Eiköhän sen kassin saisi tiivistettyä Nokotexillä?
Printable View
Eiköhän sen kassin saisi tiivistettyä Nokotexillä?
En tiedä millanen se BOB:in originaali säkki on, mutta itse ostaisin sellasen ison ortliebin, missä on myös repun kantohihnat.
B.O.B. Ibexin tavaratila näkkyy olovan 64cm x 41cm x 46cm.
Ortliebiltä en kyllä löytänyt muita soipivia vaihtoehtoja kun :
Ortliebin Rack Pack L
height 34 cm depth 32 cm width 61 cm
weight 930 g.
capacity 49 l.
Ortliebin Rack Pack XL
height 40 cm depth 40 cm width 71 cm
weight 1150 g.
capacity 89 l
http://www.ortlieb.com/art/k63p2.jpg
Mä meinasin tämmöstä:
http://www.partioaitta.fi/images/kai...rustereput.jpg
X-Tremer XL nimeltään.
Mutta toi päästä pakkaaminen voi kyllä alkaa rasittamaan.
Totesin tuon reppumallin meleko pitkäksi tuohon kärrin kyytiin.
Moi,
Hankin tuossa lähes vuosi sitten IBEXin www.family-move.de :stä, Saksasta. Myyjä oli auttavainen ja asiallinen kaveri. Vastasi kysymyksiini ripeästi ja tuotteenkin sain noin viikossa, kunhan olin ensin maksanut rahat heidän tililleen... ei ollut mahdollisuutta tilata luottokortilla. Varaosia pitäisi saada jatkossa häneltä helpostikin, joten voinen suositella kyseistä liikettä.
Kärryn kanssa on tullut tehtyä vain pari retkeä, kun pyöräilyt ovat jääneet turhan vähälle muutenkin. Silti kärryä on tullut vedettyä perässä siinä 7-800km, joten hieman kokemusta jo on. Yleisesti ottaen jousitettu ibex tuntuu loistavalta, seuraa turvallisesti ja varmasti takarenkaan polkua eikä tippuile ojaan tms. Uskon jousituksesta olevan kovastikin etua niin maantien kuopissa kuin välillä juurakkopolkuja pitkin oikaistaessa. Raskaasti lastattuun pyörään verrattuna peräkärryllistä kokonaisuutta on huomattavasti mukavampi käsitellä sekä ajossa että taukopaikalla työnnellessä.
Vakiona tuleva rengas on melko karheakuvioinen, mutta kunhan jostain löydän, hankin alle rullaavamman. Ibexin säkkiin mahtuu mukavasti kamaa, mutta lisäksi olen joutunut käyttämään satulalaukkuja, kun makuualustani ja telttani ovat melko tilaa vievää mallia. Toisella pidemmällä reissulla iski lievä hyytyminen, kun lastasin pyörääni ja kärryyni aivan liian paljon kamaa. Kuljetuskapasiteettia on siis riittää tarpeeksi. BOBin oman kassin lisäksi kärryssä oli ortliebin samalla periaatteella toimiva kassi, josta sitten sisältöineen luovuttiin parin päivän ajon jälkeen. Vakiokassi on hyvä, mutta toki kärryyn saa kiinni muitakin nyssäköitä mustekaloilla viritellen.
Tässä muuten vielä yksi vaihtoehtoinen kärrymalli harkittavaksi: http://www.extrawheel.com/indexin_eng.html
Tomi
Tuossahan on realisoitu omassa päässäni ollut idea muokkata Bob:in kärryä. Iso täysikokoinen kiekko ja tavarat molemmilla kyljillä. Tämä voisi olla sopivan paksulla kumilla varsin maastokelpoinen ja halpa ratkaisu ilman erillistä Ibexin kaltaista jousitusratkaisua.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Atomi
Itselleppäs sattui nenän eteen käytetty Bob Yak, joka nyt onnellisena tuossa parvekkeella kökkii. Koeajolle tekisi mieli.
Täältä löytyy myös monta mielenkiintoista kärryä. Koolstop Mule voisi olla mielenkiintoinen vaihtoehto, erityisesti jos sattuu jo omistamaan sivulaukut.
http://www.adventurecycling.org/reso...lerroundup.pdf
Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Grandi66
Hyvä tietää.. Kiitos.
Jaha. Kuukkeli tiesi kertoa, että tuo virma sijaitsee Imatralla.
Mutta olisiko vaikkapa alkuperäisen viestin postittajalla tietoa siitä, mitä kärrit sitten kotimaassa mahtavat maksaa...?
Sain oman Ibexin perjantaina, toimitus kesti n. viikon. Kärry toimii hyvin ja odotusten mukaisesti. Eilen kuormasin 18 kg tavaraa ja vetelin kärryn töihin, matkaa n. 30 km.Meikäläisen keskinopeus ilman kärryä ja pahemmin repimättä on luokkaa 24 - 25 km / h, tuon lastin kans 21 -22 km /h suunnilleen samalla teholla. Reissut odottaa!
On tietoo Yak on 300€ ja Ibex on 400 € ja maksu on tiettävästi käteinen ja tilille etukäteen. Tulee vissiin rahti päälle jos asuu kauempana. Soita ja kysy. Ja kuulemma saa varaosia.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Pelotón
Jakki kulukoo tandemin perässä hienosti, jopa hiekkatiellä odottamani pomppimis-ilmiö puuttui, kyydissä ollut olut tosin vaahtosi perillä pullon avatessa.
Miten muuten on uskaltaako bobin iskeä uutukaiseen hiilikuituhaarukkaan kiinni? Retkelle tekisi mieli ja vieläpä noilla maantiepyörillä.
Joskus oli vain jossain puhetta siitä miten tuollaiset trailerit rasittaa takahaarukkaa. Muistelenko omiani? Uskallanko tilata?
Tuskin se paljoa ajaessa rasittaa, jos se ei lähde ravistamaan. Se on vain mukava pysäköidä 90 asteen kulmaan, jolloin se pitää pyörää pystyssä, ja siitä ylös vääntämiseen joutuu hiukan käyttää voimaa. Ehkä kannattaisi kokeilla jonkun peräkärryä ennen tilausta. Itse tiedät paremmin mitä siihen uskallat kiinnittää.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Anastasia
Itse kiinnostaa myös kovasti tuo Yak, mutta ihan kokeilematta ei uskalla lähteä tilailemaan. Onko ketään yakkilaista Porvoossa tai lähistöllä, joka raaskisi antaa kokeilla vähän?Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Kratti
Itselläni on kärry tullut ihan kiltisti perässä ja kaikkea on kuljetettu. Maastossa en oo vielä kokeillut mutta nojapyörän perässä tulee ja välillä on pitänyt katsoa onko se siellä perässä vai ei. Ku pitkiä päivä matkoja en voi kuvitella normipyörällä (selkä paskana kolarin jäljiltä) joten nojakki ja kärry perään ja menoksi.
En usko että hiilikuituhaarukka tuosta yhtään kärsii, täyteen lastattunakaan ei bobbia tahdo perässä tuntea. Kiinnitys kun tapahtuu tuohon takakiekon pikalinkkuun, niin haarukan päihin ei kohdistu kärrin kanssa sen kummempia voimia kuin normaaliajossa, kurveissa ja jarrutuksissa.
Voin suositella hankintaa ilman koeajoakin.
Tänään saapui suoraan kotiovelle Jakkipaketti, tuolta Globesta tilattuna. Ihan asiallisesti sujui, viime viikon maanantaina lähti tilaus, eli puolisentoista viikkoa kesti toimitus, ilmoittivat myös koska paketti lähti heiltä. Maksaa voi Visalla (tahi muulla luottokortilla) ja ilmeisesti myös suoraan tilisiirrolla. Heidän valikoimassaan ei ollut Bobin omaa säkkiä, mutta sen sijaan Ortliebin Rack-Packia löytyi kaikkia kokoja ja värejä.Lainaus:
Iso putiikki, mukaan pakattu printtikataloogi veti vertoja Rose Versandin vastaavalle möhkäleelle.
EDIT: fiksuna detaljina tässä nyt myynnissä olevassa 10th anniversary (tai jotain...)-mallissa oli braze-onit kahdelle pullotelineelle.
Pitääpä kirjoitella omistakin tilauskokemuksista. Tilasin yakin bobin omalla kassilla Imatralta Kareisen pyöräkorjaamosta, tein tilisiirron toissa viikolla sunnuntaina iltapäivällä, kärry oli Jyväskylän matkahuollosta noudettavissa seuraavana päivänä. 300e toimituskuluineen.
Vielä en ole metriäkään kärryn kanssa ajanut, mutta ehkäpä ensi vkloppuna..
Oma Bob (Yäk) saapui eilen!
Tilauspaikkana www.bike2build.nl ja toimitusaika reilut kaksi viikkoa. Sähköpostikyselyihin vastattiin aina seuraavana päivänä, joten suht luotettavalta vaikutti tuokin paikka.
Peloton: minä mietinkin, että mitä ihmettä varten ne ruuvit on! No selvisi sekin.. :)
En tilannut omaani globetrotterista juurikin siksi koska sieltä ei saanut tuota bobin omaa säkkiä.
Mitä mitä?
Saako kärryn tilattua suomesta ja vielä halvemmalla?
Mun mielestä ihan hyvä, että sitä ei "pakkomyydä" Bobin oman säkin kerra, vaan voi valita omien mieltymystensä ja tarpeidensa mukaan.
Mä ajattelin, että vähän hillitymmän värisenä ja ilmeisesti (?) kanto-ominaisuuksiltaan mukavampana Ortliebille voisi olla jotain muutakin käyttöä - Bobin säkki olisi varmasti jäänyt vain kärrykäyttöön.
Toi alkuperäisrengas ei kyllä oikein vakuuttanut - oliskos kellään vinkata hyvää 16" renkulaa kärryyn, jota vedetään kuitenkin käytännössä vain kestopäällystetyillä väylillä? Onks bemakseihin olemassa sliksejä? Kestääkö lastenpyörien renkaat tollasessa käytössä?
Se muutes tuo 26" kahvelilla oleva bobbi mahtuu hyvin myös 28" retkipyörän perään, jossa on jotkin 37-622 gummit..
Ei se rengas kulu. Itse olen vetänyt kärryä yhteensä ehkä 3000km ja rengas on edelleen kuin uusi. Paineen kestokaan tuskin on ongelma, koska sillä ei kovin paljoa painoa ole. Laakereita olen kuullut haukutun. Omissa tuntuu pientä nykimistä, kun ottaa renkaan käteen ja pyöräyttää. En ole vieläkään saanut niitä vaihdetuksi. Ehkä ensi kesänä :)
Pointti olikin itse asiassa se, että jotain vähän sileämpikuvioista voisi laittaa käytännössä vain asphaltilla kiskottavaan kärriin.
Olikos imatralaisessa kärryssä kassi mukana?
Niin en tiedä onko sillä paljoa merkitystä. Ei tämäkään sliksi ole, mutta taitaa olla keskiharjanteella:Lainaus:
http://www.globetrotter.de/de/shop/d...od_nr=sl_35021
Sama liike myy myös 16" sisärengasta autoventtiilillä, jos haluaa sellaisessa pysyä.
Joo Yak 28 plus -paketti sieltä tuli, eli kassi kuului mukaan.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Anastasia
Epäilyttävää kieltämättä oli, kun samaa rengasta löytyi Bilteman hyllystä. :) Schwalben marathoneja näkyy olevan 16-tuumaisina, varmaan hyvä rengas. Ehkäpä pitää kuitenkin tuolla alkuperäisellä ajella ennenkuin alan haukkumaan.Lainaus:
edit. Johan se maratooni olikin tuossa ylempänä mainittu.
http://www.bike-side.com/shop/images/max_hookworm.jpg
Maxxis Hookwormia ainakin näyttäis olevan tuotannossa myös 16" koossa - toi nyt vois ruveta oleen sen suuntainen mitä oli ajatuksissa...
Koska vuokralle ei saa, niin pakko kai Bob yak on ostaa sokeasti, vaikka sellaisesta ei olekaan kokemusta. Globetrotter lienee ostopaikka, säkkinä aion käyttää suurta kanoottisäkkiä. Se lienee laadukkaampi kuin kärryn oma pussi.
-Mutta, onko Trek ööö 7200(?) liian heppoinen kärrylle?
-Mitä muuta pitäisi huomioida?
Jos tarkoitat kanoottisäkillä sellaista päästä täytettävää, niin ei ehkä kannata ostaa vain yhtä isoa säkkiä, vaan useampi vähän pienempi. Ei tarvitse levitellä koko varustusta tielle, kun kaivaa alimpana olevia tavaroita. "Toivottavasti ei tarvita" tavarat pakkaa mielellään alimmaksi ja jos sattuu esim. rengasrikko, niin niitä on inhoittava kaivaa sieltä säkin pohjalta. Makuupussi ja teltta yleensä on jo pussissa, joten ne voi laittaa mustekalalla kuorman päälle. Jos niitä haluaa suojata kuralta ja vedeltä, niin tavallinen jätesäkki on siihen tarkoitukseen riittävä ja kevyt vaihtoehto.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Fifi
Ja terveisiä sille, jonka pyörä kulki Inkoossa vinossa. Tämä on minun nimimerkki.
Joo, niin ajattelinkin. Mulla on noita ennestään useampia. Suurimmat ovat 40-litraisia ja pienemmät sitten siitä alaspäin. Yksi suuri (yöpymiskamat) ja muutama pienempi (päivittäistarpeet) lienee kokeilemisen arvoinen ratkaisu.Lainaus:
Viime viikonloppuna heitettiin Bobin kanssa ensimmäinen lenkki (n.80 km), vetokalustoina vuorotellen Konan ja Trekin hybridit alurungolla. Uskon että molemmat rungot ovat riittävän kestäviä kyseiseen veturin tehtävään.
Kun parkista (eli linkusta) lähtee liikkeelle, kannattaa toisella kädellä työntää pyörää eteenpäin ja toisella kädellä nostaa kärryn kulmasta ylöspäin. Tällöin yhdistelmä nousee helposti suoraan ja takahaarukkaan ei kohdistu juuri lainkaan vääntöä.
Paikallaan ollessa joutuu yhdistelmää pitämään pystyssä ajatuksen kanssa, jos takana on aivan maksimikuorma ja painopiste korkealla, kannattaapi siis pakata painavat tavarat alimmaksi (meill on melko painava teltta, joka nosti painopistettä kun oli päällimmäisenä...)
Kun sitten liikkeelle lähtee, niin ainut mistä huomaa peräkärryn on kiihdytyksen hitaus ja jokseenkin voimallinen vastustus ylämäessä :) tosin, alamäessä vaikutus on päinvastainen ja vauhtia kertyy kiitettävästi. Suosittelen jarrupalojen vahtimista ja varapalojen mukana pitämistä!
Tavaraa mahtuu mukaan julmetusti, meillä on tuo Bobin oma säkki ja ihan hyvin sekin toimii, tosin Ortliebin / melonta / yms säkit toimivat varmasti ihan yhtä hyvin tai paremmin.
Putkelta ei kannata yrittää runtata yhdistelmää ylös mäkiä, koska tällöin pyörän kallistus sivusuunnassa aiheuttaa vaappumisefektin joka ei ole kovin mukava.
Tasamaalla yhdistelmä kulkee kuin juna; vauhti säilyy ja ajaminen ei ole sellaista "peräkärrin vetämistä" vaan rauhallisesti pyörittämällä pääsee mukavasti etenemään.
Mutkissa kärry tulee eleettömästi perässä, normaali kallistus mutkaan ei aiheuta mitään ylimääräisiä toimenpiteitä.
Mutta, mitä tähän loppuun nyt toteaisi; tyytyväinen olen hankintaan, kilometrejä kertyy kesän loppuun mennessä varmasti paljon!
http://teamtuska.sohva.org/yohopinat/bobkona.jpg
http://teamtuska.sohva.org/yohopinat/bobkona.jpg
Plussia:
+ Vakaa liikkeellä
+ Huolella ajatellut yksityiskohdat ja varustelu (säkki, merkkilippu, pikalinkku)
+ Säkki
+ Nopea kiinnittää ja irrottaa
+ Seisoo pyörän kanssa ilman seisontatukea erittäin tukevasti
Miinuksia:
- Voisi olla matalaprofiilisempi rengas, nyt aika karkea
- Paikallaan seistessä joutuu keskittymään pystyssäpitämiseen
- Ei voi ajaa putkelta
Kannattaa opetella ajamaan putkelta heiluttamatta pyörää, niin homma onnistuu. Ei ehkä tehokkainta etenemistä, mutta kun reisissä tekee kipeää, niin on mukava nousta ylös. Lähinnä se muistuttaa portaiden kävelyä ylös, mutta hitaasti ja varmasti se yhdistelmä etenee.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Jani Mahonen
Jep jep - toisaalta varmaan itse valitsen sellaisen taktiikan että pieni vaihde silmään ja penkistä pyörittämällä mäki ylös, niin jaksaa myös seitsemännenkin tunnin jälkeen vielä ajaa...Lainaus:
En tiedä, onko tämä jo mainostusta, mutta tilasin Bob Yakini Suomesta Kareisen pyöräkorjaamosta. Lähetin aamulla mailia, vastauksen sain heti, maksoin kärryn etukäteen ja se tuli matkahuollon kautta kahdessa päivässä. Kolme arkipäivää kaikkiaan siis kesti kärryn tulo.
Hinta oli laukun kanssa 300 euroa (rahti kuului siis tähän hintaan) matkahuollon kautta tilattuna. Jos kärryn hakee itse, hinta on 285 euroa. Euroopan nettikaupoissa hinta taitaa olla kovempi.
Eli Suomestakin saa, jos joku idealisti haluaa suomalaista yrittäjyyttä tukea.