Onha ne swalpet vittumaisia, mut menee kun on keskellä vannetta, joissain se keskiosa vaan kovin matala ja paksu teippaus korottaa entisestään.
Printable View
Onha ne swalpet vittumaisia, mut menee kun on keskellä vannetta, joissain se keskiosa vaan kovin matala ja paksu teippaus korottaa entisestään.
Joskus en ole jaksanut säätää ja olen turvautunut näihin. 20cm rengasRAUDAT. Pientä naarmua jättää vanteen reunaan kyllä. Sähköteippiä tms voi laittaa suojaksi siihen työkaluu Ja en ihan ykkösvanteiden kanssa käytä.
https://www.parktool.com/product/hea...lever-set-tl-5
Uus pyörä tuli kotiin ja aloin ensitöikseni vaihtamaan nastarenkaita siihen että pääsis ajelemaan. Kaikki menee muuten hienosti mutta jostain helvetin syystä joku osa renkaasta aina uppoaa tuonne vanteen keskikuiluun eikä nouse siihen reunalle. On fairia ja on painetta ja vaikka mitä kokeiltu. Mikä avuksi
Kokeilimpa jonkun ehdottamaa venyttämistäkin ja siitähän kuului aika ikävähkö naps -ääni, olikohan se sitten se reunalanka? Onks se paha?
^ Kysymyksiä:
Sisurin kanssa vai ilman?
Millainen vanne?
Millä menetelmällä venytetty?
Olen siinä käsityksessä ettei reunalanka veny vaan katkeaa. Se että rengas usein on helpompi asentaa tai asentuu helpommin vanteelle toisella kertaa, kun sillä on jo ajettu, johtuu jostain muusta (mistä en halua esittää arvauksia), Joskus riittää myös että saa renkaan vanteelle ilman sisuria tai jollekin toiselle, helpommalle vanteelle ja antaa sen olla yön tai parinkin yli.
Rengas, jonka reunalanka on katkennut, taitaa olla entinen. Tai ainakin sen käyttöön liittyy riski siitä että se pahimmassa tapauksessa lähtee varoittamatta vanteelta. (Korjatkaa ihmeessä, jos olen väärässä tai tarpeettoman pelokas!)
Itse ongelmaan minulla ei ole tarjota hyviä neuvoja, koska minusta olet jo kokeillut kaikkea. Siksi takerrunkin siihen että minusta rengas on kyllä mennyt vanteelle, muttei sitten noussut:cool: Voi tosin olla että olen käsittänyt näiden kahden termin eron ihan omalla tavallani tai ettei eroa olekaan ja niitä voidaan käyttää vapaasti kummastakin renkaan asentumisen vaiheesta...
Sisurin kanssa. Ulkokumi on ollut yhden talven käytössä jo toisessa pyörässä joten toisen vanteen käytön yön yli voinee ohittaa.
Uusi vanne on Bontrager Paradigm.
Mä siis saan ihan ongelmitta renkaan molemmat reunanauhat vanteen sisäpuolelle, mutta kun laitan painetta renkaisiin niin jokin osa kumista jää aina paljon syvemmälle kuin muu osa renkaasta. Tämä näkyy erityisen hyvin kun laittaa renkaan pyörimään niin tämä yksi syvemmälle jäänyt osa näkyy selvänä "kuoppana". Lisäksi rengas on ihan vinossa siltä kohdin, sen näkee selvästi nastarivistöstä joka tekee mutkan. Reipas fairyvesi molempiin reunoihin ei ole auttanut, eikä muljuttelu pienemmillä paineilla. Eikä myöskään ylisuuret paineet.
Mietin että voiko vannenauha, ja erityisesti tuo pyörän mukana tullut tubeless vannenauha vaikuttaa asiaan? Mulla on nyt jo ennestään nuo oikein hyvät Continental contacts nastarenkaat niin en jaksais ostaa tubelessia talveksi, ainakaan vielä. Tai siis oli, nyt on varmaankin sit enää yks jos toisesta tosiaan meni se reunalanka poikki.
Pitänee kokeilla vaihteeksi etuvanteelle, josko siinä olis joku maaginen eroavaisuus joka onnistuisi.
Jumppasin kans melkoisesti Contin 37-622 nastarenkaiden saamiseksi juuri samasta kumman syystä kauttaaltaan kunnolla vanteelle. Vaihdoin vannenauhat, useta kertoja renkaat vanteille ja pois, ilmaa lisää ja pos, mutjuttelua jne. Yhdellä lenkillä mietin mitä gluidii noihin arvaisi laittaa ja päädyin Tummellin. Sipasin vanteen ja renkaan väliin, niin johan asettuivat kuten pitääkin. Ovat äärimmäisen tarkasti mitoitetut nuo vanteet ja renkaat, uusi ongelma tämä mullekin.
Rengasraudalla/muovilla voi nostaa rengasta hyllylle ennen kuin laittaa ilmaa.
Joskus kyse on ihan viallisesta renkaasta. Viallisella tarkoitan tässä sitä, että renkaan reunojen valu on epätasainen. Muutama vuosi sittern ISP:den kanssa oli tätä ongelmaa. Talossa on 3 paria renkaita, joita vaihtelin perheen pyöriin. Viisi noista meni sormilla painelemalla, mutta yksi tarvitsi aina rengasaraudalla suostuttelua. Taisin katkoa useamman muovisen kyseisen yksilön kanssa. Lopulta heitin sen menemään ja ostin tilalle uuden, jonka kanssa ei enää ollut tätä ongelmaa.
Vanteissa on eroja. Jollekin CrossMaxille ei RalliKunkku suostunut menemään, kolme rengasrautaa meni ja kärsivällisyys. Newmanin vanteelle meni taas suht luonnikkaasti.
Kiitos Tummeli-vinkistä! Omat 37mm Conti Contact Spiket vispaavat hiukan, minkä huomaa asvalttia alamäkeen laskiessa "periodisena tärähdyksenä" mutta ei muuten ajossa. Kiekkoa pyörittäessä vispauksen kyllä näkee kun tarkasti katsoo. Sisurit ja Fulcrum Racing 6 DB kiekot.
https://yle.fi/a/3-9908813
Lainaus:
Kyllä, tässä voidellaan utarerasvaa siltapalkin liukastamiseksi – "Olemme kokeilleet kaikkea, tämä on paras"
Ei pentele, tuo mun ideahan on aivan mykistävä - vaikka jälkijunassa tuleekin!
Tässähän kävi niin että kolme iltaa rehkittyäni tuloksetta, marssin tänään liikkeeseen josta pyörän ostinkin ja he hoitivat homman noin kahdessa minuutissa...
Mä olin siis yrittänyt saippuavettä, enemmän saippuavettä, tummeli-ideasta innostuneena liukkaria (kun tummelia ei ollut käsillä), hanskojen kanssa vääntelyä isoilla ja pienillä paineilla, ylisuuria paineita, rengasraudoilla nostoa, kiroilua, kaikkia edellämainittuja kaikissa mahdollisissa järjestyksissä ja asennoissa. Mikään ei auttanut, mutta onneksi ammattilaiset auttoivat.
Jospa vaikka huomenna pääsis jo ajamaan, eihän tuo ole vasta kuin viikon poltellut tuolla varastossa.
^ Tarina ei valitettavasti kerro ammattilaisten tässä tapauksessa käyttämää niksiä tai tarvittiinko sellaista ylipäätään.
Minullekin on joskus sattunut että olen vienyt fillarin luottomekaanikolleni jonkun pienen, mutta minulle päänvaivaa tuottaneen ja hiljaista raivoa vähitellen synnyttäneen ongelman takia - ja sitten mekaanikon käsittelyssä ongelmasta ei ole ollut tietoakaan vaikka hän ei tehnyt mitään mitä en olisi itse yrittänyt tehdä eikä mitään nähdäkseni eri tavalla kuin olin itse tehnyt.
Mites ne sen siellä liikkeessä sai nousemaan vanteelle?
No laittoivat renkaaseen painetta. Liukkarin ja paineen kanssa ne nousee oikeastaan väkisin. Jos ei nouse, niin joku pettää jostain kohtaa.
Sanoivat että saippuavesi on se maaginen asia joka asettaa kaikki paikoilleen, mut mä veikkaan että todellisuudessa se oli se paineilma jota he tuuttaavat vähän isommin kerrallaan verrattuna mun jalkapumppuun.
Aikani tappelin jalkapumpun kanssa, mutta täytyy todeta että elämänlaatu parani napsauttimella (boosteri). Joskus voisi sitten XXLn alesta ehkä 50e. Kun ei kompuraa ole mahdollista pitää
Ei ole jäänyt vielä mikään nousematta tavan lattiapumpulla, mut ehkä sekin päivä koittaa vielä. Tarvinu myöskään sielua ikinä poistaa venttiilistä.
^Sama homma. Ihme onkelmia.
Olen joutunut turvautumaan sielu poistoon ja kompuraan , mulla kävi kerran niin päin , etten meinannut saada rengasta pois hyllyltä , muistaakseni jotkut mavikin tubelesvanteet .
En ole, plussarenkaita kyllä ollut.
Joo nuo läskin kumit on kohtuu ärsyttävä laittaa jalkapumpulla. On niin löysiäkin kumeja, että tipahtavat maahan jos vanteen kääntää poikittain.
Just sain ihmeen kaupalla yhden 4.8" Jumbo Jimin pitämään hirvisäkillä, vaikka tuntu mahdottomuudelta aluksi. Täyty sormin saada väännettyä hyllylle ja siitä sitten armotonta pumppausta muutama minuutti. Ei jaksanu nyt yöllä lähtä enää ajeleen huoltoasemalle, eikä jättää huomisellekkaan :D
Se on niin kumista ja vanteesta kiinni. Graveliin panaracerin kesäkumit joutuu laittamaan aina kompuralla ilman sielua, mutta contin "ei tubeles" nastat menee samoille kiekoille käsipumpulla sielun kanssa.
Maastopuolella stanin kehille on noussut swalbet ja misukat aina käsipumpulla ilman sielua.
Jatkan tähän samaan ketjuun, kun liippaa niin lähelle. Omien contin nastojen kanssa tappelin viime syksynä useamman tunnin ennen kuin olivat tyydyttävästi kiekoille. Tummeli jo mainittiin ja sitä hommaan purkin kaappiin :). Onko tällaista kukaan Bosch EasyPump 10.3bar Battery Air Pump Compressor | Bike-Discount kukaan käyttänyt ja onkohan hintansa arvoinen?
^Mulla on toi Boschi. Hyvyys riippuu mitä haet. Mulle se on sekä ilmanpainemittari että pumppu kaikkiin talouden ilmatäytteisiin renkaisiin. Siis autoihinkin mutta siinä käytössä se on sekä hidas että pieniakkuinen. Hyvää on tarkka mittari ja se, että voi vaan naputtaa tauluun halutun paineen ja antaa koneen hoitaa pumppauksen.
Ja ladata se pitää aina muistaa.
Tarvitsetko? Jos on jo hyvä käsi/jalkapumppu tarkalla mittarilla niin et tarvii.
Kannattaa nyt miettiä että osa puhuu sisurillisista ja osa tubeleksista, suuri ero renkaan asennuksissa.
Tähän talveen saakka olen ollut sitä mieltä, että renkaat asettuvat vanteille täydellisesti, vaivattomasti, helpostikin, nyt olen kääntänyt takkia sen verran, että joskus tuo voi olla kinkkistäkin joillekin vanteille ja renkaille...
Nyt otin nastarenkaat vanteilta vaihtaakseni nastatonta alle kesäksi ja kas kummaa Tummeli toimii. Ilmat pois renkaista, niin nuo hankalasti asentuvat napsahteli takaisi uraan koskematta, ei noita olisi saanut ihan tasaisesti ilman liukastetta. Muutoinkin renkaan vaihto helpottui paljon voitelun ansiosta, eikä tuota voidetta tarvinnut lisätä uusille renkaillekaan! Huraa...
Fairyvedellä itse kostutellut. Silikonia olen lukenut myös kehuttavan. Sellaisesta auton ovitiivisteille tarkoitetusta tuubista
Huulirasva vähän sipaisee renkaan huulelle? :)
Kolme rengasmuovia poikki ja kaksi sisuria puhki kun ähelsin Terreno Dryt paikalleen.
Juu, joissain arvoisteluissa luki että voi olla tiukka asentaa mutta en ihan tuota ajatellut. Ei auttanut liukaste tai auringossa paahtaminen, viimeiset 30cm oli jo täyttä tuskaa. No, keveneepä lenkkivarustus kun sisuria tai paikkoja on turha kantaa mukana kun noita ei kuitenkaan saa kenttäolosuhteissa irti. Toivottavasti vähän löystyvät ajan mittaan.
Yhdeltä inserttivideolta opin tipsin käyttää rengasmuovia toisin päin niin ei riko vannenauhoja, ehkä ei sisuriakaan?
shwalben sininen on ainoa oikea rengasrauta. Park toolit ovat käyttökelvottomat ainakin maantie ja gravell renkaiden kanssa.
^Totta, muuten. Itsellä kaikki käytössä olevat Schwalbeja. Yksi pari kehuttuja Pedroseja taitaa pölyttyä jossain. Muistan niitä ensikertaa kokeillessani ihmetelleeni niiden huonoutta sinisiin verrattuna.