Voihan se fribakiekkokin tulla ottaan, entä skeittiparkit, oonki unohtanu haastella kaupunkia kun moisessa mursin juuri varpaani. Eikö nää ratkaista kyltein missä litania liirumlaarumia?
Printable View
Voihan se fribakiekkokin tulla ottaan, entä skeittiparkit, oonki unohtanu haastella kaupunkia kun moisessa mursin juuri varpaani. Eikö nää ratkaista kyltein missä litania liirumlaarumia?
Vastuun peräänhän aletaan kyselemään, jos jotain on jätetty hoitamatta / hoidettu väärin. Ei kai muuten laskettelukeskuksetkaan voisi toimia. Tai nyrkkeilysalit.
Vastuun taakse on vain virkamiehen niin helppo mennä.
^Joo, mutta miten joku laskettelurinne voi toimia? Tai ne kuuluisat hiihtoladut?
Jos reitti on hoidettu oikein ja joku siinä itsensä teloo, niin vastuu on kyllä ihan sillä kaatujalla. Jos taas reitti on hoidettu huonosti ja sen vuoksi joku itsensä teloo, niin vastuu on sillä joka reitistä vastaa.
Millään lapuilla, kylteillä tai vastuuvapauslomakkeilla näitä ei voi muuttaa suuntaan taikka toiseen.
Hmm, ehkä ongelma on sit miten määritellään hoidettu maastopyöräreitti, varsinkin semmonen dh/enduro tyyppinen. Maaston kuuluu olla haastavaa ja ”huonoa”. Eli ainoo hyväksytty lienee joku tasanen hiekkamäki/polku. Laskettelurinteissäkin on niitä hoitamattomia rinteitä. Ainakin ylläksellä ennen oli. Osa kaupungin skeittipaikoista on myös hoitamattomia ja siinä kunnossa, että tapaturmille on suurempi mahdollisuus
Hertsikan diy-park ei kyllä kestä yhtään päivän valoa.
Eläviä puita ja juuria katkottu. Ja aika isoja kaivuu hommia. Voisin kuvitella että alueen uudet oikopolut ja kivien siirtelyt on samojen henkilöiden tekosia.
Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
Ja vastuu hommat on jonkun kaupungin virkamiehen lausuntoa. Oli jossain haastattelussa hyppyritorni onnettumuuden oikeudenkäynnin jälkeen
Harmi kyllä jos niin ajattelematonta touhua ollu. Ite nähny sieläpäin aika nuorta kaivajaa, joten ymmärrystä ei välttämättä ole. Tosin ei nuo ihan pikkulapsen viritelmiltä näyttäneet.
Vastuujutuista tuli mieleen. Annoin tovi sit palautetta erään skeittipuiston kunnosta, niin asiaa nyt pompoteltu eri tahojen välillä ja kukaan ei tiedä kenen vastuualuetta :D Perus kaupungin meininkiä.
https://i.imgur.com/4flLMMn.jpg
^Ihan samalla tavalla pompoteltiin mun kysymystä hiihtoladuista ja voisi kuvitella, että niiden osalta vastuutaho on selvä.
Jep, ehkä tuokin joskus etenee kun soittelin, tai niin ainakin luvattiin.
Katselin kuvia hertsikan seteistä mitkä kaveri lähetti ja niiden perusteella ainakin kaatunutta puuta sahailtu ja alueella paljon kaatuneita maassa, kaveri ei myöskään kiinnittänyt huomioon, että ois eläviä kaadettu, joten edelleen oon sitä mieltä että tuskin on kaadeltu sentää mitään. Osa käytetyistä puista näytti myös suht lahonneilta. Mutjoo väärin on silti, tiedetään.
Tossa ykshttps://uploads.tapatalk-cdn.com/202...77f4460a07.jpg
Tonne Hertsikkaan vois tehdä enskareittejä ja xco radan kuten Korsossa.
Luulis että kaupungilla olis varaa. Vaikka Sauli Hjerppe suunnittelemaan.
No on kyllä nihkeetä, tosiaan niitä kaatuneita kuitenkin vaikka kuinka paljon..
Kaupungilla on kyllä varaa. Kukaan ei vaan halua ottaa mitään vastuuta jos joku vetää neliraajahalvauksen pannuttaessaan päin puuta. Tällä logiikallahan toi malminkartano piti aidata ja perustaa yhdistys. Paloheinä saatta olla samassa tilanteessa jossain vaiheessa. Keskuspuistokin on sillä tiellä et kohta siellä on reitti jossa saa ajaa, ja alueita joissa ei. Nämä laittomat rakentelut ei asiaa edistä ainakaan haluttuun suuntaan.
Linnaisten dirtillä on innokasta lapioijaa aina kesäisin. Talvella lumen tullessa kone jyrää rakennelmat, jotka on latupohjalle tehty. Huonon lumitilanteen vuoksi ei latua ole edes joka vuosi avattu. Keväällä kaivajat taas saavat tehdä uudet hyppyrit.
Oma mielipiteeni että se on metsä, olemme siellä vain vierailemassa joten emme rakentele sinne mitään aivan kuten emme heittele roskia metsään. Onko se sitten fundamentalistista tai viherpiperrystä niin olkoon.
Kaupunki näkee sitten myös vastuukysymykset, jos joutuu maksamaan liukkaasta sillasta korvauksia ihmisille vaikka jokainen näkee että silta jäässä niin varmasti kaikenlaiset metsäviritykset myös.
Luin yhden palautteen Helsingin sivuilta. Palaute oli valitus maastopyöräilystä. Kirjoittaja ehdotti mtb-reittejä. Kaupungin vastaus:
"Tässä asiassa on vielä toinenkin puoli eli jos virallistetaan maastopyöräilyreittejä, niiden myötä kaupungille muodostuu kunnossapitovelvollisuus ja muita vaateita, joihin ei tällä hetkellä ole riittäviä resursseja"
Täällä opinnäytetyö reittisuunnittelusta.
https://www.theseus.fi/handle/10024/...KzfL6APCwNt01s
Nooh, se voi olla että et halua haastaa oikeuteen kaupunkia, jos olet ollut skeittaamassa parkissa ja murrat siellä varpaasi. Saattaa kuulua lajin luonteeseen, että varvas joskus murtuu. Tietysti jos sieltä on jotain parkin rakenteita rikki niin se on ehkä vähän eri juttu.
Ongelmia tulee siinä vaiheessa, kun olet laskemassa laittomassa parkissa ja kaadut ohikulkijan päälle, joka murtaa kätensä ja saa vaikka jotain pysyviä hermo-oireita ja päättää haastaa oikeuteen. Silloin katsotaan, kuka parkin on tehnyt ja on vastuussa. Loppupeleissä tällaiset paikat kaatuvat maanomistajan, eli esimerkiksi kunnan/kaupungin vastuulle.
Vastuukysymykset voivat käydä kalliiksi, esimerkiksi Suomessakin ainakin kahden pyöräilyseuran toiminta on loppunut näihin vahinkotapahtumiin. Siis ei maanomistajan, vaan vaikka kisajärjestäjän ominaisuudessa eli joku kolmas osapuoli on loukkaantunut ja siitä sitten tehty oikeusjuttu.
Vastuullinen kaivetaan aina esille ja kunta/kaupunki tekee kaikkensa välttääkseen sen vastuun. Vrt. Herttoniemen hyppyrimäki. Ei nyt aloiteta taas keskustelua oliko jaettu tuomio oikein vai ei, mutta siinä asetettiin oikeuden puolelta aika pitkälle suuntaviivat vastuukysymyksiin.
Mikä ***** näitä nykyisiä harrastajia oikein vaivaa? Miksi pitää käydä polut tasoittamassa ja rakentamassa kiertotiet vähänkin hankalien paikkojen kohdalle? Opetelkaa ajamaan sillä pyörällä tai pysykää pyörätiellä.
Suonsilmien kiertämisen minä vielä ymmärrän, mutta miksi pitää mennä rakentamaan siltoja jo kuiviin paikkoihin ja kallioportaidenkin yli? Eilen tuli lenkillä vastaan paikka, jossa on polulla ollut kolmen metrin matkalla yksittäinen kunnon kivipelto, noin nyrkinkokoista pyöreähköä kiveä. Ei mitään hankaluutta ajaa suoraan läpi. Nyt oli joku käynyt parin viikon sisään nostelemassa ne pintakivet aidaksi polun reunalle. Mitä vittua te pullaperseet oikein puuhaatte?
Ovat tyhmiä ja laiskoja.
Noita pilalle helpotettuja paikkoja tulee vastaan melkein joka lenkillä. Oikaisuja mutkissa ja kivien ohi tulee vastaan koko ajan.
Jengin asenne on ihan hämärää. Jos huomautat näistä virityksistä maastopyöräily facessa niin saat vastaukseksi vittuilua.
Täällä ei näköjään mitään kommentteja.
No se näille nykyajan velliperseille tuntuu olevan katastrofi, jos joutuu jalkautumaan. Sitten kaikki kivikot kierrellään ja jopa tasoitellaan, kun ei osata ajaa. Sähköllä on sitten vauhtiakin niin paljon, että pitää vetää mutkat suoriksi, kun ei osata tai uskalleta kääntää.
Itse toivotan kaikki "featuret" omille reiteille tervetulleeksi. Ei haittaa yhtään, jos jonkun kivikon tai ojan tai puunrungon yli on tehty hyppyri, silta tms.
Yhtään paikkaa ei ikinä ole tullut vastaan, jossa olisin miettinyt että viddu, pitikö tähänkin nyt tehdä nortsoree. Paitsi ne jossa on sorastettu valtatie polun tilalle.
Kivien paikaltaan repiminen ei ole feature.
Paitsi jos ne asettelee vaikka hyndäksi. Mutta kiviaidan rakentamista en kyllä ymmärrä, ja varmasti on paikkoja jotka voisi jättää koskematta.
Ikikosteiden paikkojen sorittaminen/silloittaminen/salaojittaminen on mielestäni hyvä asia. Noitakin esim Espoon keskuspuiston valtareiteillä ei ole kuin muutama. Minkään juurien tai kivien tasoittelu turhaa lellimistä. En ihan kiviäkään siirtelis hyndiksi. Mielestäni kiva ku ne pikku nokat löytyy "luonnon" tarjoomina ja kestää monta ajokertaa löytää ne.
Ja covidilla & yleisellä maastopyöräilyn lisääntymisellä ei ole tämän kanssa mitään tekemistä? Pyöräliikkeetkin myy ei oota, kun sähköpyöräilijät on ostaneet luomutkin hyllystä kiimassaan.
On se hienoa, kun kaikkiin maailman ongelmiin on löytynyt syyllinen.
^Ja pystyt renkaanjäljistä lukemaan, että sähköpyörä kyseessä? Öisinkö ne ajaa, kun eilenkin olin Mustavuorella ainoa polkujenpilaaja, muut oli akustisia.
Totta on, että polut ovat kuluneet. En vuoteen ollut ajanut tuolla kaikkia reittejä ja osassa oli kyllä aika rajua levenemää & uutta reititystä. Mutta esimerkiksi nousuissa mun on vaikea uskoa, että sähköpyöräilijät on niitä, jotka tekevät ne helpoimmat reitit.
Kyllä taas tulee sellasta tuubaa että.
Voisitko selventää kuinka sähköpyörä leventää polkua saati muodostaa oikoreittejä? Polkuja leventää kyllä yleensä ne kermaperseet jotka ei voi maastopyöräillessään ajaa lätäköstä, vaan kiertävät sen?
Koska lycrat kastuu ja kuraantuu.
Sähköllä ei ole mitään tekemistä polkujen muuttumisen kanssa. Lisääntyneellä ulkoilulla on. Tapahtuu se sitten kävellen tai pyöräillen.
En voi puhua kuin omasta puolestani mutta kyllä mä oon tainnu pysyä 100% polulla sähkölläkin. Vaikka en osaakaan ajaa.
Luomuläskillä saatoin tosin aiheuttaa enemmän vahinkoa.
Kivikkoja mä en kyllä kiertele, nehän on kaiken suola! Juurakoiden ja mudan ohella. :D
Aivan takuulla on sähköllä merkitystä polkujen kulumiseen. Painavat mörssärit jotka kulkee tuplateholla tavispolkijaan nähden ja mutakuokkarenkaat kesät talvet?
Ongelma pahentaa se että sähkökuskeista iso osa on uusia maastopyöräilijöitä jotka ei ymmärrä "jokamiehen velvollisuuksia" polkujen kunnossa pysymisen suhteen.
Eli jos kuski on 100kg vs 70kg niin se läskimpi/riskimpi tuhoaa polkuja enemmän? Siis painorajat poluille, myös kuskeille!
Ja läski kuski ei myöskään saa ajaa kuin slickseillä.
Myös FTP pitää tsekata, saako mennä luomulla poluille.
Monella kuskillahan on poweria jaloissa enemmän kuin mun painavassa mörssärissä.
Myös aikaraja pitää asettaa kauanko poluilla saa kerrallaan olla. Hyväkuntoinen FTP400-hemmo ei saa olla metsässä kuin puol tuntia. Eikä myöskään saa käyttää mutakuokkarenkaita.
https://media.giphy.com/media/SzkvF9c0O4UYo/giphy.gif
Ja tämä tieto perustuu mihin? Muuta kuin siihen että "minnuu vituttaa sähköpyöräilijät". Painosta sen verran, että enemmän on heittoa kuskin painoissa kuin pyörien. Ei noiden pitkäjoustoisten enskojen ja kevyempien sähköpyörien ero enää niin suuri ole. Painavammassa päässä sähköpyörät painaa 23-24kg. Ja sama koskee renkaita: kannattaa lukea tuolta rengasketjusta mitä renkaita porukat käyttää.
Katso vaikka parit Samulin videot vuoden kahden takaa ja tule sen jälkeen kertomaan, kuin nätisti luomupyöräilijät ajaa samaa uraa. Eikä jälkiä jää.
Jopas on laadukasta keskustelua.
Fakta on se, että kaiken liikunnan lisääntyminen PK-seudun pusikoissa on lisääntynyt ja tulee lisääntymään. Tämä ei ole yksin maastopyöräilijöiden aikaansaannoksia, tätä sanoi HS.ssä hiljattain asiaa selvittänyt kaupunkiekologi. Yleinen syntipukki on kuitenkin maastopyöräilijä. Ongelmaksi tämä muodostuu, kun päättäjät uskovat asian ja tekevät tarvittavat muutokset järjestyssääntöihin. Isoin poru tulee kosteikkojen kulumisesta, kun monet tosijätkät eivät niihin siltoja ym. halua. Tekö niitä siltoja puratte, jolla estetään paikan leviäminen? Jotenkin aidompaa kun perse on kurassa? Tuon uhoamisen lopputulema on, että mtb on kohta sallittu pelkästään hiekkapolulla.
Toinen juttu on se, että purkamalla helpotukset ohjataan aloittelija kiertämään vaikea paikka. Chicken line on olemassa DH:ssakin, mutta nyt tosimiehille on liikaa sellaiset peruspoluilla, jossa nämä lisääntyneet aloittelevat harrastajat ajavat. Kun ei niiltä voi pääsyä metsään kieltääkään. Ymmärrän turhautumisen, mutta sillä ei ole oikeasti mitään merkitystä. Purkaa tuppea. Helpotuksen purkaminen on tasan yhtä perseestä kuin hevosharrastajien ja koiranulkoiluttajien rakentamat ansat. Joku olettaa helpotuksen olevan paikallaan ja ajaa vanhasta muistista. Omalla vastuulla toki, mutta kannattaako luoda vaaratilanteita tahallaan? Ottakaa pyörä ilmaan ja hypätkää yli?
Valitettavasti extreme mtb PK-seudulla alkaa olla tiensä päässä väkimäärän lisääntymisen takia. Haluaisin ainakin itse edelleen ajaa edes helpotetuila luonnonpoluilla kuin joutua johonkin merkittyyn reittiin joka sitten soveltuu tosiaan kaikille. Tämä on realistinen uhkakuva, jota vastaan kannattaa kollektiivisesti nähdä vaivaa - vaikka omien kiksien kustannuksella.
Muoks.
USA:ssa ollaan sitä paitsi huomattavasti tarkempia trailien kunnosta. Siellä on monesti trailit suljettu sateen jälkeen. Täällä sen sijaan "minulla on oikeus" -paska-ajattelu vallitsee, ja tosimiehet ovat pilaamassa polkuja. Jee.