Tms. lyhenteellä tarkoitin +muita kestävyyslajeja, se koski myös "kunto"sali/poniratsastustus toimintaa.
Printable View
Itse vaihdan tyylin perinteiseen viimeistään tuossa -15 lukemissa ja varsinkin valaistujen latujen liippaantunut pertsan ura luistaa mainiosti kovallakin pakkasella.Jalatkin tarkenee huomattavasti paremmin kun jalkaterä saa liikettä vs.luistelumono.Pitovoitelu pakkaskeleillä on vaivaton toimenpide. Kyllä luistavia pakkaskelin luistelusuksia on olemassa.Tuohon luistelusuksen luistoon/luistamattomuuteen pakkasella vaikuttaa aika paljon se, onko paana latukoneen jäljiltä vai paljon hiihdetty.
Jep. Pertsa rulettaa pakkasella. Itseasiassa se on sitä kaikkein hienointa mitä sukset jalassa voi tehdä. Seinäpito ja hyvä luisto. Pääsee oikein rennosti vetelemään. Ladut tyhjiä kun pakkanen on pelottanut ihmiset neljän seinän sisään:)
Ainakin ne, jotka käyttää mononlämmittimiä jo nollakelillä:D
Kävin testaamassa. Hyvät ladut, no tietysti oli luisteluosuus, suuresta käytöstä johtuen, joissain paikoissa hiukan kulunut. Kierros 750 metriä, korkeuseroakin oli jonkun verran.
Kunnon pakkasella on oikeastaan parempi, että suksi ei luista liikaa. Liian liukkaan suksen kanssa tuppaa nimittäin tulemaan kylmä. Monella näyttää ongelma olevan se, että luistelutekniikka ei pysy kasassa hitaassa vauhdissa huonosti luistavilla suksilla. Varsinkin ylämäissä näkee silloin erilaista haarakäyntiä ja ankkakävelyä.
Kisailumielessä hiihdettäessä kunnon pakkaskelille tarvitaan oma suksensa. Suksen täytyy olla hieman pidempi, löysempi ja pohjassa hienoin mahdollinen hionta. Noissa pakkasissa kaikki pohjassa olevat voiteet vain lähinnä haittaavat luistoa.
Itse tuskailin joskus saman asian kanssa. Junnu vuosina hiihdettiin vain pertsaa, aikuisiässä uudelleen lämmitetty hiihto muuttui vapaaseen. Normaalina talvena olen hiihtänyt perinteistä vain muutamia lenkkejä. Tänä talvena tahti on muuttunut, miltei kolmasosa pertsaa. 25 vuoden tauon jälkeen olen löytänyt sen uudelleen. Tiedän olevani aivan surkea siinä, mutta se ei latista fiilistä koska se tekee hiihdosta paljon monipuolisemman. Perinteisellä voi hiihtää kovillakin pakkasilla hiljaa ja rennosti, mikä ei onnistu vapaalla. Normaalilla pakkaskelillä pärjää aivan hyvin parilla purkilla, joten voitelusta se ei ainakaan ole kiinni. Suosittelen...
Ihan omaan kokemukseen ja hiihtokavereiden kanssa käytyihin keskusteluihin perustuen olen tätä mieltä. Mitään tieteellistä näyttöä asiasta ei ole.
Eihän tuo pituusero nyt mikään valtava ole, koska lyhyemmät sukset ovat 181 cm ja tämä pidempi lumikelin suksi 186 cm. Lähinnä kai kysymys lienee painealueiden pituudesta.
Suksea on paha pidentää jos hiihtää muutenkin sillä pisimmällä:) Kyllä se pakkassuksessa varmasti pätee, että pidempään sukseen saa pidemmät ja loivemmat painealueet. Jyrkkä mutu kertoo että pakkaskelin pertsasuksi on vapaassa liu'ussa ladulla liukkaampi kuin vapaan suksi. Ja se on 10cm pidempi.
Ja yleisesti ottaen pidempi suksi on liukkaampi. Jos vaan tekniikka ja osaaminen antaa myöden, niin niin pitkällä kannattaa hiihtää kuin pystyy. 165cm naisen tiedän hiihtäneen Suomen kärjessä vapaata 192cm Fisuilla.
Hiihrettiin Akan kanssa nuin 250km viime viikolla, tai no päivää vajaa viikko. Myö vapaata, Akka pertsaa. Eli myö lepäsin 0,8 kertaa. :D
Oli ihan kivaa mutta ensikuussa Mallorcalla on toivottavasti kivempaa fillarin kanssa. :D
Hiihto on ihan kivaa mutta vain Lapissa.
Menee ot:n ot:ksi Mielenkiintoinen tuo Kyrön avautuminen Hesarin kuukausiliitteessä http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/K.../1135242454203
Kummat hankin luistelusuksiksi Fisherit vai Atomicit. Molemmat ovat 2009 mallia ja valmistajan parhaat kilpasukset. Molempien hinta siteillä on 320 euroa ja molemat ovat jäykkyydeltään minulle sopivat 0- -5 keleille.
Fisherin ovat ns. plusmallia. Atomiceissa on pidemmät liukualueet, joten ne sopivat ehkä vähän kovemmille pakkasille, mutta ovat liukualueidensa puolesta hiihdettävämämmät kuin Ffät.
Eli tämmöset Fisherit
ja tämmöset atomicit
Ehkä pitäisi tulla sellaisen sanomaan joka on molemmilla hiihtänyt vaikka kaipa ne aika lähellä toisiaan on jos vanhoja malleja muistelee?
Toisin kuin vaikka Madshus vs. Fischer.
Madshusit on löysempiä kannan alta ja luistavat helpommin alta pois. Muutenkin suuntavakaus heikompi kuin Fischereissä. Fischerit on melko suuntavakaita useisiin muihin merkkeihin verrattuna mutta kuitenkin helpommin ohjattavissa kuin vaikkapa Peltoset.
Noista yllämainituista ottaisin Fischerit jos tuohon hintaan saat.
Ota valintaan mukaan joku suksien valintaan perehtynyt maagikko. Sellaisen tunnistaa siitä että se puristelulla ja silmien siristelyllä sanoo mikä on sulle paras. Voit sitten syyttää sitä jos ei tullut hyvät. Tuurissa se on kuitenkin. Ostamalla kummatkin tuplaat onnistumisen mahdollisuudet. Itse ostin syksyllä 75 eurolla marketsukset (Atomic) luisteluun. Niillä on parempi luistella kuin ikiaikaisilla ykköskilpatykeillä, joita on usean merkkisiä edelleen nurkassa. Perinteisen Karhuissa ei enää ihan lue Goldski of Sarajevo, mutta niihin aika on purrut paljon vähemmän kuin luistelukalustoon. Parempaa kalustoa kannattaa kanssa kysyä Carilaiselta Ähtäristä (ei ole mainos), heillä on myynnissä kisaajien hylkäämiä pareja ja veikkaan että nekin on lähtökohtaisesti parempia kuin lähikaupan hyllyyn päätyneet parit. Senverran yksilöitä sukset ovat. Siteineen tallisuksia voinee kanssa testata ennen ostamista. Toisaalta suksien laatu on vuosien myötä parantunut ja tasaantunutkin, minkä mä noista marketin hikilaudoistakin huomaan.
Niinpä ja käytännössä homma menee niin että vaihtoehdoista toinen pelaa paremmin toisella kelillä, toinen jollain toisella kelillä.
Olen ostanut kolmet pertsan tallisukset. Yksilläkään ei ollut paljon hiihdetty, yhdet oli vain testattu. Jos edes sitä? Edes pitoaluetta ei ollut karhennettu. Mulle ne sopi:)Lainaus:
Siteineen tallisuksia voinee kanssa testata ennen ostamista.
Kaikissa on ollut vaihto- ja palautusoikeus. Keskimmäisten kanssa meni niin, että hain liisterisuksea kostealle kelille. Sain ne, mutta myyjä soitti mulle muutaman päivän päästä, että tules hakemaan toiset testiin, nämä on varmasti paremmat. Vaihdetaan jos tykkäät. Hainkin ne, ja olikin niin erilaiset, että pidin ne molemmat:D
Mulla on muutaman vuoden vanhat Karhun luikkarit. Parhaat mitä mulla on koskaan ollu, mutta alkavat olla jo niin kuluneet, että enää ei voi hioa.
Otan ne mukaan ja mittaillaan lähes samanlaiset.
Hiihtelen vapaata vain 0- -5 asteen pakkasilla ja ehkä joskus mökillä Lapissä vähän kylmemmällä. Kuvio on ollut juuri siihen nollan miinuspuolelle vähän.
En jaksa suksia mistään h-von kuusesta lähteä hakemaan. Kuopion Kesportissa on parikymmentä minulle lähes sopivaa paria, joista parhaan voisi valita juuri noihin vanhoihin suksiin vertaamalla.
Onhan siellä Heiskanenkin, jos sen edustama suksimerkki ei epäilytä. Se ainakin varmasti tietää suksista.
Mitä mieltä muuten ootte Rexin pohjustusöljystä. Kaveri kehui hyväksi tavaksi pohjustaa.
Vapaan suksien pohjustus?
No tästä on aikamoisen ekspertin kanssa juteltu. Johan Lind. Sanoi, että aivan turhaa hommaa ne perinteiset pohjustukset, parafiinia-sikliä-harjaa... ties miten monta kerrosta. Se voide imeytyy pohjaan hyvin rajallisesti, vain ~0,2mm syvyyteen. Riittää kun sulattaa reilun kerroksen parafiinia (esim. lila) pohjaan ja lämmittää hyvin. Antaa jäähtyä ja lämmittää SAMAN parafiinin ja antaa taas jäähtyä. Kerran vielä, sitten siklaus ja harjaus ja se on siinä. Kelivoiteet pohjaan ja baanalle.
Olivat tehneet näin mm. parille uusia suksia, joilla hiihdettiin 15km kisa. Hiihtäjä ei sitä tosin tiennyt, että oli uudet sukset, sanoi kisan jälkeen että suksi toimi ja kysyi että mikäs pari tämä oikein on kun ei nyt muistu... silloin vasta paljastivat. Oli toki testannut niitä ensin ja valinnut ne kisaan. Kansallisen tason paremman pään hiihtäjä Valkeakoskelta.
Tietysti kisavoitelu oli pohjassa. Mutta moni on edelleen sitä mieltä, että uusi suksi luistaa huonosti ja vaatii luistaakseen monta voitelua. Että esim. nukka lähtee, mutta ei nykyajan suksissa mitään nukkaa tehtaan jäljiltä ole.
Muoks: Tuossa Lindin ohjeet pohjustukseen.
http://johanlind.net/index.php?page=voitelu
Puhuu siinä kyllä vielä sinisestä 3 kerrosta pohjavoiteen päälle, mutta olen merko varma ettei niin sanonut kun naamatusten sitä selitti Häijäällä. Voin kyllä muistaa väärinkin.
Itse en ole suurta painoa pannut pohjustuksessa sille, että se on juuri pohjavoidetta, kunhan on pehmeää parafiinia. Voitelen kumminkin sukset käytännössä jokaiselle lenkille. Sillä tavalla ne pysyy paremmassa kunnossa.
Niin kun tuo polkupyöräilijä kommentoi niin Fischerit yleensä vakaammat kuin Madshusit. Isot pojat kertoi näin ja omatkin kokemukset tukee tätä. 2x Mads ja 1x Fisserit löytyy.
edit: ja se on sitten eri juttu mitkä luistaa parhaiten... Omaksi huviksi hiihdellessä hyvä luisto riittää enkä edes tavoittele parasta luistoa.
Ihan vaan Hannulta kysyisin, että mistä noita Fischereitä siteineen saa tuolla hinnalla. On melkoisen edullinen hinta ja varmaan pitäisi heti mennä itsekin kaupoille.
Kokemusta on Fischereistä (3 paria tällä hetkellä) ja kyllä niiden laatu on tasaisempi kuin muilla. Periaatteena on se, että Fischerit ostetaan aina, jos jostakin halvalla saa.
Kuopion intersport megastoressa on viisikymmentä paria tuohon hintaan.
Siispä ostin. 350 euroa pilotsiteineen.
Vähän pelottaa tulivatko liian löysät kun ovat löysemmät kuin entiset.
Sanoivat, että Fischereiden tulee olla alkujäykkyydeltään löysemmat kuin Karhut.
Kaikkihan varmasti tiesi, että flouri pehmentää voidetta.
µ
Mulla on uudet Atomicin perinteisen sukset ja täytyy sanoa, että eilen oli -16 asteen pakkasessa todella hyvä luisto ja pito. Pohjassa oli sinistä perus-Rexiä ja Roden pitovoide, olisko asteet tuossa Rodessa -6 tai -8 saakka, mutta toimii todella paljon kylmemmässä! Sinänsä toi pertsasuksipari taitaa olla mulle just sopiva, sillä etsin pakkaskelin suksia ja sellaiset siis sain. Kannatti ostaa asiantuntijalta ;)
Oon opetellut voitelemaan suksia tänä talvena, nyt sujuu toi pitopuolen voitelukin :) Toi voiteluhomma ei ole vaikeeta (edes näin blondille), mutta vaatii kyllä hyvät vinkit että pärjää. Pulverivoitelu on vielä opettelematta, mutta eipä taida sitä pulverinappiakaan vielä pakista löytyä...
Rode on aina ollut voide joka pelaa kylmässä hyvin. Joskus kisoissa oli uutta lunta ja pakkasta 16 astetta. En saanut pitämään omilla systeemeillä, koska latu oli pehmeä.
Mietaan Juha oli vieressä voitelemassa ja sanoi, että pistä tosta. Oli -3--7 Rodepurkki. Pikkasen epäilin mutta Jussi sano: " Poika mää oon voirellu ennenki". Seinäpito ja luisto hyvä. Osoittaa muutenkaverin luonteesta jotain. Harva neuvoo kisatilanteessa.
Mutta täällä Porissa kun usein on kosteaa ja jäähileestä tehdyt ladut niin jos sitä pakkasta on alle -8 , pelaa nämä Swixin VR,t hyvin. Toki varmaan muitakin ,mutta itse olen noihin ollut tyytyväinen.
Olen käyttänyt jo varsin monet perinteisen Fischer sukset ja ollut niihin tyytyväinen. Kun kuitenkin hiihdän joko tasatyöntöä tai nousuissa luistelua melkein kokonaan, ostin viime kevättalvella paikallisesta Intersportista luistelusukset, joita myytiin tarjouksella. Ne olivat aktiivihiihtäjien käytettyjä kilpasuksia Madhus merkkisiä. Ostámani suksia oli käyttänyt norjalainen Stensen. Ohjehinta oli 572 euroa ja ne myytiin 299 eurolla. Kun en oikein ollut tyytyväinen niiden luistoon, kokeilin tänään pari vuotta sitten ostamiani Fischer RCS perinteisen suksia.Fischerien luisto oli parempi, joten olen Fischerien kannattaja.
Itsekin olen vannoutunut Fischer -mies, mutta omistan myös yhdet Björndalenin EX-Madhusit. Ne ovat erittäin jäykät kovalle alustalle tehdyt sukset. Pelaavat siinä kelissä hyvin. Mutta eivät tietenkään missään muussa kelissa. Lumikelillä puree kiinni ylämäessä niin ,että haarakäynniksi tahtoo mennä.
Eli mitä enemmän on erikoissuksi, sitä huonommin ne pelaavat ns joka kelillä.
Eli ei se nyt merkistä kiinni ole kuitenkaan, jos jonain päivänä toinen suksi luistaa paremmin. Kokeile jollain toisella kelillä.
Ja luistelusuksi on tehty uralle, ei ladulle joten kokeile myös luisto uralla. Nimittäin siinä se työkin tehdään ja luistolla on suuri merkitys luikkareilla juuri ylämäessä!!
Ja kuviolla on myös merkitystä tai toiset puhuu hionnasta.
Itse olen vaan aina jotenkin tykännyt Fischereiden jämäkkyydessä. Mutta osittain se on tottumustakin.
En ole hiihtoasiantuntija, mutta hevosmiesten tietotoimistosta saamieni tietojen mukaan suksen jäykkyys (ei siis suksen merkki) suhteessa keliin ja henkilökohtaiseen hiihtotyyliin vaikuttaa suksen kulkuun eniten, pohjan uritus samoin. Huippuvoiteiden suorituskyky tulee monesti esiin vauhdeissa, joita moni harrastaja ei saa mittariin kuin alamäessä. Oikean jäykät sukset koetaan niin tärkeiksi, että joihinkin suksiin maalataan uuden kauden värit pintaan.
Kyllähän kilpasuksi ylipäänsä on suunniteltu kovaan vauhtiin, johon harrastelija pääsee aniharvoin kovalla ponnistuksella. Suksen kaikki ominaisuudet on silloin tietenkin optimoitu tätä vauhtia varten.
Tämä tarkoittaa sitten valitettavasti sitä, että moiset välineet eivät ole välttämättä kovin mukavat hitaassa vauhdissa. Muistelen aikanaan, kun tuli enemmän hiidettyä perinteistä jopa kilpaa, piti olla eri sukset rauhalliseen lenkkeilyhiihtoon. Kilpavehkeillä ei kerta kaikkiaan hiljaa hiihtämisestä tullut yhtään mitään.