Torx-työkaluja löytyy ainakin T-70 kokoon asti.
Printable View
Tektro Auriga Pro etujarru ei jarruta enää kunnolla, ihan kuin joku olisi laittanut vaseliiani levylle. Kahva ei mene pohjaan asti, mutta silti pito on vähän huono ja jarruttaa heikosti. Putsasin nopeasti pyyhkimällä levyn, ja hioin hiomapaperilla jarrupaloja, ei auttanut.
Pitääkö vaihtaa palat, vai ilmata jarrut? Tuskin jarrujen keskittäminen auttaa, kun ei ne niin vinossa ole että hankaisivat.
Edit: voitelin jarrusylintereitä yhdessä vaiheessa ja puristelin sylinterejä vähän ulos, en kuitenkaan niin paljoa että olisi nesteitä tullut ulos. Onkohan tuo käyttämäni rasva imeytynyt pahemmin paloihin, niin ettei tuo pinnan hiominen hiomapaperilla riittänyt?
Jos hyvin käy, ei tarvitse vielä ruveta opettelemaan ilmausta :) Vaihdoin jarrupalat edestä taakse ja toisiinpäin, nyt tuntuu etujarru jarruttavan ihan ok. Tämä tosin todettu muutamien kaljojen jälkeen, pitää varmaan tänään käydä kokeilemassa metsässä asti miten käy. Kaipa se pala on vaan hioutunut huonoksi tai saanut vähän öljyä...
Kysytäänpä kun mietityttää, uudessa pyörässäni on XT jarrut (tarkalleen sanottuna Shimano Deore XT BR-M775 one piece caliper, Hydraulic, with centerlock rotors, Rotors: 180mm Front; 160mm Rear)
Ja mietityttävä juttu on se, että takajarru tuntuu hemmetin hyvältä.. nappaa kiinni ja otetta riittää hemmetisti. MUTTA etujarru on semmoinen jojomainen, kahvaa saa painaa huomattavasti kovemmin ja jarruvoima ei irtoa yhtä napakasti kuin takajarrussa. Pyörä on ihan sisäänajo vaiheessa, pian ensihuoltoon menossa joten palojen kuluneisuus ei ole kysymyksessä. Äsken keskitin jarrut http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=126 ohjeen mukaan ja levyn sekä molempien palojen välissä näkyy piirunverran valo läpi. Männät liikkuu molemminpuolin terveen oloisesti, tasainen liike kohti levyä.. silmämääräisesti katsottuna jarrujärjestelmässä ei näytä olevan vuotoja.
Muuta en osaa tässä vaiheessa tehdä, ennen kuin olen tuotakaan käynyt koittamassa.. mutta onko kenelläkään vinkkiä tähän vai onko tässä vain puhtaasi kyse fysiikanlaeista -> jarrutettaessa painoa siirtyy eteen jolloin etujarrun 'teho' tuntuu pienemmältä kuin takajarrun joka melko helposti lukkiutuu. Myös levyt ovat eri kokoiset, jolloin etulevyn pyörintänopeus takalevyyn nähden on suurempi .. mutta kommentoikaas, minulla ei ole yhtään vertauskuvaa levyjarruista sillä nämä ovat minun ensimmäiset eikä tutuillakaan ole levyllisiä fillareita.
Ei sen noin kuuluisi toimia. Ettei olisi levyyn/jarrupaloihin päässyt öljyä tai muuta rasvaa? Levyn ja jarrupalat kannattaa kokeilla putsata tärpätillä.
Fysiikan mukaan isompi levy jarruttaa tehokkaammin ja etujarrulla on mahdollista saada suurempi 'hidastusteho' verrattuna takajarruun, koska sillä on enemmän painoa eikä lukitu niin helposti.
Pitääpä koittaa puhdistaa, en kylläkään oikein syty ajatuksesta ottaa jarrupalat irti mutta jos nuo levyt pyyhkisi esim kynsilakan poistoaineella ja jos samaa saisi menemään paloille hiukan kiekkoa pyörittämällä niin luulisi riittävän. Toinen vaihtoehto on tietty fairyvesi, kumpikohan olisi fiksumpi konsti kokeilla?
Ainakin jotkin kynsilakan poistoaineet sisältävät öljyä. Muuten noista en osaa sanoa.
Jos ottaa etukiekon irti niin kyllä siitä välistäkin pystyy paloja putsaamaan (Näin tein ekalla kertaa kun onnistuin tuhrimaan jarrulevyn ja palat öljyyn enkä uskaltanut käyttää riittävästi voimaa jarrupalojen irroituksessa). Kiekon ollessa irti eli kun jarrulevy ei ole palojen välissä, jarrua ei ilmeisesti kannata painaa.
Noniin pyöräytin levyt kynsilakan poistoaineella (sisälsi muuten jotan öljyä) ja kyllähän niistä semmonen musta moska irtosi. Palataan asiaan ellei tuo helpottanut, ja toki voisi ostaa ihan oikeaa alkomahoolia missä ei ole mitään lisäaineita seassa mutta tarve
tuota putsausta varten on niin vähäinen ettei viitsisi litran pulloa ostaa.
--tai sitten viruvalgeella :)
Täytyykin seuraavaksi hahmottaa pitkä alamäki lenkkireitille jotta saa jarrut laahattua kuumaksi ja katsoo muuttuuko tuntuma.
Ei auta kynsilakat eikä fairit pyöränjarruissa jos järjestelmässä o ilmaa. Ei oo pitkä aika kun kaverin melko värskit jojodeoret ilmailtiin, miten lie jojottaa nyt, en oo kyselly?
Vai vironkankeella ne jarruja lotraa, selkeesti viinan väärinkäyttöö :eek:!
Semmosta oon miettiny, että mikähän on kun heiskasen9 kuluttaa jarrupalat sillee epätasaseen, sisemmän kuluttaa ensin loppuun?
Oon koittanu sille järkee puhua, jotta kulu nyt silleen tasaseen mutta kö ei millää....se on kiliposella aina tämmöstä taistelluu näihin vehkeitten kanssa..:D
Joop eipä auttanut putsaus jojomaisuuteen, mitenkähän mä ton selittäisin.. etujarrun kahva menee melkein pohjaan asti ja jarruvoima menee liikeradan mukaan, kun taas takajarru ottaa voimalla kiinni jo kahvan puolivälissä ja eikä sitten mene juuri enempää.
.. jos veisi tuon huomenna ensihuoltoon ja pyytää niiltä kommenttia asiasta
Nuo mainitsemasi oireet viittaa vahvasti siihen että sun jarrujärjestelmässäsi on ilmaa. Ne ilmavaivat ei oo vaarallisia, muuta kuin hoitamattomina voi johtaa puuhun törmäämiseen tai muuhun vakavampaan.
Jos kerran viet pyöräsi ensihuoltoon, niin pyydä että asentajasetä/-täti suorittaa etujarrun ilmauksen pyörääsi.
Joo näin täytyy tehdä.. kun tuo ilmaus ei kuitenkaan onnistu näin äkkiseltään itseltä -> ei ole tuommosta letkuja eikä öljyä.
Hommana tuo ei varmastikkaan ole kummoinen juttu jos välineet löytyy.. tuleekohan ilmauksia niinkin usein eteen että kannattais omat välineet hankkia
Lukaisin pyörän mukana tulleet ohjeet, mukana myös jarrun ilmaukseen hyvin selkeä ohje.
MUTTA
Ohjeessa puhuttiin mineraali öljystä, joten voikohan tuohon järjestelmään vaihtaa tyystin auton jarrunesteen joka kestäisi pakkasta (fikellä on tarkoitus kulkea ympäri vuoden).
Jostain muistelen lukeneeni ettei saisi pistää jarrunestettä mikäli järjestelmässä on mineraaliöljy -> tiivisteet eivät kestäisi vääränlaista ainetta mutta eikös jarruneste ole juurikin sitä tiivisteystävällistä laatua?
Tuolla jotain juttua viskositeeteistä ja mineraaleista, itselläni ei ole sen kummempaa tietoa kuin edellä mainitsin: http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=469027
(eikä tuoltakaan varmaan löydy sitä viimeistä totuutta)
Pakko muuten kysyä, että oletko ehkä insinööri ?
:D Ei tarkoitukseni ole kenenkään ajatusmaailmaa loukata/ arvostella, töissä joutuu välillä painimaan melko simppelien asioidenkin parissa pitkäänkin, kun ruetaan oikein urakalla kyseenalaistamaan ;)!
Mutta kyllähän se jarrujen ilmaaminen onnistuu kotikonsteinkin, kun noudattaa ohjeita ja pyrkii huolellisuuteen.
Raportoithan sitten tänne kuinka sinun käy, menestystä.
Kyllä toi menee huomenna mekaanikon huolenpitoon mutta itseäni kiinnostaa uudet mekaaniset asiat aina joten käytännössä opettelen asiat itsekin vaikka joku muu tekee työn :)
Kannattaako tuohon ilmaukseen hankkia tuollainen valmis kitti missä on ruiskut ja letkunpätkät vlamiina, vai hakea tuosta apteekista vaan joku ja bauhausista letkua?
Mulla on hayes carbonit mutta kahvan liike on tosi iso onko sitä mahdollista saada pienemmäksi ettei jarrupalat laahaa ? Ja onko mahdollista että männät menee sisään ajossa ?
Kun kerran ilmavaivoista väännetään asiaa niin jatketaan samalla linjalla.
Onkohan nimeomaan ilmavaivasta kyse, kun omasta Avidin takajarrusta kuuluu kaffasta painellessa sellainen "kurlaava" ääni? Kyllä tuolla takarenkaan lukkoon vielä saa, eikä puihinkaan ole ajauduttu, joten toistaiseksi ongelma on ollut mentaalinen.
Litrahinta on sit "hieman" toinen kun siinä tarjoustalon 4l pöniköissä myytävässä mineraaliöljyssä. Mulla Shimanon etulevari alkoi ryttyilemaan juuri kuvatulla tavalla kun säilytin pyörää hetken vääriinpäin (huollon takia) jolloin öljy valui ilmeisesti säiliöihin ja kun pyörän keikautti takasin oikeinpäin niin letkuihin pääsi ilmaa. Ilmaus auttoi ja sen jälkeen jarrut otti kiinni taas napakasti. Ilmaukseen ei tarvinnu mitään erikoistyökaluja, eli pumppasin öljyä sen verran järjestelmän läpi että alapäässä ei ollu enää ilmakuplia. Pullon mukana tulee kirkas letku josta ilmattomuuden voi todeta.
Ja hyvin jarrut pelitti viimetalvenakin. Tosin kun pakkanen meni reilusti 20 asteen pahemmalle puolelle niin fillari jäi kotiin, mutta 20 asteen pakkasessa ei vielä mitään ongelmia.
Meitsin Deoren M535 letkuissa kulkee vihreätä Motox LHM+ mineraaliöljyä. Motonetissä 6.90€/1l, 50ml ruisku apteekista ja letku etolasta.
Näköjään sitä saa ulkomailta kanistereissakin. Itse maksoin melkein parikymppiä siitä puolen desin pullosta kun kävin nesteen paikallisesta kivijalkaliikkeestä hakemassa.
Eli tämä setti: http://www.chainreactioncycles.com/M...px?ModelID=663
Noniin.. elikkä eipä jarrussa ollutkaan ilmaa eikä vikaa, ainoastaan satulan asento oli huoltomiehen mukaan pikkaisen huti (en kehdannut kysyä että miten asento oli väärin kun eilen keskitin sen levyyn nähden .. onko tuossa sitten vielä jokin kulma tms mitä en itse huomannut)
Mutta nyt on siis hyvä tietää että kunnossa on, en vielä päässyt testaamaan tuon satulan asentomuutoksen vaikutusta jarrutukseen käytännössä .. mutta paikallaan kokeiltaessa muuttui kahvan tuntuma jonkin verran.
.. piti katsokaan kiirehtiä äkkiä kotiin ruokkimaan koira jne (raportoimaan tänne) ja sitten vasta kerkeää koeajolenkille tuonne +27C paisteeseen :)
/OT Jäi kyllä hyvä fiilis tästä kyseistä liikkeestä Janakkalassa.. seuraavaksikin sinne vaikkei ollut edes kotikaupungin liike mutta osaava jannu se mekaanikko. Hämeenlinnassa nuo liikkeet ovat lähinnä keskittyneet vain myymään uutta fikeä hyllystä ja eräässäkin suuressa urheiluliikkeessä missä olisin uskonut olevan mekaanikkojen kokeneita niin sielläpä vain mopopoika ruuvasi asiakkaiden pyöriä takahuoneessa ..toki mopopoikakin voi osata siinä missä vanhakin, muttei minua vakuuttanut. /OT
-- EDIT joo kyllä nyt jarrut ovat täsmällisemmät, eli etujarru ei enää jojoile --
Vähän vanha ketju, mutta sopii aiheeseen kuitenkin. Tällä kertaa en saanutkaan enää säädettyä Avid Elixir CR -jarrua niin ettei se laahaisi. Olen lukenut 10+ keskustelua mikä voisi olla vikana, mutta en ymmärrä. Olen katsonut että männät eivät ole jumissa vaan ne liikkuvat samalla tavalla keskenään. Olen yrittänyt keskittää satulaa sen miljoona kertaa tuloksetta. Kahvatuntuma on täysin normaali ja napakka, ei siis yhtään löysä tai muutenkaan erikoinen. Näyttää siltä että palat ovat liian lähellä levyä, ihan sama mitä teki (kokeilin myös laittaa sinne jotain ohutta estettä väliin jos ne eivät sitten painuisi niin lähelle levyä, ei auttanut). En vaan ymmärrä kun viimeksi kun vaihdoin palat niin sain sen ihan asiallisesti keskitettyä ilman laahaamista mutta tällä kertaa ei onnistu, vaikka toistin täsmälleen samat vaiheet kuin viimeksikin.
Olet siis vaihtanut uudet palat? Entäpä jos niissä onkin enemmän "pintaa" kuin kuuluisi olla? Valmistajien marginaaleissa voi olla eroa. Tähän kun lisää sen mahdollisuuden, että männät eivät palaa pesäänsä aivan kuten kuuluisi voi soppa olla valmis. Tässä voisi auttaa mäntien herkistely ja ohuen öljyn laittaminen männän reunoihin kitkan vähentämiseksi. Edessä voi olla myös koko satulan purkaminen ja uusien tiivisteiden asentaminen, mikä voi toisinaan tarkoittaa uusien jarrujen hankintaa.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Tai hiot uusista paloista vähän pintaa pois.
Katsoin kuitenkin että männät myös palautuvat kahvan vapautuessa. Voi se toki silti olla että ne eivät palaudu tarpeeksi.
Viimeisen yrityksen jälkeen ajelin kuitenkin tuolla ja tein sellaisen huomion että välillä jarru ei laahannut ja sitten välillä se taas otti kiinni. Tietysti sitä alkaa epäillä onko kiekko löysällä tai joku muu.
Jostain syystä alkaa pikkuhiljaa tuntua siltä että seuraava levyjarru on mekaaninen Avid BB7...
Onko shimanon nestelevyjarrujen kahvoissa jotain säätöä koska takajarrukahva painuu kiinni tankoon ja jarruvoima heikko. Kahvojen malli nro en tiedä mutta pyörä ridley x-trail ja osasarjana ultegra.