Onko liian iso ja pehmeä jo? Lähinnähän tuossa nokan leveys voi tulla esteeksi. Muuten varmasti on tosi toimiva, koska tuo SQlabin kaksitasoinen konsepti on ylivertainen.
http://www.sq-lab.com/en/sqlab-produ...l#.VPcE_eEnLKG
Printable View
Onko liian iso ja pehmeä jo? Lähinnähän tuossa nokan leveys voi tulla esteeksi. Muuten varmasti on tosi toimiva, koska tuo SQlabin kaksitasoinen konsepti on ylivertainen.
http://www.sq-lab.com/en/sqlab-produ...l#.VPcE_eEnLKG
Olen tyytyväinen Brooks Flyer satulaani. Nyt kelirikkoaikaan on tullut ikävä geelisatulaa kun hämärissä saattaa osua asfalttireikään tai muuhun terävään töyssyyn. Ostan toisen satulaputken ja siihen Bilteman geelisatulan. Vaihto on helppo ja kustannuskaan ei hirvitä. Sitten Brooks takaisin kun kelit paranee. Kautta ei ole paljon jäljellä nyt mutta onpahan valmiina seuraavaan.
Itse vaihdoin vanhaan maasturiin bilteman penkin, varmasti parempi kun alkuperäinen kovamuovi hökötys ja maksoi 13€
Kiitoksia vastauksista. Olin unohtanut tämän satula ketjun täysin.
http://img226.imagevenue.com/img.php..._122_395lo.jpg
Tuossa on kuva satulastani ja ympyröin punaisella takaosan koska siinä se eroaa mielestäni eniten edelliseen satulaani. Tämä nykyinen satula nousee tuolta takaa jännästi kun taas edellinen oli muistaakseni yhtä tasainen edestä kuin takaa. Voisiko johtua tuosta takaosan "noususta" se, että tuo nykyinen satula tuntuu epämiellyttävältä?
Voi.
Kokemukseni mukaan satulan takaosan lipan "nousu" on silloin parhaimmillaan, kun se täsmää ajoasennon etukenoisuuteen. Ajoasennon etukeno taas vaikuttaa istuinluiden asentoon satulalla, johon vaikuttaa selkärangan liikkuvuus. Ei voi siis suoraan olettaa että pystyyn ajoasentoon sopivin on tasainen satula ja matalaan ajoasentoon selvästi takaosastaan nouseva, koska se on henkilökohtainen juttu. Kaikkeen tähän liittyy tietysti vielä satulan asento. Aika monien pyörissä näkee satuloita asennettuna nokka hieman yläviistoon kun takaosassa on selkeä nousu. Oma filosofiani etenee niin, että satulan nokan tulisi olla aina enemmän tai vähemmän vaaterissa ja takaosa nousee jos satula on sellaiseksi muotoiltu. Kuitenkin "oikea istumapaikka" satulalla on jotakuinkin sen leveimmässä kohdassa, eli välillä se voi olla aavistuksen kaltevalla pinnalla mutta tuntua silti mukavalta koska istuinluissa ei ole tasaista aluetta joka tulisi asettaa vaaterissa olevalla alustalle. Jos takaosan nousu ei sovi omaan ajoasentoon, voi tasaisempi satula olla parempi.
Kokeilemalla löytyy se itselle sopiva. Eikä sama satula välttämättä toimi kaikissa tilanteissa ja kaikilla pyörillä - omassa maantiepyörässä on tällä hetkellä lähes tasainen satula mutta maasturin satulan lipassa on reilu nousu.
Voisi, mutta mitä tarkoitat epämiellyttävällä? Nousu on hyvä asia, koska se vähentää painetta muualla kuin istuinluilla. Tuollainen nousuosuuden päällä istuminen sen sijaan ei ole hyvä asia, koska istuinluut osuvat kulmassa satulaan, joka saattaa tuntua ikävältä. Eli satulan takaosa saa hyvin mielellään olla ylhäällä (omasta mielestäni pitää olla ehdottomasti), mutta sen pitää olla riittävän tasainen sekä pitkittäis- että sivuttaissuunnassa. Näin istuinluiden osumiskulma on oikea ja niiden osumispinta-ala maksimaalinen. Eli ei tuo ole mitenkään oikeaoppinen satula, mutta 99,5 % satuloista ei olekaan. Ne ovat ihan päin persettä suunniteltuja, mutta huonolla tavalla.
Tämä SQlabin systeemi ei yksinkertaisesti toimi. Jos voisi ajaa aivan tasaista tietä, jossa ei tule lainkaan iskuja satulaan, siis altapäin, niin toimisi, mutta tällaisia olosuhteitahan ei ole.
Kun tuo väli on satulan nokan ja perineumin välillä käy niin, että röykyssä isku munien alle on kovempi, kuin jos tuota väliä ei olisi ollenkaan. Itse harhauduin ostamaan tuollaisen, mutta ei se toiminut. On parempi, että koko istuinalue vastaa satulaan ja perineumin alla on joustava tuki, joka vähentää perineumiin tulevan iskun voimaa. Paras satula on minulle ollut ehdottamasti Fizik Arione. http://www.sq-lab.com/images/sqlab/l...NoName_611.jpg
Toi on kyllä niin takapuolikohtaista. Mulle Arione ei toimi. Vanhan mallinen Flite on edelleen paras. Muita kokeiluja tuon ja Arionen lisäksi mm. Brooksin b15, Selle Italian Slr xc ja slr gel flow sillä aukolla. Noista Arione ei ole tällä hetkellä missään pyörässä kiinni.
Perskohtainen juttu, minulla toimii. Oli röykkyjä tai sileää. Toiseksi paras on ollut pehmusteeton hiilikuituläpyskä.
Monella muulla (ja tarpeeksi leveällä) penkillä ensimmäinen satanen vielä sujuu, mutta siitä eteenpäin ei.
Tähän mennessä olen kokeillut liki tusinaa penkkiä (olisi kaupan pari kerran kokeiltua).
Se toimii erinomaisesti.
Ymmärrän, mitä ajat takaa, mutta ei tuollaista riskiä ole olemassakaan. Tiedän itsekin maastopyörän päällä vieläpä ilman pehmustehousuja, että tuollaisia ei yksinkertaisesti tule. En ole koskaan edes tuollaista ajatusta tiennyt olevan olemassakaan. Ei siihen uppoa niin paljoa, eikä niin nopeasti, ja joustaahan se etuosakin tarvittaessa. Koko ajatus kontaktista tuntuu minulle hyvin etäiseltä.Lainaus:
Kun tuo väli on satulan nokan ja perineumin välillä käy niin, että röykyssä isku munien alle on kovempi, kuin jos tuota väliä ei olisi ollenkaan.
Eihän se ole parempi, kun silloin jatkuvasti hermot ja verisuonet ovat puristuksissa. Voisi kuvitella, että nyt satula ei ole jotenkin muuten sopinut juuri sinulle. Sinulla taisi olla se jokin leikkaus, jos en väärin muista, joten ehkä sellainen erikoistilanne sitten vaikutti jotenkin asiaan. Jos nyt kokeilisit, niin ehkä tilanne olisi jo toisin.Lainaus:
Itse harhauduin ostamaan tuollaisen, mutta ei se toiminut. On parempi, että koko istuinalue vastaa satulaan ja perineumin alla on joustava tuki, joka vähentää perineumiin tulevan iskun voimaa. Paras satula on minulle ollut ehdottamasti Fizik Arione.
Tuo SQlabin kuva on kaksiulotteinen, kun satulan sovittamisessa pitää ajatella kolmiulotteisesti.
Noista SQlabin penkeistä vain 613 on poikkiprofiililtaan sellainen että voisi kuvitella toimivan minulle sopivan levyisenä. Kaikissa muissa on pistemäistä puristusta aiheuttavia kulmia koska ovat poikkiprofiililtaan tasaisia jakkaroita joille on laitettu tyynyt istumakyhmyjen alle. Pituusprofiilikin tuottaa ongelmaa niissä malleissa, joissa voi istua vain yhdessä kohdassa siirtämättä painoa eteen tai taakse.
Flite on poikkiprofiililtaan pyöreähkö, ei puristavia kulmia eikä siinä ole perälautamaista räystästä tukemassa takamusta (ja haittamassa liikkumista maastoajossa).
Flite Flow -mallin halkion en ole huomannut vaikuttavan kuin penkin joustavuuteen, kumpikin puoli joustaa erikseen. Ilman halkiota satula on jäykempi, kumpikin malli passaa hyvin profiililtaan.
Pyöreän poikkiprofiilin vuoksi paine on vähäinen muualla kuin istumakyhmyjen kohdalla, jakautuen tasaisesti (ei kulmia).
Kokeilut SLR mallit ovat olleet tasaisempia jakkaroita (ja tuppaavat notkahtamaan rungoltaan).
Penkki on perskohtainen asia, ei voi väittää että oma olisi kaikille sopiva, mutta voi kertoa valintaan vaikuttaneista huomioista.:)
Sivuttain istuinluiden alta kaareutuva satula lisää painetta istuinluiden niihin osiin, joihin se ylipäätään osuu, koska ne osuvat siihen vinosti ja osittain. En oikein tiedä, mihin paineeseen tuossa viittaat.
http://www.sq-lab.com/images/sqlab/l...itzknochen.jpg
Tuossahan se näkyy. Liian kapea ja vieläpä kaareutuva satula. Ne ovat usein käytännössä sama asia: satula tulee liian sisälle istuinluita, eikä tunnu hyvältä.
Täytyy sanoa, että ihmistä ei ole suunniteltu (sananparsi, ei kreationismia) kovin hyvin istumiseen. Sen huomaa niin monista terveyteen liittyvistä asioista.
^Ei taida olla ollenkaan sama... kun nokkaa tiputetaan valuu painoa käsille. Istuinluiden pitää olla "ankkuroidut" satulaan, ilman käsiä ajon pittää onnistua ilman minkäänlaisia valumisia.
Kaikella kunnioituksella tutkimista kohtaan, kannattaa satulat kuitenkin koeajaa, ettei joudu ostamaan monta.
Jos perä on kipeytynyt tarpeeksi, ei sopivakaan satula tunnu aluksi hyvältä.
^Sopiva satula ei välttämättä tunnu aluksi hyvältä, istuinluut voivat kipeytyä. Kovat muotoillut satulat vaativat muutaman ajokerran touttelun. Sitten vasta muuttuvat huomaamattomiksi, jos ovat muuttuakseen.
lis: Eikä sopivan satulan pidä välttämättä olla edes muotoiltu että siihen täytyy istuinluiden totutella.
lis2. Kovan satulan ja istuinluiden välille täytyy syntyä luottamus, perseen pitää pystyä rentoutumaan.
Tuokin on ihan huomion arvoinen juttu täällä nettikeskusteluiden maailmassa, kun harmaasävyt kuluu pois ja kaikki on joko mustaa tai valkoista. Osalle jäsenistä kaikki satulat joilla ei voi ajaa satasta ilman kipuilua on täysin hanurista, osalle taas riittäisi jos pääsisi edes 20km mukavasti kun ei tule ikinä ajettua satasen lenkkejä. Toiset ajaa maastossa, toiset maantiellä ja osa vähän siellä sun täällä. Toisille tyypillinen ajovaruste on farkut ja toisilla on maitokauppareissullakin säämiskä ihoa vasten.
Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Marsusram
Tuo tuli minullekin ensimmäisenä mieleen. Markkinointimateriaalit on tyypillisesti edustavan näköisiä ja tuotteensa parhaita ominaisuuksia korostavia, mutta aika harva auttaa satulan ostajaa ajattelemaan sen oman persauksen ja satulan rajapintaa kolmiulotteisesti. Ehkäpä tulevaisuudessa hyvin varustetuissa pyöräkaupoissa olisi saatavilla ainakin suosituimpia satulamalleja paineantureilla varustettuna kokeiltavaksi siten, että niille pääsisi istumaan tyypillisessä ajoasennossa. Se auttaisi oikeasti hahmottamaan niiden omien istuinluiden osuvuutta satulaan, ja toisaalta myös sitä mille alueille ei oikeasti saisi kohdistua juurikaan painetta.
Oikea leveys mitoituksessa istuinluiden kohdalla on perusasia satulaa valittaessa.
Tarkoitin muun istumakosketuspinnan pehmytkudoksille aiheutuvaa puristuspainetta haarovälissä.
Kaikenlaiset epäjatkuvuuskohdat (portaat/kynnykset) lisäävät pistepainetta rajakohdassa, mutta voivat joillekin olla tarpeen jotta saadaan aikaan paineettomia alueita.
Kaikenlaista pitää ottaa huomioon, hermotusten, verenkierron ja lihasten liikkuvuuden tilantarpeen takia. Pintamateriaalin ja housujen välinen kitkakin vaikuttaa istumistukevuuteen ja pintahankaukseen.
Millä luurankomalli polkee kun ei ole reisilihaksia?:D
Mutta se kaarevuus ikään kuin tekee kaikista satuloista liian kapeita. Satula meinaa silloin tavallaan mennä istuinluiden väliin ikään kuin se olisi liian kapea muutenkin. Osuu istuinluiden sisäpinnalle. Onhan noita painekarttoja nähtävissä, että mihin se paine tulee milläkin satulalla.
Mä olen kokeillut nyt viimeisen kymmenen vuoden aikana vähintään kahta-kolmea satulaa vuosittain, kaiken maailman muotioikkuja myöden. Ergonin satula oli ehdottomasti yksi parhaista, munat puutui vasta 8km ajon jälkeen. Nyt mennään nahkasatulalla ilman puutumisia, oireisiinkin riittää pieni asennon muutos.
Koetappa läpsiä itseäsi poskelle. Sen jälkeen laita väliin vaikkapa makuualustan palanen ja läpsäse taas.
Kumpi sattuu enemmän ilman alustaa vai sen kanssa.
Pehmyt osa satulassa perineumin alla toimii iskunvaimentimena ja sen osan ei tarvitse olla paksu. Pari milliäkin riittää.
Näitä mielikuvitusparannuksia tulee ja menee, mutta parhaiten toimii kuitenkin jo kymmeniä vuosia sitten kehitetty perussatula, joka istuu haaroväliin kuin hansikas.
Brooksin nahkasatula olisi varmaan paras, mutta kun sen sisäänajo kestää turhan kauan. Flite, Arione, SRL tai jokin vastaava sopii, mutta niistä pitää etsiä sopivin.
Mulle ovat nämä kaikki sopineet, mutta lankesin tuohon uutuuteen kun se on järjellä ajatellen ihan toimiva, mutta käytännössä ei.
Ei, vaan oikea vertauskuva olisi, että pysäyttää lyönnin sentin aiemmin. Kumpi sattuu enemmän: lyönti, joka tulee perille, vaiko lyönti, joka vain korkeintaan hipaisee, jos sitäkään?
Eihän SQlab sen kovempi ole kuin muutkaan vastaavan kovuiset satulat. Eivät nuo ole edes kovimmasta päästä. Siis ihan sama pehmustehan siinä on kuin muissakin verrannollisissa satuloissa, mutta se on vain kauempana, niin se ei paina niin paljon herkkää aluetta. En tosiaan ymmärrä tuota. Jos painetaan sillä pehmusteella ja painetaan sillä pehmusteella kevyemmin (koska se on kauempana, niin sille alueelle kohdistuu vähemmän voimaa suuremman osan jäädessä istuinluille), niin onhan se nyt ihan selvää, kumpi tuntuu enemmän. Jos sen sijaan istuinluilta haluaa siirtää osan voimasta tuolle alueelle, niin sitten kannattaa tunkea se mahdollisimman kiinni ihoon. Mutta ideahan on tietysti pyrkiä juuri päinvastaiseen, koska istuinluut eivät tottumisen jälkeen ole moksistaan, kun ei siellä mene kriittistä verenkiertoa.Lainaus:
Pehmyt osa satulassa perineumin alla toimii iskunvaimentimena ja sen osan ei tarvitse olla paksu. Pari milliäkin riittää.
Mielikuvitusparannuksia? Painemittauksetkinko ovat mielikuvitusta? "Tämä nelikulmainen kärrynpyörä on ennenkin toiminut, kaikenlaisia hömpötyksiä nuo pyöreät pyörät." On tutkimuksia, jotka osoittavat mm. pitkien pyörälenkkien korreloivan potenssivaivojen kanssa. On tehty verenkiertomittauksia, jotka osoittavat, että eipä ihmekään, että puutuu ja tulee pahimmillaan vaivoja. Että mitenhän tuollainen tieteellisesti ongelmalliseksi todistettu konsepti on paras ja kaikki muu tietenkin "mielikuvaparannusta"?Lainaus:
Näitä mielikuvitusparannuksia tulee ja menee, mutta parhaiten toimii kuitenkin jo kymmeniä vuosia sitten kehitetty perussatula, joka istuu haaroväliin kuin hansikas.
Se on käytännössä loistava. Kävin läpi tusinan satulaa, kunnes törmäsin tuohon. Heti klikkasi järjellä ja myös käytännössä. Ei tuo vieläkään ole täydellinen. Itse kaipaisin kapeampaa nokkaa ja tuo kaareutuminen/kapeneminen kohti nokkaa ei ole minulle ihan täydellinen, mutta itse kahteen portaan -konsepti toimii loistavasti. Siksi toivoisinkin, että muutkin valmistajat, elleivät patentit estä (tai maksaisivat vaikka rojalteja) lähtisivät tekemään noita, että saisimme useammalle takamukselle sopivasti muotoiltuja satuloita.Lainaus:
Mulle ovat nämä kaikki sopineet, mutta lankesin tuohon uutuuteen kun se on järjellä ajatellen ihan toimiva, mutta käytännössä ei.
SQlab ei tietenkään pysty markkinoimaan pienenä yrityksenä jättiläisten tavoin, mikä hankaloittaa menestystä. Ainoastaan harrastajapiireissähän noista edes tiedetään, koska kun kävelee jopa ihan erikoistuneeseen pyöräkauppaan, niin ei sieltä noita hyllystä löydy intersporteista puhumattakaan. Loistava keksintö meinaa jäädä vähän salatieteeksi suurelle yleisölle. Ja harrastajienkin kynnys kokeilla on tietysti suuri, kun ei pääse kokeilemaan ennen ostamista.
"Italiassa ja Yhdysvalloissa tehdyt tutkimukset osoittavat, että jo kolmen minuutin ajo pitkällä ja kapealla kilpapyörän satulalla vähentää peniksen verenkiertoa 70–80 prosenttia. Pitkällä aikavälillä seurauksena voi olla erektio-ongelmia. Monet satulat ovat niin kapeita, että suuri osa kehon painosta lepää satulan etuosalla. Jopa 25 prosenttia painosta voi kohdistua satulan kapeaan etuosaan ja samalla sukuelinten ja peräaukon väliseen välilihaan, jossa kulkevat penikseen johtavat verisuonet ja hermot. Kapealla satulalla istuttaessa välilihaan suuntautuu jopa seitsemän kertaa niin suuri paine kuin tavallisella tuolilla. Samalla verenkierto vähenee. Jos tilanne toistuu usein, verenkiertohäiriö voi muuttua pysyväksi niin, että erektiokyky heikentyy."
Kapea satula voi olla haitaksi myös naisille, sillä myös häpykielen suonet ja hermot kulkevat välilihassa. Italialaiset ja yhdysvaltalaiset tutkijat kertovat satula-testistään Journal of Sexual- Medicine -aikakauslehdessä. Satulaan kohdistuva paine mitattiin 900 paineanturilla. Peniksen verensaantia mitattiin veren happipitoisuutta seuraavilla antureilla. Testeissä ilmeni muun muassa, että nivusten puutuminen, joka on tuttua monille paljon pyöräileville, johtuu siitä, että veren virtaus penikseen on lakannut täysin. Jo puolen tunnin pyöräily voi johtaa puutumiseen."
http://tieku.fi/ihminen/sairaudet-ja...hkaa-potenssia
Tuossa on se motiivi pitää paino istuinluilla mahdollisimman hyvin ja pois satulan nokalta. Tuon takia nokan kannattaa olla alempana. Hyväksyy joku tuon tai ei, mutta tuohon se vaikuttaa.
Ostin ton Sq Labin kaiken hehkutuksen jälkeen viime kesänä fättäriin. Ensin ajelin sitä kolmisen viikkoa sisään, istuinkyhmyt olivat aivan hemmetin kipeät tässä vaiheessa. Sen jälkeen alkoi helpottamaan, mutta ei se tuntunut hyvältä missään vaiheessa. Lopulta Chargen Spoon tuli tilalle ja olen ollut erittäin tyytyväinen siihen. Perskohtaisia juttuja nää on ja ei näissä muiden suositukset ja tieteelliset todistelut paljoa paina. Jos se ei tunnu hyvältä, niin silloin se on huono - sanoi kuka tahansa mitä vaan.
ps. jos joku tarvii Sq labia hyvien mainospuheitten jälkeen niin voin myydä sen pois.
Ei pidä sotkea kahta eri asiaa. Kuten sanoin, niin konsepti on loistava ja sille on tieteellinen pohja. Se sopii kaikille. Itse toteutus, eli satulan muotoilu, on sen sijaan takapuolikohtaista, ja näin ollen SQlabin satulat eivät sovi kaikille. Mutta turha alkaa haukkua sitä tiedettä sen takana, kuten jotkut tekevät. Nämä ovat kaksi eri asiaa.
Mitä tämä sitten käytännössä tarkoittaa? Sitä, että totta kai kannattaa suositella lähtökohtaisesti toimivampaan ja terveellisempään konseptiin perustuvaa toteutusta kuin vähemmän toimivaan. Tätä ei pidä ymmärtää kuitenkaan siten, että sen toteutus välttämättä sopii itselle. Toisenlaiset ovat sitten huonompia tuossa verenkierrossa, vaikka miten hyvältä tuntuisivat istua eli sen siinä toisessa vaihtoehdossa sitten häviää. Näin ollen loogista on lähteä tavoittelemaan parasta, ja jos se ei syystä tai toisesta sovi itselle, niin sitten tyytyy muuhun.
Tuo istuinkyhmyjen kipeytyminen on väistämätöntä, jos on ollut taukoa tai ei ole muuten tottunut painoa niin paljon pitämään istuinluilla. Jos se ei mene ohi, niin sitten se on merkki liian kovasta satulasta, eikä sellainen epämukavuus häviä tietenkään mihinkään ilman muutoksia.
Ihanko totta? Odotas hetkinen kun nykäisen pääni ulos pyllystäni, en olekaan aikaisemmin havainnut tämän SQLabin konseptin ylivertaisuutta.
Samalla tavalla esimerkiksi Specialized Body Geometry -konsepti on loistava ja sille on tieteellinen pohja. "Se sopii kaikille." Itse toteutus, eli satuloiden muotoilut, ovat sen sijaan takapuolikohtaisia. Oma perse kestää sen että voin suositella kokeilemaan, kun tuollaisen ison pajan jälleenmyyjiltä saa satuloita halutessaan lainaan. En sen sijaan ikinä suosittelisi kenellekään ostamaan sokkona niinkin henkilökohtaista tuotetta kuin satula, koska aivan häviävän pienellä todennäköisyydellä kysyjän perse, ajoasento, ajotapa, tarpeet ja tottumukset ovat selkeästi samansuuntaiset kuin minulla.
Tutkimuksia tulee ja menee. Kohta tutkitaan genitaalialueen hermopäätteiden värinää ajon aikana ultraäänellä, ja kappas, joku xlab keksii alkaa markkinoimaan juuri tuohon vaivaan parannuksen tuovaa jakkaraa. Ja joku purematta nielee joka sanan ja vielä alkaa levittämään epistolaansa vääräuskoisten parissa. Ja keisari on saanut uudet, tieteellisen luotettavasti ohuinta silkkiä olevat vaatteensa.
Olen onnekas hanurini suhteen. Kunhan on oikean levyinen ja tarkasti säädetty, melkein mikä tahansa toimii. On ollut spessua, prologoa ja fizikiä. Ei ongelmaa. Ilmeisesti olen jonkin sortin rautaperse tai sitten hermot on jo ajat sitten tuhoutuneet ja tunto mennyt.
Jos tarkoitus on säilyttää verenkierto mahdollisimman hyvänä, niin ainoa tapa on istua joko istuinluilla mahdollisimman paljon tai ei istua ollenkaan. Sen pituinen se. (Toki koko nokan poistaminen on vielä tehokkaampi tapa, ja onhan SQlabilla itse asiassa sellainenkin satula, jos joku kaipaa.)
Niin just. Sehän ei voi olla hyvä. Sinä tiedät, vaikka liekö edes olet kokeillut? Uskovaisuudestahan tässä on toki kyse, kun kerran tiede on puolella ja hyvältä tuntuu vielä itselläkin käytännössä, mutta kenen uskovaisuudesta?
Lue niitä tutkimuksia verenkierrosta eri satulatyypeillä ja tule sitten soittamaan suutasi, jos vielä ilkeät. On kiistatonta, että kapea satula ja matala ajoasento haittaavat verenkiertoa. Silloin täytyy miettiä, että miten saadaan vähemmän painoa nokalle. Jos nyt ei ihan pelkillä reisillä itseään kannattele, niin satula epäilemättä näyttelee tässä suurta roolia. Ja jos satulan nokka ei ole alempana, niin on ihan yksi lysti, miten se on muuten muotoiltu, koska siihen tulee suuri paine. Jos sen päällä kannattelee itseään, niin siihen tulee painetta. Ei tämä ole oikeasti liian vaikea juttu hyväksyä.
Suoraan sanottuna minua tympii pyöräilymaailman mutuilijat. Kaikkeen on mielipide, vaikka mistään ei tiedetä. "Tämä on kelvannut jo 100 vuotta! Nykyajan hömpötyksiä ei tarvita!" Mutta edelleen korostan: ymmärrän täysin, että SQlab ei muotoilultaan sovi kaikille, eikä kaikkien siten kannata sillä ajaa. Onhan tässä muitakin näkökulmia kuin verenkierto. Mutta nokan laskemisessa ei verenkierron näkökulmasta ole kahta sanaa.
Omalla kohdalla vaan toimii tiflyn tai ergon mallinen lättäsatula, paitsi että satulan sivujen terävä reuna painaa reisien valtimot tjsp tukkoon, joka sitten oireilee missä sattuu. Vasta kun löytyi satula, joka on päältä lättä ja reunoilta pyöristetty, alkoi meikäläisellä veri kiertämään alapäässä oikein.
"joka on päältä lättä ja reunoilta pyöristetty"mulla vielä reikä keskellä ,-)
On ollu sellanenkin, mutta kerran tötöilin jotain maastossa ja rojahdin satulan päälle, niin ne reiän reunat tuntu aika teräviltä, kustessa kirveli kivasti jonkin aikaa.
Mutta joo, mun maantieosuudet ei juuri koskaan ylitä 60km, ja silloinkin saatan välillä oikaista maaston kautta.
Ei tuo väärästä paikasta painavan satulan miehisiä paikkoja puuduttava vaikutus vieras ole minullekaan. Tosi epämukava fiilis pahimmillaan. Se on yksi syy vähän pystympään ajoasentoon.
Sähköpyörien yleistyessä voidaan satulaa muotoilla nykyistä vapaammin koska polkemisominaisuudet merkitsevät vähemmän kuin aikaisemmin. ;-)
Miehillä alkaa virtsaputki läheltä anusta soikea reikä satulassa vähentää putken painetta huomattavasti.Ainakin kun ilman vaippoja ajelee.
Ajoasento vaikuttaa satulan sopimiseen kuten J.Kottenberg mainitsikin.
Käyttäjien omien kokemuksien erilaisuus samasta satulasta johtuu myös siitä.
Orc biker hehkuttaa SQLabia siksi, että sen toimivuus on tieteellisesti tutkittu. Jos ajatellaan kuinka monta muuttujaa on satulan sopivuudessa niin minkäänlainen tutkimus ei voi ottaa huomioon niitä kaikkia. Se, että jokin perustuu tutkimukseen ei takaa yhtään mitään. Pitäisi tietää tutkimusasetelma ja muut tutkimusmenetelmät. Lisäksi lähestymistapa vaikuttaa aivan oleelliseti.
Jos satulan toimivuutta maailmanlaajuisesti halutaan selvittää, se pitää tehdä poikkitieteelisesti. Fysiologia, mekaniikka, lääketiede, antoropologia, filosofia, fysiikka, kemia jne. pitää olla mukana ja siitä huolimatta ei saada sellaista satulaa aikaiseksi joka sopisi kaikkien takapuoleen.
Tutkimus sekä pitkaikainen käytännön kokemus ja kehitystyö ovat paras yhdistelmä. SQLapilla ei ole tätä jälkimmäistä niinkuin vaikkapa SelleItalialla, Fizikillä, Spessulla,SanMarcolla ja muilla suurilla, joilla on kokemusta ja tuotekehittelyä vuosikymmenien ajalta. Jotenkin on typerää luulla, että näiden isojen tuotekehittely ei olle tieteellisesti perusteltua. Näillä on rahaa tuotekehittelyyn varmasti kymmenkertainen määrä siihen verrattuna mitä SQLabilla.