Mä en ole vielä hyvää ja helppokäyttöistä ketjupesuria löytänyt.
Mä en ole vielä hyvää ja helppokäyttöistä ketjupesuria löytänyt.
^Määrittele helppokäyttöinen? Tai määrittele helpompi puhdistustapa?
Kyllä se mulla toimii ihan jees. Toki onhan siinä oma vaivansa mutta noihin pyöriin, jota ei uppovahailla, toimii riittävän hyvin. Aineet pesuriin, ketjuun kiinni, 30sek pyörittämistä, pesuri irti ja pyörän huuhtelu. Näissä ketjuissa on lähinnä Squirttia, sekin varmaan jeesaa.
Kokeilin Silca secret chain blend vahaa talvella työmatkapyörässä ja maantiepyörässä kevään ensimmäisillä maantiepyöräkeleillä. Vaihteet pelasi raivostuttavan huonosti molemmissa pyörissä. Kokeilin vahauksen yhteydessä väännellä ketjua ja poistaa ylimääräiset vahat rätillä ennen vahan jähmettymistä. Heti kun vaihdoin takaisin Rex Domestiquella vahattuun ketjuun, palasi vaihteiston toiminta normaaliksi. Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa? Luulisin että johtuu vahan liiallisesti jäykkyydestä. Auttaisikohan parafiiniöljyn sekoittaminen vahan joukkoon. Vahasin juuri maantiepyörän ketjut uudelleen Silcalla ja ajattelin kokeilla onko nyt lämpimämmillä keleillä vielä tuota vaihtamisongelmaa.
^Kauanko ajoit juuri vahatuilla ketjuilla? Pelkällä parafiinilla ajaessa ketju on jäykähkö 10-20km. Mutta pakkasessa juuri vahattu ketju ei toiminut, se kankeaksi eikä herkistynyt 50km aikana.
Kyllä ainakin 100km ajoin ennenkuin vaihdoin. Nyt 11-12C lämpötilassa samalla vahalla ei ollut vaihtamisongelmia.
Itellä super secret käytössä 3 pyörässä ilman mitään ongelmia.
Miksi et käyttäisi pesuria vahan kanssa? Kyllähän Squirtti kerää jotain moskaa ketjuihin. Minä olen putsannut Squittiketjut pesurilla ja kuivauksen jälkeen uudet Squirtit pintaan.
Ja mulla perusparafiini kerää kanssa pölyä ja muuta moskaa tummentumiksi ketjuun. Ne kyllä lähtee nätisti Bilt Hamberin Autofoamilla kuumassa vedessä huljuttelemalla mutta pesun jälkeen kun pyyhkäisee ketjua talouspaperilla niin ei se ihan puhdas vielä ole. Eli ketju kyllä kaipaisi mekaanista hinkkaamista, jos sen tosissaan puhtaaksi haluaa. Pesuri hoitaisi tuon.
En halua pintajännitystä pienentävää pesuainetta ketjun nivelten sisään pilaamaan hyvää voitelua. Jos pesen, niin pesen kunnolla, mikä ketjulla tarkottaisi ehkä ultraäänipesuria tai vahvaa liuotinta.
Itse luotan siihen, että vaha suojaa parhaiten ketjun sisäosia kulumiselta että kontaminaatiolta. Joten kevyt vesipesu ja rättiä. Squirtin tapauksessa yksi ylimääräinen lisäys ja pyyhintä toimi pesuna.
Juurikin noin. Vahan kanssa ei pesua tarvita ja paksun öljymoskan kanssa pesuri ei vaan putsaa ketjua kunnolla. Hiekka rohisee edelleen sisällä.
Siihen ensimmäiseen ketjunpesuun ennen vahausta tuo varmaan toimii, mutta ketjut ovat tuolloin irti kuitenkin. Eli en nää järkeä koko pesurissa.
Ketjun pesureista vielä sen verran että ainakin Pedros Chain Pig on ihan toimiva. Mutta niillä käyttö vaatii ketjun pyörittämistä taaksepäin. Ainakaan Shimanon EP8 moottorilla tämä ei onnistu.
Jos vahattuun ketjuun tulee moskaa ja mustaa on se mitä suurimmalla todennäköisyydeltä ketjun sisältä peräisin. Ketjuun on ensipuhdistuksessa jäänyt öljyä. Toinen merkki epäonnistuneesta ensipuhdistuksesta on että ketjusta ei tule tankoa vahauksen ja jäähtymisen jälkeen.
Itse kylven ketjun ensipuhdistuksessa ultraäänipesurissa ensin 3 kertaa tärpättikylvyssä ja sitten 3 kertaa spriikylvyssä (marinol). Ketju on aika kuiva ja puhdas sen jälkeen.
Yksikään ketjuistani ei mustu eikä tarvitse muuta pesua kuin mitä se saa vahauksen yhteydessä. Squirt ei tosin vastaa uppovahausta.
Mulla ketjun ensipesun (tärpättikylpyjen sekä sen perään spriikylvyt) jälkeen pesunesteet ovat jääneet täysin kirkkaiksi ja ensimmäinen uppovahaus on jättänyt taakseen täysin kirkkaan vahan kattilaan ja ketjun tangoksi.
Mikähän olisi mennyt pieleen? Tai sitten mokasin jotain edellisessä välikylvyssä. Tai sitten mun parafiini ei ole puhdasta.
Ah, missasin tuon että parafiinia. Voi olla tosiaan epäpuhdasta. Olihan käyttämätön kynttilä kyseessä? :)
Itsellä tuo Molten Speed Wax käytössä.
Öljyä sisältävä parafiinivaha on tosiaan pehmeämpää ja voi sen mustaantua helpommin. Kynttiläparafiini tuppaa olemaan öljyistä. Pehmeämpään tavaraan hiekka ja muu kova partikkeli tarrantuu esim. puristuksessa herkemmin. Kynttilöissä voi myös olla muitakin vahoja kuin pelkkää parafiinia, vaikka tuotteen kuvaus olisi parafiinikynttilä, jolloin todellisuus eroaa puhdistetusta parafiinivahasta melkoisesti.
En silti usko, että ketjun sisukset ovat etenkään kuivalla kelillä suuressakaan vaarassa, vaikka vaha mustaantuisi. Pehmeämpi vaha kuluu ketjun sisältä helpommin pois, eikä suojaa niin hyvin vedeltä, mutta pitää silti ketjun sisukset puhtaana hiekasta ja muusta kiinteästä moskasta.
Jos vahaan on tarttunut jotain, niin ketjut kiehauttamalla ne saa irti. Kiehauttamalla lähtee kaikki muu vaha, paitsi aivan ohut pintakerros, jolloin myös moska jää veteen. Tämän jälkeen hiukan kun ravistaa ja iskee ketjut vahaan, niin vahan pitäisi jäädä puhtaaksi. Jos on talviajoja tai märkäajoja alla, niin kattilan vaha voi myös mustua sinne ketjusta irtoavasta ruosteesta, mikä ei lähde keittämällä (eikä kyllä oikein muutenkaan).
Voihan olla että mun käyttämä parafiini on kaikkea muuta kuin puhdasta. Vedenkeittimestä kaadettu kiehuva vesi ei irroittanut moskaa mutta auton esipesuaineella ne irtosivat laakista.
Mutta jokatapauksessa, 2kpl ketjuja on nyt keitelty. Parafiini jäi kattilaan oikean vaaleaksi. Ja ketjut jäivät tangoksi. No yhdestä kohtaa molemmat tangot katkesivat, kun ne laittoi vaakasuoraan mutta aikasta jumppaa sai harrastaa, että sai napsauteltua linkit auki.
300-400km on tarkoitus ajella yhdellä käsittelyllä kuivissa oloissa. Viime kesänä ajoin 700km yhdellä käsittelyllä eikä ketju kitissyt vielä silloinkaan.
Ajattelinpa kokeilla kans tätä hommaa. Tein juuri ketjun pesun mineraalitärpätillä ZFC:n ohjeiden mukaan 3x huljuttelut ja ensimmäisellä kerralla vartin liotus sekä sinolilla huljuttelut peräti nelisen kertaa. Itseasiassa vedin neljä kertaa tärpätillä koska käyttämäni lasipurkin kansi falskasi hieman, kädet liukastui tärpätistä ja purkki lipesi ja hajosi levittäen tärpätit pitkin poikin. Joten kannattaa varmistaa että käytetty astia ei varmasti falskaa. Pyyhin ketjut joka käsittelyn välissä ja talouspaperiin jäi siltikin viimeisen sinolilla huljuttelun jälkeen hieman mustaa vaikka ohjeen mukaan mielestäni teinkin. En viitsisi uudestaan lähteä huljutteluhommiin niin mietin että mahtaneeko ketju olla kuitenkin riittävän puhdas? Vai saako noita tehdasrasvoja edes täysin pois tällä menetelmällä? Squirtia aion käyttää tällä kertaa.
Jossain ohjeessa tais olla semmonen että toinen kolmesta tärpättipesusta sais olla yön yli liotus. Niin oon tehny ja täysin puhdasta on tullut. Tää vois olla se ratkaiseva seikka.
Lienee niin että kaikki ”musta” pitäs lähtee liuottimella irti ja sinolit sitten vaan että lähtee liuottimet veke kaikki.
Noista mustumisista vielä sen verran että ellei koko voimansiirtoa ole perusteellisesti putsattu niin vanhoja töhniä riittää kyllä todella kauan mustumista aiheuttamaan vaikka kovin dramaattista haittaa siitä ei liene. Vaihtajan rissoissa ja eturattaan takana sopukoissa piileskelee värjäävää töhnää helposti paljonkin öljyajojen jäljiltä vaikka huolellisesti olis pyörän moneen kertaan pessytkin.
Riippuu tietysti vähän mustumisen määrästä että voiko tästä olla kyse mutta asian arvioimiseksi kuva olis kiva. Täällä foorumillakin voi olla monta mielikuvaa siitä mitä käytännössä tarkoittaa jos valkoiseen kankaaseen irtoaa mustaa.
Joo tärpätillä moskat pois ja sinolilla tärpätin rasvat.
Squirttikäyttöön aika rankka esikäsittely. Kun joskus samaista ainetta käytin niin pesin vain ketjun ja sitten squirttia pintaan.
Tällä videolla https://www.youtube.com/watch?v=aMDLBlFvgV4&t=398s Silcan tyyppi hoitaa ketjut kerran tärpätissä uittaen ja toisen kerran asetonissa ja olis mukamas valmis vahattavaksi. Aika kirjavia ohjeita, kun kyseisellä firmalla on muutama muukin ohjeistus ja tuo on kuitenkin astetta kevyempi käsittely kuin mitä minä tein. Mutta joo, ehkä mä kokeilen laittaa Squirtit ketjuihin ja havainnoida että mitä tapahtuu. Seuraavat ketjut kyllä annan likoa pidempään.
Pari pesua jarrukliinerillä on helpompaa kun useampi liotus kahdella-kolmella eri aineella, myös asetoni on ärhäkkää ainetta rasvanpoistoon.
Mitäs jos ottaisi mekaanista hankausta mukaan kuvioihin?
Itse liotin pariin kertaan bensassa ja kolme kertaa Marinolissa. Tuli puhtaaks ja vahaus onnistu.
Itse olen pessyt vain Solmasterin AS40 noin 5% liuoksella kerran tahi pari ja vahaus Squirtilla ja Rexeillä on toiminut mainiosti. En ole siis vielä lähtenyt uppovahaukseen.
Itse poistan tehdasrasvat keittämällä ketjut Rexin voiteenpoistoaineessa. Me ei tietenkään voida tuota suositella virallisesti kenellekään, sillä hiilivetyliuottimen lämmittäminen on aina hiukan MacGyver -hommaa, mutta toimii.
Ensimmäinen uppovahaus tehty vesihauteessa kaasugrillin sivuliedellä Kärkkäisen parafiinirakeilla. Reilu 100km maantieajoa takana ja toistaiseksi erittäin tyytyväinen. Jatkossa olis tarkoitus siirtyä Rexin tuotteeseen. Olisikohan mitään ideaa tehdä lianpoistovahaus tuolla halppisparafiinilla ja sen jälkeen lopullinen vahaus Rexillä? Vai meneeköhän tuossa jälkimmäisessä enää se Rex perille sinne minne pitää?
Tilasin tommosen vahan lämmittimen: https://www.aliexpress.com/item/1005...d=1A1ZlqAXXgpU
Onko kellään kokemusta vastaavasta? Näytti Victor Campenaerts kokkailevan vastaavalla potalla omia ketjujaan.