Mie asun onneksi maalla :)
Printable View
Mikähän siinä on että noiden Supremejen kohdalla Schwalben oma luokitus on vain neljä tähteä vaikka rakenne on parasta A-ryhmää ja muutenkin tiedot ihan kohdallaan. Tuon linkin jälkeen uskon kyllä että varmaan ajavat asiansa. Samassa linkissä oli mainittu myös Continentalin TravelContact jota katselin ihan sattumalta eilen Prismassa, oli uskomattoman muovisen ja liukkaan oloinen esitys. Kynnellä kevyesti pyyhkäisemällä jäi vaalea viiru kumiin.
Suojauksesta sanottakoon että minulla oli tosiaan kahtena vime kesänä Marathon Plussat alla ja niiden pistosuojaus on tunnetusti mallia pommisuoja mutta eipä nekään kestäneet tuollaista senttistä lasinpalaa joka meni läpi melkein keskeltä takarengasta eli kun tarpeeksi huono säkä käy niin mikään ei riitä.
Noin minäkin sitkeästi kuvittelin vuosikausia. Onneksi olen päässyt mokomasta harhasta viimein eroon. Tuonkin crossarin kun ostin, niin aluksi junttasin aina maksimin 6 bar renkaisiin, ja kuvittelin sen toimivan parhaimmin niin. Nykyisin ajelen edessä 4,5 ja takana 5 bar. Paljon mukavammin se niin menee, eikä vauhti ainakaan tippunut ole...
Kun maantiepyörän kausi alkaa, niin alan kokeillen hakea siihenkin vähän sopivampia paineita. Aiemmin siinäkin aina 8 - 8,5. Syksyllä kokeilin jo hieman vähempääkin, ja vaikutus ei ollut ainakaan huonoon suuntaan.
Mulla on yhdessä villarissa 26x2.0 bilteman slicksirenkaat. Tarpeeksi iskeny baareja niin kyllä ne hintaansa nähden mielestäni rullaa melkosen hyvin. En nyt mitään 500km lenkkejä paina mutta sanotaan että alle 100km lenkeissä toimivat varsin hyvin.
Itse silti suosin triple-x:iä, vähän isommat..Mutta en ole vielä mitään yhtä hyvää rengasta löytänyt. Painaa myös kivasti, 1250g / kpl,mutta ei se menoa haittaa.
Onko muuten näistä kenelläkään kokemusta? http://r2-bike.com/Maxxis-Flyweight-330_1
-Lauri
Maxxisen kevyemmän pään MTB kisarenkaat ovat varsin edullisesti www.salden.nl . En ole ajanut M330, mutta M310 vakuuttaa.
Tiedättekö mistä löytyisi esim. Nokian All Weather Sliksejä 2 tuumaisina PK-seudulta hyllystä eli heti? Myös joku muu edullinen ja läski sliksi käy.
http://www.bike-discount.de/shop/k36...e.html?mfid=77
Tuollaista Contia laahaan perässä, mutta lähes samaan aikaan se on tullut perille toisen merkkisen eturenkaan kanssa. Onhan se vähän painava ja ruma, mutta tuntuu rullaavan ihan kivasti.
Aiheen loppuhuipennus, renkaat ostettu, koeajettu ja hyviksi havaittu.
Päädyin sitten loppujen lopuksi ostamaan ne Marathon Supremet koossa 50-559 taittuvina. Furious Fredejäkin katselin ja kyllähän ne hyviltä näytti mutta otin kuitenkin asvalttipainotteisemmat kun ei noilla ole tarkoitus metsään mennä. Paketista ottamisen jälkeen näytti että ei noista tule pyöreitä ikinä ja sama tunne jatkui vielä vanteelle laittaessa (mystinen tunne kun rengas menee vanteelle ilman työkaluja) mutta reilu neljä baria sisään ja kyllähän niistä kivat tasaiset pötkylät muotoutui. Jännä tunne kun renkaassa on neljä baria ilmaa ja se tuntuu vielä käsin painellessa ilmarenkaalta toisin kuin vanhat Marathon Plussat jotka muistutti enemmän umpikumia. Kulku on erittäin pehmeää ja erittäin nopeaa, 15 km asvalttilenkki keskinopeudella 27 km/h ja renkaat kuitenkin kiinni tuollaisessa aika pystyssä ajettavassa täysjoustotrailipyörässä. Oli ne kalliit mutta hyvinkin hintansa arvoiset.
Pfft... tutkanpaljastin olisi kyllä ihan kätevä mutta lähinnä siksi että tietäisi milloin pääsee vetämään selkä suorana ohi niistä wannabe-ammattilaisista joilla kunto ei alkuunkaan vastaa varustusta. Niitä kun löytyy joka kesä huomattavan suuri määrä. :D
Maraton Racer 1.75 leveenä on varmaan rullaavin muhku mitä on, jos vaan on riittävän muhku. Itselläni on alla 1.50 leveät ja ei kauheasti huonommin rullaa kuin maantierengas. Sanoisin, että leveyden tuoma ilmanvastus on suuremmassa roolissa vauhdissa kuin hystereesi (<=>renkaan rullaavuus), kun verrataan maantierenkaaseen +25 nopeuksissa.
Tuli sitten tilattua Schwalbe Furious Fred 26x2,25 Raceguardit työmatka-ajoon. Pakkohan se on tämmöisen noviisin hardcorenakkeja kokeilla...
:D
Ketjusta en lukenut, kuin muutaman ensimmäisen lauseen.
Tuon kuitenkin oman ehdotukseni tähän, Intensen Micro Knobbyt, aivan uskomaton rullaavuus sekä saa laittaa kovat paineet sisään. :)
Eikä kovin kalliitkaan: http://www.merlincycles.com/bike-sho...ding-tyre.html
Toki jos noin 600g rengas on painava, niin sitten nämä ei varmastikkaan tule kysymykseen. :D
n. 100 km kahden tuuman Marathon Supremeilla nyt takana ja pakko myöntää että vähän olen pettynyt kun täällä niin rullaavuutta kehuttiin. Jonkun verran rullaavampi kuin 2.1 tuumainen UST Racing Ralph, mutta maantierenkaaseen en lähtisi vertaamaan. Pitää vielä testata eri paineilla, nyt ajettu n. 4 barin paineilla. Kyllähän noilla työmatka-ajoa ajaa, mutta lenkkifillariin kannattaa harkita kapeampaa ja kevyempää.
Hyvin on rullannut 26x2.0" wanhat Furious Fred Evot työmatkalla. Ei mitään omituista ääntä ainakaan 3-3.5bar paineilla pidä asfaltilla, kuten t-man toisaalla uhkaili. Lähinnä eniten huolestuttaa vaan pistosuojaus ja kulutuskestävyys. Tähän mennessä rengasrikkoja 0, vaikka sepelöyidyllä KLV:llä ehdin myös tovin ajamaan. Jos rupee puhkeilemaan, niin asennan varmaan pistosuojanauhat. Kulutuskestävyyden näkee ajan kanssa ja siitä voi sitten tehdä johtopäätöksiä kannattaako enää laittaa uusia vastaavia seuraavaksi alle vai katseleeko jotain muuta.
Molemmathan oli tietysti kokeiltu samassa tuumakoossa ja samaan runkoon samoilla kiekoille asennettuna? Jos vertailukohteina on 23-622 maantierengas maantiepyörässä ja 50-559 Supreme maastopyörässä niin siinä tulee jo melkoinen ero jostain vähän muustakin kuin renkaan rullaavuudesta.
Moto on kanssa kova sana.
Racing Ralphit ja Supremet on siis testattu samoilla kiekoilla ja samassa rungossa enkä tietenkään ole niillä sen kummempia testejä tehnyt, lähinnä seurannut käytettyä aikaa ja keskisykkeitä työmatka-ajossa eli liikaa muuttujia muuhun kuin mutu-tuntumaan. Mulla on siis Supremet koossa 50-559 ja mitä niillä olen maantiepyörien peesissä alamäkiä rullaillut niin ei perässä pysy vaikka on peesietu. Tiputin paineet vajaaseen kolmeen bariin ja ainakin näin maastomiehelle ja 1-1,5 barin paineisiin tottuneelle toimii paljon paremmin. Tuo rentoutta ajoon kummasti kun ei hakkaa kokoajan käsille.
Öö… Mulla rullaa yhdistelmä Mavic Crossmax SLR + 2,2" Raceking SS noin 50psi:n paineilla tuollaisessa 30-40km/h vauhdissa melkein yhtä hyvin alamäkeen kuin maantiepyörällä, paikoin jopa paremmin (ilman peesiä!! …ihmettelen tätä itsekin, mutta kokeiltu on :seko: ). Tietenkin riittävän kovassa vauhdissa nappularenkaalla ottaa jo kovastikin turpaan rullaavuudessa, ja kokonaisuutena arvioiden maasturilla saa tietenkin tehdä paljon enemmän töitä pysyäkseen edes tammaravivauhdissa.
Mutta ihmettelen avoimesti, jos ei slickseillä meinaa pysyä perässä, edes peesissä. Minkälainen fillari/kiekot sulla on TMS?
-Lauri
Joo, totta on, ei pysy. Hybridin perässä pysyi suht helposti tänä aamuna Pirkkolan mäessä Tampereentien varressa, mutta ei jarruilla tarvinnut käydä vaikka peesissä olinkin. Voisko laakerit/laahaavat jarrulevyt vaikuttaa rullaavuuteen niin paljon? Mulla on pyöränä On-One Inbred teräsjäykkis ja kiekkoina Mavic XM819/Hope Pro 2 yhdistelmä DT:n pinnoilla. Pyörällä paino arviolta 14-15 kg. Pidempi stemmi hommattu jos vaikka ajoasennon pidentämisellä sais pyörästä vähän soveltuvamman (aerodynaamisemman) työmatka-ajoon.
Eka rengasrikko Furious Fredeillä. Eturengas oli tyhjentynyt yön aikana kun eilen poljin myöhään illalla hämärässä iltavuorosta kotiin ja ajoin hajotetun lasisen bussipysäkin miljoonan lasinsirpaleen yli. Tuskinpa tuota olisi mikään rengas kestänyt (sisurilla), mutta jännä että pelkkä eturengas puhkesi. Ja kyllä pistää taas sapettamaan kaikenmaailman vandaalit ja ES-Jonnet, joiden ES-pärinöissään pitää laittaa kaikki säpäleiksi. Tuon lisäksi muutaman sadan metrin päässä oli vielä Kirkonkyläntiellä pyörätien puolella yksi bissepullo tai jopa kaksi pistetty päreiksi. Tuon sain vielä jotenkin väistettyä. Sisäkumina mulla oli jotkut Schwalben 170g mötköt. Rengaskokohan mulla on siis 26". Nyt on varalle laittaa vaan tollasta 100g XX-Lightiä eli ilmeisesti lateksisisuri? Onkohan tuo ihan päätön yhdistelmä työmatka-ajoon vai pitäiskö noiden kestää ihan yhtä hyvin?
Joo siis tollasia 14A sisureita mulla on varastossa. Löysin kuitenkin yhden tollasen 14 sisurin eli 130 grammasen ja laitoin sen nyt eteen ton puhjenneen tilalle. Puhjennut oli 13A eli joku 170 grammainen mötkö. Sitä ei löydy Schwalben listasta, mutta lienee joku OEM-kumi kun tulivat yhden fillarin mukana. Nyt on siis takana vielä tollanen mötkö ja edessä 130 grammainen. Tuon 170g painon punnitsin itse joskus niistä. Listasta löytyy 13, joka on 190g painava. Seuraavaksi, kun puhkee kumi niin varalla on vaan noita 100g 14A XX-Lighteja, joten sit täytyy kokeilla onnea. :D
Tässä vielä tuo Schwalben lista: http://www.schwalbe.com/gbl/en/produ...int=Schlaeuche
Tuli ostettua syksyllä Spessu Rockhopper SL. Olen ihan aloittelija enkä ehtinyt kauheasti ajaa ennen talvea. Nyt tuntuu siltä, että taidot/kunto ei riitä kunnolla metsään joten ajelen pururataa, asfalttia ja kuivia/tasaisia polkuja. Pyörää en ole kokenut rajoittavaksi "metsässä" vaikka varmaan joidenkin mielestä pyörä on aivan liian huono. Tarvetta olisi siis hieman toisenlaisille ja paremmin rullaaville renkaille.
Suosituksia? Kannattaako ostaa chainreactioncyclestä?
Kehottaisin lukemaan tämän ketjun sivut 1-3, asiaa on tullut aika kattavasti jo käsiteltyä.
Ehkä mielumminkin bike-components.de:stä tai bike-discount.de:stä, jotka ovat sieltä halvimmasta päästä liikkeitä tällä hetkellä.
-Lauri
Kyllä, eri vaihtoehtoja on listattu ja kaikkia olen tutkinut. Muotoilin kysymykseni hieman väärin. Tarkemmin sanottuna haluaisin ymmärtää, että kannattaa tuollaisia lähes slicksejä (schwalbe city jet/apple) edes harkita jos aikoo poiketa myös pururadalla tai siistille polulle eli olisiko sittenkin parempi olla hieman (schwalbe marathon) kuviota ?
Ei se Rockhopper ole huono, minulla on nuo ostamiksini mainitsemani Marathon Supremet tällä hetkellä juurikin Rockhopperissa kiinni työmatkoja varten kun täysjousto on hoitanut varsinaisen maastopyörän virkaa nappularenkailla varustettuna. Ihan pätevä yleispyörä jolla oppii maastopyöräilyn alkeet ja saa kehitettyä kuntoa sekä tekniikkaa.
Tuli käytyä sillä huvin vuoksi yhdellä iltalenkillä pururadallakin ja semislicksi yllätti, eihän sitä pitoa tietenkään kunnon maastorenkaan verran ole mutta järkevästi ajaessa täysin riittävä rengas satunnaiseen kevyeen poissa pyörätieltä ajeluun ja asvaltillehan se on enemmän kuin mainio. Järeästä maastorenkaasta saa hyötyä vasta kun pinta on saatava rikki ja pureuduttava alla olevaan kovaan alustaan ja siihen taas ei tuollainen kevyesti kuvioitu pysty juurikaan sileää paremmin eli tavallisella Marathonilla et ainakaan voita mitään. Itse menin viime vuonna tyhmyyttäni ja tietämättömyyttäni kunnon juurakkokivikkopolulle Marathon Plussilla ja markettimaasturilla, asia jota en nyt tekisi ihan jo turvallisuuden tunteen vuoksi, mutta sieltäkin tultiin ajaen pois ilman yhtään kaatumista eikä niissäkään renkaissa voi paljon kuvioinnista puhua.
Kokeilkaas Panaracer paselaTG ainakin itse pidin niistä.
Terve, anteeksi tämä on varmaan väärä ketju mutta lähellä edes aihetta. En tiedä mitään pyöristä enkä löytänyt pikaisella etsiskelyllä mitään "aloittelijan tyhmät kysymykset" -ketjua.
pyöränä mulla on tommonen perus hobby hall -parinsadaneuronpyörä. Kiinnostaisi tietää, saisinko siihen lisää vauhtia vaihtamalla renkaat? Nehän on semmoset peruskumit jossa on keskikohta suht sileä ja reunoilla kuviota, yknow.
Esimerkiksi olisiko paljonkin hyötyä katuajossa jos olisi renkaat joihin saisi vaikka yli 5 barin paineet? Nykysissä on kolmen pintaan ne paineet. Vanteessa lukee 622x22, onko se koko? Onko siihen kokoon hyviä sileähköjä katukuleja joilla oikeasti saisin jotain hyötyäkin? Mainitsen vielä että usein on 18 -kilonen poika lastenistuimessa mukana, jos vaikuttaa siihen mitä hyötyä on isommista paineista.
Jos kysymykselleni olisi ollut ilmiselvä oikea paikka muualla niin pahoittelen, vinkatkaa linkki jos näin on.
Alla nyt contin contact safety 26*1.75, tuntuu rullaavan melko mukavasti,suosittelen.
^Kato se renkaan koko vanhasta renkaasta, toi ei ole se. Se ilmoitetaan esim. 26*1.95, eli toi 26 on renkaan halkaisija ja 1.95 leveys. Hyötyä maastokumin vaihdosta katurenkaasen on paljonkin jos pääasiassa ajelee asfaltilla.
Ite en tänä kesänä mettään ole menossa niin vaihoin noi renkaat alle että työmatkat taittuis mukavammin.
Vaihdoin tänään maasturiin Bontrager LT3 tilalle Schwalben Marathonit, hienosti kyllä rullaa.. Leveyden pidin samana, 2.0 tuumaa. Mukava nyt ajella asfaltilla!
Aihetta sivuten, pitäis löytää semmoiset 26" maasturin renkaat, jotka rullais mahdollisimman hyvin tiellä mutta olisivat siedettävät ajettavat myös maastossa. Itse ajattelin jotain semmoista, missä keskikuvio olisi lähes sileä mutta reunoilla olisi roheampaa nappulaa. Leveyttä parisen tuumaa. Onko suosituksia?
maxxis high roller semi slicksit?
Tuo vois olla hyvä, ehkä myös tämä http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=28278
Onko jollain omakohtaisia kokemuksia?
Syncroksen Point n Chute. Rullaava ja hyvät maasto-ominaisuudet kuivassa maastossa. Mudassa tukkeutuu helposti. Hi5bikesissa saattaisi olla noita vielä poistossa 5e kappalehintaan vaikkei niitä olisikaan listattuna nettikaupan puolella.
Onko noin että Kojakeissa ei ole pyörimissuuntaa? Ei niissä ole kyllä kuviotakaan mutta kun on tottunut siihen että renkaassa sanotaan miten päin, niin tuo häiritsee.