Vai että 400€:lla sais jo hyvät valmiit vanteet, ainakin tekstissä kehutaan.
Tossa fillarissa on ennestään jotkut alex merkkiset vanteet ja pyörällä oli hintaa se 700€
Printable View
Vai että 400€:lla sais jo hyvät valmiit vanteet, ainakin tekstissä kehutaan.
Tossa fillarissa on ennestään jotkut alex merkkiset vanteet ja pyörällä oli hintaa se 700€
Nyt alkais olla kiekon rakentaminen ajankohtaista.
Navaksi on tulossa Powertap G3 20 reikäisenä ja kehäksi ZIPP 101 30mm alukehä.
Pinnojen suhteen PT:n suositus on ainakin 2x NDS. Vetopuolelle ajattelin radiaalia.
Onko vinkkejä pinnojen suhteen tai muuten?
Kuskihan on 73kg sunnuntaiajelija.
Eikös se kiekko ole aika rivakasti solmussa jos vetopuolella on radiaali? En nyt mikään tekijämies näissä kasauspuuhissa ole mutta radiaalin takakiekkoon mun ymmärtääkseni voi laittaa korkeintaan ei-vetopuolelle (mutta ilmeisesti tähän settiin ei suositella sinnekään?) Itse kyllä laittaisin vetopuolelle myös 2x (tai 3x mutta saattaa olla hankala 20 pinnalla). Etukiekkoon sitten sitä radiaalia jos siltä tuntuu.
Eikös cx ray olisi pinnoiksi passeli? Ei tule edes kohtuuttoman kalliiksi kun pinnoja on sen verran vähän :-) Tai en tiedä vaatisiko jotkut jykevämmät. Kaikki kiekot mitä itse olen kasannut ovat olleet 32 pinnaisia ja DT Compeilla tai Revoilla kasattu, niin siinä mielessä ei kokemusta noin vähäisestä pinnamäärästä.
^ kyllä vetopuoli voi olla radiaali, läjäsin itselle Hope Pro III napaan niin että pinnat tuli laipan ulkopuolelta ja toinen puoli 2x.
Vanteenä täyshiilarinen 60mm:n kiinaihme tuubille. Muutin myöhemmin molemmat puolet varmuuden vuoksi 3x, Hopen napaa kun ei ole tarkoitettu radiaaliin puolaukseen.
Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk
Vanhemmissa powertapeissa napa piti ainakin kasata symmetrisesti ja minimissään 2x molemmille puolille. En tiedä onko uusissa vapauksia tuon symmetrisyyden suhteen, mutta powertapin sivu puhuu edelleen minimissään 2x puolauksesta. Itse ottaisin varman päälle ja laittaisin molemmin puolin 2x.
PowerTap on napana rakenteeltaan siinä mielessä poikkeuksellinen, että rattaiden vääntö välitetään navan halki vasempaan laippaan. Tuosta välistä mitataan siis venymäliuska-anturilla kiertymä ja sitä kautta teho. Siksi ensisijaisen tärkeää on nimenomaan vasemman puolen puolaaminen ristiin, eli pinnojen määrästä riippuen 2- tai 3-ristiin.
Rattaiden puolen pinnoista voidaan sitten tapella... jossain muistaakseni suositeltiin PowerTapille rattaiden puolelle 1-ristiin kaikki pinnat laipan ulkopuolelta vedettynä, jolloin saadaan pinnojen kulma suuremmaksi ja kiekkoon enemmän sivuttaisjäykkyyttä.
Aiemmin tiedustelin PowerTap:in teknisestä tuesta tarkennusta G3:n kohdalla tuosta radiaalisesta puolauksesta. Vastaukseksi sain että kunhan NDS on ainakin 2x niin radiaalipuolaus vetopuolella on OK.
Aloitin taas yhden setin tässä päivällä, mutta nöösiä vähän huolettaa...
Kasasin settiin takakiekon. Sinänsä näyttää hyvältä, kiekko on suora, kehä on keskellä akselia, pinnoilla on tasakireydet tai sopivan toleranssin rajoissa riittävän lähellä sekä kaikki kierteet ovat piilossa.
Pinnojen kireys on kuitenkin Park Toolin mittarin mukaan aika paljon yli sen, mikä olisi suositeltavaa. Vetopuolen kireydet ovat Park Toolin asteikolla noin 160kg/F kun esimerkiksi vanteen maksimisuositus on 120kg/F. NDS-puoli on sopivissa rajoissa. Pinnat eivät myöskään tule aivan nipan loven kantaan, vaan kierrettä jää käyttämättä.
Samaa juttua oli kesällä kasaamani setin kanssa. Vaikuttaa taas siltä että pinnat voisivat huoletta olla 2-3mm pidemmät. Pinnalaskurit olivat kuitenkin aika yksimielisiä pituuksien suhteen. Mittasin tietysti myös napojen mitat ja vanteen ERDn itse.
Kesällä kasatut kiekot ovat kyllä toimineet hienosti, mutta kuinka kauan? Onko huoleni turhaa, vai onko seuraavaksi tilattava pidempiä pinnoja kuin mitä laskurit ehdottavat?
Campione: Millä laskurilla sä olet niitä laskenut? Onko Park Toolin mittaria kalibroitu? Kuulostaa aika kovilta kireyksiltä.
^ Samat komponenttien lukemat olen käyttänyt DTn, Wheelpron, EDDin laskurissa, tais vielä olla jokin muukin. Poikkeuksetta samaa mittaa tarjoavat. Tietysti naiivina oletan että Park Toolin mittari on kalibroitu kun uusi on :rolleyes:.
Voi tietenkin olla että kireysmittari kusee. Olihan Park Toolin rihtauspukkikin uutena noiden vanteen keskittämiseen tarkoitettujen leukojen suhteen täysin viturallaan. Pitääkö tässää nyt käyttäjän heti huolehtia arvokkaan mittarin kalibroinnista itse :seko:.
Minusta Parksin kireysmittarilla ei ole edes edellytyksiä olla yhtä tarkka kuin DT:n tensiometri ja jos ei ole huolellinen mittaria käyttäessä saattaa arvoissa esiintyä jopa 20 -30% heittoa jopa DT:n mittarilla. Pyrin säätämään noin 10 % tarkkuudelle pinnojen kireyden.
Tein hieman vertailua sellaisten kiekkosettien kanssa (valmiskiekkojen ja teetettyjen) joita en ole itse räpeltänyt ja alkaa näyttää siltä, että Parkin mittari osoittaa kireyden huomattavasti yläkanttiin. Epäilen että tuskinpa ammatikseen kiekkoja tekevät tai edes koneet laittavat kireyksiä järjestään 170kgF asti (mitä tämä työkalu antaisi ymmärtää).
En toki olettanut, että aivan tarkkoja lukemia tällä mittarilla saa kuten ihan oikein mielestäni Harryupp muistuttaa, mutta että heitto on näinkin roima...
Katkesi viime viikolla hybridistä yksi puola, kyseessä itse koottu kiekko jonka alunperin olin kiristänyt reilusti ylikireäksi.
Tai en nyt tiedä oliko se sittenkään liian kireä kun käytin myöskin tuota Parkin mittaria tarkistukseen. Minulla ei ollut mittaria vielä silloin kun kiekon rakensin eli kireys oli haettu ihan sormituntumalla vertailemalla toisiin kiekkoihin. Mittarin hommattuani laitoin kireydet vanteen valmistajan suosittelemiin arvoihin.
Nyt mietityttää että katkesiko pinna siksi että oli liian löysä/kireä vai siksi että pinnat lähtee aika jyrkässä kulmassa nippelistä ulos, vai ihan muuten vaan.
Näyttääkö kulma ammattilasten silmissä liian jyrkältä?
On katkennut sellaisesta kohdasta että kierrettä on pari kierrosta näkyvissä katkenneen pinnan päässä.
Ajattelin kuitenkin ajankuluksi rakentaa kiekon uudelleen mutta kannattaisiko koota 2x jolloin pinnat lähtee nippelistä vähän suorempaan?
http://farm8.staticflickr.com/7316/1...0f890b5a_z.jpg
Mikään ammattilainen en ole, mutta minusta tuo kulma ei ole liian jyrkkä
Olen jutellut kiekkoasioista Bikestation.fi:n Siegfried Ullmannin kanssa silloin tällöin. Totesin, että kevyenä polkijana (64 kg) minulle riittävät huonommatkin vanteet (Mavic A719, kireyssuositus 80 kg·f, renkaan enimmäispaine 7 bar). Hyvin ovat kestäneet: ajattelin nyt noin 6 vuoden jälkeen vaihtaa arkipyöräni takavanteen samanmalliseen varmuuden vuoksi, koska jarrupinta on kulunut.
Siegfried tekee huomattavasti kireämpiä kiekkoja, jopa yli 100 N·m. Sitä varten hän käyttää laadukkaampia kehiä, joissa nippelin reikä on valmiiksi sopivassa kulmassa, niin ettei pinna taivu nippelin juuresta. Kehä siis sanelee puolausmallin.
Kehissä on eroja. Minulla on kehät, joissa on nippelireiän ympärillä "holkki", joka jatkuu kohti pinnan yläpäätä. Nippeli vetää holkkia, joka vetää kahta erillistä alumiinikerrosta. Onhan tuo varmasti luja!
Toisissa kehissä holkki vetää vain kehän sisempää alumiinipintaa.
Rigida Andra CSS. CSS ei tällä kertaa viittaa DVD-salaukseen eikä HTML-tyyleihin vaan jarrupintaan.
Holkit on myös Mavic A719:ssä. Mutta muistaakseni Rigida Andra CSS:ssä ei ole. Lujuus lienee varmistettu muuten.
Erittäin halvoista vanteista, kuten Rigida Xplorer, puuttuu holkit. Parimetrinen kaverini sai nippelin tulemaan sellaisesta läpi. Minulla Xplorer on aiheuttanut vain rengasrikkoja. Vannenauhaa vasten tulevalla kehällä olevat pinnanreiät ovat nimittäin todella isot ja repaleiset. Ainakin kaksi kertaa rengas puhkesi, kun ajoin kovaa vauhtia töyssyyn. Sisärenkaassa oli noin 7 bar painetta. Ilmeisesti siinä kävi niin, että sisärengas pääsi jotenkin pullahtamaan pinnanreiän terävää reunaa vasten. Mavic A719:llä ennätykseni on 4 vuotta ympärivuotista ajoa ilman rengasrikkoa. Painetta on 5‒7 bar (en tarkista sitä ihan joka viikko).
No nyt hiffasin mistä on kyse
http://www.bikestation.fi/info/fi/braendit/rigida_ryde/
^^Yllämainitussa linkissä näkyikin hienosti tuo lähtökulma, Rigidaan en viitsi kumminkaan investoida kun nykyinen vanne on ihan peruslaadukas Mavic 719.
Eli kokoan sitten vaan vanhan kiekon 2x.
26" notubes flow ex kehät, dt swiss 350 navoilla (110/20, 135/10), ehkäpä 240s?? Laskuri tarjoaa pinnojen pituudeksi 258mm left/front, 259mm right/front + rear.
Ihan ekoja kiekkoja oon kasaamassa, pitääkö mun tilata nippu 258mm pinnoja tolle toiselle puolelle erikseen vai miten? Competitioneja sais noilla mitoilla, revolutioneilla saisi painoa pois mutta kestääkö +90kg kuskin alla tahkot yms. trailiajot? Mitä sanoo raati?
Action sportista pääsis varmaan helpommalla, mutta kun tahtois tehdä nyt itse. Onko alunippeli hankalampi ku messinki?
Maailmassa monta, on ihmeellistä asiaa, se hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa.
http://spokes-calculator.dtswiss.com..._t_1vor-en.gif
Rim
Diameter / ERD mm g
Hub
Pitch circle diameter le. mm ri. mm
Flange distance le. mm ri. mm
Ø of spoke hole mm g
Spokes le. ri.
No. of spokes
No. of intersections le. ri.
Nipple le. ri.
Spoke length
precise le. 258.00 mm ri. 259.00 mm
rounded
(incl. Corrections)le. 258 mm ri. 259 mm
Weight front 928 g http://spokes-calculator.dtswiss.com..._t_2hin-en.gif
Rim
Diameter / ERD mm g
Hub
Pitch circle diameter le. mm ri. mm
Flange distance le. mm ri. mm
Ø of spoke hole mm g
Spokes le. ri.
No. of spokes
No. of intersections le. ri.
Nipple le. ri.
Spoke length
precise le. 259.30 mm ri. 258.70 mm
rounded
(incl. Corrections)le. 259 mm ri. 259 mm
Weight rear 1'000 g
laittasin ite compilla ja messingillä. yks mitta ok. mut mä en ole tehny kuin kourallisen kiekkoja joten oota tietävämpien kommentit vielä.
Mulla on maastopyörässä sattumoisin itse kasatut Flow Ex:t, edessä napana DT 350 ja takana vanhempi DT 340. 340 ja 350 taitavat olla mitoiltaan hyvin, hyvin lähellä toisiaan. Joka tapauksessa: mulla on pinnat edessä ja takana 258/260 mm, ja ne ovat ehdottomasti lyhyenpuoleiset riippumatta siitä, mitä DT:n laskuri sanoo. Sekä edessä että takana molemmilla puolilla pinnojen päät jäävät nippelin uran pohjasta vähän vajaaksi, eli 2 mm pidemmät pinnat menisivät ongelmitta.
Itsellä on noissa DT Revot alumiininippeleillä, mutta paha suositella kun olen yli 20 kiloa kevyempi ja ajokin on luultavasti vähemmän hurjaa. Paksummilla pinnoilla saat jäykemmät kiekot, ja esim. DT Supercomp on hyvä kompromissi jäykkyyden ja kevyen painon välillä. Alumiininippeleillä itselläni ei ole ollut ongelmia, mutta erityisesti niiden kanssa pinnan olisi hyvä olla aika tarkkaan oikean mittainen.
Kiitos tästä, tuli tarpeeseen kun aivan hepreaa on pinnojen valinta. Pitänee pohtia jos kallistuisi supercompiin, kokeilee sittenhän tuon näkee? Dt supecomp 1.8 (262mm) messinkinippelillä, olisi siinä pari milliä lapinlisää? Mullakaan ei muuta hurjaa ole kuin puheet, perustrailille tulisi lenkkikäyttöön nämä.
Juminy@ Kiitos myös sinulle.
Itse en laittaisi holkittamattomaan vanteeseen muuta kuin messinkinippaa.
Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk
Päivää taloon. UBI:n laskurilla ja dt-swissin hub manualilla laskin (Miken kans) pinnojen pituuksia. Takanapaan vas. 259,2mm ja oik. 258,6mm. Etunapa vas. 257,8mm ja oik. 259,5mm. 260mm nippu 2.0 championeita messinkinipukoilla saa kelvata. Jos jää kaks jälkee niin erottuupahan joukosta:rolleyes:
mites kun maantielle takakiekossa jäi pinnoista kierteet karvan verran näkyviin, ja mietin että josko korvaisi nuo sapimin 14mm nipat 16millisillä että korjaisko se tilanteen, vai pitääkö suosiolla ostaa uuvet ja pitemmät pinnat??
Pidempi nippeli ei korjaa ongelmaa että pinna ei tule tarpeeksi pitkälle nippelissä. Näin ollen nippeli saattaa murtua. Jos haluat oikean ja kestävän ratkaisun niin vaihdat pinnat. Jos haluat vain kosmeettisen mielenrauhan niin laita pidemmät nippelit.
Jossei se ole vetopinna (=taaksepäin "kallellaan") niin en usko että on ongelma.
Asiaa saa vähän fiksattua jos pistää vetopinnat navan sisäkehälle ja ei-veto-välittävät ulkokehälle. Ehkä millin pituusero tulee helposti. Mä olen yleensä tuon huomioinut ihan pinnoja tilatessa, ts ulkopinnat pyöristän ylöspäin jos osuu just väliin
Paljon kiitos, näillä eteenpäin!
Testi vähän venyi, mutta nyt ajettuani muutaman tuhat kilometriä kyseisillä maantiekiekoilla pitää mainita, ettei etukiekkoa ole tarvinnut rihdata. Takakiekolle tein parin kuukauden ajon jälkeen pikarihtauksen kiekko kiinni pyörässä ja hienosäädön vuosihuollon yhteydessä. Seuraavaan kiekkosettiin laitan takakiekon vasemmalle puolelle ohuemmat pinnat, jotta jännityksen saa tasaisemmaksi; tuollaisella paketilla olisin ehkä välttynyt rihtaukselta.
Kesällä olisi tarkoitus kasata 29-kiekot talveksi.
Suosittelen edelleen...Lainaus:
Käytin siis Roger Mussonin kirjaa oppaana.
Minkä kokoinen on oikea nippeli avain Hope hoopseissa käytettyyn DTSwissin Competition pinnan alu nippeliin? 3.3 tönärillä katottuna luultavasti, mut tunttuu toisaalta tiukalta seuraava 3.4 koko sit joillain valmistajalla 3.25 näkyy olevan.
https://www.bike-components.de/produ...SW-40--42.html Tuo olis hyvä, kun ottaa 4 kantilta, mut 3.3 ei ole. https://www.bike-components.de/produ...--2--3--5.html Tuosta olis kaikki koot. AApuuva.:) Saa ehdottaa muutakin hyvää työkalua millä ei muljuta nippeleitä pyöreeks, niin kuin Bilteman versiolla.
^Jos tästä mitään apua on niin kävin kokeilemassa omien kiekkojen DT-nippeleihin ja Parkin SW-40 (musta) istuu parhaiten.
Motonetistähän noita avaimia saa, toki vähän kalliimmalla Saksan hintoihin verrattuna. Omasta setistä löytyy SW-40:n lisäksi Parkin vihreä ja punainen, näillä olen kaikki työt saanut tehtyä.
^Kiitos. Täytyy hakee Motonetista toi SW-40 musta. Eiköhän noi kaikki DT-nippelit ole samankokosia oli sitten 2mm tai 1.8mm pinnalle? Edit. Hyvä oli tuo DT nippeleihin ja Sun Ringle inferno 25 kiekkojen nippeleihin sopi kans. Tattista.
Kehä ZTR flow 26" ERD 536
Etunapa hope pro 2 evo (vas.laikka 56mm, oik.laikka 54mm, vas.offset 20mm ja oik. 33mm) Takanapa hope pro 2 evo muuten samoissa mitoissa mutta offset päinvastoin.
Wheelpron laskuri antaa kahta pituutta 258 ja 260mm, etukiekkoon pidemmät vetopuolelle, takanavassa lyhyet vetopuolelle.
Takakiekossa keskilinja aivan just, etunavassa 6mm heitto. 44mm jarrulevyn puoli, 38mm vetopuoli, 28mm kehän leveys = 110mm. Menikö pinnat väärinpäin vai onko mua huijattu?
http://www.hopetech.com/wp-content/u...fsetandpcd.pdf
http://www.wheelpro.co.uk/spokecalc/
Eikun ei sittenkään mitään, jatketaan pähkinöiden pureskelua kiekot on suorat. Mike-setä kertoi missä mätti.
Voitteko kuvitella mitään mahdollista haittaa siitä, että kun kiekossa muut puolat risteävät toistensa kanssa siten, että ne koskettavat ja tällöin tietenkin myös vähän jännittävät toisiaan, niin yksi pari on asennettu eri tavalla ja ne ovat irti toisistaan? Ainakin tuo ulompi puola tulee nyt vähän lähemmäs vaihtajaa.
Hei arvon kanssakasaajat.
Olen tuossa 6 vuoden ajan ajellut kiekoilla jotka olen kasannut itse ja nyt ne alkavat osoittaa hajoamisen merkkejä. Olisinkin kysynyt missä on menty metsään kun taka vanteessa on useissa nippelin rei'issä halkeamat? Onko ongelma liian kireät/löysät pinnat, epätasainen kasaus vaiko esim vanteen laatu?
Alla vähän speksejä:
Navat: Campa record 32-h
Pinnat: Revot+Comp vetopuolella
Nippelit: alu
Vanne: DT RR1.1 (yksöisholkitettu)
Kireys: Takana 90-110kg ja 50kg, Edessä 80-90kg, Ei ole täydellisen tasainen, mutta ihan hyvin ovat pysyneet suorina.
Kuskilla painoa 86kg joten ei noi aivan älyttömän koville joudu.
Nämä eivät ole ensimmäiset DT:n kehät jotka mulla prakaa, joten hieman mietityttää josko se olisi ongelman syy. Ajattelin että kasaisin seuraavaksi vaikka kiekot cxp33 ympärille samoilla pinnoilla ja navoilla. Haluaisin kuitenkin varmistua että nuo kanssa kestävät jatkossa.