Kiekon osuminen jarruun putkelta ajaessa voi johtua myös rungon joustosta. En ole ajanut sellaisella yhdistelmällä joka ei laahaisi oikein kovaa runtatessa jos palat ovat niin lähellä kuin mahdollista. Kai sellaisiakin on...?
Printable View
Kiekon osuminen jarruun putkelta ajaessa voi johtua myös rungon joustosta. En ole ajanut sellaisella yhdistelmällä joka ei laahaisi oikein kovaa runtatessa jos palat ovat niin lähellä kuin mahdollista. Kai sellaisiakin on...?
Juup, itsellä sama ongelma eliten etunavan kanssa, akseli ei lähde mihinkään suuntaan, ulosvedintäkään ei tuohon saa kiinni. Millainen ajatus on tässä ollut sunnittelijalla? Onko nämä ranskalaista tekoa :)
Nytkö aletaan mättää lekalla uusia kalliita kiekkoja?
Ei pitäisi olla hankala homma, mutta kyllä laakereita yleensä joutuu vähän kopauttamaan. Selkeät huolto-ohjeet löytyy Mavicin jälleenmyyjäsivuilta http://www.tech-mavic.com
Tuonne pääsee kirjaantumaan tunnuksella "mavic-com" salasana "dealer".
Etsi sieltä kyseinen kiekko ja klikkaa kuvasta haluamaasi komponenttia, niin huolto-ohjeet avautuvat pdf:nä.
juuh ,katsoin tuolta mutta eipä sielä ole mitään järkevää tuosta aiheesta.
http://aijaa.com/LebZpD
Eli tuostako käydään takomaan? Että saa tuon akselin liikahtamaan. Hankala homma vrt. vanha kiekkoa mikä oli irtokuulalla
Tuostahan sen pitäisi irrota. Jos nurkissa pyörii hylsysatsi, tue napa taustapuolelta sopivalla hylsyllä tai vastaavalla, johon vastapuolelta työntyvät rojut mahtuvat. Ulos sieltä tulee joko laakeri ja akseli tai pelkkä akseli, kumpi nyt sattuukin olemaan höllemmässä.
Jos tuntuu tiukalta, kannattaa antaa koko höskälle maltillisesti lämpöä ja ruikkia sen jälkeen vaikka tuonne akselin reikään esim. brakliinia tms nopeasti haihtuvaa litkua, joka jäähdyttää ja kutistaa akselia hiukan. Sitten vain nopeasti napautusta perään. Yksi napakka isku on parempi kuin kymmenen hentoa.
Klausuulina vielä, että kaiken saa tietysti rikki liialla voiman käytöllä. Aika varman päälle homma onnistuu aloittamalla maltillisesti ja tarvittaessa toistaa tuon lämmitys-jäähdytys -syklin uudelleen ja iskee hiukan lujempaa. Oman kokemuksen mukaan peruslaakeri kestää kohtuullisen tällin menemättä kuopille. Jos laakerit on joka tapauksessa menossa vaihtoon, voi tintata aika surutta. Jos alkaa hirvittää liikaa, kannattanee vastuu ulkoistaa huoltomiehelle.
duudi sanoi hyvin. Mavicin ohjehan toteaa lakonisesti tuohon makimiehen työvaiheeseen: " remove axel". Ja ilmeisesti tosiaan akseli on monesti niin tiukasti kiinni laakereissa, että pitää antaa kuminuijalla tai vasara-puupala yhdistelmällä kopautusta. Ja sitten akseli ulostautuu laakereiden kera. Ehkä. Ja jotta laakerin saa irti akselista, pitää ehkä lainata biltemasta sopiva ulosvedin.
Onko näin kaikissa kiekoissa vai onko tämä joku mavicin erikoisuus? Rupeamme takomaan huomenna :)
Kyllä tuo taitaa olla jonkinmoinen ominaisuus urakuulalaakereiden kanssa. Laakerin sovitteenhan on oltava niin tiukka, että liikettä tapahtuu ainoastaan siinä kuulakehillä. Jos laakeri pääsee luistamaan pesässään tai akselia vasten, on ko. komponentti pian entinen. Ja kun muistetaan, että valmistuksessa on aina jonkinlaiset toleranssit, on ne tehtävä mieluummin liian tiukaksi kuin väljäksi. Lopputulemana on huonolla tuurilla hankalan tiukka sovite.
Mutta uskon kyllä, että onnistutte urakassa, ei se mitään rakettitiedettä ole. Onnea yritykselle!
Olen noita laakereita ennenkin irroitellut, hirvittää vain kuumentaa mustaksi maalattua kiekkoa ja eipä tuo takominenkaan ikää lisää. Muutaman vuoden päästä noi on ihan mytyssä.
Eipäs nyt ripotella tuhkaa päälle siellä! Kopautat vaan sen akselin irti siitä ja hommat etenee :D. Jos laakerit tarvii vaihtaa niin ne tarvii vaihtaa. Jos ei niitä tarvii vaihtaa niin sitten projekti seis.
Jeh, en ole vieläkään saanut huoltoa aikaseksi ja pyörä on seissyt työhuoneen lattialla tähän asti.
Täytyy lähteä visiitille myyjäliikkeeseen, ei tämä homma muuten selviä, ei noita sovi alkaa takomaan ja laakerin takaisinlaitto on vielä hankalampi homma.
Ja vaikka laakeri rullaa sulavasti kädessä, epäilen silti noiden kuntoa kun pintakin on ruosteessa.
Laakerin saaminen takasin paikalleen ei kyl ollut vaikeaa verrattuna irroittamiseen. Muistaakseni ne löpsähti sinne pesään ihan helposti kierretangon, parin prikan ja mutterin avulla. Ja olis varmaan mennyt ilman tätä omatekoista työkaluakin varovaisesti eri reunoista vuorotellen suostuttelemalla. Ja sitten akseli asettui paikalleen myös ihan suosiolla ilman mitään takomista.
Mielestäni ainoa hankala homma on tuo lähtötilanne missä laakerit on jämähtäneet kiinni akseliin.
Jeh, jonkinsortin ulosvedintä noiden irroitteluun varmaan tarvitsee, vai miten sait irroiteltua vanhat lakut ?
Tampereen reissu päättyi siihen että uusia laakereita ei ollut hyllyssä. Sain kuitenkin takanavasta akselin irti (2-osainen ja päistä avataan ristiin 5mm kuusiokololla) ja laakerit olivat oikein kirkkaan näköiset vielä, mitä nyt pölykansia avasin.
Etuakseli edelleen kettuilee. mavicin ohjeen mukaisesti heidän työkalulla pidetään vastaan ja 5mm kuusiokololla käännetään akselit irti. Itsellä on kovaa tuo jämähtänyt ja vaikea löytää vastakappaletta mitä vasten naputtelisi.
https://www.youtube.com/watch?v=YdWhSWBCsNo
Jaah , ebayssa näkyy tuollaisia settejä. Tarttee jossain vaiheessa varmaan tilailla, hintaa kyllä lähemmäs 100usd
No hitsi, en kyl satasta maksais moisesta. Tuossa vaiheessahan akseli on jo irroitettu ja käytännössä millä tahansa puikolla pystyy laakerit naputtelemaan ulos pesästä. Eivät ne ole sitä pesää vasten tiukassa vaan tiukkuus on akselin ja laakerin välissä. Ja juuri etukiekon akselin irroitus miullakin oli vaikea. Mie vaan lopulta löin akselin päähän siinä määrin napakasti, että se ulostautui toisen laakerin kera. Toinen laakeri jäi pesäänsä josta se irtosi ihan suosiolla. Akselissa kiinni olevan laakerin vedin sitten irti tuolla aiemmin mainitulla biltsun ulosvetäjällä.
Je, lähtihän se etuakselikin, oli ruostunut kiinni laakeriin. Muuten ok ja lakut hyvässäkin kunnossa, samoin keskiö. Ajelua tuli joku 2500km viime kesänä.
Tuo mavicin qrm kyllä vähän ihmetyttää, etukiekossa en saanut tuohon mitään tolkkua, jos klappia jättää todella paljon, ei tuossa pikalinkkujen kiristyksen jälkeen silti tunnu mitään erityistä "klappia" samaan tyyliin kuin irtokuulilla olevissa kiekoissa... Kannattaako tuosta qrm säädöstä välittää erityisemmin?
En löytänyt tuolta linkistäsi mitä kohtaa tarkoitat. Mutta joo, olen samaa mieltä, klapin toteaminen on jotenkin epämääräinen homma. Itse säädin sen erittäin summittaisesti mutu-arviolla sopivaksi. Siten, että säätö on melko kireällä mutta ei missään nimessä vaikuta pyörimiseen. Hyvin toimii.
Vanhaa ketjua lainaan.
Onko joku tapa määritellä milloin Krysium Elitet on laitettava roskalaatikkoon jarrupinnan kulumisen vuoksi?
4v maantiepyörällä myös huonoilla keleillä ja työmatkaa niin alkaa aika heikossa hapessa olemaan. Kulumaa on reilusti ja tietyllä säteellä kiertää vielä selkeästi syvempi kuoppa. Kerran on tusinapyörästä pumpatessa kulahtanut vanteen kylki revennyt ja ei erityisemmin kiinnostaisi kyseistä asiaa kokea ajon aikana.
Mavicin sivuilla ;http://www.tech.mavic.com/uk/sources..._Indicator.pdf
Tiiä sit tosta enempää,pitää omatkin Ksyrret taas tarkistaa...
Eikös niissä ole ainakin ollut se tarra, jonka mukaan jarrupinnan kuluminen muun vanteen tasolle on se riskiraja?