Tämän mukaan sama idea, mutta eri tuote kuin metrigear.
http://www.bicycleretailer.com/downl...obike_NL_3.pdf
Hinta 1500-1800 pelkille polkimille hirvittää vaikka jo heinäkuussa laitteesta kuullessani uhosin sen ostavani. Saas nähdä?
Printable View
Tämän mukaan sama idea, mutta eri tuote kuin metrigear.
http://www.bicycleretailer.com/downl...obike_NL_3.pdf
Hinta 1500-1800 pelkille polkimille hirvittää vaikka jo heinäkuussa laitteesta kuullessani uhosin sen ostavani. Saas nähdä?
Onhan se 1800e paljon rahaa, kun sillä saa jo SRM:n ilman PowerControllia.
Power2Maxin halvimman version pitäis jäädä vähän alle tonniin.
Example of most favourable variant: power2max € 690.00 + crank square TA VEGA € 150.00 + O-synce Macro X w/o PC software approx. € 70.00; in total approx. € 910.00.
Joulukuussa kuulemma saadaan ekat kuluttajille.
Kysyin asiaa Polarilta ja sanoivat lopullisen hinnan olevan vielä auki. Saa nähdä.
Mitenkäs toi tehomittareitten kalibrointi hoidetaan? SRM ainakin suosittelee, että vähintään kerran vuodessa pitäis sellanen suorittaa.
Niin onko foorumin SRM:n tai Powertapin omistajat mitenkään kalibroinu noita mittareitansa?
Boottaaminen on sitä, kun elektronisesta laitteesta otetaan patterit/akku pois. Vähän sama kuin tietokoneesta painaisi reset-nappulaa.
Kalibrointi onkin sitten tyystin eri asia eikä siitä ole eri tulkintoja. Tehomittareiden ollessa kyseessä se tarkoittaa sitä, että masiina (esim. PT kiekko) lähetetään jonnekin valmistajan valtuuttamaan paikkaan kalibroitavaksi. Siellä varmistetaan se, että mittari näyttää samaa jarrutustehoa kuin labran dynamometri tms. kalibrointilaite.
Siis ilmeiseti mun Rapalan kalavaakakin näyttää siis oikein, kun painan sitä nollausnappia, ja sen jälkeen laitan siihen roikkumaan sen mun just nostaman hauen. Kun vaaka näyttää 6,8kg, niin siihen voi siis luottaa? Tai samahan se on jos se sama virhe on kaikissa mun saamissa hauissa, mut kylhän se vituttaa kun kaverin hauet painaakin 10kg.
Kuten tuossa on jo mainittu, ei PowerTapissa ole mitään kalibrointitoimintoa, jolla käyttäjä voisi muuttaa viritystä.
PowerTapilla pystyy pelkästään tarkistamaan mittarin näyttämän momentin esim. jollakin tunnetulla painolla.
Kun omalla PT:llä 20 kg punnusta polkimessa roikottamalla tarkistin momentteja, niin ketjulinjasta (eli välityksestä) riippuen oli mitattu momentti 10 - 13 % teoreettista arvoa pienempi (tämä ero on varmaankin tulkittava ketjujen ja rattaiden aiheuttamaksi häviöksi tai sitten mittarin kalibrointi on pielessä).
Hieman lisää tietoa:
http://www.cyclingnews.com/features/...ed-power-meter
Rainmaker tutkailee uusia Polar/Look ja Power2max power -mittareita:
http://www.dcrainmaker.com/2010/09/p...max-power.html
Niin no, jos ja kun Kéot ovat venymäliuskoilla, jokainen liuska pitää kalibroida erikseen lopputuotteessa. Vaatii siis käsityötä, josta voi ja pitääkin rokottaa vähän enemmän rahaa, että tuote olisi jotenkin kannattava. Taitavat SRM ja PT jatkaa edelleen ykkösvaihtoehtoina, jos on tarkoitus ostaa toimiva mittalaite eikä lelu. Ja niitä on saatavilla, toisin kuin näitä "ensi syksynä/keväänä markkinoille" -lupauksia.
Kampia pitää pyöritellä sen verran että mittarissa alkavat watit vilkkumaan näytöllä, eli käytännössä pari napakkaa polkaisua. Tämän jälkeen "kalibroidaan" mittari parilla napinpainalluksella ja samalla näkee eron edelliseen kalibrointikertaan. Jos säilytyslämpötilalla ja ulkolämpötilalla on eroa, kuten usein Suomessa on, tulee kalibrointi tehdä about 15minsan jälkeen, jotta venymäliuskatkin ovat oikeassa lämpötilassa. Jos lenkillä lämpötila heittelee kovasti, niin kalibrointi on tosi helppo tehdä kesken lenkinkin, että saa tarkkaa dataa. Itse tulee tehtyä toi kalibrointi usein vartin lämmittelyn jälkeen, eipä tartte venailla pihalla varttia paikallaan ja lämmittelyssä ei ole niin suurta merkitystä jos muutaman watin heittoa tulee...
Tuossa alussa kirjoitin kalibroinnin lainausmerkeissä siksi koska se varsinainen kalibrointi tehdään painoilla mittailemalla ja helpoiten tuo taitaa onnistua SRM:n huoltopisteissä, joista lähin taitaa olla Saksassa. Kotonakin tuon pystyy toki tekemään, itse en ole kuitenkaan kokeillut.
Saksaa ymmärtäville videota tuosta Polarin poljinmittarista:
http://vimeo.com/14737025
(sorry jos linkki ollut jo täällä jossain aikaisemmin)
ps. saman linkin alta muutakin hyvää pyöräjuttua olis, mm AX:n runko, tai Cervelon se kevytraami. Harmi kuin ei tajua mitään niiden höpinöistä. :o
http://www.metrigear.com/
Ehtiiköhän Polar+Look sittenkään ekana markkinoille? Garmin meni ja osti Metrigearin pois kuleksimasta. :)
Hienoa, että saadaan kunnon kilpailua - hintakin varmaan asettuu tässä paremmin kohdalleen ..:cool:
Garminista ja Metrigearista: suora linkki blogiin
http://garmin.blogs.com/my_weblog/20...portfolio.html
Mielstäni erittäin hyvä uutinen.
Tässä voisi kyllä melkein todeta että kilpailu on ohi heti alkuun, jos Garmin laittaa hinnan riittävän alas. Aika vaikea keksiä hyviä puolia tuolle Polarin ja Lookin versiolle verrattuna Vectoriin. Tässä toki oletuksena että Vectoriin tulee mukaan jotkin käyvät polkimet ja tarkkuus molempien valmistajien tuotteissa on samalla tasolla.
Tokihan markkinoilla aina löytyy Polar ja Look kannattajia, niin luulisi Polarin versiollekin jonkin verran kysyntää olevan.
Jotta tuo garminin uusi mittari todella valtaisi markkinoita, sen tulee tukea usampaa kuin yhtä poljintyyppiä.
Tuskin ainakaan Lookia...
Eikös tuon härpäkkeen periaatteessa saisi poraa apunakäyttäen asentumaan mihin tahansa pedaaliin?
Rainmaker on tavannut Garminin ja MetriGearin porukoita InterBikessä:
http://www.dcrainmaker.com/2010/09/a...armin-and.html
Garmin MetriGear vaikuttaa artikkelin mukaan hyvin, hyvin mielenkiintoiselta. Tavoitteena on selkeästi saada wattimittaus massojen saataville hinnoittelemalla lopputuote edulliseksi. Suoraan vastausta hintakyselyyn eivät toimittajalle antaneet, mutta jopa reilusti alle 1000$ hinnasta sai viitteitä.
Saa nähdä kuinka LookPolar reagoi, joiden lopputuotteen hinta vaikuttaa ainakin tämän uutisen valossa pitkältä. Tuota en tiennytkään että ANT+-protokolla on Garminin yksinoikeudella omistama tekemänsä aiemman yrityskaupan kautta.
Mihinkähän polkimiin tuo tulee saataville?
Hohohoo, taas menee pielee Lookpolarilta ja Garmin kerää Koko Potin.
Alkaa olla aikalailla voittamaton kombo Edge500+Trainingpeaks+Vector/PT/SRM.
Maastopolkimeen sijoitettava Vector toisi watit maastohommiin ihan tosissaan, ainakin datan keruuseen. Wattitreenauksen toteuttaminen maastossa onkin sitten toinen juttu.
Minulle ihan sama kumpi laite, kunhan ovat minun kammissa kiinni keväällä.
Lookin polkimilla ajelen ja dataa kerää Edge 500, eli jommasta kummista on luovuttava. Aivan sama. Luulen että kummankin valmistajan tietotaito riittää luotettavan ja tarkan laitteen tekimiseen.
Tässä ihan ok juttu PolarLookista:
http://www.dcrainmaker.com/2010/09/p...r-session.html
Onko kellään kokemusta noista Quarqin tehomittareista? 1400eurolla sais sellasen SRAM S975 kammilla. Siihen hommais Garminin viissatasen kaveriks. Ei kyllä edelleenkään halpa, mutta SRM samoilla kammilla 700e kalliimpi.
Katselin tuossa Powertappia. Saldenilla Pro+ 925 ja käsittääkseni siinä on koko paketti mukana. Siis napa ja compuutteri. Toimitus sieltä vaan tahtoo tökkiä.Chain Reactionilla 900 pelkkä napa.
Miten on. Saako jostain järkevämmin/halvemmalla ja kannattaako juuri nyt ostaa edes. Vai onko oikeasti tulossa jotain järkevää muuta tuohon 1000 hintaan?
Kannattaa ostaa jos tarvitsee tehomittaria. (Myös Elite+ toimii ihan hyvin mutta ne ovat myyty aika vähiin). Jos löytyy ANT+ mittari niin ei tarvitse päätettä*. Uusista tulokkaista Polar ja MetriGear ovat molemmat vähintään 6kk päässä, todennäköisesti kauempana. Polarin nykyinen mittari on myös halpa mutta käsittääkseni vaatii vähän useammin näpräämistä.
Toisaalta talvikaudellahan jos tulee ajettua lähinnä ruuvipenkissä niin yksi vaihtoehto olisi tehomittarillinen sellainen ja katsella sitten keväällä uudestaan. Tullee tuohon 300-400€ tienoille?
* Laitetaan plugina että minulla on yksi käyttämätön PT-ajotietsikka josta voin luopua suht' huokealla.
Meillä on jo yksi Powertap Lotan käytössä ja kokemukset ovat hyviä. Tuo poljinsysteemi vain kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta.
Tekisi mieli itselle Garminin mittaria ja siihen yhdistettynä tuo Powertap. Mutta jos Saldenilta saa koko paketin samaan hintaan kuin muualta pelkän navan, niin taitaa mullakin olla sitten ylimääräinen compuutteri.
Minkälaisia ovat muuten nuo uudet Cyclopsisn mittarit, joita mainostavat? Hintaa 400, mutta en löytänyt manuaalista GPS,ää, mikä toki ei mun englannilla ole ihme vaikka siinä se olisikin:D
Sariksen tuotteita, ml. Powertap, saa nykyään jälleenmyyjältä Tampereen Nekalasta=Signature.
Ja Garminia on saanut keväästä saakka...
Eikös sitä tarvitse kun kalibroi navan kerran pari kaudessa? Vai onko tuo Powertapin kalibrointi pelkästään kalibrointia siihen ajotietokoneeseen eikä itse napaan? Olen luullut että se Powertapin oma tietokone kalibroi sen navan siellä navan päässä, eli laitetta tarvitaan kyllä. Ei taida Garmin Edge kompuuttereilla toimia tuo kalibrointi?
Edit: Tietysti jos sulla on useampi PT napa, niin siihen toki yksi PT:n tietsikka riittänee...