Olen aina luullut, että olen ainoa!
Printable View
Punk It! Nyt jätkiltä tulee sellaista satua, että kuvia kehiin!
Ohut nahka, joten helppo porata, lisäksi kohtalaisen hyvä verenkierto, noi kai pystyy jotenkin aistimaan sitä missä se veri oikein menee nahkan alla, ei ole mitään tietoa, mutta tälläinen harhakuvitelma, muutoinkinhan se valitsee yleensä sellaisen paikan missä nahka on ohuehkoa, kainalot, taipeet jne.
Jos joku olisi näin todennut, niin tilanne päällä ehkä ei olisi naurattanut, mutta kuten eräs karkeampaa kieltä käyttänyt nuori herra asian ilmaisi:
"R****** se v****** siitä*
Herkullisia paikkoja, siellä se oli ..
Mites on, onko punkkihavaintoja tälle kesälle? Kun lehtiä lukemalla saa kuvan, että punkki saattaa tarttua kun katsoo ikkunasta ulos. Ja ovat niin vaarallisia, että raadonkin oikea hävittämistapa on krematorointi.
Saatanallisia elukoita, kannatan joukkotuhoa. Sain borrelioosin rinkulat kertalaakista ensimmäisestä punkinpuremasta. Sen jälkeen olen suihkutellut parit metsä/rymyvaatteet vähintään lahkeista ja vyötärön/hihan/kauluksensuista permetriinillä pari kertaa kesässä (esimerkiksi Bio-kill tuotemerkki). Sama juttu päässä pidettävälle Buffille (pitää myös hirvikärpäset poissa hiuksista vaikka ne normaalisti pääsevät ryömimään vaatteiden alle). Jos on tiedossa että yövyn jossain teltassa niin saatan suihkutella nukkumakerrastonkin; eliminoi ennemmin tai myöhemmin telttaan päässeet sääsket ja mahdollisesti iholle ryömineet punkit.
Punkkitarkistus on toki peruskamaa, mutta nymfivaiheen punkkeja ei silmällä kovin helposti näe. Vaatteiden myrkytys vähentää myös punkkien kulkeutumista asuintiloihin, mitä ei pelkkä ihon tarkastaminen eikä välttämättä edes vaatteiden pyykkäys tee. Oman punkinpuremani luultavasti sain juurikin koiran turkista ihmisen vaatteisiin siirtyneestä punkista. Sukulaiselta muuten nypättiin punkki aikanaan myös sukukalleuksista, oma lemmikki sensijaan pääsi vasta polvitaipeeseen asti.
muoks: sanotaan nyt kun kukaan ei sitä esille tuonut. Borrelioositartunnasta ei tule läheskään aina rinkulaihottumaa eikä punkin tarvitse roikkua ihossa päiväkausia tartuttaakseensa. Jos ihottuma tulisi aina niin itsekin olisin huolettomampi punkkien suhteen, mutta huonolla onnella tartuntaa ei huomaa oikein mistään ennenkuin on liian myöhäistä, varsinkin jos punkkikin ehtii imeä itsensä täyteen ja lähteä kalppimaan. Punkinpuremahan ei satu koska syljessä on puuduttavaa ainetta.
Tätä ketjua lukiessa alkoi ihmeellisesti kasseja raavituttamaan :D
Punkit ovat syy siihen, että en enää aja ruohikkopolkuja. Minulle polun suurin vaikeusaste nykyisin onkin se, että se on heinistä tukossa. Ei kivistä tai juurakoista, vaan pitkästä heinästä. Ei tunnu sen arvoiselta. Se on venäläistä rulettia terveydellä ja siten hyvin vastakkaista sille, miksi ylipäätään ajaa. Mitenhän pitkään menee, että ihmisten mitta täyttyy riittävästi ja kehitetään jokin täsmämyrkky punkkien tuhoamiseen?
Mieleenpainuvin kokemukseni näiden veitikoiden kanssa oli vuosia sitten kun eläinlääkärin kanssa nypimme ja listimme punkkeja eläinsuojaan tuodusta niitä kuhisevasta kissasta. 1 punkin kohdalla, sen littanaksi tapettuamme, ilmeisesti sen sisältä pöydälle tuli lukuisia vikkeliä minipunkkeja, eläviä siis.
Koirallani ei ole ollut punkkeja Scalibor pannan jlk mutta ilman sitä se olisi täynnä niitä. Itse pyrin tarkastamaan jalkani ym puisto/metsäkävelyiden jlk jo ulkona ja paremmin kotona.
yksi nymfivaiheessa ollut punkki vetästy tänä keväänä kasseista. Kyllä noita tuntuu tuolla ulkona jonkin verran kulkevan, ja nymfejä on todella vaikea havaita. Kaksi nymfiä olen tähän mennessä itsestäni irroittanut, ja molemmilla kerroilla olen yrittänyt ensiksi nyppiä nukkaa iholta pois, mutta se ei lähdekkään oikein irti. Tokalla kerralla aika nopeasti jo tajusi ettei tämä nukka ole mitään kuollutta vaatemateriaalia, vaan elävä otus.
Kaikesta päätellen, omalle kohdalle pahan tartunnan saaminen on aika pieni riski, mutta etenkin borrelioosin kanssa sitäkin epämääräisempi. Aivokalvontulehdus on jossain määrin vaarallinen, mutta kun sen on sairastanut, niin käsittääkseni siitä pääsee aika suurella varmuudella eroon. Borrelioosin kanssa tuntuu olevan ihan bingoa koko homma. Oireet moninaiset ja epämääräiset, mutta varmuuden vuoksi ei kuitenkaan anneta antibioottia vaikka riski borrelioosiin on kohtalainen ilman aiheutunutta rinkulaakin. Varmaan suurin osa kuitenkin parantuu tuostakin bakteerista, mutta joskus käteen jää se musta pekka, jota lääkäritkään ei jaksa ottaa tosissaan, vaan potilasta pyöritellään ympäriinsä kunnes tämä luovuttaa terveydenhuollon rasittamisen vaivoillaan.
Mutta ei välttämättä ilman vaurioita. Muisti- ja käytöshäiriöitä yms., 2-10 % jää pysyvä halvaus. Että sanoisin, että tosiaan on vaarallinen, koska välttämättä ei itse kuulu siihen osaan, joka selviää jälkioireitta. Suurin osa selviää puutiaisaivokuumeessa kuumeilulla, mutta jos tosiaan kehittyy aivokalvontulehdus, niin kyllä se on vakava paikka.
tänään hain ja sain 8 päivän antibioottikuurin kun eilen illalla alkoi sisäreidessä kutista. tiesin jo katsomatta mistä oli kyse kun lauantaina tuli heinikkouria Kemiönsaaressa ajeltua. harmittaa kun en tajunnut vetää sukkia housunlahkeiden päälle ajelun ajaksi. onneksi kotikylällä on punkkeihin perehtynyt (yksityis)lääkäri jolle sain ajan heti aamupäivällä. lääkäri myös tarkasti ettei imukärsä ollut jäänyt ihon alle.
tää ei ollut eka kerta. nelisen vuotta sitten homma eteni paljon pidemmälle mutta ehdittiin hoitaa vielä suun kautta otettavilla antibiooteilla. jos punkinpurema ehditään hoitaa ihovaiheen aikana niin ei pitäisi mitään jälkihommia tulla.
vaikka kaikissa punkeissa ei ole borreoloosia, ei kannata jäädä odottelemaan vaan hakea heti antibioottikuuri.
niin ja aivokuumerokotteen otin tuon ensimmäisen tartunnan jälkeen. aivokuumerokotus pitää uusia nuoremmilla 5 vuoden välein ja vanhemmilla 3 vuoden välein.
Jos ei halua permetriinin kanssa itse läträtä niin tietyiltä valmistajilta saa valmiiksi käsiteltyjä vaatteita joissa käsittelyn pitäisi pysyä pitkään. Ongelma tietysti on että mistä löytää tuollaisia vaatteita jotka lisäksi soveltuvat pyöräilyyn, mutta esim. Craghopper tai Colombia tekevät erähenkisiä nylon-housuja jotka saattavat soveltua kammenvääntöönkin. Sukkia löytyy myös; pyöräilyssä jo sukka/housu-kombolla luulisi stoppaavan suuren osan punkeista.
Ompas pelokasta porukkaa. Rannikon ja saariston kasvattina en ole moisia osannut pelätä.
On niitä täällä länsirannikolla ollut iät ajat, ehkä nykyisin vähän enemmän.
Veneillessä ja saarissa kävellessä niitä on tullut ennemmin bongattua, nyt maastopyöräillessä niitä on ollut kiinnikin harva se kesä ellei useampi.
Tähän mennessä ei ole rinkuloita kertaakaan havaittu, kop kop. Rokote varmaan pitäs ottaa kun sevverta media on viimeaikoina pelotellut.
Mutta shortseissa mennään edelleen, olkoon sitten raumalaista rulettia mutta ei tässä nyt mediafobioille saa sijaa antaa tollasen takia.
Kohta kukaan uskalla asvaltilta poistua.
Pelko on tilastollisesti perusteltu, jos esim. tutkimusten mukaan 5-25 % punkeista kantaa borrelioosia. Toki riippuu paljon alueestakin. Siitä vain laskemaan, miten todennäköisyys käyttäytyy useamman pureman myötä. Sitten vielä tuo toinen tauti siihen päälle. Lapsena tuli ryömittyä päivästä toiseen heinikoissa. Siihen aikaan leikittiin sillä tavoin. Kerran muistaakseni vain piti silloin punkki irrottaa, mutta kokeilepa samaa nyt, niin tosiaan alkaa pelottaa terveyden puolesta. Sitten vielä noita venäläisiä superpunkkeja, taiga-punkkeja, mitähän nekin levittävät.
Olisikin fobiaa. Mutta oikeassa olet, että ei kohta uskalla, eikä siinä ole mitään hävettävää. Harva asia nyky-Suomessa on noin vaarallista. Todella harva. En minä karhuja tai susia tai muitakaan pelkää, vaikka onhan noitakin lähistöllä liikkunut. Niihin liittyy suhteetonta pelkoa. En keksi suurempaa suoraa uhkaa terveydelleni kuin punkit, ja tunnustan, että pelkään niitä ja paljon pelkäänkin.Lainaus:
mutta ei tässä nyt mediafobioille saa sijaa antaa tollasen takia.
Kohta kukaan uskalla asvaltilta poistua.
Tuli muuten mieleeni hassu juttu. Mitä tapahtuisi, jos nielaisisi tauteja kantavan punkin lähinnä käytännössä marjojen mukana? Teoriassa tuollainen voisi tapahtua. En tiedä, tunteeko käytäntö yhtään havaittua tapausta. Tuhoaisivatko vatsahapot taudinaiheuttajat?
Eiköhä noi vatsahapot ole ihan riittävän tyjyt.
Kannattaa muuten unohtaa tuo heinikko punkkien ainoana tyyssijana. Mulla on mökki kangasmetsässä - ei heinää. Useampi punkki itseltä ja perheenjäseniltä poimittu viime kesänä. Kyllä ne viihtyy ihan hyvin mustikanvarvuissakin.
^
Olikos se niin, että mustikkatyypin metsä on nykykäsityksen mukaan punkkien parhainta esiintymisaluetta. Ei mitkään kosteat rantalepikot niinkuin aiemmin ollaan uskoteltu.
Mene ja tiedä. Virallisesti ei; permetriinin pitäisi hajota iholla (nestemäisenäkin) varttitunnissa, ja vaatteen kuituihin kiinnittyneenä ja kuivuneena siitä ei pitäisi olla vaaraa. http://en.wikipedia.org/wiki/Permethrin#Safety . Omalla kohdalla valinta on lähinnä DEETin ja permetriinin välillä koska olen ötökkämagneetti, ja DEET ei sekään mitään täysin harmitonta tavaraa ole joten permetriinillä käsitellyt vaatteet ovat paljon kätevämpi optio.
Vaatteiden ominaisuuksiin tai ulkonäköön ei ole vaikutusta. Kotitekoiset permetriinikäsittelyt ovat tyypillisesti alle prosentin permetriiniä sisältävää vesiseosta jossa muut ainesosat lähinnä auttavat permetriinin imeytymistä ja sitoutumista kuituihin. Muovipohjaisten vaatteiden sulamista siis ei tarvi pelätä vrt. DEET, joskin permetriini sitoutuu nyloniin/polyesteriin esim. puuvillaa heikommin. Suihkutettavista käsittelyistä jää vieno tuoksu vaatteisiin, valmiiksi käsiteltyjä ei erota tavallisista.
AFAIK Suomessa permetriinituotteita ei saa myydä virallisesti vaatteiden käsittelyä varten, vaan pelkästään asuinrakennusten pintojen jne. sprayaamiseen - enkä minäkään sitä tässä kehota tekemään. Joka tapauksessa, vaatteiden käsittelyyn Biokilliä tunnutaan käytettävän. Ulkomaisista merkeistä esim. Sawyer markkinoi sprayta nimenomaan vaatteita ja varusteita varten. Lähinnä kai valmisteiden sopivuutta rajoittavat lisäaineet, eli jossain muurahaisten tuhosprayssa voi olla kamaa jota ei kannata iholla pidettäviin vaatteisiin roiskia.
Johan tämä linkattiin aikaisemmin:
http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/...aa-punkkisotaa
95% saisi tuolla karsittua, en ymmärrä miksi tuota ei käytetä?
Milläs muuten olette tuhonneet poisnypityt punkit. Aika sitkeitä otuksia. Meilä vessasta alashhuhtomalla on hävitetty. Tuskin ne sieltä vastavirtaan enää ui takaisin.
^ Polttamalla hävitettävä.
En ole itse tuosta polttamisesta kuullutkaan. Olen liiskannut punkit (ulkona) niin, etteivät varmasti enää jatka matkaa. Vessanpönttöön en laittaisi, sillä ajatuskin siitä, että tollaiset ötökät ja pöpöt menee putkistoihin puistattaa. Ja etenkin elävinä ne valitettavasti voivat tulla samaa kautta takaisinkin, tai sitten putkia pitkin toisen pönttöön. Ne on yllättävän sitkeitä eläimiä, kestävät mielestäni jäätymisen jne. ja tuon edellä mainitsemani äitipunkin totaalisen liiskauksen jäljiltä sen sisältä täysissä voimissaan sinkoilevat pikku-punkit osoittavat, ettei niihin päde ihan samat lait kuin vaikka meihin ihmisiin. Se mikä meidän mielestä on väistämätön kuolema on todennäköisesti punkille vain hidaste.
Jos teillä on koiria tai ulkoilevia kissoja hommatkaa punkkipanta/valeluliuos, joka estää punkkien kantautumista kotiin. Jostain syystä niitä ei tunnu edes hyppäävän koiran turkkiin kun sillä tuo Scalibor, vaikka muuten niitä aivan hurjat määrät. Vaaleat vaatteet ovat metsässä paremmat siksi, että niistä punkit erottuvat paremmin kuin tummista.
Ihme kyllä että en ole saanut itseeni koskaan punkkeja, vaikka metsässä on tullut pyöräiltyä ja vaikka mitä muuta tehtyä. Kissoista sitteen riittää taas nypittävää...
Vaatteiden käyttäminen kuumassa kuivausrummussa pitäisi tappaa punkit, tosin ne harvat mitä olen itsestäni löytänyt olen liiskannut ja pistänyt viemäriin. Pesu ei riitä, paskiaiset selviävät elossa eli eka pikakuivauskierros ja sitten vasta vaatteet pesukoneeseen, niin raadot tippuvat pesussa pois. Harmi vaan että useat tekniset matskut eivät kestä kunnollista rummutusta. http://commonhealth.wbur.org/2013/04...ick-kill-ticks
Tarina kertoo että pahalla punkkiseudulla jenkeissä harrastetaan armageddonia jossa laitetaan iso könttä kuivajäätä avoimelle alueelle yön ajaksi, ja aamulla sitten joko poltetaan tai myrkytetään hiilidioksidia kohti suunnistaneet punkkilaumat jään ympäriltä. Punkkimäärät voivat olla uskomattomia, jääpalikka ja sen ympäristö suorastaan kuhisee punkkeja. (Voisikohan mökeille myytäviä co2-pohjaisia sääskiansoja tuunata levittelemällä pylväässä seisovan ansan ympärille vielä tuhdisti permetriinillä käsiteltyä materiaalia jonka yli punkit joutuvat kävelemään? Olisi äärimmäisen tyydyttävää käydä aamuisin tarkastamassa päivän sätkijöiden saldo.) Kuvassa pienempi versio co2-ansasta: http://imgix.scout.com/133/1331939.jpg
Tuosta haluaisin nähdä videon. Tälläisiä yksitellen polttoja vain löysin https://www.youtube.com/watch?v=wy6NYkvX8Jk haluaisin nähdä tälläisen joka punkista maan päällä.
edit: tuon punkin tapauksessa toki jo hyödytöntä, toimii lähinnä kostona.
^yritin etsiä youtubesta minäkin, mutta löysin vain pienimuotoisempia ansoja jolla tuhottiin vuodevaatteissa eläviä punkkeja. Minä haluaisin nähdä sellaisen kottikärryn kokoisen kuivajääpalan joka kuhisee punkkeja ja joka sitten valellaan muutamalla jerrykannullisella bensiiniä.
Kun päästiin hyönteissadismiin, niin permetriinikuteiden hyväksi puoleksi voi sanoa myös sen että tulee äärimmäisen hyvä mieli katsoa teltan lattialla spiraalia vetävää sääskeä, verrattuna siihen että sen vain läpsäisisi hengiltä.
Haukuille juuri eilen syötin pastillit joiden pitäis toimia 12 viikkoa. Oliskohan tuosta immeiselle....?
Onko valkosipulin tehosta tullut lisätutkimuksia sen yhden ruotsalaisten varusmiesjutun lisäksi? Ihmisten karkottamisessa se kyllä on hyvä. Eihän se tarvitse läheskään sataprosenttinen ollakaan ollakseen jo hyödyllinen. Todennäköisyyksillähän tässä muutenkin pelataan.
Älkää ihmeessä vältelkö heinikoita/metsiä yms punkkien vuoksi. Punkkeja on kaikkialla, maantien varressa, jossa paikkaat flättiä, keskustan puistoissa, jopa keskustan alfaltoitujen teiden varsilla, joissa hyviä heinä/puu tähystyspaikkoja. Jos punkkeja yrittäisi välttää ei voisi mennä käytännössä mihinkään. Sensijaan kaikenlaisilla viheralueilla (keskustan pienet puistot mukaanlukien, metsissä, niityillä yms. ulkoiltuanne ottakaa tavaksi ravistella vaatteet + tsekata ne läpi ja vilkaista oma kroppa nopeasti läpi. Pienetkin punkit erottaa ihmissilmällä. Olen lapsesta asti ulkoillut kaikenlaisissa maastoissa, metsissä jne, enkä ole punkkia vielä löytänyt paitsi kerran koiran turkista kädelleni tippuvan (ei ollut punkkipantaa). Nyt, kun koiralla panta, ei koirasta, itsestäni, eikä kotoa ole löytynyt yhtäkään, vaikka menemme umpimetsässä jalan.
Olen koiralleni laittanut joskus valkosipulia kuurina ja olen huomannut sen estävän punkkien kyytiin hyppimistä ja olen kuullut vastaavaa palautetta vuosien varrella muiltakin. Itse en uskalla pelkästään siihen silti luottaa koska tuo varsinainen punkki-imuri. Olen myös itse ottanut valkosipulia joskus samassa tarkoituksessa, mutta koska en itsestäni ole muutenkaan löytänyt en voi arvioida mikä sen vaikutus oli. Valkosipulin pitäisi kuitenkin toimia jonkinlaisena karkoitteena erilaisille loisille, joten haittaa siitä ei varmasti ole jos metsäajoihin otatte vähän valkosipulia, vaikka jonkun karkoitteen lisäksi.
En siis itse normilenkeillä käytä hyönteiskarkoitteita, vaan tarkastan kropan viimeistään kotona, joskus myös tiheiden heinikoiden jälkeen katson varsinkin jalat, mutta tämä maku/viitseliäisyysasia. Käyn itse 3 krt/vrk, eikä aina jaksa/halua myrkyttää itseäni.
Parhaan punkkien esiintymisalueen olen löytänyt Ahvenamaalta lepikkoisesta rantaheinikosta. Oltiin vähän toistakymmentä vuotta sitten vaimon kanssa Eckerön seutuvilla liikkeellä fillareilla ja päätettiin oikaista kahden merenrantaan päättyvän tien väli taluttamalla fillarit kilsan verran rantaviivaa pitkin. Kun päästiin sen seuraavan tien alkuun, satuin katsomaan jalkoihini... Ei ole koskaan sitä ennen eikä sen jälkeen lähtenyt vaatteet päältä yhtä nopeasti. Nakkena siinä sitten nypittiin punkkeja jalka- ja muiden karvojen seasta. Kolmisenkymmentä nypin itsestäni. Vaimossa ei ollut yhtä montaa, kun olin kulkenut ekana. Vaimosta löytyi yksi kiinni päässyt vielä myöhemmin. Ei ole mahotonta hinkua Ahvenamaalle sen jälkeen ollut.
Sivustaseuraajana jouduin kolme vuotta sitten todistamaan tapausta, jossa punkinpurema johti useamman kuukauden koomaan ja pysyvän aivovamman aiheuttamaan työkyvyn ja osittain myös liikkumiskyvyn menettämiseen. Tuo punkki oli saatu Kotkan edustalla olevasta Kaunissaaresta.
Joo niin on. En oikeestaan ottanut kantaa tuohon esiintymisjuttuun. Kunhan kerroin omat kokemukset :)
Varuillaan saa noiden kanssa olla oikeasti ja meillä täällä kotinurkilla koiranomistajat raportoi punkeista joka kesä. Siis ihan Hesan puistometsiköistä löytyneistä. Mulla on tullut tavaksi tsekata paikat joka ikisen maastolenkin jälkiltä, olen sitten ollut liikenteessä fillarilla tai juoksutossuilla.
Sitä olen joskus miettinyt, että onkohan Tahko MTB:stä kukaan saanut punkkia. Meidän jälkikasvusta on joskus napattu yksi Mökkialueen nurmikoilta saatu.
Riemu senkus lisääntyy:
HS: Taigapunkki on vakiintunut Suomeen
Noh..?
Käsivarressa oli pikkunen alien, missä ne punkkipihdit on silloin kun tarttee. Atuloilla nypin pois. En tehnyt lajinmääritystä.
Sen verran oli viileätä eilen, että pitkähihaisissa kuljin Nuuksiossa. Lieneekö tullut käsiin geokätköltä tai polkua raivatessa.