Juu, Black Diamond toimii hyvin. Ei sotke kuten halvempi rex.
Inductio levy on myös nopea...
Ketjusta on saatava kaikki rasvat pois ennen vahaamista. Se on se työläin vaihe koko hommassa. Itse olen pessyt 3x tärpätti ja 3x marinolisssa ultraäänipesurissa.
Täytyy sanoa että nykyaikaisten voiteideen aikana palataan keskiajalle, turhan vuoksi melkoista pluttaamista!
Veikkaan että aika moni nykyaikaisten voiteiden - mitä ne nyt sitten ovatkin - käyttää itse asiassa enemmän aikaa ketjunsa ja voimansiirtonsa parissa per ajettu kilometri kuin nämä pluttaajat.
Minulla menee 300 km vahausten välillä. Työtä irroitus, upotus, roikotus, taittelu ja kiinnitys. Ja ketju on aina pyörän puhtain osa.
Onko se vahauksen jälkeinen taittelu pakollinen, olen itse laittanut ilman taittelua, ajettelen että siellähän se ajaessa taittuu.
EI kai se pakollinen ole. Olen vaan kuitenkin yleensä napsutellut sen vuoksi, koska se ylimääräinen vaha irtoaa tuossa vaiheessa. Niin ja ainakin moltonilla ketjut ovat kyllä tosi jäykät vahauksen jälkeen. Varmaan menee jonkin aikaa, enennkuin vaihteet naksuvat nätisti ilman linkkien availua.
Mä puhun taas asiasta josta en todellisuudessa tiedä muuta kuin lukemani, mutta eikös se tunnetusti ole niin että sen joka ei itse osaa pitää opettaa muita?
Saksalaisten mukaan vahaus on tehty niin kuin pitää silloin kun ensikertalaisena luulee että jotain on mennyt pieleen kun ottaa kuivumassa olleen ketjun käteensä. "Die Kette ist nämlich total zäh und steif." Eli ketju on niin jäykkä että nivelet on yksitellen napsuteltava auki ennen kun se voi laittaa rattaille. Apuvälineenä tässä on käytetty esimerkiksi sopivanpaksuista harjanvartta tjms.
Voisin kuvitella että jos vahaseos on omatekoinen ja siihen on lisännyt suhteellisen runsaasti parafiiniöljyä, puhumattakaan jostain ksyleenistä, ei ketju kuivuttuaan ole yhtä tönkköjäykkä. Se on sitten varmaan koulukuntakysymys onko se positiiviseksi koettu vai negatiiviseksi nähty juttu?
Alussa mun ei ollut jäykkä, mutta paremman pesuprosessi auttoi jäykistymisessä. Voisin melkein väittää että puuttuva jäykkyys johtuu huonoista valmisteluista.
Perjantai.
*parempi ..
En osaa sanoa. Tuon vuoksi olisi kiva, kun rex toisi nyt vikkelään kauppoihin sen oman black diamond yhteensopivan uppovahan.
Siihen asti tolskaan rex/molton kombolla.
Nyt kovilla pakkasilla on kyllä menty pelkällä black diamondilla. Tai ainakin edellisestä uppovahauksesta on jo pitkän aikaa.
Rexi toimii kyllä pakkasellakin komeasti. Naksuu vaihteet tosi nätisti.
Mulla oli parafiiniöljyä ja rakeita suunnilleen yhtäpäljon. Xyleeniä laitoin vasta sitten kun tein seoksen pulloon josta laitan ketjuille sitten kun ne kuivuvat ajossa. Sekin seos on sellaista hyytelöä.
Se paravfiini öljy se varmaan sotkee. Tuolla sekotuksella ei itsellänikään tullut kovinkaan jäykkiä ketjuja vahauksen jälkeen. Enemmän öljymäinen pinta. Moltonilla ketjut ovat aivan tönköt vahauksen jälkeen ja sitä mössöä tulee huomattavasti vähemmän ensimmäisen ajon jälkeen.
No, täytyy tehdä seuraavaksi stydimpi satsi, kyllä ne ketjut kuitenkin vähän olivat jäykkänä upotuksen jälkeen. Tilasin parit wippermanin ketjut, kun niitä joku kehui. Ne sitten pesen huolella ennen vahakylpyä.
Jos jää öljymäinen pinta, niin parafiiniöljyä on liikaa. Seoksen "hyvyys" on helppo todeta veitsitestillä, jonka toisessa, muistaakseni ketjujen voitelu-ketju, aikoinaan kerroin. Muistin virkistykseksi. Laita veitsenkärki sulaan liuokseen. Jäähdytä veitsi. Raaputa kynnellä. Jos kovaa ja lohkeaa paloina, niin liian vähän öljyä. Kun seos on hyvä, niin jäähtyneen veitsen pinta on kova, mutta sormien välissä hieroen sitä, se alkaa hieman pehmenemään ja tuntumaan liukkaalta.
Juu, ymmärsin kyllä että ksyleenin lisäämisessä oli kyse siitä että haluttiin saada Squirtin tai Rexin tavoin vahauskertojen välissä käytettävä aine.
Parafiiniöljyn ja parafiinin suhde näkyy saksalaisilla olevan jotain väliltä 1:10 (jolloin ketjun nivelet ovat vielä jäykkiä, mutta kuitenkin selvästi taipuisampia kuin esim. Molten Speed Waxia käytettäessä) tai 1:5 (jolloin erillistä irrotteluvaihetta ei välttämättä tarvita),
^Hyvä, pitää kokkailla ja testailla.
Mihin kierrätysastiaan vanha vaha menee? Sekäjätteeseen?
Mikä vanha vaha? Sen voi sulattaa uudestaan seuraavaan upotukseen.
Teen uuden seoksen.
Itse teen kattilaan isomaan satsin ja sinne dippailen putsattuja ketjuja. Oliskohan tuo satsi ollut nyt kolme vuotta kattilassa.
Minäkin aluksi dippailin putsaamattomia ketjuja, mutta tuli nopeasti aika tummaa seoksesta. En pidä isona vaivana ketjujen puhdistusta. Kukin taaplaa tavallaan ja kunhan toimintatapa on mieleinen, niin kiva juttu.
Tuossa jotkut ovat maininneet seoksen lämmön mittaamista. Itse en sitä tee. Laitan ketjut kovan massan päälle ja kattila lämpiämään. Kun pohjalla on enää pieni valkoinen "jäälautta", niin lämpö pois ja ketjut vex. Ei tarvitse edes nivelten mikroporeiluja seurata, kun sulamisen aika on pidempi ja kaikki paikat täyttyy siinä samalla ja huuhteluvedet haihtuu sisältä pois.
En pese. Ketju on yleensä niin puhdas ja paskat kuulemma liukenee vahaan, on se ainakin erittäin puhdas vahasta nostettuna.
Sähköläski. On erittäin rapainen rospuuttokeleillä.
Okei. No sitten [emoji106]
Jep. Tuollainen se voimansiirto on vahalla. Letkulla pesemisen jälkeen ketjut voi humauttaa suoraan kattilaan.
Vaihteet toimii muuten todella hyvin vaikka minkälaisessa ravassa ajaa. Tämä on vähemmän todettu tosiasia.
Ok, tässä omat kokemukset: Aloin vaihtamaan täpäriin ketjua, ja hyllyssä ollut oli pesty aika puhtaaksi. Päätin että lopulta kokeilen vahausta. Biltemasta kattila 7,40€ ja pullo parafiiniöljyä, k-kaupasta iso Pirkka-kynttilä.
Kynttilä palasiksi ja kattilaan. Melko pieni loraus öljyä päälle ja kattila liedelle. Vaha suli nopeasti ja ketjusta tuli pieniä poreita hetken aikaa. Sitten nostin ketjun ylös, pyyhkäisin enimmät rätillä ja annoin kuivua.
Sekoitussuhteesta ei tietoa, mutta ketju ei ollut kovin jäykkä, eikä siinä ollut pinnalla paksusti vahaa. Ei tuntunut rasvaiselta. Vaikuttaa helpolta hommalta, käsittelin toisen ketjun heti perään. Nyt pitää vaan etsiä squirttiä tai vastaavaa millä voi välillä lisätä voitelua.
Pokka petti 599 km kohdalla ja päätin vahata ketjun taas vain huvin vuoksi. Sitä edellisellä ajoin noin 300 km. En putsaa ketjuja talvisin.
Pakkasella ja lumiseen aikaan tämä vahaus vaikuttaa olevan tosi pitkäaikainen.
Sähköläski, syö ketjua kyllä. XX1 12s ketju shimanon 11s rattaalla ja sram nx11 vaihtaja. Edellisestä ketjun vaihdosta noin 1200 km sitten, tämä on jo sinänsä ennätys, katsotaan vielä kuinka pitkälle tällä vielä pääsee ennen kuin on 0,5% venynyt.
Olen tyytyväinen tähän ratkaisuun.