Vähän viileetä keliä lupailee, noh, ainakaan ei näyttäisi satavan kaatamalla. Ehkä voi pari tippaa tulla.
Jes.
Printable View
Entä jos ottaakin kaverin puolityhjän mehupullon.. Eli miten pullojen merkkaus/ etsintä omahuoltopisteellä?
Omahuoltopiste taitaa olla muutama muovilaatikko joissa tavarat ovat miten ne on sinne laitettu. Jokaisen oma asia on sitten merkata parhaaksi katsomallaan tavalla omat tavaransa.
Tuolle omalle huolto pisteelle saapi viiä omat tarpeet omassa muovilaatikossa vai onko niillä jokin järjestys tai paikka mihin niitä saa viiä?
Ajattelin lauantai aamuna käydä viemässä valmiiksi reitin varteen juomapulloja jne.
65 km ja 130 km matkoilla on käytössä ns. omahuoltopiste n. 33 km:n kohdalla Valkamantiellä/Niskavaarantiellä (Sama tie, mutta sillä on kaksi eri nimeä). Osallistuja voi lauantaina klo 8.45 mennessä jättää lähtöalueella järjestäjälle haluamansa tarvikkeet siellä odottaviin numeroituihin laatikoihin kuljetettavaksi omahuoltoon. Osallistujan tulee huomioida se, että omahuoltoalue ei ole jatkuvasti vartioitu, eikä säältä suojattu. Tapahtuman järjestäjä ei vastaa omahuoltoalueelle kuljetetuista tavaroista.
Tapahtuman järjestäjä käy keräämässä reitin sulkemisen jälkeen omahuoltoalueelle jätetyt tarvikkeet ja kuljettaa ne tapahtumakeskukseen klo 20.00 mennessä. Osallistuja voi myös itse käydä hakemassa jättämänsä tarvikkeet pois omahuoltoalueelta maaliin saavuttuaan, mutta tällöin täytyy erityisesti huomioida, ettei tarvikkeiden haku haittaa tai vaaranna tapahtumaa tai muuta liikennettä. Valkamantie/Niskavaarantie voi olla suljettu puomein.
Näyttäisi tulevan suht optimikeli lauantaille.
Ei kellään sattuisi olemaan mukana Suunto spartaniin / 9:siin sopivaa latausjohtoa..?
JAHAs, ei tuo edellinen kaapeli sovikaan. Eli edelleenkin spartan ultra/9 latauskaapeli hakusessa...
Viileetä keliä luvattu, mitäs pistätte päälle?
Itsellä ainoana järkevänä takkina on sadetakki, ei hengitä, mutta saa kyllä vetoketjun edestä auki. Toinen vaihto on pistää merinovillapaita alle, pyöräilypaita päälle ja irtohihat. Pelkät bibsit henkseleillä ja pitkä merinovillasukat ja polvisuojat. Riittäisköhän?
3+ minuutin video eka startista ennen ekaa maastopatkaa. Ei paljoa toimintaa, mutta havainnollistaa tapahtumaan kokoa. https://youtu.be/aJuHo_JCoCk
Niitä näitä päivältä tältä. Saa käyttää kuvaaja Tarja K mainiten ja paremman resoluution kuvia saa sähköpostilla.
Ilta https://drive.google.com/drive/folders/1oa3qL3VBj627zLfrXtyFb4M7Ooww_UPl?usp=sharing
Lähdöt https://drive.google.com/drive/folders/1dki9kvtPUSVrRnPXcJxYB9YGPjCgaZty?usp=sharing
Pytkis https://drive.google.com/drive/folders/1d93EvYa_7xA_XyKMF8MMpkjOmoTbkaP-?usp=sharing
Lähestymiset https://drive.google.com/drive/folders/1BV3j4_QT4YA1Wy8iTL1Fxc6qevTOH_bx?usp=sharing
Maali https://drive.google.com/drive/folders/1n2lPfnXQGa4iIEov9DO-XKLCa1sLbjKo?usp=sharing
Jukkakin on vaihtanut roolia, nämä hänen kätöseensä isketystä kamerasta:
Lähdöt ja maalihttps://drive.google.com/drive/folders/1a-yQK6M8jGAw7Kt7cbEPzt5QjMYWZROe?usp=sharing
Pitkokset https://drive.google.com/drive/folders/13j9iQwayRvA5IO3dW1GMo_q3M6Yo4brr?usp=sharing
Viides Syöte MTB itselle takana. Hieno reitti oli tämäkin! Kirjoitin blogiin juttua, saa käydä lukemassa jos haluaa :) https://www.lumipallo.fi/alankoulkoi...yote-mtb-2019/
Mulla oli viime vuoden harmittavan huonon kunnon ja aikaromahduksen takia tavoitteena ajaa nyt eka kertaa alle viiteen tuntiin, oon siitäkin tavoitteesta kirjoittanut tuonne blogiin useamman jutun vuoden mittaan. Linkit niihin löytyy tuon edellä mainitun kirjoituksen takaa, jos kiinnostaa.
Kiitoksia järjestäjille, ens vuonna taas!
Hieno tapahtuma jälleen. Aivan hyvin toimi hommat alhaallakin. Ei ollut ongelmia missään ja reitti on hieno. Ainoa pienen pieni miinus oli, että 32km sähkärit tuli ehkä vähän turhan aikaisin 9.00 lähdön niskaan Ahvenvaaran syheröille.
Osallistujilla on edelleen parannettavaa. Ihan liikaa oli edelleen geelipakkauksia, patukan kääreitä sun muuta roskaa reitillä.
Mulla ei oo mitään e bikejä vastaan, mutta en täysin ymmärrä niiden paikkaa tapahtumassa...
32 km reitin uusi linjaus Myllyharjulle oli mielestäni hieno.
Itse sinänsä ymmärrän, kun niiden suosio kasvaa koko ajan ja halutaan tarjota kaikille harrastajille jotain. Hankalahan nuo toki on sovittaa täysin kitkattomasti samaan häppeninkiin luomujen kanssa, mutta eipä tuossa sinänsä isoa hässäkkää tainnut syntyä. Ei sähkäreiden kärjen kannalta tosin varmaankaan optimaalista joutua luomujen jonoon tuonne syherölle, vaikka nopeasti taas erkanevatkin omalle reitilleen. Onko tuosta 32km reitistä kellään gpx-jälkeä jakaa? Kiinnostaisi käydä tsekkaamassa, kun paljon kehuivat tuota uutta Myllyharjun linjaa.
Hyvin järjestetty tapahtuma. 👍 Itse olin ensimmäistä kertaa mukana, ja oli hauska ajaa 65km reitti läpi!
En usko, että kukaan tahallaan heittää roskia luontoon. Tuolla reitillä kisatouhuissa voisi enemmänkin lennellä geeliä pihalle.
Geelipakkauksia näkyi kyllä toisella kierroksella maastossa suuri määrä. Ekalla kiekalla niitä ei paljon ollut ja olivat pääasiassa täysiä, ajelin ehkä jossain puolen välin tienoilla. Positiivinen yllätys Pikku-Syötteen epävirallisessa huollossa oli kokistarjoilu ja pitsaakin olisi ollut mutta siinä vaiheessa ei oikein maistunut. Melkoinen pöly oli ja kuvittelin että px olisi kiertänyt reitin kastelemassa ennen kisaa. Ei ollut. Taisi olla nopeimpia kelejä mitä on ollut, jotkut kevyemmät renkaat olisi kyllä kannattanut laittaa. Ei jaksanut. Hyvin järjestetty kisa jota voi varauksetta suositella.
Itselläkin kinnittyi toka kiekalla geelipakkauksiin huomio, jotka näytti täysiltä. Itellä tuo pussukka, ni ei tarvi räpeltää.
Syöte mtb on kyllä ollut aina menestys järjestäjiltä. Itselle joka vuotinen perinne 2013 lähtien.
Huollot toimivat hyvin ja talkooväki on mukavaa ja saipa väliaikatietojakin välillä vaikkei edes hoksannut kysellä.
Jos jotain negatiivista pitää sanoa, niin Pienen pieni miinus tulee tokan kiekan pikkusyötteeen huollosta, kun pizza ois maistunu, muttei ollu tietoa onko laktoositon, sekä ruisleivän päällä ollut juusto. Onneksi oli kuitenkin omia eväitä ja tämä ei vaikuttanut kisa suoritukseen mitenkään negatiivisesti.
Kokiksesta iso + :)
Kiitos krossikommuuni.
Eikös juusto oo aina laktoositonta
Monet suomalaiset viipalejuustot on hyla. Eli ei kannata ainakaa kisan tuoksinassa syyä ellei halua kiusata perässä tulevia.
Ensimmäistä kertaa osallistuin viime viikonloppuna, itse asiassa ensimmäinen MTB-tapahtuma ylipäätään, sillä pyörä (fatbike) hankittu vasta lokakuussa viime vuonna. Joten kommentit voi ottaa varauksella, sillä näissä kuvioissahan minä olen ihan nöösipoika (vaikka ikää noin muuten on kyllä "riittävästi").
Valmistautumiset jäivät vähän heikoille, kun kesälomalle suunnittellut 3 x vko ylämäkitreenit etc. jäi pitämättä, kun olin itse sairaana 3 viikkoa ja kuukauden aikana pääsin käymään lenkillä vain 3 kertaa ja niistäkin 2:lla kertaa tuli kaaduttua aika hyvästi. Pyöräilyä noin muuten on tullut tehtyä koko vuosi, työmatkaa suurimmaksi osaksi, mutta onneksi muutama vähän pidempikin reissu - osa tiellä, osa maastossa.
Aikanen lähtö Oulusta ja olin noin klo 8 aikaan aamulla Syötteellä. Ilmoittautuminen meni sujuvasti, ei mitään jonoja jne. Ensimmäisen lähdön katselu oli komiaa, on se iso tapahtuma ja siinä se jotenkin havainnollistuu. Lähdin itse toisessa lähdössä ja jäin ihan hännille tarkoituksena, koska oletus omasta kunnosta etc. ei nyt ollut mikään kovin hyvä. Tavoitteena nyt oli ehtiä takaisin maalilinjalla ennenkuin tapahtuma laitetaan kiinni ja vielä siten, että nahka ja raajat olisivat ehjiä.
Alku oli hieman letkamainen, se eka nousu oli kohtuu kova (uutta reittiä, pehmeä pohja) - ajoin sen itse ylös, iso osa porukasta kyllä talutti ja tuossa kohtaa ainakin nousuvauhti oli IHAN sama. Kuvitelma itsellä oli, että ajan kyllä kaikki mäet. Parikymmentä kilometriä myöhemmin fiilis kyllä oli, että jos jyrkempi mäki tulee vastaan niin ehdottomasti talutan. Siperia opettaa. :-)
Reitti oli merkitty selvästi, ei ollut pelkoa että eksyisi (seuraa valkoisia nauhoja, koska ajoin sen 65 km).
Huoltopisteitä oli riittävästi ja ne toimivat aina, tavaraa oli tarjolla hyvin ja ainoastaan siinä 32/65 reitin yhteisessä huollossa oli hetken ruuhkaa, mutta ei ongelmaksi asti.
Reitit olivat myös erittäin monipuolisia, oli kyllä kaikkea mahdollista - polkua, juurakko/kivikkohaastetta, tasaisempaa metsätietä, hiekkapolkua, kunnon pumppaamokin. Olen ajanut sen talviversion viime talvena (joka oli kyllä oma kokemuksensa & tarinansa) ja reitit ovat ihan erilaiset kesällä, lumi pehmentää kaatumisia hyvin ja kaikki juuret/kivet etc. jäävät sinne lumen tasoittamaksi todella tehokkaasti. Mutta helppohan tuo ei ollut, mäkeä on riittävästi ja osa poluista oli kyllä todella kivisiä / juurakkoisia. Yksi juurakkoalamäki (aika alussa) varsinkin jäi mieleen, se oli melko rajua höykkyytystä ajaa alas ja hieman jäi täpäriä ikävä.
Porukka hajoaa yllätävän hyvin tuonne poluille ja välillä sain ajaa aika pitkästikin niin, etten juuri muita nähnyt. Kramppeja tuli - yhdesti piti ihan pysähtyä kunnolla Pytkynharjulla ylämäen jälkeen, kun alkoi sen verta krampittamaan. Suolaa, elektrolyyttijuomaa ja venyttelyä niin pääsi takaisin satulaan. Epäilen, että osasyynä oli tuossa huono tankkaus - ennen Pytkynharjua oli siellä hiekkaharjuilla niin hienoja polkuja, että nestetankkaus yksinkertaisesti unohtui kuin sitä piti nautiskella ajamisesta. Viimeinen 13 kilometriä oli kyllä aika haastava, alkoi se kramppifiilis olla jo sen verta hyvä että piti ajella kohtuu oudoissa asennoissa jne., mutta perille asti pääsin.
Järjestelyt on todella hyvät, ihan ammattimainen fiilis jäi tuosta hommasta - ei mitään säätämistä, sähellystä tai sekavuutta. Reitti oli tarpeeksi haastava, tunsi pyöräilleensä ja tuli olo että "jotain saavutti". Kunnioitus näitä nopeammin ja pidemään polkeneita kohtaan kasvoi kyllä kovasti, vaikea ymmärtää miten 130 km paras pystyy veivaamaan tuon 130 km lähes samassa ajassa kuin itse sen 65 km (30 min eroa). Hurja on kunto ja ajotaito, joka tuohon pystyy.
Itseäkin jäi lähinnä harmittamaan ne satunnaiset roskaajat, geelipusseja ja laastareita oli jossain kohtaa paiskottu polulle melkoisia määriä.
On se kummallista kun ei jaksa viedä geelipussia pois. Viissiin liian heikkoja kavereita
Aikasakko pitäisi olla käytössä. Toistuvasta roskaamisesta hylkääminen.
Ite olen kyllä sitä mieltä, että suurin osa geeliroskasta lentää vahingossa pihalle kovassa menossa. Laastarit/sisuskumit ja muu roska on sitten asia erikseen 😣
Itsekin uskon, että suurin osa on vahingossa tippunutta, mutta siinä se parannuskohde onkin. Huolellisuutta. Osa sitten heittää ihan tahallaan pelkkää välinpitämättömyyttään/erinomaisuuttaan geelipaketit mäkeen.
Tämänkin asian suhteen täytyy järjestävälle taholle kypärää nostaa. Tänään kiertelin reitin läpi eikä yhtä ainutta roskaa tai muutakaan merkkiä kisasta ollut näkyvillä. Mitä nyt tietenkin kanervikossa vähän oikaisun jälkiä paikotellen.
Aika vähän noita varsinaisia oikaisuja oli mutta näkee kyllä että juuret tuottavat hankaluuksia kun niitä kierrellään ahkerasti. Siitä voidaan kyllä syyttää vaikka niitä retkeilijöitä. Onhan toi geeliroska kuitenkin ns. isossa kuvassa aika mitätön ongelma, varsinkin kun järjestäjät keräävät ne heti kisan jälkeen pois. Helpompiakin tapoja sen geelin nauttimiseen on kuin yksittäispakkaukset, esim täytettävä pullo/pussi.
Piti kommentoida tämä Jämi84 kisaan niin unohtakaa. Syötteelle toki täpäri, ihan eri kisa, paljon vaativampi.
Lainaus:
Hieno kisa, hienosti hoitivat järjestäjät huollot ja pullovaihdot, oli riittävästi käsiä!
Voisinpa tulla uudelleenkin, ehkä ensi kerralla vedän kaverin kanssa PK/tempo sykkeillä enkä kynnyssykkeillä.
29" hardtail taitaa olla paras ase täällä. oma 27.5" 160mm enskapyörä nopeilla renkailla ei aivan optimi.
Jos ei ihan kärkeä lasketa niin kyllä täpäri on käytännössä aina nopein, joku enskapyörä ei kuitenkaan välttämättä.
Kyllä se ihan kärjenkin tekemisen perusteella lienee kevyt marathon-täysjousto, joka tuonne se kovin ase on. Tekijämiehet toki ajaa sitten läskilläkin kovaa ihan sinne kärkisijoille, mutta eipä taida jäykkäperäkuskeja paljon näkyä. Itse toki tänä vuonna ihan huvin ja urheilun vuoksi olin jäykkäperällä eikä se ihan optimivehje ehkä ole.
Kyllä se siinä mielessä on ihan merkittävä ongelma, että mitä enemmän sitä roskaa on niin sitä suurempi se on työmäärä siivota kisan jäljet pois ja kun tätä hommaa pyöritetään talkoopohjalta ja suhteellisen pienellä porukalla niin jossain vaiheessa homma voi käydä liian raskaaksi.