasko tuon vai laittasko suoraan uuden jos vaan passaa. Muutenki tarkotus tuota hiukan modernisoida, ergonomia paremmaksi, hiukan kevennystä, nyt paino 15.2 kg viirin kans, ym.
Lähetetty minun JSN-L21 laitteesta Tapatalkilla
Laskisitko pakan pienimmän rattaan piikit ja suurimman ja mikä rengaskoko?
Ei tässä varsinaisesti apua täältä löydy, muuhun kuin mietintään.
Varmasti uusi kettinkikin toimii, mutta tuskin nykyinenkään kaipaa muuta kuin vähän öljyä.
Ja tuosta rieskan koosta, onhan tuo todella iso. Pienemmän vois löytää ihan hyvästä huoltoliikeestä, tietenkin koko kampisarjan joutuu ostamaan.
Minkälaista käyttöä ajokille olis mielessä?
Korvakko on suora (suoristettu ja mitattu).
Pientä tarkennusta. Direct mount on mahdollista vain Shimanon 11s maastovaihtajissa, ja osassa 10s maastovaihtajissa. Silloin vaihtaja kiinnitetään ilman ns. b-linkiä omanlaiseen direct mount korvakkeeseen. Sinällään toimiva ratkaisu, renkaan vaihto ainakin on helpompaa kun vaihtaja on taaempana ja vähemmän renkaan tiellä. Mutta ongelmana yhteensopivuus, vaatii juurikin tuon aikakauden Shimano takavaihtajan ja oikeanlaisen korvakkeen.
Uusimissa Shimanon 12s -maastovaihtajissa ei tuota erillistä b-linkkiä ole, vaan vaihtajat ovat aina normaalia tyyppiä. Shimano on siis hyljännyt kehittämänsä direct mount standardin. Sram ei ole sitä ikinä tukenut. Maantiellä näkyy Shimanon 12s -vaihtajissa yhä olevan tuo b-link käytössä.
Ei ole tuossa ylimääräistä linkkiä välissä. RD-5100 SGS on malliltaan. Tilasin uuden. Jos jollain on tiedossa hyvä häkinsuoristus video niin vois tuota sitten joskus koittaa oikaista.
Näyttäs olevan 14-26 pakka, laskin aiemmin että oisi 28t tuo isoin, van väärin meni. Eli saa tuohon napsun laajemman pakan suomestaki. Renkaat tuossa on 28".
Mietein että retki/yleispyörän tekisi, eli sora, mettä ja pikitietä näkenee, renkaiksi ehkä jotku gräveli tyyliset, nykynen kippuratanko vaihtuu moderninpaan.
Oisko suositusta eturattaan koolle? Mäkiä täällä kainuussa riittää kumminki.
Ymmärrän hylkäämisen täysin 12sp kanssa. Nämä shimanon road 11sp vaihtajat ovat väljiä sohloja. Itseäni on aina ärsyttänyt ylimääräinen klappi takavaihtajassa, jonka olisi tarkoitus toimia tarkasti. Ultegra tai dura-ace, aivan yhtä paljon klapaa siitä b-linkin? pultin kannan välistä.
Vaihtajan jousi taitaa vetää välyksen toiseen laitaan, eli käytännössä tuo toimii hyvin. Mutten siltikään tajua miksi noin huonosti toteutettu ratkaisu on päästetty markkinoille.
Pakka on junnujen kisapakan tyyppinen, ihan hyvä aikanaan eikä eturieskassakaan vikaa - aikanaan. Nyt uuteen ajatukseen paljonkin iso ratas edessä, mutta ei ihan helppo uuttakaan suositella mäkimaastoon.
Renkaan ulkokehän noin mitta 2,14 m, jolla nyt äärivälityksillä eteneminen kampikierroksella:
48/26×2,14=3,95 m
48/14×2,14=7,34 m
Jos pinentäis eturieskaa melkoisesti 38T
38/26×2,14=3,13 m
38/14×2,14=5,80 m
Välitysala jota nyt rohkenisin jo suositella.
Mutta varmasti kainuusta löytyy monta ylämäkeä joissa on jalkauduttava, kun taas alamäkeä joissa välitykset loppuu.
Kompromissiin vissiin joutuu tyytymään yhdellä eturattaalla ja maantiepakalla...
Juu, kompromissin joutuu kumminki tekemään, laitoin nyt ylävitoselta 14-28 pakan tilaukseen kun oli niin halpa (9€), jos tuon kans laittasi 40t rattaan niin oisi kumminki alapää vielä vähän hitaampi ja yläpää nopaimpi, vai laittasikko tuon 38t[emoji848]
Tulevan pakan kanssa 40t olis jopa parempi mäkiteille. Sitten tietenkin saatavuus, ei tässä piikinpäälle ole, 42t vielä hyvin olis kompromissin sisällä.
Omistin jotakin vuosia sitten vanhana hankitun ns. harjoituskilpapyörän ja siinä oli juuri sama kuutospakka 14-26t, kammissa kaksi ratasta 52/42, kitkavipuvaihtajat. Raskasrunkoinen, hyvin keskinkertaisin osin kasattu, mutta aivan sopivan kokoinen ja vielä ajamattomaksi jäänyt aiemmalla omistajalla. Huolsin navat, keskiön, ohjaulaakerin, vaihteistoon öljyä niveliin, samoin vaijereihin, laitoin lukkopolkimet ja kolme kesää ajoin. Tällä pääsin maantietankoisten makuun. Maino ajopeli oli.
Maastot täällä pannukakkuja ja eniten tuli ajetuksi 42t eturieskalla, mutta nousi tuolla vielä mäkikin, kun pakan 26t rattaan väänsi käyttöön. Joku mäentapainen Päivärinteeltä sentäs löytyy.
Joo pannaria on nämä meidän maisemat. Työmatkaa vetänyt pohjoiseen ja itäänpäin semmoisen vajaan tonnin tässä kuussa ja kokonaisnousumetrit alle 4000 :) joku keinotekoinen maastonmuoto saattaa olla sellainen että viikon väsyttävän työrupeaman jälkeen 26/ 46 tiputtaa vauhdin alle 25km/h
Juu, ei siellä p-pohjanmaan puolella tosiaan kummosia korkeuseroja ole, itekki utajärveltä kotosi niin sai hetken totulella jatkuvaan ylämäki alamäki jumppaan. Pitää katella tuohon kammet ja jompikumpi tai kumpiki ratas, kattoo sitten kummallan on parempi sotkia, tattista vaan neuvoista.
Mäkinen maasto puoltaisi vahvasti kahta ratasta kampiin, vielä nuo pakkatkin.
Vaikka pannukakkua ympärillä, on kaksi ratasta kammissa hyvä valinta, voi valita pieniportaisen pakan ja välityksen saa sopivan tiiviiksi, vielä kun kammenrattaat valitsee huolella.
Vähän erilailla sommitellen noita rattaita saa toimivan mäkivaihteiston.
Juu, saisihan sillä huomattavasti paremmat välitykset, mutta kokeilen ensin miten onnistuu 1x voimansiirrolla, jos ei toimi niin laittaa sitten 2x voimansiirron. Kammetki jos laittas varulta jo 2x niin ei tarvi monia ostaa, jos saa ketjulinjan passaamaan.
Isommalla vaivalla saisi laajemman välityksen jos rupiaisi levittämään perää ja vaihamalla navan tai kiekon niin voisi laittaa usiampi lehtisen pakan.
Pittääpä tuommosia katella jos löytysi.
Onko joku uusiokäyttänyt menestyksekkäästi Sramin (11s) Powerlockia? Sehän ei virallisesti ole reusable...
Tunaroin ketjuvaihdossa ja singautin 50% Missing Linkistä jonnekin päin nurmikkoa... Powerlock oli käsillä, joten laitoin sen tilalle. Nyt vaan en ole varma onko tätä käytetty aiemmin. Uudelta vaikutti...
Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla
SRAM 12-speed eturattaassa ja pakassa on merkintä ”use SRAM chain only”. Onko kokemusta toimiiko näissä huonommin esim. KMC-ketju, jota mainostetaan SRAM-yhteensopivaksi?
Onkohan SRAMin 11s ja 12s vaihtajan rattaat (mitä ne nyt on, pulley/jockey wheels) ristiin yhteensopivia, jos katsoo vaan saman määrän hampaita.. näyttää olevan 11s aika monesta kaupasta lopussa. 1x Rival noin tarkemmin kyseessä.
Liekköhän tämä mahdollisesti shimano uniglide pakka vai wanha kierrepakka?
Kaiken tuon rasvan ja muun lian alla näkyy samantapaset hahlot kuin hg pakassa ja kierteet tuossa nokalla.
Edit. On se ug, oisi pitäny tutkia ennen kun tilasi uusia osia[emoji52]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...a0fe1779d7.jpg
Hain tänään uuden pyörän ja huomasin että etujarrulevy heittää 0,5mm. Sen verran että pitää pientä ääntä pyöräilessä, ja eihän tuo kiva ole uudessa pyörässä. Onko tuo heitto ns. Toleransseissa?
Se on helposti vähän vinossa, saa itse yleensä suoristettua, esim jakoavaimen avulla kevyesti vääntämällä.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Ja pienen sisäänajon jälkeen saattaa hieman suoristua itsestään ja samalla kun jarrupalat vähän kuluvat voi ääntely loppua. Jarru saattaa olla myös keskitetty aavistus sivuun jolloin jarrupalat ovat lähempänä levyä toisella puolella ja ottavat helpommin pienesti kiinni. Tällaisen uudelleenkeskityksen tekee helposti tarvittaessa itse.
Toisaaltaan jos selkeä heitto niin myyjälle reklamaatio.