^Ei tuunausta kannata teettää ellei ole huomannut tarvetta sellaiseen. Jos et ole kahteen vuoteen koskenut "säätönamiskoihin" niin tuskin sä kaipaat tuunaustakaan :):rolleyes:
Printable View
^Ei tuunausta kannata teettää ellei ole huomannut tarvetta sellaiseen. Jos et ole kahteen vuoteen koskenut "säätönamiskoihin" niin tuskin sä kaipaat tuunaustakaan :):rolleyes:
Mun mielestä tuunaus kannattaa koska monesta iskarista saa säädettyä vaikka minkälaisen paikanpäällä jos aikaa on olen käsittänyt,sen kun saa toimimaan hyvin niin ei todella tarvitse säädellä.
Voihan se olla täydellinen siihen pyörään mutta kumminkin kannattaa ainakin perehtyä mitä olisi saatavissa ja tiedän että perusteellinen säätöjen ohjeistusta on saatavissa kysyttäessä,ainakin itse olen sitä saanut.
Njoo, vaikea kertoa tuunaajalle mitä haluaa jos ei ole mitään hajua miten jousitus voisi olla enemmän mielensä mukainen. Fillariosan Markus osaa kyllä selittää kimuranteimmatkin jutut niin että tällainen pöljäkin ymmärtää.
Tuunaus on kyllä jo melkein pakollista jos tietää että oman fillarin jousitus ei toimi ja ymmärtää miten se voisi olla itselle parempi. :)
Nukeproof Megan mukana tullut Rock Shox Monarch RT3 on ollut pettymys koko viime vuoden ja kevään lähestyessä olen tarkkaillut sille selkeää parannusta. Suurimmat ärsytykset Monarchista ovat sen Reboundin olemattomuus korkeillakin paineilla (sag 10-20%) ja löysän kullin kaltainen vaste vipuakin väännellessä.
Maailmalla Megaan on asennettu kommenttien perusteella onnistuneesti Cane Creekin Double Barrelia ilmalla ja jousella, Monarch Plussaa ja jopa Vivid Airia. TF Tunedilta heittivät vielä suosituksena 2013 Fox Float CTD Boost Valven jokerina ehdotuksena. Onko kanssakeskustelijoille kertynyt näistä kokemuksia?
Fox kiinnostaisi tuon CTD:n vuoksi, jonka idealogiasta pidän ja onhan se hemmetin kevyt. CCDB ilmalla tai jousella taas sen verran eksoottinen ja säätövaroiltaan valtava, että sen kanssa voi joutua kikkailemaan pitkäänkin sopivat paineet löytääkseen.
Hinta ei suoraan ole este, mutta viiden sadan tienoilla olisi kiva liikkua. Myös X-Fusionit, Elkat ja BOS kiinnostavat semisti, sekä jousineitsyenä coilit rajuun trail ja/tai endoru-tyyppiseen alamäkiajoon. 200 x 59 pitäisi silmävälin olla.
Tänään ajoin sillä taas ja ei pitänyt enää kunnolla paineita edes 5 asteen pakkasessa. Ei tyhjentynyt yllättäen kokonaan vaan tuntui pikkuhiljaa paineet laskevan. Ennen toimi kyllä näillä pakkasilla mainiosti.
jos siittä sit selviäis ilmakannun tiivisteet vaihtamalla..
Siis voiko ne tiivisteet hajota jos on liikaa pakkasta? Sen oon kuullut, että paineet voi karkailla kovalla pakkasella, mutta minne se paine sitten meni ja mistä ja mitä se on mahdollisesti saanut aikaan?
jos sieltä paine karkaa niin voi tulla venttiilistäkin hiljalleen.. räkäse siihen ventiilin nokkaan ja jos kuplii niin vuotaa siittä.. voi olla että vuotaa ilmakannun tiivisteistä.. jos ilmakannun tiivisteistä vuotaa niin on itse huollettavissa, ei itellä kokemusta dt swissin huollosta mutta foxin ainakin huoltaa vartissa.. jos vaimentimessa jotain häikkää kun mainitsit noita rohinoita joustossa niin on parempi kääntyä ammattilaisen puoleen..
Erikoista että pidät CTD:n logiikasta mutta silti haaveilet myös Double Barrelista, nehän on melkein toistensa vastakohdat. CTD semmoiselle joka ei viitsi hienosäätää, mutta haluaa muuttaa pyöränsä luonnetta helposti kesken lenkin, Double Barrel taas sellaiselle joka haluaa viilata säädöt vimpan päälle kuntoon ja pitää ne sitten siinä.
Omaan uuteen pyörään oli tarjolla juuri nuo vaihtoehdot ja CTD ei juurikaan kiinnostanut, en halua säätää iskaria erilaiseksi ylämäkiin ja alamäkiin, mutta haluan että säädöt ei ole mitkään kolmiportaiset. Otin siis Double Barrel Airin.
Ja mitä enemmän iskarissa on painetta, sitä enemmän tarvitaan rebound-vaimennusta, joten tuo toka lause on vähän ristiriitainen.
Jäi mainitsematta, että Monarch pohjaa suositus-sägeillä ihan peruslenkilläkin todella helposti, jota yritin kompensoida korkeammilla paineilla. Iskarissa kun on vain yksi ilmakammio joka säätää samat paineet vaimennus- ja palautuspuolelle, joten en saa kyseistä iskaria mieluisaksi millään. Täysin säädettävä CCDB kiinnostaa kovasti juuri tämän kokemuksen perusteella.
Fox nyt ei alunperinkään ollut vaihtoehtolistalla ennen TF Tunedin asiakaspalvelua, mutta CTD on mielestäni asenna ja unohda -ratkaisuna miellyttävin tarjolla olevista "tyhmistä" iskareista. Olen varsin hyvin tietoinen, että CCDB:n kanssa kerran kohdalleen säädettynä se on siinä. Siksi sitä himoitsenkin.
Mikä runko Verska-Vesa sinulla on? Millaiset ovat olleet kokemukset CCDB Airista? Harkitsiko kierrejousiversiota?
Voi tuunauksesta olla maallikolle hyötyäkin, ainakin tftuned on taikonut joskus iskarini uskomattoman hyvin toimivaksi (push tunaus) vaikken kertonut kuin rungon, kuvausta ajosta ja oman painon.
Fillariosalta en ole vastaavia tunauksia kysellyt, mutta hyvän tuntuisena ovat aina nuo palauttaneet. Heillä ei välttämättä ole vastaavaa tietokantaa joilla osaavat suoraan optimoida sen sopivaksi jollei runko satu olemaan sopiva, mutta osaavat myös puhua.
Ei tuo RT3 aivan onneton ole. Se vain vaatii vähän hellää tuunausta. :)
Hommasin myös omaan fillariin tuollaisen RT3:n ja pettymys oli suuri. Verkonpainoksi meinasin sen jo sijoittaa mutta kaveri sen tuunasi ja oli ihan positiivinen yllätys kuinka hyvän se siitä sai. Sanotaanko että tuo iskari on ihan hyvä aihio. Tämä kaveri tuunaili myös sitten RT3:n tuohon Megaan joten häneltä voisi herua hyviä vinkkejä...
Hmm, kuulostaa siltä, että nyt olisi joku iskareiden peruskurssi paikallaan, termit on aika sekaisin.
Iskarin ilmakammio on jousi, painetta säätämällä säädetään jousen jäykkyyttä, ei vaimennusta. Jos iskari pohjaa liian helposti vaikka sagia on vähän, sinun täytyisi saada lisää compression-vaimennusta (erityisesti high speed compressionia=jäykempi simmipakka), eikä reboundia. Rebound tarkoittaa paluuvaimennusta, jolla säädetään sitä, kuinka nopeasti iskari palautuu täyteen pituuteeensa.
Toinen vaihtoehto tuohon pohjaamisen estämiseen on ilmakammion tilavuuden pienentäminen, joka kasvattaa jousen progressiota. Tätä varten muistaakseni Rock Shoxillakin on semmoisia paksuja kumilenkkejä, joita laitetaan ilmakannuun sopiva määrä pienentämään sitä.
Orange Five. Ei tuosta vielä kauheasti ole kokemuksia, kaksi kertaa ehtinyt vasta ajaa, ja talvella on vaikea säätää kun ei ole juurakkoa eikä kunnon kivikkoa esillä. Hyvältä tuo on tuntunut kun nyt suunnilleen oikealle alueelle joka säätönamiska on laitettu, mutta kesä sen sitten kunnolla kertoo.
Kierrejousiversiota en harkinnut, kun tuohon runkoon tarjottiin tehtaalta Foxin Floatteja ja tuota CCDB Airia. Ja painokin saisi kuitenkin pysyä jollain lailla kurissa vaikka ei tuo Airikaan mikään grammanviilaajan valinta ole.
Kyllä mulla on termit pitäisi olla hallussa. Oikein mielelläni säätäisin iskarissa paluuvaimennusta nopeammaksi, mutta sitä ei tuossa Monarchissa voi ilmanpaineella tehdä lisäämättä painetta compression-puolelle. Eli jos säädän sagin hyväksi, pohjaa iskari helposti ja paluuvaimennus on todella hidas ja pakkautuu pohjaan helposti. Tuunauttaminen ilmakannun tilavuutta muuttamalla onkin sitten eri asia ja ei onnistu ilman lisähankintoja.
Monarch on Solo Air, josta Rock Shox sanoo näin:
Solo Air Solo Air is like a Buddhist monk. Its enlightened design lets you add air to your forks through a single Schrader valve, filling both the positive and negative air spring chambers simultaneously. So they’re always in perfect equilibrium, like Yin and Yang. Giving you a plush, predictable ride you can set up in seconds, with the lightest weight air spring on the market.
On ne sekaisin :p
Ilmanpaineella ei säädetä vaimennusta. Tuo Solo Airin positiivinen ja negatiivinen kammio ei liity vaimennukseen mitenkään, vaan jousen toimintaan. Negatiivinen kammio täyttyy itsekseen samaan paineeseen kuin positiivinen kammio, kun iskari on täydessä mitassaan. Negatiivisen puolen paine tavallaan poistaa "esijännityksen" ilmajousesta, eli iskari liikkuu helposti alkujouston aikana, sen jälkeen negatiivipuoli ei vaikuta mihinkään.
Eli nyt säädät sen sagin kohdalleen (saa sitä nyt ainakin 20% olla) ilmanpaineella ja säädät rebound-vaimennuksen niin että iskari palautuu sopivalla nopeudella. Jos reboundia on liikaa (iskari pakkaantuu, ei palaudu tarpeeksi nopeasti) minimiasennossaankin, täytyy iskarin sisuksiin kajota.
Nyt jos iskari pohjaa liian helposti, lisäät joko kumilenksuja ilmakammioon tai lisäät high speed compression-vaimennusta (onko tuossa iskarissa muuten mitään säätöä tälle, tai edes low speed compressionille?).
Jos high speed compressionia ei voi säätää ulkopuolelta ja se on pielessä, täytyy taas kajota sisuksiin.
Minun nöösilogiikka kertoo, että iskarin painuessa kasaan, nousee sisällä olevan ilman paine. Mitä korkeampi paine alunperin sisällä on, sitä suurempi voima vaaditaan iskarin liikkeellesaamiseksi ja sitä nopeammin iskari palautuu lepotilaansa sisäänpainavan voiman hellittäessä? Tämä palautumisliike on reboundia, eikö? Sitä säädetään Monarchissa vain kilpikonna-jänis -vivusta, jonka jänismäisin, eli nopein palautussäätö ei tunnu riittävältä millään Floodgate-asetuksella. Low Speed Compressionia ja High Speed Compressionia säädetään tuosta Floodgatesta, jonka vaikutukset ovat tuntuneet lähinnä kosmeettisilta.
Juuri compressio-puolelle ilmaa voikin lisätä. Negatiiviselle puolelle – ei, ja siellä se pienennettäisi palauttavaa voimaa, eikä lisättäisi.:)
Solo Air on ymmärtääkseni haarukan kohdalla käytettävä termi. Takaiskarissa ”negative air spring chamber” puuttuu, eli tämä tila puristuu normaalitilassa täysin kasaan.
Väittäisin, että RT3 kohdalla ei pitäisi olla pohjaamisongelmaa, ainakaan pienellä ilmakannulla. Sinuna tarkistaisin IFP-puolen paineet. Jos paine on sieltä karannut, koko vaimennustoiminta on sekaisin ja iskari puristuu kasaan liian herkästi.
http://www.sram.com/rockshox/products/monarch-rt3 - Spring: Solo Air
Täytyy selkeästi vielä opiskella lisää näistä iskunvaimentimista. Luulin jo ymmärtäneeni toimintaa melko hyvin. Termit hallussa tai ei, ongelma pysyy. Rebound-säätöä ei ole riittävästi sagin ollessa juuri tuossa ehdotettussa ja suositellussa 20-25%.
Vaatii punaisen adapterin iskaripumppuun. Jossain Saksan kaupassa olen nähnyt, mutta en tähän hätään löytänyt… Itse tilasin aikoinaan jenkeistä asti. Uudemmassa RT3:ssa suositus on muistaakseni 250 psi, vanhemmassa vielä enemmän.
Näköjään 2013 mallissa IFP paine on taas 350 psi
Olet oikeassa, että samalla rebound-säädöllä iskari palautuu sitä nopeammin, mitä enemmän jousessa on painetta. Jos se ei palaudu tarpeeksi nopeasti jänismäisimmällä säädölläkään, ei sitä kuitenkaan pidä yrittää nopeuttaa jousen paineilla, vaan viet iskarin johonkin virityspajalle, jossa rebound-puolen simmipakkaa löysennetään (vähentää high speed rebound-vaimennusta) tai sitten low speed rebound-vaimennuksen virtausaukkoja täytyy isontaa/säätöneulaa muokata.
Nyt kun rupesin muistelemaan, taisi siinä ilmakannussa olla sellaisia koloja, mistä tämä paineen tasaus tapahtuu.:rolleyes: Kovin pieni vaan negatiivinen ”kammio” on, kuvittelin että kannun tiivisteet ja päämännän tiivisteet ovat käytännössä toisissaan kiinni kun iskari on täysin auki.
Kiitos vastauksista tunaus vs. tunaamattomuus aiheeseen. Taidan mennä Fillariosaan juttelemaan asiasta, eiköhän se sillä ratkea. Itse en osaa tosiaan muuta kertoa kuin millaista ajoni on eikä oikein löydy mielenkiintoa alkaa perehtymään aiheeseen syvällisemmin eli siltä pohjalta mennään kohti ajokautta:)
7kk meni että Foxiin sai uudet alajalat. Vanhan puhki kuluneen ja napsuvan tilalle tuli kashima-pintainen malli. Toivottavasti se on hiljainen.
Tällä hetkellä on Foxin RP23 takaiskari joka tarvitsisi täydellisen huollon. Nettikauppoja selaillessa huomasin etten köyhtyisi paljoakaan enempää jos vain ostaisin uuden rp23, jossa olisi vielä tämä adaptive logic ominaisuus. Kanattaako tuo vanha korjata vai ostaa uusi ja köyhtyä parikymppii lisää?
Ota huomioon ettei uusi iskari sovi välttämättä tunen puolesta pyörääsi/painoosi/ajotapaasi yhtään ja joudut lähettämään tuunattavaksi ja iskarin hinta kasvaakin kaksinkertaiseksi..
Kysyisin foofumilaisilta on ,että kun mulla on tossa keulana nyt karvalakki fox van 170 r o/b ja vähän kiinostas vaihtaa kevyempään keulaan.
Tähtäimessä olis rokkarin lyrik solo air 170mm RC2DH jolla pyörä myös kevenis sen puol kiloo.(pyörä spessun enduro expert evo 2012)
http://www.bike-discount.de/shop/k1026/a88403/lyrik-rc2dh-solo-air-170-tapered-maxle-lite-20-black.html
Ainoa huolenaihe on ,että menettäisinkö minä alamäkiominaisuuksia tuo vaihdon myötä kun tuo fox on kuitenkin jousi keula vai onko tuo lyrik niin paljon parempi ,että hyötyä tulis ylä sekä alamäessä ja tasaisella. ?
Säätöjähän tuossa lyrikissa on ihan eri tavalla kuin foxissa ,mutta onko se yhtä tukeva/jämäkkä kuin fox?
En osaa muuten kommentoida, mutta tuolla on piirun verran halvempi hinta:
http://www.bike-components.de/produc...?xtcr=4&xtmcl=
Kiitos Jukhaha.
Miten olisi tuon Foxin muuttaminen ilmaversioksi?