Kuvittelisin, että riittää kun käy kontrollipisteillä. Matka jää vähän vajaaksi jos menee suorinta reittiä, mutta se sisältää aika paljon valtatien laitaa, jota itse en ainakaan viitsisi ajella.
Kuvittelisin, että riittää kun käy kontrollipisteillä. Matka jää vähän vajaaksi jos menee suorinta reittiä, mutta se sisältää aika paljon valtatien laitaa, jota itse en ainakaan viitsisi ajella.
Tuolla aikataululla maksimi aika käyttäen päivämatkat ovat melkein inhimilliset. Varmaan alkaa vaatimaan tuo vuodenaika vaan jo sisänukkumisia. Tällaisesta olen joskus haaveillut, tosin keskikesällä toteuttaen :)
Jos ei kertaakaan eksy ja ajaa suorinta järkevää reittiä niin noin 1760 km:lla selviää. Se ei välttämättä ole paras tai edes nopein reitti. Päivämatkojen oletan olevan siinä 230-250 km välillä tosissaan maaliin yrittävillä. Reitti on maastollisesti helppo, koska Suomesta ei maastollisesti vaikeaa päällystettyä reittiä löydy eli nopeimmat pääsevät varmaan 350-400 km päivämatkoihin.
Kirjailin infosivua, josta pitäisi vähitellen löytyä kaikkea tarvittavaa tietoa. http://www.randonneurs.fi/ruska-ride...and-info-page/
Vuoristot on tosiaan vähissä, mutta päällystämätöntä tietähän tuohon voisi vittuillakseen pätkän määrätä pakolliseksi reitille, kun se tavallaan seudulle tyypillistä on? Pohjoisesta joku hyvä maalaispitäjä tai alkumatkasta Repoveden kansallispuiston läpi. Välttyisi osaksi houkutukselta ajaa isoa tietä suoraan. Ja Kolilla menee kanssa kiva soratie siinä järven rannassa, jos siltä suunnalta lähestyy...
Ai hitto, saattaa olla ettei tähän pysty olla osallistumatta.
Miten meinaat ton reaaliaikaisehkon seurannan järjestää?
Live-seuranta todennäköisesti kännyköillä. Peitto on sen verran hyvä, että se riittää. Pitää katsoa mikä on energiatehokkain tapa hoitaa se. Viimeisillä ~300 km:lla saattaa olla katvealueita, mutta ei kovin pitkiä. Selvittelen myös SPOT-vuokran hintoja, mutta se voi olla vähän työläs vaihtoehto.
Ensimmäinen etappi Kolille on syysviikonloppu ja ennen ensimmäistä aamua ollaan jo ruuhka-Suomen ulkopuolella. Liikenne ei pitäisi olla kummoinen ongelma.
Pakollisia sorateitä tuskin tulee. Jos tulee niin Syötteen jälkeen. Ne eivät sinänsä tuo juuri lisäarvoa ja sitovat aika pitkän matkan reitistä ennen ja jälkeen. :)
Saariselän kun korvaa Levin huipulla. Niin valkkaa siinnä kierätkö Sodankylän kautta asfalttia (300km) vai Pokan kautta soratietä (200km) Inariin.
Levi oli yhtenä vaihtoehtona, mutta sitten sopiva matka venyisi jo yli viikoksi.
ps. Mitäs kummaa. Eihän 955:sta oli päällystämätöntä kuin ekat 70 km, Pokka-Inari näytti Street viewissä epäilyttävästi päällystetyltä.
pps. Mitähän mä olen laskenut. Eihän se olisi kuin 50 km pidempi.
Juu en minäkään ole mieltä että ne isommat tiet liikenteineen ongelma olisi. Mutta pikkutiet on kivoja. Toisaalta myös suorin reitti on kiva.
Kännyköissä tosiaan virran riittäminen olis se osallistujilta huolehtimista edellyttävä asia, mutta jos ei vaadi seurannalta ihan ehdotonta jatkuvuutta niin onnistuu varmaan ihan hyvin.
Näyttää ebayssa lähtevän spot:ien hinnat 29 taalasta. Melkein voisi tuon vaatia jo osallistumismaksuna.
Noiden eBay laitteiden laadusta sitten en tiedä mitään :)
http://m.ebay.com/itm/252768685783
Team Locator appia on käytetty mm. talvipäivänseisausajoissa. Siinä on melko pieni virran kulutus.
Vähän tuo sora-ajelu arveluttaa. Itse pysyisin kestopäällysteellä, niin pysyisi tarvittava kalusto paremmin haarukoitavissa. Mielestäni sora olisi keinotekoinen vastus -tavoitteen eteen on mukava ponnistella, mutta itsetarkoituksellinen rypeminen ei.
SPOTille kertyy palvelusopimuksineen hintaa, eikä toimintavarmuus pohjoisessa välttämättä ole edes tyydyttävä.
Spot toimii kaikkialla missä näkee taivaalle.
Itse olen käsityksessä, että paikkatiedon lähetys ei aina onnistu, etenkään olosuhteiden poiketessa optimista. Eikö spot edelleenkin ole yksisuuntainen lähetin?
Joku varmasti tietää paremmin, mutta minun tietääkseni leveyspiirillä tai säällä ei ole merkittävää vaikutusta lähetyksen onnistumiseen. Yksisuuntainen tuo Trace ainakin on.
Mieluiten välttäisi tuon sopimusten selvittämisen ja laitteiden lähettelyn eestaas.
Jos mukana on matkapuhelin ja riittävästi virtaa, niin olisiko sopivaa ohjelmaa, joka hoitaisi homman. Pitääkö seurannan olla jatkuvaa, vai riittääkö polkijan omasta tahdosta tapahtuva paikkatiedon lähetys?
Vaaditaanko tosiaan älykännyn omistamista, että voi tähän osallistua? Itselläni ei sellaista ole, ja mahdollisimman kauas tulevaisuuteen sellaisen hankkimista välttelen.
Työnantajalle kainon pyynnön esitin vapaan myöntämisestä liikunnalliseen viikkoon, eikä ainakaan heti punaista valoa välkytelty.
Jokin kapine, jolla sijainti saadaan verkkoon vaaditaan. Se mikä se on, on vielä epäselvää. Yleisölle on tarkoitus saada mahdollisimman hyvä käsitys siitä miten kenenkin matka etenee.
"Sopivia" ohjelmia on 100 tusinassa, mutta hyviä en ole vielä nähnyt. :)
Kun Hebe nyt otti tuon Levin puheeksi niin Pyhä-Luoston kautta Leville niin olisi kyllä todella hieno ja yksinäinen loppusuora, mutta siinä olisi huonolla aikataululla nolla auki olevaa huoltopistettä 450 km:lla. :-)
Jos laittaa esim. Vaalimaan Teboilin ja Rukan kontrollipisteiksi niin tulee kilometrit aika hyvin täyteen. Toivottavasti syksyllä on aikaa ja kuntoa sen verran että pystyy lähtemään mukaan..
Voisko kaiken infon laittaa myös jonnekin muualle kuin tuonne. Facessa jos ei ole, tuota ei voi lukea. Mukava olisi seurata miten homma etenee vaikkei itse ajakaan tuota. Hengessä kuitenkin mukana täysillä. :)
Ja älykännykkävaatimus on huono juttu mielestäni. Tunnen myös lähipiiristä ihmisiä joilla ei ole älykännyä vaan Nokian perusluuria jopa kaappiin varalle ostettuina jos nykyinen hajoaa. Ei tunnu tosin hajoavan... Eikös Spotteja voi ostaa ihan omaksi? Jos ajelee tämmösiä niin lienee ihan järkevä hankinta anyway? Laite sinällään halpa mutta ne plänit tais olla tosiaan aika tyyriitä mitä joskus katsoin niitä mutta se tuskin tosiaan olisi ongelmana jos ei ole ongelmana ajaa viikossa 2000km pyörääkään ajan ja kunnon puolesta. :)
Jos tollasen spotin ostaa omaksi, kannattais sen käsittääkseni olla toi Gen3, jossa on parempi paristonkesto kuin vanhoissa yms. ja maksaa uutena 145,50€ firman omasta nettikaupasta, +verot 39,22€ + postikulut 25€ + ylläpito 137,40€ ekalta vuodelta. Eli lähtiessä maksaisi 347,50€ ja tulevat vuodet ylläpito 152,39€/vuosi. Olis toi näppärä ja mielelläni itsekin omistaisin, mutta saattaisi ton vaatiminen osallistumista enemmän rajoittaa kuin älypuhelimen vaatiminen. Toisaalta ei kiinnostais huolehtia puhelimen akun riittävyydestä.
Ja tosiaan niitä on jotenkin mahdollista vuokratakin, siitä en tiedä sen enempää. Ja olis siinä vaivansa järjestäjälle.
Kun katselin noita Spot hintoja paikallisesta shopista, pisti silmään että myynnissä on myöskin GSM pohjaisia trackereitä. Esim: http://www.gpsvision.de/GPS-Tracker Ellikkä toimii esim Prepay Sim-kortilla - mikäli ollaan kuuluvuusalueella.
En kuitenkaan tunne noita ollenkaan, on vain vinkki.
Kustannukset olisivat pienemmät.
Ero gsm-trackereiden ja älypuhelinten välillä on aika pieni sekä hinnassa että laadussa. Älypuhelin+akkupaketti vs. spot on varmaan parhaat vaihtoehdot. Uusi liittymäkin on tuoksi ajaksi alle 5 euroa.
Vähän spotin paristojen tapaan niille akkupaketeille voisi ottaa puolimatkaan (tai kaikille kontrolleille) vaihtomahdollisuuden. Akkupaketti ja pelkkä gps käytössä (ei näyttö eikä muita sovelluksia) niin tyypillinen akku kestää sen 2-3 päivää.
Päivitin infosivua lähinnä ulkomaiset osallistujat mielessä. http://www.randonneurs.fi/ruska-ride...and-info-page/
Odotellaan ratkaisua seurantaan. Omalta osaltani en usko minkään ratkaisun olevan kynnyskysymys. Toivottavasti ratkaisu vapauttaa ajatukset polkemiseen elektroniikan kanssa puuhastelun sijaan. Ehkä epäluuloistani ja hinnastaan huolimatta spot (gen3) olisi yksinkertaisin ratkaisu. Älypuhelimeen liittyy omat ongelmansa ja epävarmuutensa.
Enemmän mietityttää ottaisinko mukaani kevyimmän yöpymisvarustuksen. Tämä vapauttaisi polkemaan ja lepäämään aikataulutta.
Tässä vaiheessa näyttäisi siltä, että seuranta toteutetaan SPOT traceilla, jotka jokainen joko vuokraa tai tuo itse. Tämän todennäköisyys saattaa vielä kuumeta ja kylmetä moneen kertaan seuraavien kuukausien aikana, että ei kannata vielä sen varaan liikoja laskea. :)
SPOT kuullostaa kaikin puolin järkevimmältä vaihtoehdolta. Pystyisikö tapahtuman järjestäjä tekemään yhteisvuokraamisen halukkaille? Ennen vuokrausta (riittävän ajoissa tapahtumaankin nähden) maksettaisiin vuokra ym. kustannukset, niin ei tulisi ainakaan järjestäjälle takkiin. Saattaa muuten melkoinen soppa syntyä sopimattomien laitteiden yms. ajatusvirheiden takia.