Kas, minäkin sain nyt tuon päivitykseen. Ajattelin ensin kokeilla sammuuko minulla moottori kahden palkin kohdalla (40 % hep!) vai ei.
Printable View
Kas, minäkin sain nyt tuon päivitykseen. Ajattelin ensin kokeilla sammuuko minulla moottori kahden palkin kohdalla (40 % hep!) vai ei.
En ole testannut. Testaan ensin sammuuko se todella. Siihen menee vähän aikaa.
Eilen kun piti mennä tuli e020. Huono yhteys akun ja moottorin välillä. Oli sitten kosteutta moottorin liittimessä, ja paskaa sen ympärillä. Ilmeisesti ei niin hyvin tehty liitos, eikä nuo suojat kyllä suojele sitä tarpeeksi hyvin. Tunturi emaxissa on edessä vielä rako, mistä kaikenlaista pääsee "moottoritilan".
Onneksi ei lähtenyt niin säästyi kontaktien palamisesta. Paineilmaa ja wd-40 korjasi ongelman.
Shimanon ulkoisissa akussa, ainakin e8010, on se ylä kiinnike säädettävä.
jos se ei paina akkua kunnolla pohjaa vasten, saattaa liittimiin päätyä kosteutta.
Kiitos vinkistä. Pitää tarkastaa tuo, vaikkei se tällä kertaa ollut ongelmana. Minulla oli kosteutta moottorin pienessä pyöreässä töpselissä. Luulisi että se olisi vesitiivis mutta ilmeisesti ei.
Vesitiiviin määritelmä ainakin veneissä on että vesitiiviistä mittarista vesi ei pääse ulos.
Minulla tulee eMaxissa nykyään suurin piirtein kilometrin välein tuo E020 ja sen jälkeen heti E010. Putsailin jo akun liittimet, mutta pitää vielä kokeilla tuota moottorin liitintäkin.
Asiaa kyllä ollaan hoitamassa jo Shimano-huollon kanssa, mutta koska joulu ja uusivuosi sotkee aikatauluja, niin sama tässä joutessaan on tuohonkin liittimeen kurkata.
St unlockerilla voi säätää nolliin valoille jäävän akkuvirran.
Kyllä! Ja tuntuu toimivan odotetunlaisesti. Itseä häiritsi suunnattomasti kun eri näytöissä näkyi eri varaukset. Toki tuosta olisi päässyt eroon pistämällä teippiä akun päälle:)
Ennen meno loppui kun akussa oli vielä kaksi palkkia jäljellä. Nyt kun ajelin likimain loppuun niin akussa oli yksi palkki jäljellä ja näytössä viimeinen vilkkui punaisella.
Kokeilin vielä säätää ajovalovarausta 0min->10min niin avustusta ei enää saanut päälle.
Kyl ne lisenssit tulee.
Jahas, minulle tuli tänään toiselle lenkille lähdettyäni jatkuvasti e010 ja e020. Irrotin akun, tuli e020 kerran vielä ja sen jälkeen 15 km ihan normaalisti. Moottori oli alhaalla tänään, ja tuo moottorin pyöreä liitin irtosi. Laitoin wd-40 taas, ja takaisin kiinni. Ehkä se ei tykännyt siitä.
Tunturissa on sellainen scooppi suoraan moottorin yläpuolelle. Tuki se reikä. Siitä valuu sitten kaikki kosteus ja kökkö sille liittimelle eikä se liitin ole 100% vesitiivis.
Pitää vielä katsoa se akun kelkan kiristys, jos sen akun saisi tiiviimmin liittimiinsä.
Miten muilla on säilynyt akun kapasiteetti? Edellisessä Merida Eone Sixtyssä oli ulkopuolinen BT-E8010 akku ja vajaan vuoden käytön ja 70 lataussyklin jälkeen kapasiteettia oli muistaakseni 92%. Uudessa Propain Ekanossani on taas integroitu BT-E8035 ja jo 11 lataussyklin jälkeen kapasiteetti on pudonnut 90%:iin. Aika rajulta tuntuu tuo 10% kapasiteetin pudotus n. kuukauden käytön jälkeen... Pyörällä on ajettu pikkupakkasissa ja ladattu lämpimässä tallissa, joten käytön ei pitäisi olla millään tavalla ohjekirjan vastaista.
^Olisko mulla 24 syklin jälkeen 97%, eOneTwenty ja ulkoinen akku.
Putsasin moottorin liittimen, joskaan siinä ei näkyvää likaa ollut, ja säädin akun kiinnityksen uudelleen. Tämän jälkeen on ajettu n. 20 km raskasta ajoa, eikä ole kertaakaan vikakoodeja tullut. Luulen, että akun kiinnitystä tiukentamalla ratkesi vika, koska nyt istuu akku paikoilleen paljon jämäkämmin. Tuntuu jopa, että pitäisi vähän löysätä...
Sama akku, syklejä 56 ja kapasiteettia 94 %. Säilytys ja lataus lämpimässä, ajoa paljon kovillakin pakkasilla.
Uteliaisuutta tarkistin minäkin. Lataussyklejä 43 ja kapasiteettiä jäljellä 97% akkuna BT-E8010. Kilometrejä 5100 ja ikää n. 2 vuotta ympärivuotista käyttöä.
Sama uteliaisuus heräsi itselläkin, kävin omasta Tunturi eMaxista katsomassa tiedot.
27 sykliä, akun kunto 96%, kilometrejä 1545. Omien ajojen akun keskiarvokantama olisi siis 57km.
Ei ole minulla nuo e020 virheet uusiutuneet akun kiristämisen jälkeen.
Millä katsotte akun tilaa?
edit: ilmeisesti etuben tablet versiolla ja 'unit log aquisition'? https://www.emtbforums.com/community/threads/charging-methods-battery-health.2701/
Pitää asentaa tuo Etube tablettiin ja kokeilla sillä. Idioottimaista.
editedit: E-Tube app löytyy erikseen mobile phone ja tablet versioina. Tuossa tablet-versiossa on ilmeisesti enemmän ominaisuuksia. Yhtenä em. lokin ottaminen.
Pyöräni on +10°C tallissa jossa lataan sitä heti lenkin jälkeen. Lenkit yleensä alle 30 km ja 2 h. Kerran olen ajanut -10°C pakkasessa (sen ainoan kerran kun oli pakkasta e-suomessa), muuten on ajot olleet +0°C ja +10°C välillä.
19 sykliä, 100% kunto. Total distance (moottorista) 908,959 metriä. Tarkoittanee noin 908 kilometriä, 959 metriä.
^Katsoin diagnostiikan E-tube Projectilla kera läppärin. Noissa mobiili apeissa on ainakin minulla se ongelma, että BT yhteys katkeaa parissa minuutissa. Enkä ole sitäpaitsi löytänyt diagnostiikkaa tablet versiosta.
Onko sillä joku merkitys tuohon akun kestoon jos laittaa vaan kontrollerista valot pois? Vai pitääkö nimenomaan softalla säätää?
Just tänään ihmettelin kun tulin lenkiltä ja akku sippas pihaan, kontrolleri vilkutti viimeistä pykälää mutta akussa kaks tolppaa..
Nimenomaan jos kontrollerista kääntää valot pois, reserviä ei enää varata. Jos vain laitat valot pois päältä siitä normi-käyttöliittymän kautta, se silti varaa tuon reservin.
Typerästi suunniteltu juttu.
Onkos toi ominaisuus uudessa Shimanossa (E8000) pieni äänetön "klonksahdus" poljintuntumassa aina polkemisen alkaessa, kun moottori lähtee vetämään ? Muuttuuko käytön myötä vain säilyykö aina samana.
Katso että spiderin mutteri on kireällä. Minulla ei klonksu.
Olet ilmeisesti saanut hyvän yksilön. Tarviiko toi kiristys erikoistyökalun ?
Joidenkin mielestä pieni nykäys on myös ominaisuus ?
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...08#post2846908
Jahs... termistö :)
Näyttö on näyttö ja kontrolleri taas löytyy sieltä moottorin päästä, jossa asuu vehkeen "äly". Ja näytöstä valojen pois kytkeminen ei vaikuta rangeen, koska Shimano suuressa viisaudessaan edelleen varaa sen kapasiteetin sitä mahdollisuutta varten, että saatat käyttää valoja. Valot on otettava kokonaan pois käytöstä eTube-softalla tai näillä muilla softilla (eMax, stunlocker). Tällöin valoja ei myöskään enää saa siitä näytöstä päälle.
Noniin, mulla on Emax ja koitin päästä valojen tilaa katsomaan mutta en löytänyt lainkaan kohtaa jossa valojen kytkentä olisi ollut, uskallanko mennä eTubella katsomaan, en halua shimanon pävityksiä tuon Emaxin takia.
Pystyiskö joku kommentoimaan että päivittääkö eTube automaattisesti päivitykset koneeseen jos yhdistää ja pääseekö tuolla mobiiliapilla edes valojen tilaa säätäämään? Emaxista en kyseistä ominaisuutta löytänyt.
Ei kai se mitään päivitä jos ei salli appikselle datayhteyttä?
Eihän se voi päivittää jos appiksella ei ole pääsyä nettiin tsekkaamaan että onko päivityksiä tarjolla. Mobiiliappi whinee käynnistyessä että ei ole yhteyttä mutta jatkaa siitä eteenpäin.
Oma E7000:nen pyörä pelasi ne muutamat lenkit kuin unelma pyörän oston jälkeen ennenkuin fillari jäi pariksi kuukaudeksi "seisontaan" ja nyt kun otin fillarin käyttöön taas parin kuukauden seisottamisen jälkeen, alkoi tekemään tuota avustuksen hiipumista ajon aikana. Ongelma esiintyy nyt yleensä ylämäessä jossa vähän aikaa ylämäkeä ajettua alkaa avustus pätkimään ja loppuu kokonaan about heti. Kun ajoa jatkaa niin kun tie tasaantuu niin avustus alkaa taas pelaamaan normaalisti. Oletin että pyörässä olisi jotain kondessikosteuden aiheuttamaa häikkää sähköosissa kun pyörä seisoo kuivassa mutta lämmittämättömässä varastossa. Liekö asialle muuta tehtävissä kun viedä pyörä huoltoon?
Mitään vikakoodia ei ole ruudulle tosin tullut koskaan. Tai no, W013 taisi tulla kun vahingossa pidin polkimella jalkaa samalla kun boottasin pyörän kun oletin että tuo pätkimisvika korjaantuu sillä. Ei korjaantunut bootilla.
Kannattaa viedä huoltoon myyjäliikkeeseen tai lähimpään Shimano Service Centeriin. Menee varmaan takuuseen.
https://www.shimanoservicecenter.com/finland/fi
ETubesta voi ottaa valojen käytön mahdollisuuden pois. Päivitystä se ei tee automaattisesti ellei itse sitä sieltä valitse.
Tämä "kaksi palkkia säästetään valolle" tuntuu saaneen totuuden leiman, mutta onko tälle asioiden tolalle mitään muuta lähdettä kuin yo. emtbforumsin linkistä löytyvä nimimerkki svartbjornin päättelyketju "Mulla oli ongelma, siispä sen oli pakko johtua valosta. Valo-output on käyttökelvoton."?
Kuten tuossa linkissäkin joku totesi, numerot eivät täsmää ollenkaan. Siitä valo-outputista tulee 6 voltin sähköä maksimissaan 2 amppeeria eli 12 W. 40 minuutissa energiaa kuluu siis (maksimissaan) 40/60h x 12W, eli 8 Wh. Se on tyypillisestä 504 Wh akusta 1.6 % eli aivan mitättömän vähän. Kilometreiksi muutettuna normaali 60 km toimintasäde tippuisi vajaan kilometrin. Tuota eroa ei pysty käytännössä edes havainnoimaan, koska se jää kaikkien muiden tekijöiden aiheuttaman kohinan, virhemarginaalin ja neutronisäteilyn joukkoon.
Asia kiinnostaa, koska itselläni on palanut etuvalo moottorin ulostulon syöttämänä aina kun virrat on päällä siitä lähtien kun valon asensin (lienee noin vuosi sitten). Mulla on vara-akku pitkillä lenkeillä mukana ja useammin kuin kerran olen huoletta ajanut ensimmäisen akun aivan tyhjäksi niin, että mittarissa on viimeinen palkki palanut punaista, vilkkunut punaista, avustus vähentynyt ja lopulta loppunut kokonaan. Kahden ja kolmen palkin välissä ei ole koskaan tapahtunut yhtään mitään raportoitavaa ja tuon kohutun rajan olen ylittänyt vähintään useita kymmeniä kertoja.
Mulla on siis kaksi mahdollisuutta. Yksi mahdollisuus on päätellä, että mun E8000 on viisaampi ja parempi kuin normaali E8000. Toinen mahdollisuus on päätellä että "kahden palkin varaaminen valoille" on harhainen uskomus, joka sattuman oikusta on muuttunut todeksi internetissä (ja joku kauppamies, appin kehittäjä on haistanut markkinaraon, tehnyt appiinsa ominaisuuden, jolla voi muuttaa jotain numeroa).
Voihan sen ongelman ratkaista laittamalla mustaa sähköteippiä kahden viimeisen palkin päälle 😁