Mun kotikadulla on aurattu tosi laiskasti. Sen seurauksena jalkakäytävän ja ajotien rotvalli on ollut joulukuusta asti piilossa. Ajoradan ja metsän väliselle puolelle saa parkkeerata, toisella reunalla kulkee tämä jalkakäytävä/pyörätie. Nyt autot ovat siirtyneet parkkiin koko ajan keskemmälle eli jo noin 1,5 metrin päähän siitä mistä jalkakäytävä lumen ja jään alla alkaa. Koska jalkakäytävän alkamista ei näe ja koska metsän puolella lumivallit työntyvät koko ajan tietä kohden. Ja autot taas ajavat sitten puhtaasti siellä jalkakäytävällä. Osa varmaan tietämättään, osin on pakkokin ajaa kun ajotiellä ei tosiaan mahdu olemaan vaikka hipoisi parkissa olevien peilejä. Kun iso osa kadusta on vielä jyrkkää mäkeä ja osalla ajovauhdit turhan kovia, niin hirvittää jalankulkijoiden, erityisesti lasten puolesta. Parista kohtaa jalkakäytävällä kun tullaan sivukadulta tai talonyhtiöiden pihoilta ja parkkiksilta lumivallien takaa niin törmäysten riski on melkoinen. Varsinkin jos samaan hetkeen tulee autot molemmista suunnista. Jotka eivät todellisuudessa siis mahdu kohtaamaan ilman, että toinen auto on kokonaan jalkakäytävällä.
edit. Tämä nyt ei liity enää otsikkoon mutta ei tuo homma autoilijoista johtuen aina kesälläkään toimi. Kun katu on kapea ja jos siinä reunassa on autoja parkissa niin kaksi autoa ei tosiaan mahdu kohtaamaan pysäköidyn auton kohdalla. Tällaisissa tilanteissa sen joka ajaa sitä puolta jossa pysäköidyt autot vie puolet kaistasta (ei oikeasti keskiviivaa), niin sen autonhan tulisi pysähtyä/hiljentää johonkin väliin jossa autoja ei ole ja mahdollistaa sen vastaan tulevan jalkakäytävän reunaa ajavan ajamisen ohi. No osa autoilijoista ajaa vain vauhdilla sinne jalkakäytävälle vastaantulijan havaitessaan ja ajelee siellä esim sata metriä ihan normivauhtia. Mutta pari kertaa on käynyt minulle niinkin, että kun se jonka pitäisi väistää pysäköityjen väliin huomaa etten minä aio siirtyä ajamaan jalkakäytävälle, niin hän kurvaakin itse sinne jalkakäytävällä ja ohittaa minut väärältä vasemmalta puolelta. Tuohtuneena ja kovalla vauhdilla tietenkin. Onneksi ei tullut ketään talonyhtiöiden pihoista esim pyörällä siihen jalkakäytävälle samaan aikaan!