Ei tuu paljon reikiä enää kun ei oo paljoa tilaa paikoilta.
Printable View
Ei tuu paljon reikiä enää kun ei oo paljoa tilaa paikoilta.
Hampaat kannattaa harjata vasta puolisen tuntia siitä, kun on viimeksi jotain suuhunsa tunkenut. Muuten hammaseroosio iskee ja voi kiille mennä hajalle pikkuhiljaa.
Olen elänyt seuraavassa valistuksessa:
Hampaat kestää noin 5 happohyökkäystä päivässä. Happohyökkäys tulee käytännössä aina, kun syö jotain. Veden juomisesta ei tule. Happohyökkäys kestää puolisen tuntia. Kestoa voi lyhentää xylitolilla.
Hampaat kannattaa pestä kaksi kertaa päivässä, puolisen tuntia viimeisimmän happohyökkäyksen jälkeen. Syödä kannattaa enintään noin viisi kertaa päivässä ja vetää xylitolia sen päälle aina kun mahdollista. Hammaslangalla kannattaa hinuttaa hammasvälejä ainakin muutamia kertoja viikossa, jotta hammasväleihin menisi happea ja siellä elevät bakteerit häiriintyisivät.
Happamat juomat, mm. uhrailujuomat, kuluttaa hampaita pikkuhiljaa. Jos niitä käyttää säännöllisesti kandee vetää xylitolia heti juomisen jälkeen tai kulauttaa puhdasta vettä heti juomisen jälkeen, ni hapot vähenee suussa.
Itellä on yksi reikä. Ekat 20 vuotta pesin hampaita vaan kerran päivässä. Sitten aloin pestä aamuisinkin. Kxytolia käytän välillä. Hammaslankaa tosi harvoin. Luulen että hampaiden terveys tulee siitä, etten napostele vaan syön sen viisi kertaa päivässä.
Join joskus joka aamu lasillisen appelsiinimehua. Hampaat alkoi vihloa ja joku hammaslääkärihoitsu sanoi, että happamat juomat voi tehdä sellaista. Jätin mehun pois ja vihlomiset jäi siihen.
Väitetään myös, että reikiintymisen aiheuttaa pitkälti yksi bakteeri. Syntyessä ihmisellä sitä ei ole. Se saadaan yleensä tartuntana äidiltä, joka pusuttelee lastaan. Siksi nykyään suositellaan, ettei vauvaa saa pusia suulle.
Kikkelis kokkelis
Lääkäri oli alkanut valistaa terveystarkastuksessa yhdelle isän työkaverille elämäntavoista. Erityisesti se oli saarnannut viinan ja tupakan vaaroista. Kun kaveri sai suunvuoron, hän kertoi olevansa mormoni eikä ole koskaan koskenut viinaan eikä tupakkaan. Lääkäri oli ollut vähän nolona. :)
Automaattivalistus vaan päällä. :)
Paksusuolen koko poisto ainakin mulla vaikutti vielä; ja mitä olen kuunnellut niin myös muiden joilta koko paksusuoli on poistettu, ongelmana on että hampaat alkaa tippua pois. Suoliston bakteerikanta muuttuu, jos se sitten vaikuttaa?.
Hammaslääkärit tietty yritti etsiä kaikkia mahdollisa potilas-syitä miksi heidän hoitonsa epäonnistui.
Mutta muistaako kukaan vanhaa "Hart Sport"-juomaa! Sitä ostettiin joskus, todella harvoin tosin ja olikin ihan special-tilanne jos sitä sai.
Ite en tosin ymmärrä koko "urheilujuomia", ei semmoisia ainakaan mun reenit vaatineet, mutta jos sitten joku kovempitahtisempi meno?
Tulee sellainen treenatumpi olo kun on urheilujuomaa. Pitää kroppaa ja mieltä hieman välillä palkitakin.
"hyvä poika. jaksoit koko matkan" Yleensä en harrasta yksinpuheluja. Paitsi tällä palstalla;)
Mitenkähän happohyökkäyksen laita jos laittaa pulloon vaan vettä ja maltoa?