https://www.researchgate.net/publica...740e6/download
https://www.hiihto-lehti.fi/kestavyy...-sydan-iskuun/
Printable View
TMT-säännöillä? Korkein syke voittaa, ei selityksiä.
TMT on vaan niin hieno. Ehkä yhtä lähelle pääsi aikanaan ritariturnauksissa: voittaja oli se joka jäi eloon. Ihan sama kenellä oli eniten rahaa, parhaat haarniskat tai komein hevonen. Kuollut oli kuollut ja hävinnyt.
Lasketaaks myös flimmerit mukaan :rolleyes: ?
jotain kunnosta kertoo myös se kuinka kauan pystyy suoriutumaan mahdollisimman lähellä maksimisykettä.
Lähinnä itseä kiinnostaa, että miten sen maksimisykkeen saa määriteltyä. Muuta kuin rasitusergolla. Kaavoja on, mutta ne on kaavoja. Jos katsoo historiaa, niin mulla on keskimääräinen maksimi ollut se 167, mutta tosiaan ainakin pari anomaliaa joukossa.
On varmaan, mutta jos haluaa vertailla muihin niin pitää huomioida lisäksi kalusto, ajoasento, olosuhteet, yms asiat.
Itse olen pyöräergolla saanut 208, johon nouseminen pysähtyi ja pyörällä 203 tai 204 kertaalleen. 200 ylitykseen saa tehdä töitä melko kovasti. Ikää on nyt 48.
Täysimatka triathlonissa keskisyke n.160 max tuolloin 190 aika9h54min.krapulassa sauna alalauteilla125 puolituntia riitti.varjotahko 60km maastopyöräily keskisyke151 aika 3.04 suorituksilla väliä 30vuotta.ehkä pari tuntia olisi viellä mennyt maastossa ei enempää.
Nopeus myös hyvä mittari,toki osittain luontaista.kunto tulee esiin kuinka kauan jaksaa mennä niin sanotusti kovaa.moni pääsee hetken nopeaa mutta pidempi aika onkin eri juttu esim.2h.
Kun mä aloitin pyöräilyn(-14) niin max. oli mtb:llä ajettuna 204. Parin vuoden jälkeen cyclolla sain jo 208. Täältä jostain luin myös aikoinaan että huonokuntoinen
ei välttämättä saa heti maksimeitaan mitattua/ajettua. No vuosi -18 on vuosi jolloin ajoin eniten(10tkm) ja maantiepyörällä sain 212. Noi kaikki on ajettu samaan mäkeen eli
kirkkomäkeen. Oletan Moska että tiedät mistä mäestä puhun.:) Tänä vuonna spinnissä 208, mutta ulkona vain 200. Toki tässä pikku sairastumisen johdosta olen voinut alitajuisesti
vältellä tuota maksimia. No kunhan olen varmempi kunnostani niin kokeilen uusiksi nuita maksimeita. Sehän se meinasi unohtua, eli tuota 212 edelsi 12km tempo mikäli sitä voin
niin kutsua. Ikä 37.
Pitääkin käydä ajamassa Jussinparranmäki täällä Jyväskylässä, 18 astetta. Pituutta tosin ei ole kauheasti mutta testataan mihin sykkeet nousee.
Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk
Eikö todettu jo aiemmin, että tämä on kilpailu? Ja tarkennettu vielä niin, että pitää jaksaa kauimmin esim 2 h ns. kovaa voittaakseen?
Noni, nokitetaan vaikka ei pärjätä, 205 pyörän päällä juurikin tuossa kyseisessä Kirkkomäessä. Alkuun 35-40 km lämmittelyä abaut pk vauhtia, ehkä paikoin vähän reilua.
^No kovaa on jos sydäniskurilla käynnistetään sydän uudestaan. Muut on puhetta.
2h oli esimerkki ei kilpailua varten.mutta jos joku haluaa kisata niin ensin selvittää mikä on max.syke jasiintä -10% kyseisellä sykkeellä sitten niin pitkään kunnes notkahtaa.tosin en suosittele, myöskin max syke täysin eri asia kuin anaerobisen raja(raja jossa lihas ei hapetu/hyydy)mitä lähempänä max sykettä kyseinen raj niin sen kovempi henkilö noin kestävyysurheilu mielessä.
Seilerilta video maksimisykkeen löytämiseksi:
https://www.youtube.com/watch?v=lmB5cTOWCbs&fe
Johtopäätöksiä:
0. Levänneenä. peräkkäisinä päivinä testit niin tulokset vaan laskee
1. Kunnollinen, aika pitkä lämmittely, 30min
2. Sopiva paikka, ylämäki, Norjassa testaavat hiihtäjiä 6 asteen (10.5%) ylämäkeen
3. Intervalli-tyyppinen kova, kaikki-peliin veto 3-4min, 2min liian lyhyt
4. Toisella vedolla pitäis maksimi löytyä
Hölkät ensin ja kentällä parit nopeat intervallit juosten.
172 sain maksimiksi.
Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk