Jos joku ei ymmärrä 29+ otsikkoa, ei se tarkoita, että otsikko on huono. Eikö Mutiksen sloganikin mennyt jotenkin näin...
Printable View
Mun mielestä ainakin tää on ihan hyvä tuolla nykyisellä otsikolla.
Eikös jossain ole palstat +30v. ,+40v. Jne. :). Kenellä ensimmäinen foto siitä suomen ensimmäisestä Krampuksesta? Jännitys tiivistyy.
Alun järjettömän 29+kiiman jälkeen olen alkanut pohtia, josko kuitenkin joku päivä tulisi semmoinen 29" isoläski. Siis vähän niinkuin aikuisten Moonlander :)
Teksiköhän Black Sheepin sepät Zamerista läskiversion? Oliskos se sitten sopiva veli BONKin aikuiseen makuun?
^Hieno tuo Zamer. Vahintäänkin se on aikuisten 29er!
^ Hieno? Yksi rumimmista pyöristä ikinä.
Miulta tulee kuvia heti kun palikat saapuu.
Keskustelu saadan varmaan oikeille raiteilleen kun ensimmäiset 29+ rantautuu. Jos 1 rohkea voisi tehdä kuvaraporttia ihan irto-osista lähtien.
Aika vistomaistahan tää on jos ei puolella sanaa saa poiketa otsikon pyhästä aiheesta. Visto tuolla pohjoisen Suomen alueella tarkoittaa tämmöstä paskamaista, inhottavaa ja etovaa asiaa. Hyvä aihehan tää on, selkeää otsikkoa myöten ja kiinnostuksella seuraan. Minusta tää pyörän ulkonäkö on harrastajalle ihan tuiki tärkeä asia. Ei niin että ittellä ois kovasti ollut varaa moiseen, jotain kuitenkin.:)
Itsekkin olen oppinut foorumitavoille kun on opetettu.;)
Kieltämättä sotkee keskustelun seuraamismahdollisuuden asiaan pyhästi vihkiytyneeltä totaalisesti, jos ei olla aiheessa vaan sotketaan mukaan muun kokoisia rengastuksia. Ja oikein niille 26" ja normi 29" on esihistoriallisista ajoista asti ollut omat topikkinsa:cool:
No toistaiseksi rajanvet on helppoa kun koko 29+ -termi on Surlyn keksimä :D
Taidan kuitenkin hypätä tämän koon yli ja odottelen, kunnes saatavilla on 30-
Niin palj hämmentäväksi tämä vetää...
Onhan tämä mielenkiintoinen konsepti, että paikkaako tämä riittävästi 29erin heikkouksia talviajossa menettämättä vahvuuksia liikaa. Kiinnostais kovasti, mutta vaatii sen verran suuria investointeja ettei ihan sokkona viittis lähteä tähän mukaan. Semmonen pikkainen rahastuksen maku kun on tässä myös mukana, että onko tässä oikeasti mitään uutta.
Tuolla näyttää olevan varastossa build kittiä http://www.singlespeed.nl/catalog/pr...oducts_id=1233
Rajan voi vetää vaikka siihen kun renkaat ei mahdu perus 29" maasturiin. Siinähän se merkittävä ero on. Marisijat voi kokeilla noita 3" renkaita omaan 29" fillariinsa ja ihmetellä että oliko niissä eroa vai ei.
Muun netin tyypit ovat punnailleet 27tpi renkaita 1200-1300g välille. Hipomallista on vähän ristiriitaista tietoa, osa väittää jopa 700g painoja ja toinen ääripää sitten lähes 1000g painoja.
Aikaisempaan keskusteluun viitaten vaan sellaista, että pidetään tämän ketjun keskustelu tosiaan tuossa 29+ konseptissa, kuten otsikkokin kertoo. Tavallisille 29er -fillareille on sitten oman ketjunsa.
Sikäli kun olen käsittänyt ilmatäytteisen renkaan vierintävastusperiaatteen oikein, leveämpi vanne aiheuttaa saman kuin leveämpi rengaskin: renkaan jalanjäljestä tulee lyhyempi, mutta leveämpi. Ja juuri lyhyys (matka, jolloin renkaan ulkopinta ei ole pyöreä) on se, joka vähentää vastusta.
Kunhan ei käytä niin leveitä vanteita, että renkaan heikommin rullaavat sivunappulat ottavat alustaan, leveyden pitäisi siis tosiaan parantaa rullaavuutta. Kokemuksesi on linjassa sen kanssa, mitä itse olen vanteiden leveydellä puljannut, en tosin ihan noin isosti samoilla renkailla. Esim. 19 -> 21 mm sisäleveyden muutos tuntui jo ero renkaan nuljuamisessa ja haistelen pienempää vierintävastustakin. En tiiä huomaisinko sokkotestissä jälkimmäistä. Nyt on alkanu kiinnostaa leventää kaikkien maastofillareideni vanteita tuonne 23-26 mm sisäleveyden kieppeille.
Tässä mielessä Surlyn idea tehdä kunnolla leveä 622-millinen vanne ja laittaa siihen sopivat kumit kuulostaa vierinnän kannalta erinomaiselta. Ei tuommoset varmaan kisakäytössä tule yleistymään, koska keveys on niissä hommissa oleellisempaa, mutta uskoisin tuollaisella Krampusilla olevan hauska ajaa kaiken päivää rennosti tai lyhyempiä tykityksiä poluilla. Sama koskee muita samalla idealla toteutettuja pyöriä, täyttivät ne sitten tämän 29+-termin kriteerit tai ei.
Olo on kuin pienellä pojalla lelukaupassa. Tavarat saapu ainakin osa.
Näyttää läskipyörältä, tuoksuu läskipyörältä, on läskipyörä. Mikään ei ole niin viisas kuin autoinsenjööri ja pyöräinsenjööri tulee heti kakkosena. Tarkoitan sillä, että renkaan tarttumajälki on käsittääkseni yhtä leveä kuin normiläskilläkin. Ja jos 29" oltaisiin lähdetty hakemaan leveyttä 4,5" kai painokin olisi varsin tullut vastaan. Villi arvaus.
Kävin virtuaaliseikkailemassa NAHBS:ssa ja sieltä löytyi tämmöinen kuituviritys:
http://d2bm3ljpacyxu8.cloudfront.net...erjackBike.png
Flikcrissä lisää kuvia: http://www.flickr.com/photos/xvelodesigns/8501453743/
(Varsinaisesti 29+ ei kuitenkaan mua kuitenkaan kuumota, mutta kunhan ny ajattelin postata, kun sattu silmään :))
E. Näköjään MTB-sarjan best of the show myös:
http://farm9.staticflickr.com/8372/8...35e3d8aa_o.jpg
...ja niille joille mikään ei riitä, niin ehkä 29+ FS?
Minä muutin, kun arvelin Asbin olevan jyvällä aiheesta. Voin muuttaa uudelleenkin. Äänestäkää/keskustelkaa asiasta, muutan ketjun nimen sitten ihan miksi lukijakunta haluaa!
Eikös läskipyörät ole luokkaa 3,8-4,8 tuumaa rengasleveydeltään? Siinä mielessä 3" on aika kapoinen ollakseen läski. Käsittääkseni läskipyörät taas eivät sulje eri vannekokoja pois, joten jos Krampus on läskipyörä -> tervemenoa fatbike-ketjuun.
Jos Krampusille haluaa keksiä jonkun muun nimen kuin 29+ ja liittää läskin mukaan, se voisi olla "29er läskipyörä". Surlyn oma termi (29+) ei mielestäni kaipaa lisätarkenteita.
Tää 29+ nimiasia keskusteltiin jo tuolla Virallisessa Läskipyörätopicissa... kannatusta sai Puoliläski ja Semiläski. Otsikko siis muotoon "Virallinen™ 29+ Puoliläskipyöräketju" tais "Virallinen™ 29+ Semiläskipyöräketju"
UGH!