Joka murteessa on sanoja mitkä ärsyttää, itse en jaksa esim. savolaisten jaarittelua kuunnella, mutta kaikki kuuluu maamme kansan perinteeseen.
Printable View
Joka murteessa on sanoja mitkä ärsyttää, itse en jaksa esim. savolaisten jaarittelua kuunnella, mutta kaikki kuuluu maamme kansan perinteeseen.
Pakastin on ihan täynnä ja metsä on sinisenään mustikoita. :rolleyes:
^^Orava on orkku ja liito-orava on lorkku.
Nuokin jonkun sisäpiirin jargonia, jonka käytöllä voi yrittää kuulua porukkaan. Ei murteiden kanssa tekemistä, ellei harrastajapiirejä lasketa heimoiksi.
^Orkun kuullut ja käyttänyt tuossakin yhteydessä mutta lorkku kyllä vieras mutta johdonmukainen kuitenkin.
Toevon mukkaa ejjoo aenakkaa turkulaesia :) kuulomatkan piässä siihen aekaan kun minun puhelin soepi. Soettoiänenä raekuu Satumua Savoks.
https://www.youtube.com/watch?v=9cKF...SxHo-8&index=1
^Jep, tarvitaan sanakirjaa...
Meni torstaina crossia ajaessa kun kaaduin yhdessä mutkassa oikean puoleisesta jalasta jotain lievästi rikki tai venähti jotenkin. Ajosaapas jäi vähän taakse ja jalka pääsi vääntymään hyvin lievästi sivuun. Nyt sitä jomottaa ja levittelen 3 kertaa päivässä Burana kipugeeliä ja odottelen sen parantumista. Nyt olisi kesälomaa ja aikaa ajaa crossia sekä pyöräillä mutta ei se auta kun olla tyytyväinen ettei pahemmin mennyt rikki.
Vien nyt sitten poikaa ajamaan crossia eli toimin perinteisenä ”crossifaijana” = laitan kättä taskuun ja ostan osia ja korjaan crossipyörää kun tarvii... Yleensä ajetaan molemmat. :rolleyes:
Se ettei pihinä maksanut neljää lisäeuroa siitä että olisi ottanut kotiinkuljetuksen. Nyt on noutopisteessä 3 pakettia ja asiointifillari pakattuna retkikamoilla joten ei muuta kun autoa tulille ja NOx -anturia rääkkäämään tuollaisen vajaan kilsan takia.
Loma loppuu huomenaamulla.
Sama. Oon miettinyt, että tekisin työnantajalle ehdotuksen siirtymisestä nelipäiväiseen työviikkoon. Tosin, ilmassa on käryä että nyt syksyllä muutosneuvotellaan (taas), joten jätän tekemättä (jotta voin edes feikata olevani tarpeellinen). Ja toisaalta, huonolla tuurilla voi olla liikaakin vapaa-aikaa kohta.
Sama. Viime vuodet oon tehnyt nelipäiväistä työviikkoa huhtikuun alusta kesäkuun loppuun ja nyt olen alkanut miettiä mikseipä koko vuotta voisi. No joo, alkaa lopulta vaikuttaa lomapäivien ja eläkkeen kertymiseen. Mut korvaisko lyhyempi työviikko loman lyhenemisen ja kuka edes elää eläkeikään saakka. Ja olisko sit sen ajan murhe?
Lomapäivät kai kertyvät vuosilomalain mukaisesti, jos tekee vähintään 14 työpäivää kuukaudessa. Eläkekertymään toki vaikuttaa (koska se lasketaan palkkasummasta), mutta laskeskelin (https://www.tyoelake.fi/elakelaskuri/) että tuon voisi helposti kompensoida jatkamalla duunissa vähän aikaa "yliajalla".
Idiootit jotka leikkaa pimeitä risteyksiä kelveillä.
Aalla alkava jänne jomottaa nyt yhtäjaksoisesti suhattuani tänään peekoona viiskymppiä. Keletana!
Ei siedä lainkaan vääntävää liikettä eli juoksukielto jatkuu.
Tämä tuli nyt julistettua maailmalle. Ketään se ei hetkauta. Empatiataso nolla. Vain niitä jotka kokeneet. Aivan kuin mitään ei olisi ollutkaan sormet somettavat gorillalaseja ihkujen ja lollien saattelemana. Breznev ei sentään kitaratehdasta lakkauta, Torvinen!
Harkitsin liian pitkään, ohi meni.
Miksi pitikään taas vaivautua yrittämään myymään jotakin fillaritorilla. Ihmisten käytös on ihan perseestä.
Mitäs ne siellä fillaritorilla perseilee?
Perinteistä tori.fi kaupankäyntiä. Luvataan hakea, ei ilmestytä paikalle, mitään ei koskaan enää kuulu jne. tai sitten oletetaan että myyjä on joku asiakaspalvelija, joka on velvollinen päivystämään kuin kaupalla, että voi hakea kamat silloin kun sattuu sopimaan ilman ennakkoilmoitusta.
Aaa, niin tätä nykypäivän menoa vaan...
Varaajia monesti on, mutta en varaile enää ilman varausmaksua. "Tosiostaja" maksaa varausmaksun tai hinnan etukäteen, jos on oikeasti ostamassa tavaraa. Tosin kun etukäteismaksua ehdottaa näille 'varailijoille', niin monelta varaaminen jää ja lupailevat palailla asiaan (monesti katoavat kokonaan). Parempi itselle, niin ei tarvitse 'kyttäillä' onko ne ostamassa vai ei.
Naapuri metelöi aina sunnuntaisin. Ensin ajetaan nurtsi mönkkärillä, jossa leikkuri, sitten ulvotetaan trimmeriä. Jotenkin ite sitä aina tahtoo hoitaa kaikki työt ennen sunnuntaita.
Viikko töissä, lauantaina ostoksilla, sauna, syöntiä & juopottelua ja sunnuntaina koti- & pihatyöt monen viikkorytmi menee noin.
Ennenhän ainakin sunnuntai aamupäivä oli hiljaista, kun väki meni kirkkoon ja muut pidättäytyivät häiriköinnistä kirkon menojen aikaan, kun se olisi aiheuttanut pahennusta. Nykyään ihmisiä ei kiinnosta mitä haittaa toisille aiheuttavat, sanovat vaan että muuta pois jos haittaa. Tosin esim. ruohon leikkaaminen on ns. normielämisen ääniä, joita pitäisi kestää.
Kuka apina viitsii enää ajaa itse nurmikkoa. Mulla on robotti hoitanut homman vuosikaudet samoin kuin siivouksenkin. Ei ole paskempaa hommaa kuin lompsia sen paskan perässä ympäri tonttia.
ettei nyt mene aivan aiheen sivusta niin vituttaa ylensäkkin ihan kaikki.
Laitoin aamupuurooon liian vähän suolaa. Puuro, jossa on liian vähän suolaa, imee.
Itse leikkaan nurmikon silloin kun se näyttää olevan leikkaamisen tarpeessa. Joskus se sattuu olemaan sunnuntai.
Tää aivan vetämätön olotila. Mietin kauan tässä koronan jälkihoidossa oikein menee.
Naapurin tuntien välillä tuntuu ihan tarkoitukselliselta, kun usein juhannuksenakin saa kuunnella koneiden ulinaa.
Jos on nätti keli, niin itseä ei haittaa kävellä leikkurin perässä vaikka töiden jälkeen. Etupihaan menee pelkästään tunti, niin siinä ehtii hyvin kuunnella yhden jakson musiikkia Yle Areenalta. Sunnuntait mieluummin muille puuhille.
Lumityöt ja nurmikonleikkuut on parasta hommaa. Onneksi on isot nurmikko ja piha-alueet, sekä pihaan tuova tie, ettei hommat ei lopu lumilingolta, mönkkäriauralta ja ruohonleikkurilta. Suurta nautintoa! Ei ole hienompaa fiilistä, kun aamukuudelta tuulen pellolta tuomat kinokset antautuvat pihatiellä mönkkärille, Cock Sparrerin jyrätessä kuulokkeissa.
Mun mielestä aivan liian aliarvostettuja töitä. Tottakaihan ajettavalla leikkurilla menisi puolet ajasta mitä nyt, mutta kävellen tulee oikeasti nätimpi jälki ja saa liikuntaa. Kivaa vastapainoa, kun työ on koneen vieressä istumista.
Tää kirkkoon meno ehkä vähän lainattu amerikkalaisista elokuvista, jos mennään aikaan "ennen", itse pidän sitä aikana jolloin lauantaitkin oli työpäiviä. Ihmiset
arvostivat sitä yhtä lepopäivää viikossa, laitettiin pyhävaatteet päälle ja vaan levättiin sekä ehkä käytiin kylässä. Maalla tehtiin korkeintaan toukotöitä,
puinti, ehkä heinän tukkuamisaika oli poikkeus, tietysti karja piti hoitaa kellä oli ja melkein joka talossahan oli muutama lehmänkanttura. Ainakin mun lapsena ollessa
näin.
Viikonlopuksi lupaa todella paskaa keliä.
Suomussalmelaisen metsäkoneenkuljettajan toiminta.
Maan tapa. Nyt vaan jäätiin kiinni.
Oliko vain koneenkuljettajan toiminta? Itseä ottaa päähän työn toimeksiantajan asenne. "Ympäristövahinko"
Ei se nyt mikään vahinko ollut. Paitsi kiinnijäämisen osalta. Hirveä tuuri. Näkökulmasta riippuu oliko hirveän hyvä vai huono.
Tuommoisille maksetaan verovaroista 11+ milj € vuositukia ja pitäsi muka uskoa johonkin metsäalan "monimuotoisuustiekarttaan", kun jälki maastossa on tätä.
Ja toimijoiden asenne.
Aika paljon on tullut vähättelykommentteja metsäalan toimijoilta esim Xssä.
Näyttää taas niin toteen, että ennallistamisasetus tulee tarpeeseen, eikä täällä saada ympäristöasioita eteenpäin ilman EUn kuristusotetta.
Olis ollut pitkän lenkin päivä, mutta eilen illalla nousi kuume, kurkkukipu, päänsärky, yskä ja vitutus noiden seurauksena. Makaan siis sohvaperunana tämän viikonlopun.
Kropassa ihmeellisiä nivelkipuja ja lihaskipuja , mietin että voisko ne olla koronan jälkihuumaa jonka sairastin nelisen viikkoa sitten. Ketuttaa kuitenkin tää löysä olo.
Cumuluksen untuvapuku on liukas tuossa makuualustalla, häiritsee vähän unta.