Aina oppii jotain uutta. Toi laturi latailee onneksi sujuvasti myös NiMH kennot, joten voi muistella muisti-ilmiötä. Mitä tolla tyhjennysominaisuudella sitten LiPo laturissa tekee?
Printable View
Ehkä se on sitä varten, että laturi on helpompi myydä entisille NiMH/NiCd -akkujen käyttäjille ja saa vähän lisää hintaakin... :rolleyes: No joo, kai se litiumakkukin on hyvä joskus "tyhjäksi" (siis sille kynnysjännitteelle) purkaa, mutta harvoin. Asiaan paremmin perehtyneet varmaan kertovat.
Huomasithan muuten kai, että tuosta tilaamastasi laturista ei tavallista 230 voltin verkkovirtatöpseliä löydy?
Creen R2 binit onkin jo saatavilla...
No voi perr.. ja mä luulin saaneeni sen halavalla! No, uskaltauduin huutamaan toisenkin.
Minä koitan enshätään puuceen virtalähdettä..Lainaus:
Kävin ostamassa Cash Storesta 3 €:llä virtalähteen akkulaturiin.
Mulle on tulossa sieltä se pykälää pienempi ja halvempi malli, B5. Tai.. toivottavasti ainakin on tulossa.. :DLainaus:
Tossa kuitenkin laturi jonka laitoin tilaukseen
http://www.unitedhobbies.com/UNITEDH...idProduct=5548
Tuo vaikuttaa hyvältä, koska se hoitaa tasapainoitukset, kennojen kunnostukset ja tyhjäykset. Ja toki tuolla voi latailla ja kunnostaa kaikki vanhatkin akkunsa kennomääristä riippumatta. Minä kaipaa laturista tuota tyhjennysominaisuutta, niin voi aina latailla kennot täyteen, joka lenkin jälkeen tai vaikka juuri ennen lenkkiä, eikä tarvitse arpoa varaustilaa kesken metsälenkin.
Hjalpa ei ole hyvä sanoi jo taksikuski Tallinnassa. Saas nähdä kohta mitä minä sanon :-).
Lisää hintaa pösilöiltä on kyllä hyvä syy laittaa lisää ominaisuuksia. Oli siinä kait jotain muutakin mukana, mutta NiMH kennojen kanssa toi purku on kyllä hieno ominaisuus. Ja ennen kuin tiesin tästä LipoJen autuaaksitekevyydestä menin tietenkin juuri sijoittamaan NiMH akkuihin. Tosin ostin Eneloopeista tehdyn kennosetin joka todennäköisesti on ihan hyvä pakkaspyöräilyyn.
Cash Storesta sai tosiaan 4.5 A virtalähteen 3 eurolla, kun kävin penkomassa vanhojen läppäreiden virtalähteitä.
Nyt ei muuta kuin tekemään ne ledivalot. Toki tässäkin on hyvä huomata, että eilen tilattaessa tilasin mielestäni parhaita ledejä mitä on, mutta jo tänään nekin ovat vanhentuneet käsiin. Toki tärkeintä noissa itse tehdyissä on se, että tulee katu-uskottavat kotelot valoille... Pitää vaan miettiä onko teemana tomaattipurkki, MadMax vai insinöörikotelo. Toi lämmän poistaminen ledeistä olisi ihan kiva insinöörihaaste... Taidankin tehdä tylsän mutta toimivan valon ja sitten laitan tomaattipurkin päälle jos lähden nakkikiskalle.
Tuo lumicyclen valonpään koppa näyttää asialliselta. Mahtuisikohan sinne http://www.led-tech.de/de/High-Power...84_121_80.html , bflex ja liittimet? 57mm näytti olevan tuolla siilillä pituutta ja todellinen plug & play setti olisi hakusessa.
Periaatteessa yksikin p4 riittäisi omiin tarpeisiin, mutta mistähän asiallinen valopää?
Lumicyclen koppa on tehty 35 mm:n halogeeneille (MR11). Toistaiseksi kolmen ledin optiikoita tuolle halkaisijalle taitaa saada vain www.cutter.com.au:sta. Koteloon mahtuivat juuri ja juuri alkuperäinen liitin ja kytkin, Bflex (tai Konlux), ledien piirilevy ja optiikka. Lämmön siirto levyltä kuoreen tuntuisi toimivan, polkuajelussa valo ei juurikaan lämpene isommallakaan teholla. Bflex ei vaadi jäähdystä.
Lumicyclen oma 1W:n tehoinen 15-ledin systeemi toimii vain huomiovalona, muuhun teho ei riitä. Parempi päivityspaketti on kuulema tekeillä...
Ok, oletin että sinne olisi mennyt isompi optiikka sisuksiin. Pitääpä vierailla cutter.au:ssa.
Toimiiko toi linkki tuonne cutter.au:hun muilla, eli onko vika minussa vai onko koko linkki susi...:seko:
No niin, nyt toimii paremmin, kiitos...
Hommasin ton pään ja onnistuin polttamaan yhden ledin jo näin testausvaiheessa. ESD-työpisteessä, virrat päälle ja yks led zippas. Savut pysy sisällä.
Laitoin uuden tilalle, ja alko vähän ihmetyttään noiden ledien kiinnitys jäähdytyslevyyn. Ledin ja levyn välissä noin 0,5-1mm rako. Käytetty normaalia piitahnaa. Tuntuu jotenkin isolta raolta! Esim Edisonin ledien datalehdessä puhutaan max. 100 mikrometrin "thermal gluen" paksuudesta.
Kivastihan noi valaisi, sen mitä pääsi kokeileen. Aika kapea vaan toi kuvio 10 asteen linsseillä, ainakin maastokäyttöön. Pitää varmaan laittaa ainakin yksi linssi leveemmällä valokeilalla.
laitoitko tämän kitin sisään vai oliko kyse toisista ledeistä?
http://www.cutter.com.au/proddetail.php?prod=cut757
Saako muuten tuohon Khatodiin vaihdettua erilaisia optiikoita?
Minä sain tänään uuden setin led-tech.de:stä, kun edellisen Seoul triplan kanssa kävi työtapaturma. Ledit tuli valmiina kolvattuna tuolle samalle piirilevylle. Kiinnitin samoin huomiota siihen, että ledien pohjan ja piirilevyn välissä oli piitahnaa ja ledit oli kolvattu käsin. Oletin, että he olisivat kiinnittäneet ledit uunissa juottamalla ja että pohjakin olisi juotettu piirilevyyn..
Sitä pohjaa ei saa laittaa suoraan kiinni alumiiniin, koska siinä on katodi. Edisonin datalehtee lueskellessa suosittelivat kemiallista eristystä alumiinista, uskaltaisikohan luottaa pelkkään anodisointiin?
Tossa piirilevyssä on kyllä kusetuksen makua. Eivät ole vastanneet mitään takuutiedusteluihin...
Hain Powersetiltä sen tarjousledin. Sehän oli ihan passeli kaveri halogeenille pyörätiekäyttöön. Valotehoa on ihan riittävästi tähän tarkoitukseen.
http://personal.inet.fi/tiede/mikkomk/valo.jpg
Juu, tuo pohjassa oleva katodi on tiedossa. Tuo kerrotaan myös Seoulin omassa datasheetissä. Oletin myös, että se ledin pohjan paikka siinä piirilevyssä olisi jotenkin eristetty sähköisesti muusta piirilevystä. Seoulin omassa datasheetissä neuvotaan pistämään juotospastaa myös pohjaan, jos kiinnittäminen tehdään uunissa. Käsin juotettaessa pohjaan neuvotaan laittamaan lämpöliimaa.
Jos kyse on nyt siitä Led-Tech:n alumiinisesta pyöreän mallisesta piirilevystä kolmelle emitterille. Niin siinä tuo pohjapädi ja jalkojen pädit eivät ole sähköisesti yhteydessä toisiinsa. Ainakaan niissä mitä minä olen sieltä tilannut. Emitterissä taas ANODI ja se pohjapädi on yhdessä, joten vaikka ne olisi myös piirilevyssä yhdessä niin ei haittaisi. Kunhan vain katodi pidetään erillään.
Omat emitterit laitoin pastalla reflow uunissa kyseiseen piirilevyyn. Eli jalat ja se keskipädi. Näin lämmönjohtavuus on taattu. Samoin suosittelevat valmistajat datasivuillaan.
Lämpöäjohtava liima on seuraava vaihtoehto. Esim Arctic alumina. Se ei johda edes sähköä.
Ihme on että Led-Tech ei ole noita valmiita paketteja valmistanut reflow:lla juottaen. Pelkällä tahnalla ja käsin juottaen ei kuulosta kovinkaan ammattitaitoiselta. Iso miinus paikalle siitä. Emitterien juottelu käsin johtaa helposti liian korkeisiin lämpötiloihin ja ledien ennen aikaiseen hajoamiseen mikäli vermeet ei ole kunnossa. Se että liike valmistaa myyntiin tuotteita tällä tavoin on vähintäänkin kummallista.
Emitterissä pohja ja jalat ovat samalla tasolla, joten hassua että siellä voi olla 0.5 - 1.0mm rako levyn ja pohjan välissä?!? Ellei niitä jalkoja ole vartavasten taiteltu alas.
Tätä aloin eilen miettimään... Jos mun pajalle ilmestyy tuota raakamateriaalia (pyytämättä ja ennalta arvaamatta, vai mitenkä se menikään :)), eli alumiinipiirilevyä, niin kannattaako syövyttää kupari thermal pad:n alta pois ja ottaa sieltä myös se ohut eriste pois. Sitten vain arctic aluminalla LED kiinni ja jalat käsin juottaen paikoilleen. Vai kannattaako jättää kupari paikoilleen ja juotella pastalla ja puhalluksella. Reflowta ei ole käytettävissä.
0,5-1 oli vähän liiottelua (vituksesta johtuvaa ;)), mutta ledit liikkuu niitä paineltaessa eli rakoa on liikaa. Mitään vastauksia ei ole toistuvista kyselyistä huolimatta tullut. Eniten vituttaa, kun laiskuuttani otin ton valmiin setin, vaikka ois vehkeet noiden ledien juottamiseen paikalleen.
Itse ajattelin tehdä seuraavan kylmästi liimaamalla ledit suoraan anodisoituun alumiinijäähyyn kiinni. Piuhat suoraan terminaaleista ledeille, vois tietysti käyttää jotain piirilevyäkin, niin ei tulis ainakkan mitään vetoa tai tärinää rasittamaan ledin jalkoja.
Hammerstar sarja on valmistettu juurikin liimaamalla ledit suoraan jäähyyn.
Ongelmia aiheuttaa lähinnä K2 ledeissä jalkojen äkkinäinen ja arvaamaton poistuminen .. sekä riittävän eristyksen varmistaminen jalkojen kohdalla.
Lisäksi ns toistettavuus on huono ... vaikka kuinka tähtäilee, niin milli pari se ledi on eri kohdassa kuin suunnittelija piirsi :). Joten optiikoiden pitimien kiinnittely on ollut välillä melkoista hiusten halkomista.
Katsellaan josko saataisiin tähän parempi ratkaisu ...
Voit myös liimata johdot sen jälkeen kun olet ne juottanut. Pitää vain huolehtia, ettei sotke LED:ejä liimaan. Ne jalat tahtovat mennä poikki aika pian, jos johdot pääsee jalkoja taivuttelemaan. Jalan tyngät voi kertaalleen kaivaa LED:n sisältä uudestaan juotettavaksi, mutta tämä vaatii jo tarkkaa kättä. Ei kuitenkaan mahdotonta.
Tein yhden valopään siten, että juotin LED:ien pohja-thermal-PAD:n kupariliuskaan. Kupariliuskan liimasin alumiiniin. Tässä ratkaisussa liiman pinta-ala on paljon suurempi, kuin LED:n pohja, joten lämpöresistanssi jää pienemmäksi. Samalla LED nousee irti alumiinista helpottaen johtojen juottamista. Johdot olisi kyllä kannattanut korvata piirilevyllä, näin jälkiviisaasti todeten.
Jos alumiinipiirilevyllä on padit tarkalleen LED:n jalkojen kohdalla, niin kyllä se LED siihen aika tarkasti asettuu ja lämpökin toivottavasti johtuu jonnekin kauas. Piirilevy voidaan myös tehdä siten, että LED:t voidaan juottaa haluttuun asentoon. Tämä antaa uusia mahdollisuuksia asettaa 6x25 optiikka "pystyyn" tai vaikka vinoon, tai jotenkin muutenkin kuin vaakaan.
Eli jos tekis niin, että ruuvais ensin reikälevyn palaset (tai tekis vaikka ihan piirilevyt) jäähyyn, sitten liima, ledien jalat juottamalla reikälevyyn/piirilevyyn _ennen_ liiman kuivumista. Tolla sais ledit siihen kohtaa mihin haluaa. Ainakin tolla mun liimalla työaikaa on reilusti.
Oliko Hammerin jäähyt anodisoituja? Anodisoinnin läpihän ei ihan helposti sähköä saa menemään. Lisäksi vois käyttää apuna kiillelevyjä, jos ei halua piirilevyjen kanssa pelata.
Jalkoja on kaivettu esiin monestakin trankusta sun muusta ;)
Kertokaas LED-asiantuntijat onko markkinoilla nykyään oikeasti hyvää, himmennnettävää LED GU10 -lamppua, jolla voisi korvata olkkarin katossa olevat halogeenit?
Valoteho ja värilämpötila saisivat olla halogeenin kaltaiset. Vai pitääkö vielä odotella vuosi tai pari että tekniikka kehittyy?
Partcolla muutama Edisonin malli, ei kokemuksia, mutta teholedit ainakin OK.
http://www.partco.fi/luettelot/sivut/43.pdf
Jos himmennyksestä voi tinkiä, niin Dot-Lightillä on myynnissä Creen LED:eillä tehtyjä "spotteja". Voiko 60deg avautuvaa lamppua sanoa spotiksi? Kokemusta näistä ei vielä ole, mutta katon flood-lampuiksi epäsuoraan valaistukseen ajattelin näitä tilailla jossain vaiheessa.
12V halogeenien tilalle on parempi valikoima. Dot-Lightillä esim tällainen: http://www.dotlight.de/shop/index.php/cPath/203_210_268 Laminan lamppuja voisi jo kutsua laajakeilaisiksi spoteiksi, mutta kohdevaloiksi niistä ei ole.
Minun mielestä olkkarissa voisi ihan hyvin käyttää 5000K-5600K lamppuja, jolloin värit näyttäisi samalta ikkunan/päivänvalossa ja sähköisesti valaistuna. Makkariin sopii nuo "keltaiset" paremmin.
Moro
Tossa olis yks kotimainen http://www.ledlux.fi/ näyttäs olevan tarjolla myös väriä vaihtavia kauko ohjauksen kera .
Onko semmosia ledipaketteja myynnissä joissa on kaikki systeemit valmiina eikä tarvi muutakuin laittaa johdot paikalleen? Kuten ilmeisesti tuossa trohin linkissä.? Asteluku sais vaan olla pienempi, jotain 10-30 astetta vois olla sopiva.
No tässä paketissa http://www.cutter.com.au/proddetail.php?prod=cut757 löytyy kaikki tarpeellinen. Hankintaa menee lisäksi lumicyclen koppa, akku + laturi. Vähän joutuu kolvia käyttämään.
Muihin setteihin joudut tekemään kopan itse (multa tuo ei onnistu himpessä ja työpaikkakaan ei ole konepaja).
Toinen tapa hankkia valoa:
Osta hopeitu vetokoukun suojakupu,kaupasta 20 watin 12 voltin halogeeni,ja lampulle kanta.
Kaapeli pohjasta läpi,lamppu kupuun,tarrateipistä lukitus ettei lamppu tipu.
Biltemasta akku ja laturi.Taita putkimiehen reikänauhasta teline,tai nipparilla kiini kypärään.
Tulkoon valkeus,halvalla!
[quote=troh;760268]No kun tuo mun hakkuri palaa, jos sillä ei ole kuormaa. Se kun yrittää puskea 1A vakiovirtaa ja jos kuorma poistetaan, ei asetusarvo toteudu ja hakkuri nostaa ulostulojännitettä. Sitten jossain parin kymmenen voltin kohdalla palaa hakkuriohjain. Siksi olisin halunnut juottaa johdot kiinteästi LED:eihin. Mutta voin tietysti lisätä zenerin ja vastuksen, jolla rajoitan suurinta mahdollista ulostulojännitettä. En satu omistamaan yhtään sopivaa zeneriä, eli kaupassa pitää käydä.
Palaako Konlux 1000 mA säädin jos virtaa katkoo kytkimellä säätimen ja ledien (Seoul P4) välistä. Meinasin laittaa tankoon 3 ledin valon päävaloksi ja 1 ledin valon lyhyeksi valoksi. 3 asentoinen ON-OFF-ON kytkin toimisi vaihtajana. Vai laitanko on-off katkaisijan ennen Konluxia ja sen jälkeen ON-ON vaihtokytkimen valoille. Vai pitääkö laittaa kaksi konluxia?
Akkuna on 14,4 v/4000 setti.
Pistä bFlex tai nFlex (http://www.taskled.com), niin et tarvi kuin yhden valon ja tehonsäätö onnistuu nappia painamalla.