Sinne vaan.
Printable View
Joo, sainkin sen jo... ...Vaati vain vähän aivotyötä
Nyt kun päästään noihin pakan irroituksiin ja muihin niin laitampa vielä yhden kysymyksen lisää, kun en parempaakaan otsikkoa sille keksi.
Irroitin takapakan, mutta ennen kuin älysin irrottaa pakkaa kiinnittäneen holkin pakka-avaimella olin mennyt poistamaan akselin lisäksi sen akselin ympärillä olleen onton "ruuvin" joka menee koko navan läpi. Tällöin alkoi sitten putoilla laakerikuulia ulos navasta. Mitä teen jotta navan saisi taas käyttökuntoon? Pallot takaisin ja rasvaa perään? Entä sako noita sisusosia järkihintaan uusina, jos huomaan jonkun hajonneeksi/kadonneeksi (lähinnä kuulat joita pyöri ympäri pesuhuonetta). Ainakin pakan "holkissa" (jonka avasin shimanon navoilli bilteman mukaan tarkoitetulla avaimella) ja itse navassa ulkonapäin luki shimano, jos helpottaa yhtään.
Menit sitten avaamaan navan. Laakerikuulat takaisin, vaseliinia niin paljon kuin vain suinkin sekaan sopii. Akselin oikea kireys onkin sitten tarkempi homma, ei saa ahdistaa yhtään, eikä välystä saa olla yhtään silloin kyn kiekko on pyörässä kiinni ja linkulla kiristetty.
Toimi suunnilleen kuvailemallasi tavalla :)
Shimanon sivuilla on muuten aika hyviä kokoonpanokuvia, jos ei oikein tahdo muistaa(kuten minä) missä järjestyksessä ruuvit, mutterit ja laakerit tulevat.
Samalla kun olet avannut pakan kannattaa samalla putsata laakerit ja tarkistaa onko niissä kulumista. Nuo avolaakerit ovat vakio kamaa ja niitä saa kourallisen muutamalla eurolla.
Ei jaksa uutta ketjua aloittaa, niin kysytään tässä ketjussa. Olin päässyt jo omassa 90-luvun maasturin entisöinnissä takavaihteen säätöön asti, kun pitkään tapeltuani huomasin, että takapakkahan heiluu. Kumma kun tuota ei huomannut pakkaa kiristäessä jokunen viikko sitten. Kyseisessä pyörässä on 7-pakka korvattu 7-pakalla, mutta ilmeisesti asia ei ollutkaan näin yksinkertainen. Pakka ei kiristy, koska pienimmän rattaan hahlot vastaa vapaarattaan uriin, eikä näin kiristy. Kokeilin jo pakista löytämääni vanhan pakan väliprikkaa, mutta se on liian paksu (2,5mm), lukkorenkaan kierteet ei yltä.
Kysymys kuuluukin, mistä PK-seudulla löytäisi tuollaisen prikan/shimmin? Fillarikellarin sivuilta jo kattelin, kun heiltä tuntuu löytyvän monenlaista nippeliä. Tai onko jollain diy-vinkkejä tuohon?
Onko tässä lähdettävä ostamaan 8-pack Karhua ja peltisakset.. :seko:
dirtyrider katsoo yv-laatikostaan josko siellä jotain ;)
Nostetaas vanhaa ketjua kun huomasin eilen että Shimanon uusissa (about 100 km) ajetuissa takavanteessa on ko ominaisuus. Eli kun rengas pyörii ja rataspakka on paikallaan, keinuu pakka hieman mutta selvästi silminnähden. En ole ainakaan aikaisemmissa vanteissa kiinnittänyt huomiota. Itse pakka on kuitenkin välyksettömästi kiinni ja vaihteet pelaa moitteetta.
Kuuluuko tällainen asiaan ja lyhentääkö käyttöikää tai jotain. Nyt ei aiheuta ongelmia mutta eihän se kiva ole jos vuoden päästä ovat entiset. Vielä voisi kuitenkin varmaan vaihtaa takuuseen...
e: jaa taitaa kuulua asiaan. Löytyi täältä enemmänkin aiheesta: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...pakan-keinunta
...jatketaan ajamista :)
Ittellä yksi vapaaratas ja siis pakkansa hieman heiluu. 11mm kuuskolo on pikkasen väljä ja harmi kun just ajoin IKHkaupan ohi missä 12millistä oli...
Saattaa se akselikin olla pikkasen kiero mutta noin käellä koittaessa vaparissa on pieni väljyys.
Nostetaas hiukan vanhaa ketjua. Itsellä ollut ongelmana lähes uudesta asti koko takanavan huojunta (rataspakka ja levyjarrunlevy). Eli kun takapyörän laittaa pyörimään, niin takapakka ja levyjarrun levy huojuvat samassa tahdissa. Huojunta ei ole kauhean isoa, mutta korostuu levyjarrun levyssä, joka heiluu jarrupalojen välissä n. 1mm puolelta toiselle, tehden jarrupalojen säätämisestä tuskallisen toimenpiteen ja senkään jälkeen pito ei ole hyvä. Takakiekko on Feltin F5X cycloon asennettu CXR3 -ensiasennuskiekko, jolla ajettu n. 15 000 km. Napa on avattu, puhdistettu, laakerikartiot vaihdettu kulumisen vuoksi, mutta ei auttanut. Laakerikupeissa oli pientä kiillottumaa, mutta pinta ei ollut rikki, kuten kartioissa oli paikkapaikoin. Jarrulevyn olen varmuuden vuoksi myös vaihtanut uuteen, eliminoidakseni levyn mahdollisen kierouden, vaihdolla ei ollut vaikutusta levyn heiluntaan. Onko hyviä vinkkejä, onko tuolle mitään tehtävissä?
Nopeasti ajatellen akselin kierouden varmaan näkee sillä että mittaa pakan ja jarrulevyn etäisyyden toisistaan eri puolilta. Pyörittäessä kiekkoa myös varmaan näkee hyvin jos toisella puolella pakka ja jarrulevy ovat lähempänä toisiaan kuin toisella puolella. Onko tossa läpiakseli vai pikalinkku? Läpiakselilla olisi helpompi testata toisella akselilla.
Pikalinkku
Kun olet laakerikartiot siihen vaihtanut, niin olettaisin siinä olevan pikalinkkuakselin,Tällöin on mahdollista että akseliputki ei enää ole suora, korjaantuu se akseliputki vaihtamalla.
Normi hommaa. Kaikki kasetit melekee heiluu. Jotku enemmän ja jotku vähemmän.
Enemmän löytää tietoa ku googlettaa cassette wobble.
Tästä pakan huojumisesta olenkn jo lukenut netistä, mutta tuo, että koko takanapa huojuu on outo ja ennenkaikkea tuo levyjarrun levyn heluminen tekee tästä kettumaisen, koska takajarrun jarrutusteho on vain murto-osa siitä mitä se voisi olla. Etunavassa tuota huojuntaa ei ole havaittavissa ja pito on hyvä pienelläkin jarrukahvan liikkeellä.
Täytynee vielä avata napa ja varmistaa tuo. Muistelen, että kun tuo napa oli auki huollon yhteydessä, niin tuota akselia tasaisen pöydän päällä rullasin ja en silloin ainkaan havainnut silmämääräisesti mitään vinoutta. Toisaalta eihän tuo akseli varmaan kauheasti maksaisi, samaalla vaivalla voisi tuon vaihtaakin, kun joutuu takanavan laittamaan atomeiksi joka tapauksessa.
Äläs vielä purkaa sitä napaa. Otat vaan sen pikalinkun poies siitä akselista, pyöritä sitä akselia sormin toisesta päästä ja katso "piirtääkö" sen akseliputken ulkokehä itseään suurempaa ympyrää. Jos piirtää, kyllä sen silmällä näkee.
Vähän on kehnosti selitetty tuo toimenpide, mutta tuolla tavoin toimien ei tarvi napaa purkaa.
Ihan ymmärrettävästi selitetty. Täytyy katsoa tuossa iltasella / viikonlopun ratoksi, miltä akselinpään rataliike näyttää.
Olen joskus ihmetellyt että miten mutkalla oleva akseli saa navan viipottamaan, kun se akseli ei kuitenkaan pyöri mihinkään.
Tai ainakaan ei ole sattunut omalle kohdalle sellaista. Viallisia laakereita ja vaurioituneita laakerin pesiä on kyllä tullut vastaan ja niissä sitä voi ollakin. Viasta riippuen säännöllistä tai epäsäännöllistä lappia tai viipotusta.
Laakerithan on akselissa kiinni ja jos akseli on vino niin laakerit ovat vinossa. Ja kun laakerit ovat vinossa niin pakka ja jarrulevy viipottaa. Näin ainakin itse ajatellut. Akseli ei tosiaan pyöri tai ei ainakaan pitäisi .
Jos on ollut uudesta asti ja vannteessa ei ole heittoa, mutta pakassa ja jarrulevyssä on heittoa, vika täytyy mielestäni olla rungossa, joko akseli ei mene jommalta kummalta puolelta täysin pohjaan tai rungossa on vähän heittoa.
Tai navassa on valmistusvirhe.
Jos akseli olisi kiero sen kyllä pitäisi huomata kun on laakerien välyksen säätänyt.
Eli kannattaa ensin tarkastaa että akseli mene molemmilta puolilta varmasti pohjaan ja jos ei auta, niin pyöreällä viilalla toiselta puolelta vähän viilaten pois, jos ei ole takuu enään voimassa.
Kannattaa kuitenkin ensin katsoa että levyn ja pakan heitto on samaan suuntaan ja samalla kohtaa ja jos näin on, niin huolella miettiä että ei viilaa väärältä puolelta, ettei heitto lisäänny.
Tästä tietysti seuraa että vanteeseen tulee tuo heitto mikä nyt on pakassa ja jarrulevyssä, olettaen että tuossa em. hommassa onnistuu.
Levy on uusittu pari viikkoa sitten ja kiinnityspinnat puhdistettiin vaihdon yhteydessä. Tarkastin myös suoraa tasoa vasten, että uusi jarrulevy on suora ja ettei ole varastoinnissa liikeessä vääntynyt, tms. Säätäminen ei onnistu kun kiekkoa pyöräyttää puoli kierrosta , niin jompikumpi jarrupaloista ottaa kinni ja toisella puolella on n. 1mm rako toiseen jarrupalaan. Puolikierrosta eteenpäin, niin tilanne sama , mutta levy ottaa kiinni vastakkaiseen palaan ja toisella puolen taas rako. Kompromissina olen säätänyt palat silloin kun kiekkoa on pyöräytetty 1/4 kierrosta jommastakummasta kohdasta, jossa levy ottaa kiinni. Vaihdevipu (fillarissa SRAMin Rival vaihtajat/jarrukahvat) ottaa kiinni tankoon ja jarruteho on heikko.
Jarruteho on varmaan huono levyn heilumisesta johtuen. Minulla oli sama ongelma tektron etulevyn kanssa ensijarrutuksen jälkeen, painosta johtuen. Levy oli kiero ekan jarrutuksen jälkeen. Tuntui samalta kuin jarruissa olisi ilmaa.
Valitettavasti tämä ei auta navan vapinan ongelman löytämiseen.
Päivä on kulunut askarrellessa paskarrellessa. Vaihdoin uuden akselin, lakerikartiot ja vaseliinit. Vanha akseli oli hiukan kiero ja toinen kartio oli kulunut epäsymmetrisesti. Tilanne korjaantui aavistuksen verran, mutta tulos ei ole tyydyttävä. Vaikuttaisi nyt siltä, että myös laakerikupit tai navan runko ei ole ihan terveitä. Tiedä sitten kannattaako tuohon esiasennuskiekkoon enää tuhlata enempää paukkuja? Ehkä uuden kiekon hankkimisella säästäisi pitkässä juoksussa aikaa ja turhaa vaivaa... joten 622x15 kiekoista, SRAM 10-pakka 6-pulttisella levyjarrulevymahdollisuudella ja pikalinkulla otetaan ehdotuksia vastaan, mikä kannattasi hankkia tuon wanhan tilalle? Menee jo ehkä tässä ketjussa hiukan koff topiciksi :)
Edit: Siirretään keskustelu tästä eteenpäin cyclocross-kiekot säikeeseen: https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...47#post2946947
Vanhaan ketjuun kymysystä!
Eli pyöränä on Square Ghost, jossa jotkut Sram vaihteet (ja ikävä kyllä myös saman valmistajan jarrut). En muista mallia, mutta ei kovin laadukkaalta vaikuta. Pakka taitaa olla 10 tai 11 lehtinen. Ongelmana on takapakan heiluminen vähän joka suuntaan ja kolina, joka ei kiristämällä muutu. Mankelilla on ajettu reilu vuosi päivittäin, myös talvella.
Isoimmat rattaat siis liikkuvat pyörimissuunnassaan kolme-neljä milliä kumpaankin suuntaan ja pari milliä akselin suuntaisesti, siis myös poikittain, eli klappia löytyy.
Pakka taitaa olla jaettu kahteen tai kolmeen osaan, sillä isoimmat rattaat liikkuvat erillään pienemmistä, ja pienemmistä rattaista taas osa liikkuu erillään muista.
Yhteistä näille paholaisen keksinnöille on, että ne liikkuvat ja kolisevat kiristämisestä huolimatta. Aivan kuin ne olisivat väärän kokoiset vapaarattaan uriin. Voiko tämä olla edes mahdollista? Pyörä on ostettu valmiiksi koottuna.
Kyseinen munamankeli on käynyt viime keväänä myös pyöräliikkeesä ihmeteltävänä ja kiristettävänä. Ei muuttanut asiaa, vaan rattaat liikkuvat joka suuntaan kuin tamburiinin pellit. Ai niin. Pienimmästä rattaasta on kahden hampaan matkalta irronnut kai myös pala ratasta, siis ratas on ikään kuin haljennut niin, että parin hampaan matkalta ratas on ohuempi poikittaissunnassa katsottuna ja joka kammen kierrolla ketjua pitkin välittyy vattumainen loksahdus. Kuuluuko rattaiden hajota noin? Ajelin 10 vuotta napavaihteisella pyörällä, joten en muista mitään näistä liankerääjä vaiheistoista, mutta se oli mukavaa tähän avovaihteiseen verrattuna - kertaakaan ei vaihteistolle tarvinnut tehdä yhtään mitään. Käämi palaa! Apuva!
Pakan alta puuttuu korotusrengas
Heiluuko pelkkä takarataspakka vai liikkuuko vapaaratas myös?.
Mielestäni vain pakka heiluu, mutta en ole aivan varma. Ihan kuin pakka olisi "liian iso" vapaarattaan päässä olevaan mökkylään (anteeksi fillaritermien huono tuntemukseni).
Korotusrengas tuskin puuttuu, kun vaihteet kuitenkin loksahtelevat päälle ihan normaalisti. Pakka vain kolisee ja heiluu. Voihan se olla, että koko takanapa vapaarattaineen on hongkong-laatua eikä ole kestänyt ympärivuotista ajoa itä-suomen pakkasissa ja ylämäissä.
Takarataspakka kannattaisi ottaa pois ja kokeilla vaikka sen jälkeen ottaa vapaarattaasta kädellä kiinni ja kokeilla vieläkö löytyykö välystä johonkin suuntaan.
Jos ongelman laatu on tällaista kuin tässä videossa
https://www.youtube.com/watch?v=A6TpHgbbEGM
+ lisäksi yhtenä tyyppioireena on myös räminä/kolina epätasaisella ajettaessa, on syynä se, että pakka ei ole tarpeeksi kireällä. Pakka ei ole silloin "yhtä puuta" ja yksittäiset rattaat pääsevät liikkumaan erikseen, ja tulee myös kolinaa epätasaisella pinnalla ajellessa tai pyörän sopivasti tärähtäessä + kolahdus kun "veto" kytkee päälle. Ja jos pakkaa ei saa kiristämälläkään kuntoon, puuttuu sieltä se korotusrengas. Jos joku rattaiden välissä oleva välirengas puuttuu, ei joku vaihde mene ollenkaan päälle. Mutta ilman pakan takana olevaa korotusrengasta vaihteet voivat toimia aivan hyvin ilmankin, mutta pakkaa ei saa tarpeeksi kireälle, jolloin tulee juuri tuota mainittua ongelmaa. Tämä ongelma ja tuo asia sen syynä on tänä kesänä omakohtaisesti koettu.
Eli, oma veikkaukseni myös on korotusrenkaan puuttuminen, jostain syystä lähtenyt irti (onko pakka pitänyt irrottaa joskus tms.?) ja sen asian selvität helposti ottamalla pakan irti / otattamalla sen liikkeessä, jos omasta takaa ei ole sopivia työkaluja eikä tee mieli tätä varten hommata. Jos se pienin ratas on jo rikki niin pakkahan on vaihdettava joka tapauksessa niin sittenpä tulee tehtyä.
Pikkuhiljaa ruvennu tässä ihmetteleen ku perä kolisee ja rämisee. Pakkahan se ilmeisesti kolisi ku käsin tuntu selvää heiluntaa.
Ei ollu älyttömän löysällä mutta kiristin silti reilusti. Vielä ihan mikroklapia tuntuu. Huomenna testilenkki häviskö räminä.
Pyörällä ei montaa sataa ole takana. Täksi kesäksi ostettu merida trail 500
Jos se ei tolla tokene niin häätyy irrottaa koko pakka niinku ehotettu
HG-vaparin pakoista olen muutamankin erikoistapauksen nähnyt kun on kiristetty alumiininen päätymutteri mäsäksi. Tuntuu kyllä kiristyvän mutta jengat pettää ja päästää aika nopeasti pakan löysälle.
Se erikoistapaus voi olla justiinsa se, että tuonne laitetaan hg700/800, tai maastopakka. 11sp maantievapari vaatii noiden kanssa paksun spacerin alle. Ei varmasti kiri vaikka vetää miten tiukkaan.