No älä muuta sano! Kaikenlaisia...
Printable View
^^^Kehä 1 pyörällä ajo on sallittua jos ei ole kieltomerkkiä, ei taida ihan joka liittymästä löytyä joten sinne vaan sekaan =D
Mistä päättelit, että autoilijalla oli?
Viime viikolla ajoin ajoradalla vähän keskemmällä koska reunassa autoja. Totta kai audi kuskin piti ohittaa alle 50 cm välillä, ja vieläpä samaan aikaan kun vastaantulijakin oli siinä olemassa. Totta helvatassa näytin sille käsimerkin. Seuraavassa risteyksessä se hidasti ja avas ikkunan ja sanoi jotain. En juurikaan saanu selvää, mutta huusin takas "Ohita kauempaa". Se yritti jotain solkottaa takas, joten huusin vielä kovempaa. Jouduin huutamaan vielä kolmannenkin kerran, mutta menikö perille, se onkin toinen kysymys.
Hetkeä myöhemmin vasemmalta kolmion takaa tuli auto suoraan eteen. Ja kun jostain syystä kuski ei saanu autoaan liikahtaan niin mun vauhti vei mut sen auton rinnalle, missä huidoin, että paina nyt idiootti sitä kaasua. No, painohan se sit ja poistu varmaan 70 vauhtia poies. Rajoitus 40.
Mut sit tulikin helmi.
https://www.google.fi/maps/@60.15608...thumbfov%3D100
Tuolta oikealta hiekkaväylältä juoksi mies työntäen lastenrattaita, kovaa vauhtia. No minä "lainkuuliaisena" kansalaisena tietty himmaan vauhdin pois (ajoradalla), jotta pääsee yli. Olen kuullut, että ajoneuvo väistää suojatielle pyrkiviä. No, tää mies ottaakin vauhdin pois ja pysähtyy parin metrin päähän siitä suojatiestä. Mä huikkaan sille, että mee yli vaan. En mee. Mä kysyn, että mikset mee. En oo menossa tonne vaan tänne eli kääntyykin hiekalta oikealle ajoradan oikeaan reunaan käveleen niiden rattaiden kanssa. Ja uittu minä kun niin otin toisen huomioon, ja toinen ei sen vertaa. Kyllä minä niin mieleni pahoitin.
Oli mulla vielä neljäskin juttu tälle samaiselle 20km asiointilenkille, mutta enpä muista enää.
No joo. Taluttaako olis pitänyt. Alamäessä normaalia vauhtia ajelin. Jarrutellako olisi pitänyt? En minä mikään idiootti (omasta mielestäni) ole ja sokeisiin paikkoihin näkemäesteisiin ajellaan ajatuksella. Mutta jos ollaan avoimesti näkösällä ja tiellä ei ole koiria, lapsia, jalankulkijaryhmiä tai muita syntakeettomia niin mennään normivauhtia. Mikä olisi sopiva tilannenopeus?
Harva autoilija olettaa pyöräilijän lähestyvän 40km/h+ ja suoraan edestä päin tulevan nopeutta on aika vaikea arvioida. Voi olla ihan täysin inhimillinen erehdys eikä Bemarikuskin kusipäisyyttä. Oliko kohdalla muuten mikä nopeusrajoitus?
Tjaa, taluttamisen ja 40+ vauhdin välillä on jonkinlainen nopeusalue.
Hyvä jos lapsosia ei varmasti ollut nurkilla.
Sopiva tilannenopeus on se jossa ei tule läheltä piti - tilanteita.
Autoilijan ei tarvitse olla edes mikään mölö että ei tajua kevlillä tultavan melkei viittäkymppiä joten välttämättä kyseessä ei ole mikään ilkeys.
Voi silti olla.
Mutta: tässä lähikulmilla jotkut oman elämänsä sankarit vetää sen 40 kelvillä ja lapsia samalla väylällä menossa kouluun.
Välillä tuntuu että järki on paennut kadenssin mukana.
Mikä olisi ollut oikea tilannenopeus tuossa tilanteessa? Varsin moni ei ymmärrä polkupyörän olevan ajoneuvo. Toisaalta taas varsin moni jaksaa aina muistuttaa, että polkupyörä on ajoneuvo. Kuinka päin vaan, niin kyllä ajoneuvon oikea tilannenopeus tyhjällä pyörätiellä on vähintään 20 km/h. Jossain 30 km/h nopeuksissa ja sitä kovemmissa voi ehkä hieman kyseenalaistaa onko se oikea tilannenopeus pyörätiellä risteysalueilla. Kuitenkin moottoriajoneuvot kulkevat siinä pyörätien vieressä nopeuksilla, jotka ovat useimmiten 40-80 km/h ja risteyksien kohdalla ei todellakaan jarrutella. Miksi siis polkupyörien kohdalla aina huudetaan kovaan ääneen, että tilannenopeus sitä ja tätä?
Oikea tilannenopeus on tietysti sellainen että ehtii pysäyttämään ajoneuvonsa ennen kolausta jos jotakin yllättävää tulee eteen.
Kuten että kääntyvä ajoneuvo ei pysähdykään. Tai että pihatieltä tulee lapsi eteen. Siinä 20 km/h on jo liikaa.
Itse kyllä autoillessa hiljennän tai ainakin nostan jalan kaasulta etuajo-oikeutettujen risteysten kohdalla jos näkyvyys on rajoitettu tai jos en ole varma väistääkö sieltä tuleva.
Ja sitten on paikkoja jossa oikea tilannenopeus on lähes nolla kuten tämä ansapaikka: http://bit.ly/2pP95RW
Ja höpö, höpö. KUKAAN ei pysty (ainakaan olennaisesti muuta liikennettä haittaamatta) ajamaan joka tilanteessa siten, että huomioi kenen hyvänsä vastaantulijan kääntyvän varoittamatta eteen. Kun ajat autolla ja vastaan tulee toinen auto niin oletatko automaattisesti, että voi kääntyä vasemmalle eteesi, jos kohdalla sattuu olemaan sivutie? Olen täsmälleen samaa mieltä, että jos näkemäesteitä, puskien takaa tulevia pihateitä tmv. on, ei silloin vedetä ketju kireällä. Kyseisessä paikassa on alamäki, ei sivuteitä, pihoja tai polkuja. Suoraa näkymää hyvin. Tiellä ei ensimmäistäkään jalankulkijaa tai västäräkkiä suurempaa oliota. Mäen alapäässä siis tuo parkkipaikka. Senkin pihalle näkyy hyvin kelviltä ja siellä ei liikkunut autoja tai ihmisiä. Pihalta / parkkipaikalta tulevia sentään osaa varoa, kun katsovat tietenkin vain vasemmalle ja k.o tilanteessa tulin oikealta. On tää nyt *tti jos oikea tilannenopeus on se, jolla oletetaan välttävän kenen hyvänsä toimivan, miten tahansa sääntöjen vastaisesti ajavan aiheuttamat vaaratilanteet.
Kyllähän tuossa oli selvästikin väärä tilannenopeus, sillä autoilijalla.
Kun näen yhdenkin ihmisen kävelevän tai pyöräilevän 20 metrin säteellä isken kädet kahvoille valmiina paniikkijarrutukseen, ei niistä tiedä mihin helkkariin ne menee, autot sentään liikkuu edes jollain tavoin järjellä.
Ikävä kyllä tämähän on jokapäiväistä pyöräililjöille ainakin täällä eteläisen Suomen taajamissa, jos haluaa hengissä pysyä. Jostain syystä autolla ajaessa voi luottaa muihin, mutta kun siirryt pyörän päälle niin muutut samalla läpinäkyväksi tai muuten merkityksettömäksi näille samoille autolla työmatkatempoa tjms harrastaville. Tilanne on hieman parempi pientareella kuin klv:llä, mutta kyllä tielläkin joka lenkillä joku puskee eteen. Tänään lukkojarrutuksen aiheutti mm säiliörekka paperitehtaan risteyksessä, jossa ei kyllä näkyvyydestä ole puutetta.
Uusimmassa TM:ssä on juttua kuorma-auton kuljettajan katvealueista. Kokeellisesti on todettu, ettei tietyssä suunnassa olevaa pyöräilijää voi nähdä ja kirjoituksesa spekuloidaan kysymyksellä, miten ongelma pitäisi ratkaista. Jutun mukaan Norjassa on tunnustettu tosiasiat ja väistämisvelvollisuus on ajolinjojen leikatessa määrätty pyöräilijälle eli tiettyä asenteellisuutta artikkeli sisältää.
Silti vaikea kysymys, kummassakin mallissa on suuria ongelmia. Laista riippumatta pyöräilijän on syytä tiedostaa tilanne ja vaikka vastaantulijan kääntyessä eteen ei kyse ole edes näkyvyyden rajoittumisesta ja autolla suoraa tietä ajettaessa 40 km/h on aivan ok nopeus, vaikka vastaantulija aikoisikin kääntyä eteen, pyörällä ajettaessa tilanne ei vaan ole sama. Kun vastaantulijaan en voi vaikuttaa, joudun pudottamaan nopeutta tietyissä tilanteissa. Eli vaikka juridisesti vika on yksiselitteisesti autoilijan, itseäni kiinnostaa riskin hallinta lain määrittelemiä vastuita enemmän ja siten tuomitsen itseni väärästä tilannenopeudesta, jos ajan paikkaan ilman, että voin hallita kääntyvien autojen liikkeitä.
Tämä on asia, joka meikääkin ottaa kupoliin aika raskaasti. Miten ihmisen käytös voi muuttua vain sen takia, että kohdattava ajoneuvo muuttuu toiseksi, itse tilanteen ja velvollisuuksien pysyessä samana. Ei voi käsittää.
Ja sit kun yllä olevat on todettu niin vielä vähemmän voi käsittää seuraavaa:
Sitten täti, kun/jos joskus kohdataan, että ajat sitä ns. oikeutettua väylää sillä peltilehmälläs ja mä tulen pyörällä/autolla väistämisvelvollisena sun eteen niin älä sit ala mussuttaan kun totean "Eikö osannut ennakoida tilannetta?".
EDIT: Pyydän anteeksi muilta foorumin käyttäjiltä käytöstäni (trololoo).
Kai tässä minäkin joudun vastaamaan, koska Nassukkaa näyttää traumatisoivan "polku pyörä aktivistien" dokumentointi liikennetilanteista ja siitä seuraa ehkä virheellinen argumentointi hänen olettamastaan tapahtumankulusta. Jos nyt oletus on se että allekirjoittanut on kuvailun mukainen "polku pyörä aktivisti" ja Nassukka viittaa kolmannen persoonan kysymyslauseella samaan henkilöön niin tässä kyseisessä tilanteessa kuski pysähtyi risteykseen, joten tilannearvion mukaisena oletuksena oli että hänen tarkoituksena oli noudattaa väistämisvelvollisuutta. Koska näkyvyys oli ohjaamosta suora allekirjoittaneeseen, ilmaisin hyvissä ajoin oman tulevan aikomukseni nostamalla käden vaakatasoon vasemmalle sivulle. Hetkeä myöhemmin selvisi että kyseisen kuskin aikomuksena oli noudattaa väistämisvelvollisuutta vain toisesta suunnasta saapuvaa henkilöautoa kohtaan, josta seurasi nopea tilannearvion muutos ja reagointi primitiivisellä hengissä pysymiseen johtavalla toimintamallilla. Korostan vielä että kysymyksessä ei ole millään lailla asenteellinen tai tunnepitoinen kuvaus vaan tapahtumankulusta vaan pelkästään dokumantaarinen esimerkki. Näitä kun tapahtuu jatkuvasti niin ei ne tunnetasolla enää jaksa aiheuttaa kummoista reagointia edes kyseisessä tilanteessa.
Edit. Poistettu kun tuli väärään keskusteluun.
Jotkut kahjot yrittivät pitää hauskaa kustannuksellani Evon ja Padasjoen välillä viime perjantaina. Auto ajoi ohi noin kahdeksaakymppiä ja joku heitti takaikkunasta isolla karkilla, onneksi meni vähän ohi. Ilmeisesti yrittivät vielä saada reaktioni videolle kun toisesta ikkunasta oli kännykkäkäsi ulkona. No, reaktion saivat aikaan mutta tuskin tuosta yhdestä sormesta kauaa jaksaa hauskaa repiä.
Liikenteeseen vaan kuuluun s ä ä n n ö t joita jokaisen pitää noudattaa / joita jokaisella on oikeus odottaa noudatettavan. Varsinkin autojen. Auton kuljettaminen edellyttää koulutusta, suoritettua koetta. Koska autolla voi aiheuttaa huolimattomattomuudellaan helposti ison vahingon, on sen kuljettaminen liikenteessä rajoitettu koulutuksen ja kurssituksen, hyväksytyn kokeen suorittaneisiin. Jalankulkijan ja polkupyöräilijän liikenteen heikompina osapuolina on oikeus odottaa autoilijoiden kunnioittavan haavoittuvuuttaan. Joo ja ei minulla ole mitään henkilökohtaista halua teloa itseäni. Mutta ei ole myöskään halua tai valmiutta pelätä kaikkea ja kaikkia.
Auto kolmion takaa eteen. Ihmeellisten väistöliikkeiden jälkeen OTB. Kevyet jurtit pyörään ja kuskiin. Autoilija poistui paikalta. Rikosilmoitus tehty, löytynee tuntomerkkien perusteella.
Käytin oikeaa tilannenopeutta tasamaalla 80 km/h nopeusrajoitus alueella. Esteetön näkyvyys tiellä tulosuuntaani n. 300m.
Sää EFJY Metar : Tuuli 3 kn eri suunnista, lämpötila 19°C, kosteus 30%, ilmanpaine 1010 hPa, näkyvyys 10 km tai enemmän, ei pilviä alle 1500 metrissä eikä cumulonimbus pilviä.
Poliisi on tavoittanut auton kuljettajan.