http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=22000
olisi harkinnassa tuo jos ei toi "välimaasto" puutuisi?
onko kokemuksia moisesta mallista maastokäytös?
Printable View
http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=22000
olisi harkinnassa tuo jos ei toi "välimaasto" puutuisi?
onko kokemuksia moisesta mallista maastokäytös?
Ei oo tosta mutta Flite genuine gelejä tuolla reijällisenä ollut kaks kappaletta, alle vuoden kestivät, molemmista poikki halkion ja kiinityskiskon takapään edestä halkioon, ainut hyvä puoli takuu on pelannut, nyt on vastaava flite ilman halkiota kestänyt vuoden ja istuma tuntuma ei oo halkiollisesta tohon vastaavaan umpimalliin erilainen. Lupaavat molempien soveltuvan maasto käyttöön. Oma painoni on75 kg ja pyärässä 160mm pehmeetä joustoa.
Nyt pari lenkkiä takana juuri tällä satulalla ja tuntuu hyvältä.
Pitemmänkin istumisen jälkeen sukupuoli tuntui selvältä ilman että asiaa tarkisti ajokorttin printatusta sotun loppuosasta.:D
Minun bärsseltäni siis yksi ääni tälle Selle Max Flite Gel Flow:lle (tuliko nyt sanat varmasti oikeassa järjestyksessä...)
Selle Italia Signo Gel Flow:lle ääni. Yhden epäonnistuneen satulakokeilun jälkeen lähdin valkkaamaan satuloista, joiden esiintymistiheys Pro-teameilla on suurin. Nuo jampat kun kuitenkin viettävät kyseisillä jakkaroilla vastaavan määrän ajastaan kuin me muut konttorituoleillamme, joten kannattaa kuunnella kokemuksen ääntä. Esim. SelleItalian sivuilla kerrotaan kaikkien sponssitallin kuskien käytössä oleva penkki.
Kaikki pisteet selle italia max flite gel flowlle (131 mm). Lakkasi vehkeet puutumasta kun ostin tällaisset satulat sekä maasto- että maantie pyörään. Kun vielä asettelee satulannokkaa karvan verran alaspäin niin menee yli 4h lenkitkit vaikeuksitta. Näkyvät kirjoitelleen foorumilla jotta paino tulee liikaa käsille ja hartiat puutuu kun satulannokka on käännettynä alaspäin. Puutukoot mieluummin hartiat kuin pelivehkeet. Ei ole kuitenkaan ollut hartiaongelmia. Suomen urheilupyörä myi edullisesti satuloita jotka oli leimattu myymälämalleiksi. Ostin pari satulaa 70 euroa kappale. Hyvin ovat toimineet 97 kg:n painon alla.
Nonih, nyt lähti satula (taas) vaihtoon.
Selle Iltalia SLR XC Gel Flow:n tilalle tulossa Selle Italia Prolink Gel Flow.
Prolinkkimalli pitäisi olla leveimpiä Sellen Italian satuloista (144mm), siis ns. kisasatuloista, ja siinä on vako, tärinänvaimennus sekä pehmustetta hieman enemmän SLR:n verrattuna ja runkokin kai on jossain määrin joustavampi.
Jos vaikka perse ja selkä tykkäisivät tuosta enemmän, kuin nykyisestä SLR:stä. SLR on kyllä ollut hyvä, mutta nyt selkäsärkyjen vaivatessa olen alkanut epäilemään josko SLR olisi hitusen liian kapea ja ikäänkuin kiilautuisi istuinluiden väliin aiheuttaen jotain hermopuristusta yms. Itselläni ei mikään megaleveä ahteri ole eikä istuinkymyjenkään etäisyys ole valtava, mutta testattuani (nopeasti) Bontragerin leveää satulaa huomasi eron selkeästi kuinka paino ei ole pelkästää persvaon ja istuinkyhmyjen sisäosan päällä. Katsotaan olisiko leveämmästä satulasta hyötyä.
SLR on 131mm leveä ja 275mm pitkä, painoa 175g
Prolink on 144mm leveä ja 277mm pitkä, painoa 250g
Selle Italia SLR Kit ollu hyvä mun perssuukselle. Muuten merkki ei ole Selle vaan Selle Italia!
Korjattu Italiat mukaan.
Noita Italiaanoja saa korjata roskikseen,ne mitään kestä.
No mutta eikös se sun hajonnut satula ollut joku muu kuin Selle Italia?
Selle Italiat ei oo kyllä kovin helpolla hajonneet...
On ollut kit carbonia ym malleja 5 kpl yhteensä(kaikki rikki alle vuoden käytössä).Myös viimeksi titskukiskot meni poikki Selle Italia tuotteesta.
Ei tule mulle Sellen penkkejä.Mä siirryin halpis Titecpenkkeihin,katsotaan kuinka ne kestää.
Mitenkäs sen hiilikuitutolpan sai pitämään korkeutensa? Satula ja tolppa vaihtui, satulan kanssa ei ongelmia.
Vaikkakin ollut hiukan hiljaista topicissa niin päätinpä kymäistä kun tuo rupee itseänikin hieman vaivaamaan. Kun jaloilla ja selällä on hyvä olla niin väliliha puutuu ikävästi. Ei se vielä mitään kipua ole mutta epämukavaa silti.
Omistan yllättävän leveän perseen! Tai siis istuinluut ovat kyllä sellaisella etäisyydellä toisistaan etten tiedä onko tuo flite ihan paras mahdollinen. Spessulta ainakin olisi Käheä satula
Kokemuksia muusta kuin Selle Italian vermeistä?
Vaihdoin just lenkkipyörään Selle Italian C2:n tilalle Spessun Avatarin, nyt on koko kalustossa Spessun BG-satulat 143mm levyisenä. Sopii hyvin leveämpiperseiselle.
C2:n kanssa jatkuvana ongelmana oli yli kolmen tunnin lenkeillä loppua kohti palleihin heijastunut jomottava kipu, Avatarin kanssa ei mitään vastaavia ongelmia. Osuu ihan täydellisesti meikäläisen istuinluihin.
Suosittelen koeistumaan tollasen BG-tyyppisen Spessun, jos vaan mahdollista.
No niin no pientä kokeilua selle italian vaollisella alla. Pitää huomenna lenkillä kokeilla uudelleen mutta taitaa olla ratkaisu jos nyt meinaa sukua jatkaa (ehkä olisi parempi pitäytyä vanhassa yhteistä hyvinvointia ajatellen)
Vanha satula alkaa olla surkeassa kunnossa (pinta rikki, toinen "tukiputki" poikki) eli uusi pitäisi hankkia, ja hakuammunnaksi menee. Selle Italian Shiver Gel Flow voisi olla asiallinen:
http://www.bike-components.de/produc...ow-Sattel.html
Kokemuksia tästä? Vai onko vastaus aina: saattaa olla sopiva, saattaa olla ettei.
Ei ollut Selle Italia Prolink meikän perseelle sopiva (http://www.keskio-mtb.com/forum/index.php?topic=296.0), liian pyöreä takaosastaan eli keskeltä korkea ja sivuilta matala. Tuntuu että istuisi pallon päällä :)
Ruuvasin maantiepyörän Bontragerin perussatulan maasturiin ja sillä mennään luultavasti Tahkokin, ei tässä enää ehdi etsiä parempia vaihtoehtoja. Olen tehnyt huomioita, että satulan pitää olla mulla:
- tasainen, eli ei semmosta että on joko pituus tai leveyssuunnassa notkoa tai nousua
- takaalta vähän leveämpi kuin perusflite
- joustava, varsinkin takaosa saa joustaa hieman, muuten istuinkyhmyt ja häntäluun vieressä olevat lihakset kipeytyvät
Eli mikä satula olisi:
- n. 145mm leveä
- rungoltaan joustavahko
- tasainen eli sellainen ettei kärki ja perä ole ylhäällä ja keskellä ole notkoa
- ei järjettömän topattu
- keveydestä plussaa, ei missään nimessä yli 250g
- satulan pinta mieluiten liukuvaa kuin ei liukuvaa mallia. Hiilarisatulan pinta oli hyvä.
Jos ei kokemuksia tuosta Selle Italian Shiver Gel Flow:sta löydy, niin ei auta muu kuin ottaa riski ja tilata yksi tuollainen. Sittenpä näen ja tunnen, miten se toimii. Raportoin sitten joskus ihan perstuntumalla.
Itselläni on tuo classic versio (eli ilman reikää). Ei ole mitään pidempää lenkkiä vielä takana, mutta ei se nyt ainakaan hintaansa nähden huono ole.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Paapaa
Melko jämäkkä vaikka pehmuste näyttääkin paksulta. Tämä on ainakin mun kokemuksella hyvä asia.
Täältä kanssa puolto Sellen Max Flite Gel Flow'lle, mitä nyt parinkymmenen kilometrin sekalenkillä jäykkäperäisessä maasturissa pääsi käsitykseen. Edellinen oli puikulampi ja kuperampi normaali Flite.
Laitoin satulan noukkaa muutaman millin ylös passista ilman kuormaa ja heti tuntu omalta. Aavistuksen tietysti painoi aluksi pakaroita oudosta kohtaa verrattuna entiseen, mutta se meni ohi muutaman kilsan jälkeen. Ajoasentokin tuntui kaikkinensa paljon tasapainoisemmalta.
Ainoa harmitus oli, kun Ortliebin pussukan satulakiskoihin laitettavaa kiinnikettä piti puukottaa ankarasti. Siinähän tuo nyt kuitenkin on.
Vilkaisin valmistajan dokkaria ja kas - kiinnitysosa oli saanut uutta hahmoa. Pistin keskikokoisen pussukan tilaukseen pienempiä kuljetustarpeita varten. Uusi kiinnike meni paikoillensa ilman mitään kotkauksia. Noita asetelmia saa myös erikseen (kuvassa erehdyttävästi vielä vanhan mallinen).
Ja miten tämä liittyi satulan vaihtoon - molemmathan ovat aivan pers....ä.
Etsin suoratankoiseen maantiepyörääni:eek: satulaa, jota pystyisi käyttämään myös ilman topattuja housuja.
Toisessa pyörässäni satulana Selle Italia SLK, jota ei kyllä pysty käyttämään ilman pyöräilyhousuja. On sen verran kova. Malliltaan kuitenkin hyvä.
Satula ei saisi olla profiililtaan liian kupera. Esim. Fizik Arione olisi toppauksiltaan juuri ja juuri riitävä, mutta ei käy kuperuutensa takia. Leveyttä saisi olla 135 - 150mm. Painokin mielellään luokkaa alle 300g.
Mitähän satulaa pitäisi alkaa katselemaan?
Joko on tuntumaa saatu: miltäs Selle Italian Shiver Gel Flow vaikuttaa käytössä?
Onkohan Shiver joku poistuva malli, kunnei Selle Italian sivu tunne tyyppiä ollenkaan: http://www.selleitalia.com/eng/index.html
Löytyy se sieltä offroad-valikon alta.
No, mutta: niinpäs löytyykin. Kiitosta vain. Tsekkailin vain tuolta ROAD-osiosta. On jotenkin niin saman oloinen Max Flite Gel Flow -satulan kanssa. Kummankin esittelyvideoissa väitetään, että satula sopii sekä road- että off-road-käyttöön. Vielä kun tietäis käytännön erot peffalle :).
Strategiset mitat:
Max Flite Gel Flow 290 g, LxP 150x290 mm
Shiver Gel Flow 265 g, LxP 153x287 mm
Eli käytännössä ero rajoittunee muotoiluun. Foorumilla taidettiin mainita, että pari tuollaista reiällistä Max Flite Gel Flowta on haljennut lopullisesti. Mahtaisiko Shiver Gel Flow olla kestävämpi...
Mulla on nykyään sinkulassa Specialized Rival, joka on osoittautunut todella mukavaksi juurikin ilman vaippoja ajellessa.
Leveyttä on 143mm ja satula vaikuttaa käpistellessä pelottavan pehmeältä, mutta käytössä se ainakin mulla tukee juuri oikeista paikoista ilman että pursuaa persvakoon.
Kovin etukenoiseen asentoon se ei välttämättä ole paras mahdollinen, mutta luulisi suoratankoisella olevan ihan passeli.
Muutenkin Spessun satulat on tsekkaamisen arvoisia.
Ok, ihmettelinkin ns. laatusatuloitten heikkoa kestoa... Itselläni on tarkoitus keskittyä maantieajeluun aurinkoisina sunnuntaipäivinä. Mutta vain, jollei tuule liikaa ;).
Harryup esitti tämän viestiketjun alkupuolella, että istumakyhmyjen etäisyyden saa näpsästi mitattua istumalla aaltopahvin päälle. On muuten toimiva vinkki! Ja etäisyys (k-k) on 11 cm. Jollei mittavirhettä tullut, niin meikkuhan on yllättävän leveäperseistä sorttia. Jos siis vertaa satuloitten leveyksiin.
Mutta olettaa sopii, että Max Flite ja Shiver toimisivat kummatkin Gel Flow -versioina. Max Flite on "virallisesti" laitettu Road-kategoriaan, kun taas Shiver on Off-Road. Mitähän merkitystä tuolla on satulan toiminnan ja ominaisuuksien kannalta?
Ja muotoilun lisäksi suurin ero on, että Flite on aidolla nahalla päällystetty, Shiver keinonahalla. Ja mitenkäs tämä mahtaa vaikuttaa satulan ominaisuuksiin? Onko Max Fliten paljon kalliimmalle hinnalle oikeasti katetta?
http://ecx.images-amazon.com/images/...500_AA280_.jpg
http://ecx.images-amazon.com/images/...QL._AA280_.jpg
Täällä sama mitta on 13 senttiä. Alla olevan linkin esitteessä sporttisemmille satuloille istuinleveydeksi ilmoitetaan 10-13 cm normaalille mallille ja 12-15 leveälle mallille.
http://www.terry-comfort.de/
Mulla on käytössä Selle Italia X0 Trans Am, Selle Italia Tieffe ja Spessu 130.
X0 on aivan mahtava penkki mun takalistolle, pystyn ajamaan 200 kilsan lenkkejä ilman vaippahousuja.
Tieffe on varmaan 10 vuotta vanha, mutta edelleen erinomaisessa kunnossa, sopii sekin mun istuimeksi.
Spessun penkki on vasta koeponnistuksessa, alkutuntuma ei ainakaan tunnu kovin hyvältä, ehkä turhan kova mulle.
Veikkaisin, että Shiverin materiaalivalinnoilla on tähdätty enemmän käyttöolosuhteiden kestoon ja siinä ei taida olla joustoa minkään verran.
Jos se kertyy makuuni MFGF:n ylimääräisestä bling-blingistä, siinä kate meni ainakin kohdaltani hukkaan.Lainaus:
Onko Max Fliten paljon kalliimmalle hinnalle oikeasti katetta?
Eikös X0:ssakin ole halkio? Olen nimittäin jokusen vuoden ajellut Biltemasta ostetulla Velon halkiosatulalla, ja se on tähänastisista osoittautunut parhaaksi hybridissä.
CC-filussani Velo ei ole yhtä hyvän oloinen, ilmeisesti eteen nojaavammasta ajoasennosta johtuen. On sellainen fiilinki, että valun eteenpäin, vaikka satula on vaaterissa. Takanakenoon sitä ei voi kääntää, koska käy arimpien alueitten päälle. Nyt alkaa muutenkin aika jättää Velon satulasta, eli jotain pitäisi keksiä.
XO näkyy olevan vielä Selle Italian mallistossa, ja olisi Shiveriä (CRC: 42 e, Suomessa tuplahinta) pari egee halvempikin (CRC: 39 e). Hankitko Suomesta (mikä liike), ja paljonko tuli kustannuksia?
Ostin tuon X0:n muutama vuosi sitten täältä kivijalkakaupasta. Halpa penkkihän tuo on, hinta/laatusuhde enemmän kuin kohillaan. Hintaa en nyt muista, mutta ei tule konkurssia, jos tommosta menee ostelemaan.
Niin, on siinä halkio.
Tulipa sitten hankittua Selle Italia Shiver Gel Flow satulaksi, kun sattui paikallisesta kivijalkamyymälästä sellainen löytymään. Vielä en ole päässyt sitä kunnolla koeajamaan, mutta muutaman kilometrin "maitokauppareissun" perusteella en vielä rupeaisi manailemaankaan. Kattotaan ny :).
Heh, mulla on juurikin SLK:t niissä pyörissä millä ajetaan myös ilman pyöräilyhousuja, muissa SLR ;) On se satula vaan niin pers-kohtainen juttu...
Mutta ajoasento on kyllä etukeno kaikissa mun fillareissa, ja tähän asti mukavin satula mitä olen löytänyt pidemmälle matkalle (vaatii tosin välttämättä pyöräilyhousut) on SLR-C64, jossa ei ole toppausta... :D
Ja kun juuri tuli hankittua myös yksi Arione, niin nyt alkoi pelottaa, jotta millainen ylipehmeä sohva sieltä postista saapuu...
Ostin sellen fliten ja manuskaa tavatessani löysin kilometrirajoituksen tälle rahille. Jos penkki menee 15000 kilsan jälken vaihtoon, ei kyseessä ole laatutuote,mielestäni. Käytännössään kukaan ei niin tee, satula ajetaan tuhoonsa asti, mutta ei tuo kilsaraja ole omiaan luomaan mielikuvaa kestokulutushyödykkeestä.
Tuntuu ihan toimivalta jakkaralta, katsotaan mitä olen syksyllä mieltä.
Mene ja tiedä. Itselläni meni siis Nishikin vakiosatulasta kummatkin kiskot poikki ja kilometrejä oli varmaan luokkaa 5000. Varmasti alle 10000. Jos valmistaja "takaa" kiskojen kestävyyden 15000 kilsaan asti, niin ei se hirveän pahalta kuulosta.
Shiver Gel Flow tuntuu ainakin ekan nopean pyrähdyksen jälkeen kelpo satulalta. Pitää vielä tunnustella vähän enemmän, ennen kuin saa kunnon kuvaa. Ei se ainakaan huono ole - eikä mene vaihtoon. Maksoi vajaa 40e.
No etpä maksanut itseäsi kipeäksi... Ajelin juuri vajaat 130 km Shiver Gel Flow fillarissa kiinni. Ei tuntunut ollenkaan hassummalta: geelitäyte on suht' jämäkkä, eikä tunnu sohvamaiselta. Satulan muotoilu sallii istumakohdan hienosäädön matkan aikana. Ei peffa puudu niin helposti. Ja tuuletuskin pelaa :).