Vuoden aikana Explorer square nousi 12x12 -> 23x23, siihen olen tyytyväinen. Mutta kun max cluster on vasta 671 ja score 1362 niin hirveän pienellä vaivalla ei kuluvana vuonna tuohon isoa parannusta tehdä.
Printable View
Vuoden aikana Explorer square nousi 12x12 -> 23x23, siihen olen tyytyväinen. Mutta kun max cluster on vasta 671 ja score 1362 niin hirveän pienellä vaivalla ei kuluvana vuonna tuohon isoa parannusta tehdä.
12 -> 23 vuoden aikana on kyllä jo komia suoritus, iso peukku!
Eddingtonin numeroa on aluksi helpompi kasvattaa metrisesti, sillä onhan esimerkiksi 60 kilometriä huomattavasti lyhyempi matka kuin 60 mailia. Mutta jossain vaiheessa tilanne muuttuu ratkaisevasti - jos jahtaa yhden vuoden Eddingtonia eikä koko pyöräilyuran - sillä onhan esimerkiksi 100 lenkkiä vuodessa tiukempi vaatimus kuin 62 lenkkiä.
Muutenhan Eddingtonin numeron jännin, hauskin ja joskus ehkä turhauttavin puoli on se että numeron kasvaessa osa lenkeistä ikään kuin mitätöityy, kun esimerkiksi sadastakaan 99 km lenkistä ei ole tippaakaan hyötyä kun numeroa pitäisi nostaa yhdellä.
PS Koska Eddington oli englantilainen, alkuperäinen yksikkö oli tietysti maili.
"Eddington is credited with devising a measure of a cyclist's long-distance riding achievements. The Eddington number in the context of cycling is defined as the maximum number E such that the cyclist has cycled E miles on E days.For example, an Eddington number of 70 would imply that the cyclist has cycled at least 70 miles in a day on 70 occasions. Achieving a high Eddington number is difficult since moving from, say, 70 to 75 will probably require more than five new long distance rides since any rides shorter than 75 miles will no longer be included in the reckoning. Eddington's own E-number was 84."
"The Eddington Number for cycling has units (indeed applying it to any physical property will result in E having units). For example, an E of 62 miles means a cyclist has covered 62 or more miles on 62 or more days. However, in units of kilometers the 62 miles becomes 100 km. It is possible that the cyclist, while having covered 100 km on 62 days or more, maynot have covered 100 km on 100 days or more. Thus the order of bicyclists may change depending on units used. Using the original miles, one cyclist may have an Eddington number of 60 – 60 miles (97 km) in 60 days, another of 50 (corresponding to 80 km). However, the latter may be a regular on a distance like this and get a km-Eddington of 80, while the former only had those 60 days riding, and thus stays at a km-Eddington of 60."
Kyllä mä kävelytin filon pelipaikalle. Käsittääkseni riittää että hiihtää, polkee, kävelee tai meloo ruutuun.
Milläs olette hoitaneet EFHK:lla tuon yhden ruudun, johon ei näyttäisi pääsevän kuin vanhan terminaalirakennuksen yhteen nurkkaan ilman että pitää päästä asematasolle?
Ei kai nyt sentään? VELOviewer?
Heh, tuota samaa olen pohtinut. Jos menis siihen hollille ja hengailisi siinä niin kauan, että GPS hortoilee naapuriruutuun? Tai träkkipointteja kertyy niin paljon, että VV:n yleistysalgoritmit käyttää träkin siellä?Lainaus:
Milläs olette hoitaneet EFHK:lla tuon yhden ruudun, johon ei näyttäisi pääsevän kuin vanhan terminaalirakennuksen yhteen nurkkaan ilman että pitää päästä asematasolle?
Tai pitkän tähtäimen suunnitelmana voisi hakeutua Finavialle töihin :rolleyes:
Käsitän tämän kyllä huumorina, mutta kyllä sieltä kaivetaan varmaankin kaikki Stravan aktiviteettityypit. Hiihtämällä on tullut muutamia napsittua kuin myös hikaten.
Lentokenttä tuolla yhdellä neliöllään estää kyllä tehokkaasti itäsuunnan kehittämisen.
Yksi lisäkysymys. Miten olette päässeet katsomaan jonkun muun statseja vai oletteko?
Niin ja siellä Update-tabissa voi säätää 'Show options' -kohdasta, että mitä aktiviteetteja Stravasta luetaan. Listalta löytyy mm. Nordic ski ja IceSkate.
^katos vaan joo... lumikenkäilyä siellä ei näköjään ole. Mut mä taidan pitää kirjaa fillarointiasioista vaan tuossa.
Tai no joo, saahan ne filtteröityä tietty jälkeenpäin. Täytyypä harkita.
EDIT: kokeilin, en tykännyt, poistin muun.
EDIT2: koko valtakunta sisävesineen tekisi muuten 150421 ruutua.
Tämähän ei suoranaisesti liity VeloVieweriin, mutta urbaani tarina kertoo, että joku lenkkeilijä oli tullut lentokentän aidalle ja todennut, että kiertämisestä tulisi 5 km ylimääräinen lenkki joten päätti kiivetä yli ja juosta läpi alueen. Olihan se jäänyt tietysti kameroihin, muttei kukaan pystynyt tunnistamaan juoksijaa. Hoksaava virkamies oli ymmärtänyt katsoa Strava-jäljistä kuka oli loikkinut siellä ja millon. 350€ ilmaliikenteen häirinnästä. Mietin jotta oliskohan se yksi neliö 350 € arvoinen :).
Tiedä häntä, mutta jos se oli se just "ratkaiseva" ja alue laajeni sen ansiosta, niin neliöhintahan tietenni pienenee huomattavasti[emoji848]
Tämähän on jännä keksintö. Alkuviikolla aloitin ja kolmella pikkulenkillä olen käynyt hakemassa puuttuvia ruutuja.
Max square: 6x6 --> 10x10
Max Cluster: 94 --> 152
Gravelpyörä/krossari taitaa olla hyvä vekotin. Sillä pääsee siirtymät nopeasti maantiellä ja pistohyökkäykset onnistuvat syvälle korpeen / pellolle ruutua hakemaan. Eilenkin sain jo esimakua, kun ihan melkein tuossa naapurissa piti seurata traktorin jäisiä renkaanjälkiä keskelle autiota peltoa, hauskaa ;)
Mites tarkkaan tuolla neliöllä pitää pyöriä että sen saa itselleen. En ole tutustunut koko velovieweriin. Yksi (laillinen) ratkaisu olisi ostaa lentolippu jonnekin ja träkätä lähtö.
Offtopic en usko että nyky(terrorismi-dronen)aikana selviää 350 eur luvattomasta tunkeutumisesta lentokenttä alueelle.
Riittää, että käy sen sisäpuolella. Näköjään jotkut ovat onnistuneet käyttämään GPS:n heittoa niin, että signaali on sattumanvaraisesti pomppinut ja sattunut pompahtamaan alueen sisälle. Itse en ole kokeillut moista enkä taida kokeillakaan.
EDIT: Enhän minä väitä! Että jotkut olisivat, mutta sen kuvan jostain postauksesta saattoi saada :).
Tiikerivuorikin valloitettiin strategian avulla. Helppo ja yksinkertainen menetelmä "kielletyn ruudun" kuittaamiseksi voisi olla laittaa mittari tauolle eli lopettaa ajanotto pisteessä A, ajaa pisteeseen B ruudun toisella puolella ja aloittaa ajanotto uudelleen. Jos kaikki käy suunnitellusti, Stravan mukaan olet ajanut ruudun poikki eikä VeloViewer jutun juonta hoksaa.
PS Itse olen joissain asioissa vähän sellainen mitä - kuten ennen sanottiin - anaalineurootikko eli kun huomasin että VeloViewerin mukaan olin käynyt ruudussa jossa en todellisuudessa aivan varmasti ollut käynyt ja syyksi selvisi tuommoinen suoraviivainen haamureitti, korjasin asian.
Lentokentän ongelmaruutua olen minäkin jonkun verran pohtinut. Niin paljoa ei tee mieli fuskata, että pyytäisin alueella töissä olevaa kaveria träkkäämään sopiva gps-jäljen, ottaisin sen itse joskus lentokenttäbussilla, laittaisin stravan reitin sopivaan kohtaan tauolle saati väärentäisin datan ATK:n keinoin.
Sen sijaan yritin kertaalleen kokeilla, kuinka lähelle ruudun reunaa pääsee seikkailemalla terminaalin alla ja alueen muissa tiloissa niin äärilaidoilla kuin pyörällä pääsi. Liian kauas jäätiin, eikä gps-jälkeen tullut edes vahingossa sopivaa hyppyä. Jään siis odottelemaan, että lentokenttä siirtyy jonnekin muualle asuntorakentamisen edestä... :D
https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...a0658edee6.jpg
Juuri samat ajatukset. Mitä sitä itseään huijaamaan. Mullakin olisi broidi kentällä ja pääsisi sisäpuolelle helpostikin, mutta ei oikein mahdu pirtaan hoitaa niin.
Ei kurjuutta kummempaa
Juu ei se tule onnistumaan, itselläkään ei ole niin epätarkkoja GPS-tallentimia, että edes seinän katveessa saisi tarpeeksi heittoa :p
Tänäänkin päätyi pariin mainioon paikkaan ruutuja värittäessä je neliötä isontaessa. Hauskaa.
Noista Stravan korkeuksista voi todeta: skeidaa. Tänään 200m ylimääräistä nousua (~70km matkalla) verrattuna barometrisesti mitattuun. Flowssa järkevä, mutta Stravaan siirrettynä skeidaa. Miksei Strava voi pitää kiinni tuosta mitatusta korkeudesta sen sijaan, että pakottaa träkin johonkin paskaan korkeusmalliin?
Miten muuten sait tuon laskettua?
Miten käy, jos kokeilet Stravassa Correct elevation -nappia? Omat kokemukseni ovat, että Stravan korkeusmetrit ovat enemmän oikein kuin Garminista saadut, vaikkakin kenties vähän liioiteltuja.
Edge 520 tekee välillä kaikenlaisia ihmeitä, kuten kuvarastilenkillä tehdyn pysähdyksen aikana näkyvä kymmenien metrien pudotus. Mittari oli kiinni pyörässä koko ajan eikä lämpötilan muutos tms. ollut havaittava.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...d9a0004671.jpg
Jostain lähteestä katsomani valtakunnan pinta-ala jaettuna ruutujen pinta-alalla.
Tuostahan kilpailuun halukkaat voisivat laskea jonkin indeksin, mikä osuus valtakunnan ruuduista on käytynä.
Noususummaan tuli 140 metriä lisää, eli nyt yhteensä ~340 metriä liikaa :)Lainaus:
Miten käy, jos kokeilet Stravassa Correct elevation -nappia?
^eiks noi ruudut ole 1.5 kilometriä kanttiinsa? Ihan kuin olisin niin lukenut jostain.
EDIT: höh, karttapaikalla kun noita mittailee niin sivumitta on ~1,2km, mikäs se tuollainen mitta on?
Johonkin tuollaiseen minäkin päädyin ja vielä samalla välineellä :)
EDIT: Veikkaisin, ettei tuo mittaus noin toimi. Liittynee jotenkin karttaprojektioon. Minun sivuni ei ole kohtisuorassa jos vedän mittatyökalun karttapaikassa Veloviewerissä näkyvässä kartassa vasemmasta ylänurkasta vastaavaan alanurkkaan.
EDIT2: Otin Ruska2017 reitiltä Juppurajärven maisemista samaisen testin ja siellä sivu oli vain ~900 m eli liittynee ihan oikein pituus- ja varmaan myös leveyspiireihin tämä juttu.
"The squares themselves are based around the standard OpenStreetMap map tile 256x256px image at a zoom level of 14."
"The actual km size of each tile does vary slightly based on the latitude with the tiles being smaller the closer to the poles you are but I’m sure the weather at those latitudes more than make up for the advantage!"
En ymmärrä ylläolevasta hölkäsenpöläystä enkä ole ihan varma siitäkään voiko kertomaasi eroa pitä "slight"ina.
Noh, lopputulema siis on kuitenkin se, että mitta ei ole mitään absoluuttisen järkevää.
Ja jos neliöiden määrällä aletaan kisaamaan afrikkalaiset sekä bici74 on heikoilla ja Rollon pojat vahvoilla. Tai itse asiassa asiahan on juurikin päinvastoin. Vai hetkinen, aivot nyrjähtää... pohjoisempana pitää tarvii ajaa vähemmän, koska matkalla kertyy enemmän ruutuja. Toisaalta ruudut kattavat pienemmän alan, jolloin joutuu käymään useammalla?
Onhan tämä tavallaan hauska. Pitihän sitä kympin edestä kokeilla, mutta tuskin nyt tällaisella korpisoturilla saa mitään suurta intoa lähteä uusia polkuja tallaamaan *). Ehkä kuitenkin sen verran iloa, että kerralla näkee missä ei ole tullut lähiseudulla ajeltua ja niitä paikkoja voisi käydä katsomassa mielenkiinnosta.
Suurin kritiikki kohdistuu pyörä-statistiikkaan, joka ei kyllä ole VV:n eikä oikeastaan Stravankaan vika, vaikka sieltä se tieto (oletus)pyörästä tulee. Olen jo aiemmin toivonut Suuntoon mahdollisuutta tehdä Sport Modeja pyöräkohtaisesti. Eli niin että Sport Mode pitäisi sisällään tiedon myös käytetystä ajovälineestä. Näin se sitten ryömisi tännekin asti. Jälkikäteen noita ei jaksa muuttaa Perttikään.
*) sähköllähän sitä voisi kiusan vuoksi ajella vaikka kuinka ristiin-rastiin.
Lapissa ovat tiet harvassa, mutta ruudut pieniä, niinkö? Maantiepyöräilijöille ei voi odottaa suurta menestystä :(
Perus -GPX-standardi ei sisällä tietoa käytetystä välineestä. Extensiot saattavat sen tehdä, mutta en lienevät aina vendorikohtaisia. Näin olen käsittänyt. Eli vaikka sen Suuntoon saisitkin, ei ole varma että se uisi myös Stravaan. Mukavahan tuo toki olisi jos niin tekisi.
Kuka lapissa maantietä ajaa? Anekdoottina tähänkin, että Ruska 2018:ssa Jesse Vainio taisi olla se, joka ajoi kiinni Pellossa maantiepyöräilijän, jota aluksi luuli Ruskalaiseksi. Ilmeni kuitenkin, että henkilö oli paikallinen maantiepyöräilijä ja pyysi Jesseltä lupaa peesata jonkin matkaa, koska ei ollut koskaan päässyt sitä tekemään. Oli vain kuullut, että peesissä ajaminen olisi helpompaa. No, kaverit tulivat sitten muutamia kilometrejä peräkanaa ja paikallinen oli ollut aivan täpinöissään ja valitellut, kuinka seudulta ei löydy muita maantiepyöräilijöitä.
Sillä paikallisella pyöräilijällä oli tietysti mukana samat selviytymiskamppeet kuin ruskalaisilla: vaihtovaatteet, teltta, makuupussi, hirvikivääri...
Mutta eipä ole asutuskeskuksissakaan kaikille selviö tuo peesi, jotkut arkailevat lähteä porukkalenkeille. Onneksi Pellon mies tajusti tarttua tilanteeseen, hauska tarina :)
-edit: Joona Laukka on aloitellut uraa Rovaniemellä, senhän voi näkökulmasta riippuen lukea Lapiksi.
-edit2: jos aiheestakin pitää pölistä, niin tässä tuntee itsensä vähän pihapiiriin tunkeutujaksi ja kotirauhan rikkojaksi, koska ainoa tie jonnekin ruutuun päättyy maatilan pihaan tai menee sen läpi. Ehkä kesällä voi valita jonkun pienen polunkin metsän reunasta, mutta talvella niitä ei ole aurattu.
Aiheesta ruudut joihin ei laillisesti pääse tai ei pääse kuin luvatta näkyy keskustellun Strava-ryhmässä ja ilmeisesti Facebookissakin. Lopputulemaksi - hyppäsin suoraan keskustelun loppuun - saatiin että rajanveto muodostuisi liian vaikeaksi ja että jos yksikin pyöräilijä on ruutuun jollain keinoin päässy, silloin kyseessä ei voi olla "inaccessible tile".
Melko tyhmää mielestäni, mutta kai tietynlaista neuvokkuutta, rohkeutta ja hulluutta arvostettiin niin paljon. Tai pelättiin homman vesittyvän jollain tapaa. Tai äänessä olivat etupäässä ne jotka halusivat pitää saavutetun etunsa muihin nähden.
Maantieteellisiä esteitä eli kai lähinnä vesistöjä keskustelussa sivuttiin, mutta ne kai otettiin annetuna eikä edes ehdotettu että ne katsottaisiin ajetuiksi.
No, minä olen ottanut - ja otan yhä - niin, että koska VeloViewer itse tukee mm. sellaisia lajeja kuin swim, iceskate, nordicski ja muita, ne ovat käytettävissä ruutuja haettaessa. Milloin tunkkausta on nimitetty pyöräilyksi? Tulee vain mieleen kun harhailee pohjois-Nuuksiossa pyörää kantaen ja taluttaen kuten viime tiistai-iltana.
Puhtaasti kuntoilun vuoksi metsissä möyrivälle tämä on ollut mukava lisä, ruutujen keräily lähinnä siis. Vielä kun muutti kokonaan uudelle paikkakunnalle niin kuvarastien lisäksi tämä toimii sopivana uusien mahdollisten kohteiden etsimiseen yhdistettynä stravan heatmäppiin. Mahtavat metsäreitit kun on aika usein todella hyvin piilossa. Tästä saa suunnan ja heatmäpistä vinkkiä hyvistä reiteistä sinne. Meren äärellä tämä on kyllä vähän hankalampaa kun yksi suunta on tavallaan käytöstä poissa tai ainakin hankalasti saavutettavissa useimmiten jos ei vaihda johonkin kelluvaan lajiin.
Mitenköhän sitä ennen löyti minnekkään.
No, kuka mitäkin ja kenelle nämä "valloitukset" sitten ovat tärkeitä, mutta äkkiä tulee mieleen että tullimiehillä ja pv:n palveluksessa olevilla on aikamoinen etulyöntiasema valkoisten paikkojen täyttämisessä. Tullimiehet pääsevät satamiin ja lentokentälle, pv:n porukka sitten pv:n suljetuille alueille.
Itse olen pitänyt juuri siitä, että tuo pakottaa menemään paikkoihin, joissa ei tulisi muuten käytyä. Löytyy aika uskomattomia paikkojakin.
Tuo on varsin totta. Itse tein niin, että exporttasin undiscovered tiles GPX-tiedostoksi ja latasin sen BaseCampiin. Poistin kaikki sellaiset ruudut, jotka ovat linjoilla tai niiden takana, jotka eivät mitenkään edistä suurimman neliön kerryttämistä. Näihin lukeutuu Kirkkonummen eteläpuolen leveyspiiri ja lentokentän pituuspiirin itäinen puoli. On helppo suunnitella reittejä kun on tilet näkyvissä BaseCampissa.
Toisaalta, jos harrastaakin max tile size -kasvattamista, mun temput ovat huonoja, koska siltikin idästä ja etelästä voisi saada helppoja ruutuja paljonkin.