Onko taas mennyt monta viikkoa ilman Squirtlube-mainintaa?
Noh: Squirtlube
Printable View
Onko taas mennyt monta viikkoa ilman Squirtlube-mainintaa?
Noh: Squirtlube
Toi Squirtlube on varmasti ihmeainetta kun on niin salaistakin ettei sitä missään ole edes saatavilla :D
edit: katos, Wiggle on paljastanut salaisuuden: http://www.wiggle.co.uk/squirt-chain-lube/
Tunteeko kukaan tuota Wolf`s öljyä. https://www.fasttech.com/reviews/139...cycle-maintena
Tuntuu olevan melkoista tiedettä joillekin tuo ketjujen voitelu :) Muc-Off Wet lubella olen omat ketjut voidellut ja ei ole mitään ongelmaa ollut mikä johtuisi ketjujen voitelusta.
pyörittäen vaan öljyt ketjuihin ja rätillä muutama kierros perään ja hyvin toimii, ei kerää turhaa skeidaakaan. Voitelut olen tehnyt joskus 60km jälkeen ja joskus reilun 200km jälkeen vähän fiilis pohjalta menee tuokin mutta kun homma toimii niin ei siihen kiinnitä juurikaan humiota. Ehkä joskus kokeilen jotakin muuta tököttiä ehkä en.
^
On se :D
Itse olen ollut tyytyväinen kaikkii kokeilemiini rasvoihin tähän asti, mutta se varmaan selittyy kilometrien vähäisyydellä. Aion silti kokeilla seuraavaksi Muc-Offin Dryn (sekä normin, että keraamisen) ja TF2 yhdistelmää ihan mielenkiinnosta. Normi Dryta laitoinkin kerran TF2:n kanssa ja hyvin pelasi.
Miksi ihmeessä sinne ketjuun pitää kahta eri öljyä laittaa?
Toistaiseksi paras öljy mitä olen löytänyt, joka ei kerä likaa, on tämä: http://www.finishlineusa.com/product...cants/dry-lube (Squirtlubesta ei ole kokemusta). Toisin, kuin monia muita ”kuivia” öljyjä, tätä suositellaan myös märkiin olosuhteisiin.
Valmistajan sivun ohjeella sitä ei tietenkään onnistu järkevästi levittämään. :rolleyes: Öljy on erittäin notkea ja pullo on sama, kuin paksummillekin öljyille. Muillakaan tavoilla alkuperäinen pullo ei oikein toimi tämän öljyn kanssa, mutta esim vanha Muc-off pullo toimii paremmin.
Öljy tunkeutuu erittäin hyvin, toimii kosteallakin ketjulla ja kuivuu erittäin nopeasti. Kuivumisen jälkeen pinta on sileä ja täysin tahmaton. Mitään ylimääräistä ei tarvitse pyyhkiä pois.
^^ihmettelen samaa. Jos tuolle tielle lähtee niin kannattaa tehdä puhdistus ja voitelu kunnolla.
Niinkuin Sheldon Brown neuvoo.
Aivan, kyllä tämä taas piti linkittää, paikalla on nuorisoa, joka ei tätä vielä nähnyt.
Siinähän se luki, ihan puhtaasti mielenkiinnosta. Niinkun sanoin olen ollut varsin tyytyväinen kaikkiin kokeilemiini öljyihin, mutta varmaankin enemmillä ajoilla voi erojakin löytyä.
Tämä 2 öljyn yhdistelmä johtuu myös siitä, että toi Muc-Offin keltainen on niin paksua, ettei sitä viitsi laittaa paljoa, keraaminen paljon juoksevampaa ja siksi sitä lisäksi. Perttu Pärssinen blogissaan taisi myös sekoitella Muc-Offeista aina kuhunkin keliin optimaalisimmat yhdistelmät. Minusta on ihan mielenkiintoista kokeilla saako näillä eroa aikaan.
http://www.perttuparssinen.com/mucoff
^^
Jos on niin aika mietoa täytyy olla, kun en huomannut mitään kitinöitä märässäkään ajaessa.
Parhaiten jäi mieleen kommentti Shimanon linkullisista v-jarruista kun joku valitti r.b.t:ssä että nämä vinkuu koko ajan: "jotain on varmasti vialla, niiden kuuluu vinkua vain jarruttaessa". Tähän sitten aito lainaus kun ehdin hakea sen...
Ehkä täydellistä ketjun voiteluainetta ei olekaan mutta mitä enemmän taikavoimaa aineeseen luvataan niin sen varmemmin se hyötyy pitkästä kuivumisajasta. Eli voitelut aina kuntoon lenkin jälkeen.
Edit. Ja &#&@ mikään öljy ei mene "ketjuun sisälle", sen voi unohtaa jos ei upota ketjua aineeseen jolloin rullien sisään saattaa mennäkin jotain.
Joo ei se varmaan sinne sisälle asti täysin mene, mutta jos antaa öljyn kunnolla asettua ja kuivahtaa ennen ylimääräisten poistoa sitä varmaan pääsee ketjun sisäosiinkin edes hieman.
Jos en vielä ehtinyt mainita niin muc-Offin dirty workseillä saa ketjuistakin putsattua pahimmat pois jos ei halua/ehdi/jaksa/tarvitse pestä. Tulivat ihan puhtaan näköisiksi ja luontoa sotkematta. Edes suojapapereita ei tarvinnut. Toki kunnon ketjupesu kannattaa tehdä toisilla aineilla ja huuhtoa kunnolla, mutta tämä kävi vallan hyvin pikaiseen putsaukseen.
Edelleen jaksaa hymyilyttää tää touhu mutta jatkakaa :)
Tässä tehdään monen mielestä karmea virhe... WD-40 pääosassa.
The 5 Minute Bike Wash - How To Clean Your Bike I…: https://youtu.be/QvzVRxlIUL0
Mopon ketjut öljysin joskus juniorina niin että puhtaat ketjut kattilaan ja jotain jähmeetää mottoriöhliä perään ja liedelle lämpiämään... Ölppä notkistui ja tunkeutui ketjun rulliin...
Nykypäivänä on jo o/w ja x-rengasketjuja noihin vehkeisiin...
Ihme tiedettä tästä ketjujen rasvaamisesta tehdään!?
Sain ammatikseen pyöriä huoltavalta vähän vastaavan vinkin kuin tuo WD-40 tapaus, eli vanhat rasvat lähtee parhaiten teflonia sisältävällä ketjurasvalla. Just eilen putsasin vaimon fillarin ketjut jarkyttävän paksusta tökötistä tällä menetelmällä. En tosin pessyt saippuavedellä, vaan pyyhin nukkaamattomalla kertakäyttöliinalla. Hetken meni vanhojen rasvojen pehmenemiseen, mutta parissa minuutissa irtosi ja ketjut lähtivät rullaamaan ihan uudella tapaa sen lisäksi että näyttävät puhtailta.
Sent from my iPhone using Tapatalk
^ se on kato niin tarkka kaveri, ettei osunut jarrupaloihin. ;)
^^^ Minua häiritsee teflonissa se, että se on luonnolle haitallista ja ketjuissa käytettynä sillä on luontoon tosi lyhyt matka, se päätyy sinne pesuvesien tai metsälammikoiden kautta. Huomasin juuri, että keltainen Muc-Off sisältää ainakin sitä ja aionkin käyttää pullon kitsastellen ja jättää seuraavan ostamatta.
Keraamisessa Dry lubessa ei taida olla teflonia, TF2ssa ei ole kyljessä mitään tuoteselostetta.
Täytyy jatkossa kiinnittää asiaan huomiota noita ostellessa. Pidän pyöräilyssä mm. siitä, että se on vihreä kulkumuoto, eikä saastuta. Siksi tuntuu järkevämmältä siirtyä myös vihreämpiin ketju- ym. öljyihin.
Mm. Green Oililla on tällaisia ja varmasti niitä löytyy muiltakin valmistajilta ja niiden joukosta varmasti myös toimivia öljyjä.
https://hugbikeshop.fi/kauppa/green-...er-deluxe-set/
esim tuollaisia
^ Pääsääntöisesti asiaam auttaa, että metsälätäköt jää 25-millisillä renkailla polkemati ja toisaalta maanteillekään harvoin lähden sadesäällä.
Weldtiten TF2? Eivätkö ne kaikki ole nimenomaan "with Teflon®"?
Saksalaiset pyörälehdet ovat pistäneet näitä ekoketjuöljyjä jonkinlaiseen paremmuusjärjestykseen ja kärkisijoilla ovat olleet Muc-Off Wet Lube, Dynamic Bio-Kettenschmierstoff ja Rohloff Spezial Kettenschmierstoff. Häviävät mitättömän vähän ns. normaaleille ketjuöljyille.
Eka lenkki heitetty pikku sateessa Motorexin drylubet ketjussa. Kun pisaroita alkoi tulla, meni varmaan 10min ja sitten alkoi kitinä. Nyt on kyllä keksittävä jotain muuta tilalle. Lisäksi ketjut likaantuvat mustiksi ihan niin kuin millä tahansa öljyllä.
^ Tuo ainakin toimii sateessakin: http://www.finishlineusa.com/product...cants/dry-lube mutta on loppu minultakin ja tuskin Tampereelta löytyy. Tämän jälkeen perinteiset voiteluaineet tuntuvat aivan hirveältä.
Jospa polkisi Biltemaan kokeilemaan tätä: http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/...ne-2000019169/
Kuvauksen perusteella saattaa olla samantyylistä ainetta…
Teoriassa toi bilteman tavara voi toimia, käytännössä 90% tuon firman tavarasta on ihan kamalaa ongelmajätettä.
Toimivan ketjuöljyn yksi tunnusmerkki on hyvä tunkeutumiskyky jota voi ja pitää myös itse avittaa. Dynamicin putelin kyljessä kehoitetaankin öljyämisen jälkeen pyörittelemään kampia ainakin puoli minuuttia.
No nimestä voisi päätellä, että TF:t ovat nimenomaan Teflon pohjaisia, mutta minun purkistani ei löytynyt mitään mainintaa asiasta. Sovellan siihen samaa kuin keltaiseen Muc-Offiin.
Akvavitix, ongelma on , että vaikka kiertäisikin lätäköt ja sammalikot niin ne päätyvät ennemmin tai myöhemmin luontoon jokatapauksessa pesuvesien tai sadekuurojen ei sillä väliä minkä mukana, mutta luontoon ne päätyvät lopulta.
Minua vähän hävettää, etten lainkaan huomioinut tätä asiaa näitä ostaessani, vaikka näin toki P.T.F.E. (teflon)-merkinnän, mutta olin niin keskittynyt ketjunöljyämis ominaisuuksiin, etten tuota pannut merkille luonnon kannalta. mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.