Onkos noita polkuja kartoitettu muuten mihinkään kartalle? Ettei tarvisi väistellä iltapäivälehtitermein laturaivoisia hiihtäjiä.
Printable View
Onkos noita polkuja kartoitettu muuten mihinkään kartalle? Ettei tarvisi väistellä iltapäivälehtitermein laturaivoisia hiihtäjiä.
Mikäs on polkujen kunto Lahti-Nastola ja Hollola-Hämeenkoski suurruhtinaskunnissa tällä päivämäärällä? Kitka vai nasta? Kova pohja vai sohjo? Lihava vai laiha?
Huomenna Sunnuntaina lähden tutustumaan Lahden talvi polkuihin MC:n johdolla.
Kyllä nyt polut on hyvässä kunnossa ainakin Torstain perusteella. Ilman nastoja pärjää hienosti ja kapeallakin pärjää, jos ei mene mihinkään vähemmän kuljetuille poluille.
Ei ole talvipolkuja kartalla merkattuna. Maastokartan polut on ajettavissa mitä lähempänä asutusten lähellä on sitä varmemmin ajettavissa.
Olen jo rekrytoitunut Krampin lenkille laihapyörällä, mutta jos muutoksen tuulet puhaltavat, voi iltaan ja huomisaamuun mennessä tapahtua mitä vaan.
Pyörin juuri pari tuntia / 20km Tapanilassa ja polut oli iskussa.
^Oliko jäätä/kovaa lumipolkua/sulaa? Olen läskin jo laittanut kesäteloille, mutta jos polkuolosuhteet sen vaatii, saatan ottaa vielä käyttöön.
Nyt ei ollut liukasta mutta pakkanen voi muuttaa asian. Muutama siivu oli jo paljaana muuten suht kovaa pohjaa. Oli niin hauska lenkki että nämä kuvaukset eivät välttämättä ole objektiivisia.
Joutunee tässä vielä pari viikkoa ajelemaan läskillä sen jälkeen ajattelin aloittaa koeponnistukset kapeilla nakeilla.
Jaahas, hupsista. Yhteysongelmien takia olen ollut näköjään liian kauan poissa foorumilta, kun en tämmöistä ketjua tiennytkään.
Kunhan viikonlopun sää- ja jäätilanne vähän lähempänä selviää, saatan sitten kysellä seuraa..
Riittääkö jäät vielä viikonlopuksi: http://ilmatieteenlaitos.fi/saa/padasjoki
Moi
Jäätilanne varmaan riittää jos rannasta pääsee. Itse olin pilikillä viimeksi
sunnuntaina ja nuo 10 asteen yöpakkaset tekee sen että siellä on 30 senttiä
teräsjäätä. Rannat voi olla iltapäivällä ongelmallisia.
Muuten ainakin Veskulla jää on sellaista että ennemmin sinne menee retkiluistimilla
kuin nastattomalla läskillä.
Ja ylläoleva siis Veskulle jossa tunnetusti ei virtapaikkoja juuri ole, Päijänne on tietty eri juttu.
Moi Mihkali,
Veskulla kävin viime lauantaina ilman nastoja, polvi on kipee. Hiivatin möykkeröistä se jää, en lähtis luistimillakaan. Pikkujärvillä (Työtjärvi ym ja sunnuntaina Hyvinkään Suolijärvellä) oli hyvää röpöpintaista vaaleata jäätä. Keleventeelle siis hinku, ja jäätilanteen (mahdolliset railot) huomioon ottaen saattaakin jäälle lähteä Höysniemestä eikä ihan Padasjoen kyliltä (mistä olisi Kelventeelle 8 km jäämatka).
Kyselen vielä sikäläisiltä viime hetken jäätilanteen, mutta viime vkl Pulkkilanharjulla oli 30 cm jää. Ja mukaan naskalit, varavaatteet kuivapussissa ym "luisteluvarustus". Nastarengasta etsin lainaksi (kun moni on jo nylkenyt nastat pois).
Tuosta vähemmän hengenvaarallinen retki kermapers...takamuksisille.
Mulla on muuten pussillinen tikan nastoja ja niihin työkalu. Meinasin joskus rakennella nastarenkaan mutten mä sitä tarvi, 3 millisellä poralla reikiä, kumiliimaa ja nastat tuurnalla perään.
Ne joutaa jos jollain innostusta rakennella ja jos ne vielä löytyy....
E// mä oon muutenkin aloittanut jo cx kauden 250 kilsaa takana ekaan viikkoon....
Retki Päijänteen kansallispuistoon tulevana lauantaina. Painotus sanalla retki!
Jäätilanne on tiedusteltu, teräsjäätä 20-30 cm paksuisesti, ja jälleen yöpakkasta tulossa. Tällä erää railoja ei ole reitinvarrella, ja jos tulee, niin kierretään.
Ketään en yllytä heikoille jäille, mutta saa mielellään lähteä mukaan omalla vastuulla, mutta pakollinen varustelu luokkaa "retkiluistelu", eli jäänaskalit, vesitiiviisti pakatut vaihtovaatteet yms. turvallisuusvarusteet ynnä taukotakki. Jää on pinnaltaankin kovaa ja kirkasta, joten nastarenkaat varmaankin pelittänee. Saaressa (yhteen suuntaan n. 8 km mittainen retkeilypolku) on osin lumista, etelärinteillä ja rannoilla lumetonta.
Tällä retkellä ei siis mitään 50-70 km kovakuntoisten höntyilyä, vaan leppoisaa etenemistä lumella, maalla ja hiukan jäällä, ja ennen kaikkea makkaranpaistotaukojen pitoa Kelventeen lukuisilla tulipaikoilla. Eli jos on sopivasti kermaa tietyissä kropanosissa, niin se on vain eduksi! Kiirettä ei pidetä. Mahdollinen kyyti kulkee Hyvinkää-Hollola-Padasjoki, startti Hollolasta n klo 9.
http://www.luontoon.fi/paijanne (tuo kuva on muutanman päivän takainen). Vilakkaa tuulta luvassa: http://ilmatieteenlaitos.fi/saa/padasjoki
Olipas kerrassaan upea retki Päijänteellä! Arktinen viima jäällä, lumettomat hiekkarannat ja harjupolut, 8 tulipaikan kierros, eli Kelvenne äästä päähän ja ympäri ja hiukan muutakin. Jäiden ulvonta oli huikea elämys! Teräsjäätä 20-30 cm, railot ylitettävissä helposti.
^ Varmasti hieno retki. Joen rannalla kasvaneena en ikinä ole oppinut luottamaan jäihin... Tuosta viimasta saimme mekin nauttia. Mahtava päivä talvi/kevätpyöräilyyn. Välillä tuntee itsensä etuoikeututuksi tässä kauniin luonnon ja neljän vuodenajan maassa.
Tulossa kevään korvalla:
Tutustu maastopyöräilyyn - only for ladies.
Ihan ruohonjuuritasolta aloittavaa tavispyöräilyä metsäpoluilla, parin illan mittainen lajiin tutustuminen, paikkana Tapanilan hiihtomajan lähimaasto. Päivämäärä selvinnee lähiaikoina, mutta jos tiedät lajista kiinnostuneita tai muuten vasta-alkajanaisia, niin winkwink, porukkaan sopisi muutamia. Asiasta ilmoitellaan ainakin Tiirismaan Ladun facessa (pääsee katsomaan myös rekisteröitymättä) ja yritetään saada tieto myös johonkin lehden seurapalstalle tai menovinkkeihin. (kyselyitä voi laittaa myös yv:llä)
Ei tartte olla läski eikä mitään pro-tason pyörää, mutten viitsi aloitella uutta ketjua tätä varten. (ps. Läskipyöriä pääsee kyllä myös kokeilemaan.)
Moro, laita vinkkiä RCT:n ja LaPyn fb sivuille.
Kurssi on täynnä. Saapi tulla ohiajaessaan moikkaamaan osallistujia. Siis tapanilassa perj 8.5. klo 18 >.
Nostellas vähän meidän ketjua. Olihan mulla asiaakin Hollola on saanut perheenlisäystä 20",24" ja yksi 26" renkuloilla varustettua 4". Pienet tuli meille ja isompi työkaverille ja naapuri pitäjään yksi 26"/4". 26" edustaa Felt merkkiä.
Ps. Tuliko uusia nais harrastajia tutustumis ajoista?
Jhas tuhtia pukkaa! Eipä ole osunut vielä kohdalle pöpelikössä. Tervetuloa Heimoon!
Ps. Uusia läskittäjiä ei ollut mutta muuten kyllä kiinnostusta metsäajeluun oli, ja aikeena olis pitää jotain helppoja yhteislenkkejä. Toistaiseksi vain työ-, melonta- ja suunnistuskiireet ovat ajaneet ohi, mutta jos juhannuksen alusviikolla kerkiäisi jonkun helpon yhteislenkin aloittelijoille tarjoilla. Ja juhannuspäivänä (lau) on sitten Evoa tyrkyllä. Aamusta normimpaa lenkkiä (n 2½h) ja puolesta päivästä eteenpäin helppoa ja leppoisaa juhannusajelua, joka sopii myös alkajille. Ja makkaraa paistellaan myös. Ajankohta varmasti karsii osallsitujia, mutta on naulattu kiinni sattuneesta syystä.
Vähän nopeella aikataululla tulee, mut oon tästä lähössä ajeleen Tiirismaan suuntaan, joten jos joku on tänään menee pyöräileen sinne päin, niin oon se punanaamainen Spessukuski. Tuun autolla ja lähen varmaankin urheilukeskuksesta, tai isolta Tiilijärveltä n. 20-30 minuutin päästä tsygäilemään...
^Mennään joku kerta porukalla. Sovitaan vaan paremmalla varotus ajalla.
Moro, Laitoin tuonne Lahden säikeeseenkin jo, mutta löytyykö nuotteja Pajulahden alueelle / Lapakiston alueelle ? Olen perheen kera tulossa viikonlopuksi ja varaan itselle paksupyörän mukaan... Saisi olla ihan kunnon maastopolkua&vaellusreittiä jos jollain olisi jotain jälkiä jakaa alueelta.
^Sieltä kyllä löytynee ajo maastoa, mutta nuotteja ei minulta löydy. Parikertaa olen vain siellä jossainpäin Pajulahtea ajellut. Kannattaa vakoilla maastokarttaa ja tais lapakiston poluista olla joku retkeily karttakin netissä. Tuossa esim. http://files.kotisivukone.com/nastol...27.12.2012.pdf
Tuonne Lapakistoon täytyy mennä kyllä itekkin tutustumaan.
juu, Kiitos. Tämä pdf on minulla luurissa tallessa jo... On tää ny ko tarvitsee täältä TaMpereelta asti tulla kartoittamaan teitille polkuja :cool: Ei maar, mitä tuota aluetta tutkin niin sieltä saa varmasti ihan vaativan maastolenkin aikaiseksi, sekä hyvät maisemat muuten. Tarvitsee reppuun heittää mikrokuituliina mukaan, kun ei ole järvistä pulaa tuolla...jos ihan innostuisi "talviturkin" huuhtelemaan pois.:eek:
Lapakistolla tuli vajaa 20km ajeltua. Pajulahdesta pääsee metsätietä / hiihtoladun pohjaa reiteille. Siirtymää n. 2 km.
Polut ja reitit ovat hyvin ajettavissä ja oli kyllä mukavia nousuja & laskuja. Muutama polku jäi vielä ajamatta, mutta tuon kiepin ajelee alle kolmen tunnin taukoineen.
+ kaikki vaeltajat ym. Olivat tosi mukavia ja yllättyneitä paksusta
+ polut olivat luonnon polkuja, ei mitään sepelöityjä väyliä
+ oli kunnon teknistä ryskäämistä & sileetä avokalliota
+ sateella sanosin etten ajaisi ihan niin lujaa/kepeesti kalliojärven laavulle... Siin on näköalapaikka ja polku kulkee jyrkänteen reunaa myöden alas, jos lipeää niin sattuu...
http://www.movescount.com/moves/move73907071
^Tuonne on kyllä vielä tänä suvena mentävä. Oliko kierto suuntasi hyvä?
Joo, oli. Noin kun kiersi niin itse asiassa ei jäänyt juurikaan kohtia ajamatta. Hankalat paikat/pientä tunkkaamista vaativat; lähtö kalliojärven laavulta kohti pohjoista(isoja kiviä), pitkäjärvenvuoren nuotiopaikalta lähtö kohti kaakkoa... Jyrkkä nousu, mutta pikku tunkkaamisen jälkeen pääsee ajamaan taas.
Kuulemma joltain portilta saa oikeen paperikartan :) Sain yhdeltä "paksusieluiselta" vaeltajalta kartan kun toppasin jutustusteleen ja tutkin karttaa puhelimesta.