Eiks tossa ole kolmea eri kokoa? Ja sit dub päälle. Eli äkkiä pitää olla neljät eri avaimet tai kasa sovittimia. Not kuul.
Printable View
Ostaa vaan Dura Acea tai XTR:ää, niin no problem.
^ Tai käytä järkeä ja pysy SRAM:ssa. RED & XX1...
^Jos keskiöratkaisuista puhutaan, niin Shimanon HT2 on kestävyydeltään täysin ylivoimainen. GXP oli ihan kuraa, ja DUB on vain piirun parempi.
Kyllä se noin on. Yritettiin kaverille speksata 30mm kampia gravelliin, mutta shimanon bsa:n ohittamista ei vaan pysty millään perustelemaan tuossa käytössä.
Nämä konelaakereilla olevat ratkaisut ovat oikeasti aika huonosti suojattuja.
En kiistä, mutta mikä siitä HT2:sta niin paljon kestävämmän ratkaisun tekee? Eikö siellä samankaltainen paska konelaakeri oo sisällä kun GXP ja DUB keskiöissä. Onko ne jotenkin paremmin suojatuissa kupeissa vaan?
DUB:ssa etua kahteen muuhun mainittuun että laakeri on isompi ja lähtökohta kestävyydelle parempi.
Onko tuosta Dubin kestävyydestä edes vielä kunnon dataa, kun se on aika uusi markkinoilla?
Dubin laakerit ovat kyllä "isommat" sisämitaltaan mutta kun keskiömuhvin sisähalkaisija tekee niistä myös sitten "ohuet" eli heikommat tietynlaisissa rasitustilanteissa.
Tämä toki koskee enemmän pressfit keskiöitä, joissa laakerikuppi on keskiömuhvin sisällä. BSA hommissa yleensä sitten ulkoiset laakerikupit.
Gxp kuormittaa päittäin vain ei vetopuolen laakeria, siksi se hajoaa herkemmin.
Dub laakerin koko riippuu rungon reiästä. Jos bb386, niin tuolla on isot 6806 laakerit. Jos pf86, niin dubin kanssa laakerit ovat hengettömän pienet. Dubissa se 29mm akseli mahdollistaa muoviholkin laakerin sisään, eli saa paremman suojauksen kuten on Shimanon ht2:ssa.
Niin ja olen vahvasti siinä uskossa, että Shimanon laakerit ovat viistokuulalaakereita. Kestävät vähän paremmin rungon huonoja toleransseja. Noitahan saa esimerkiksi endurolta.
HT2 on kokonaisuutena erinomainen systeemi. Laakerin kesto on ok tasolla, kampien lujuus-painosuhde on hyvä ja hinta-laatusuhde on kohdallaan. Lisäksi asennus on helppoa ja purkuun ei tarvitse ulosvetäjätyökalua tai vastaavaan.
Shimano Hollowtech II -kammet ovat maastopyörän aliarvostetuin komponentti – Tämän takia ne ovat edelleen markkinoiden parhaat
No ei kyllä dub/gxp:kään tarvitse ulosvetäjätyökalua.
Tätä en tiennyt/muistanutkaan. On kyllä melkoinen aivopieru.
No joo toki. Itellä oli mielessä lähinnä BSA-kierteisiin tulevat keskiölaakerit kun omissa maastopyörissä on viimeiset 12 vuotta ollu vaan semmosia.
Tuolla Shimanon sivuilla näyttäs ainakin mun silmään olevan tavallinen urakuulalaakeri sinne piirretty:
https://bike.shimano.com/en-EU/techn...lowtech-2.html
Jukan Hollowtech II -todistamiselle sanon aamen. Hyvä se on juuri noista syistä ja on XT:tä mullakin ollut, kunnes irrationaalisista syistä halusin kuitua.
Oman järkeilyn lähtökohta tässä on kuten jo vähän mainitsinkin että rungossa on BSA kierteet (tai joku muu reikä ja kiinnitys mihin mahtuu tarpeeksi iso laakeri) ja että varsinainen keskiölaakerin toteutus on tai ainakin voi olla erillinen varsinaisesta HT2 tai DUB standardista, niin siinä mielessä en tiä onko tuo DUB nyt sit ainakaan huonompi systeeminä. Molemmistahan saa välyksen säädettyä, ja lateraalikuormitus kohdistuu molempiin laakereihin, ja näin ollen molempiin on ainakin erikseen saatavilla viistokuulalaakereilla varusteltuja keskiölaakereita.
Niin minä olen tuon funtsinut vain niin, että pf86 keskiöön aina 24mm kammet ja bb386:lle 30mm tai dub, koska se on suunniteltukin isommalle akselille. Onhan se isompi jäykempi ja kevyempi. Vähän hölmöä laittaa väliin paksuja supistusholkkeja.
Ja voi tosiaan olla ihan normaali 6805 ht2:ssa. Muistaakseni vaan joskus kokeilin noissa olevan aika paljon päittäisvälystä ennen esikiristystä.
Tuosta GXP:stä on jonkun verran kokemuksia (3 fillarissa)
Ittellä ei mene jakeluun nuo akselin & laakerien asennusvälykset. Nehän ovat ihan lonkkuväljiä (en puhu lonkerosta) Just äsken otin ja ihan uteliaisuuttani mittailin.
Olen tilkinnyt -ei vetopuolen horovälyksen simmiliuskoilla.
Vetopuolella välys jotakuinkin kohtuullinen.
https://photos.app.goo.gl/iC89YyaryoB2tdGH8
JOO! Tuosta tosiaan oli vähän aikaa sitten jossain juttuakin. Jostain syystä joissan sramin orginaali laakereissa on 0.2mm välystä. Ei pienintäkään järkeä. Sitten taas jos ostaa sen enduron olakkeellisen 22mm laakerin, niin se on tasan 22.00, kuten laakerin kuuluukin olla.
Edit: No tuossa kuvassahan se välys näkyykin. Enduron laakerin vaihtamalla klappi katoaa. Ei vaan voi kaikkea ymmärtää.
Ehkä insinöörit ovat hakeneet tuolla parempaa laakerin kestoa? Siis jos tuolla yritetään korjata rungon linjausvirheitä?
Mutta eihän se noin toimi. Runtatessa klappi siirtyy takuulla toiseen laitaan, vaikka kammen kunnolla kiristäisikin.