Mopoautokuskilla oli tuuria ette vastaan tullut bussi! Onneksi sinullekaan ei käynyt tuon pahemmin.
Printable View
Mopoautokuskilla oli tuuria ette vastaan tullut bussi! Onneksi sinullekaan ei käynyt tuon pahemmin.
On muuten melkoisen paha tuo tapahtumapaikka. Oheisessa linkissä näkymä suunnasta, josta mopoautoilija on tullut.
http://maps.google.fi/?ie=UTF8&ll=60...88.79,,1,-0.17
Orcatri on tullut kevaria pitkin ja noussut alikulusta suojatielle. Siinä matalana ajava pyöräilijä näkyy vasta melko myöhään ja nopeudella 35 km/h tilanne on tullut eteen aika äkkiä. Todella värikkään ja hyvin näkyvän vaatetuksen merkitystä ei voi kyllä liikaa korostaa.
Skidit 18-24 kaahaa eniten kuolemaansa. Keski-ikäiset kolaroivat parkkihalleissa mutta ikäihmiset aiheuttavat näitä risteyskolareita eniten. Kannattaa vaikka tarkistaa tilastoja jollei usko.
Eniten itse skagaan näitä vanhuksia, koska ensin saattavat hidastaa antaen tietä ja sitten kaasuttaa.
Vaarallisimpia, eli 40-vuotiaita "minä osaan jo ajaa, elä opeta" kavereita ei ehdi edes pelästyä tai pelätä, koska heillä tilannenopeuet ovat niin suuret, että ehtii tapahtua samantein.
Orcalle pikaista satulaan paluuta ja uutta pyörää!
Edelleen kiitoksia kannustuksesta. Käsi on nyt kotvasen roikottimessa, mutta muuten olen ihan työkykyinen. Helpommalla minä täällä työpaikalla pääsen, kun ei ole jälkikasvua nosteltavana.
Minä tulin Turusta ja mopoauto Piikkiöstä. Eli kääntyi eteeni edestä. Noita takaapäin eteenkääntyjiä osaan kyllä varoa, mutta tuollaisessa kohtaamistilanteessa pitäisi kyllä kuskin katsoa myös kevliä eikä suinpäin sihdata käännökseen maksimivauhtia.
Jepjep. Kakkospyörästä tuli nyt sitten määrittelemättömäksi ajaksi ykköspyörä.
Todellakin oli onni, että tinttasin mopoauton kylkeen. Pitääkin pistää Lotto vetämään - jos vaikka natsaisi toistamiseen.
Ja tosiaan mopoautokuski oli 86-vuotias, eikä hänellä ollut (enää) kuin MT-kortti. Hän ja pelkääjän paikalla istunut vaimonsa(?) säilyivät fyysisesti täysin ehjinä.
Toivon tosiaan, ettei vakuutuksen kanssa vääntöä tule. Pyöräpuoli on varmaan aika selvä homma, vaikka siinä varmaan pitää olla todella tarkkana, että saa omansa pois. Puhutaan tässä nyt kuitenkin yli viiden tonnin arvoisesta filosta. Käsiasia voikin sitten olla ongelmallisempi, jos tuo ei itsellään parane. Senpä vuoksi pitää aika pian käydä eksperttilääkärillä ja magneettikuvauksessa, jos tuo ei ala paranemaan. Ettei sitten vakuutus ala väittää, että on loukannut käden jossain muussa yhteydessä.
En minä mistään 60-vuotiaista puhunut, enkä sen puoleen tehnyt mitään rinnastusta tämän ketjun mopoautoilijaan.
Linkkisi ei toimi.
Olen kuitenkin jonkin verran suomalaisia onnettomuustilastoja lukenut, enkä ole vielä törmännyt tilastoon, jossa eri ikäryhmien onnettomuusluvut suhteutettaisiin ajettuihin kilometreihin. Vasta se antaisi todellista kuvaa eri ikäryhmien onnettomuuriskistä. Epäilyni on, että vanhuksilla alttius liikenneonnettomuuksiin on suhteettoman korkea ajomääriin nähden.
Siitä ei toki ole epäselvyyttä, että nuorilla riski on joka tapauksessa korkea.
Tässä kohtaa voisi tietty sanoa jotain koirasta, kalikasta ja älähdyksestä.
http://www.lvm.fi/web/fi/julkaisu/view/1189778
Taisi olla kivitatti, joka tällä kertaa syyllistyi ikärasismiin ja sinä vastasit hänelle esittämääni vastaukseen.
Sanos muuta, on hyvä tutkia.
Jos sopii, niin lainaan tuota julkaisua: "Tieliikenteessä joka neljäs menehtynyt ja lähes joka kolmas loukkaantunut on nuori." ja "Joka neljäs tieliikenteessä kuollut on iäkäs."
Jos pysytään vielä aiheessa, niin tässähän oli ratissa (ilmeisesti) yli 65 vuotias mieshenkilö, joten lainaan tekstiä vähän lisää: "Yli 65-vuotiaiden onnettomuusriski on korkea risteävien ajosuuntien onnettomuuksissa sekä jalankulkijaonnettomuuksissa."
Hannu, enkö nyt osaa tulkita tutkimusta oikein vai mistä nämä sun "hurjasti enemmän kuin muut ikäluokat" tulee?
Jos jotakin voi tapahtuneesta kritisoida, niin ehkä vähän tätä. Esimerkillisesti käyttäytyminen liikenteessä edellyttää pysähtymiseen valmistautumista mm. risteyksissä, paikoissa joissa on huono näkyvyys, jne. Ymmärrän kyllä, että fillarilla harvoin tekee mieli esimerkillisesti jarrutella vauhtia, jonka on omalla lihasvoimallaan saanut aikaan, mutta silti se on turvallisuudesta tinkimistä. Syy on kiistatta kääntyneen mopoautoilijan, mutta riskiä on otettu molemmilla puolilla.
Ymmärsin niin, että fillari liikkui itään kevyen liikenteen väylää, joka kulkee tien vasemmalla pohjoisreunalla. Tällöin eteen kääntynyt ajoneuvo on tullut ajorataa idästä ja kääntynyt pohjoiseen. Fillaristi on siis nähnyt lähestyvän mopoauton etuoikealla, muttei ole ehtinyt tajuta sen kääntyvän eteen. Ehkä olisi ollut mahdollista nähdä, ehkä ei. Parasta kuitenkin liikenteessä olla luottamatta keneenkään.
Tässä keskustelussa heitellyt esimerkit pensasaidan takaa yllättäen pompahtelevista lapsista eivät niin hirveästi poikkea siitä, että viisas liikenteessä liikkuja pyrkii varautumaan ennakoimattomaankin: valmistaudu pysähtymään, jos näkyvyys ei riitä. Kaikki lottoamiset "ei sieltä eilenkään ketään tullut" ovat ylimääräistä riskin ottoa omalla ja muiden hengellä.
Takaisin tähän onnettomuuteen. Ikävää, että tällainen mälli kävi, pahoitteluni. Todella hienoa, ettei käynyt pahemmin, siitä onnitteluni. Paranemista ja jaksamista vakuutusyhtiöiden kanssa.
Satuin muuten ajamaan kolaripaikan ohi, kun poliisit ja ambulanssi olivat paikalla. Ei ollut kiva fiilis, kun tajusin, että mopoauton kanssa oli ottanut yhteen joko kävelijä tai fillaristi kaikesta päätellen. Sinänsä hyvä, että selvisi tämäkin, koska kieltämättä tapaus jäi hieman painamaan mieltä. Toivotan orcatrille nopeaa toipumista!
Jep, minä myös kauhistelin sitä osumajälkeä koppimopon tuulilasissa. Onni onnettomuudessa tosiaan. Paranemisia.
Pikaista paranemista orcatrille
Rasismi on rotusyrjintää eli yhden määritelmän mukaan: "kaikkea rotuun, ihonväriin, syntyperään tahi kansalliseen tai etniseen alkuperään perustuvaa erottelua, poissulkemista tai etuoikeutta". Joten ikärasisimi on ikärotusyrjintää.
Tässä yhteydessä kannattaa käyttää termiä ikäsyrjintä eli ageismi.
http://vanha.soc.utu.fi/sospol/sosge...ikarasismi.pdf
Minun puolestani tämä ikärasismiasia saa olla. Liikenteessä voidaan syyllistää kaiken ikäisiä ja kokoisia. Syyllistäminen iän, sukupuolen tai kengännumeron mukaan ei ole järkevän ihmisen hommaa.
Satuin joutumaan itse ikäsyrjinnän ja/tai rasismin kohteeksi ja sitä en hyväksy.
Olen ikäluokkani edustaja ja siksi koin sen henkilökohtaiseksi.
Sori, en ole Hannu, mutta vastaan lyhyesti: et.
18-20 -vuotiaita kuoli 30 2008, 42 2007.
65-74 -vuotiaita kuoli 16 2008, 15 2007.
Heitäpä villi arvaus kyseisten ikäryhmien koosta? 3 ikävuosiluokkaa vs. 10. Siinä saa jo ajaa vähän enemmänkin. Toisaalta, ei 18-20 vuotiailla persaukisilla opiskelijoilla ole varaa kinnata ylenmäärin näillä bensan hinnoilla. Viikonloppuajeluista ei vielä suuria vuotuisia kilsoja kasata... eli metsään mennään siinäkin väitteessä.
18-24 -vuotiaita kuoli 50 2008.
Yli 65-vuotiaita kuoli 42.
7 ikävuosiluokkaa versus ehkä ~30, joista vanhimpia toki todella vähän enää ratissa.
Nuoret on kiistattomasti suurin riskiryhmä, sitä ei voi kieltää kukaan.
No kylläpäs tästä tuli meteliä. :D En minä ketään sorsia tarkoittanut!
• Sanoin vain että kun vanhaksi tulee niin on liikenne ehtinyt muuttua niin paljon, että kertauskurssi tulisi tarpeeseen. Mitenhän tuo 86-vuotias mopoautoilija selviäisi kaksikaistaisesta liikenneympyrästä.. :rolleyes:
• Ja vanhemmiten ne refleksit hidastuu väistämättä ja näkö ja kuulo heikkenee. Mielestäni nämä on asioita jotka tulisi tarkastaa vanhemmilta autoilijoilta. Tarkastetaanhan nuoriltakin näkö ja kuulo.
• Enkä tarkoita että kaikki vanhemmat kuskit on vaaraksi liikenteessä, mutta esim niitä 60-vuotiaitakin on niin monen tasoisia. Jotkut on siinä iässä vielä nuoria, kun taas eräskin tuntemani jo aivan todella vanha. Ehkä osuvampi ikä tarkastukseen olisi sitten se 70 tai 75, mutta joka tapauksessa vanhemmiten ihminen rapistuu.
• Mun mielestä on myös aika tyhmää että kun iäkäs ja huonokuntoinen henkilö ei saa ajaa enää autolla, hän saa kuitenkin vaarantaa liikennettä mopoautolla.
• Ja siinä olit Hannupulkkinen ihan oikeassa, että ne nuoret ne on vaarallisimpia liikenteessä. Seuraavana tulee ne kiireiset, rutinoituneet, rattijuopot ja vanhukset..
• Linja-autokaan ei mielestäni ole yhtään hassumpi kulkuväline. Bussilla liikkumisen voisi tehdä halvemmaksi vanhoille ja raihnaisille ihmisille, niin ei tulisi tarvetta sille mopoautoilulle.
• Ugh. Olen puhunut. Ei enempää tästä aiheesta. Mielipiteitä on yhtä monia kuin on kuskeja.
Ocratri! Kuinka voit sanoa rakkaasta Miekkavalaastasi että se oli "vain pyörä". Sille tulisi paha mieli jos se olisi kuulemassa. Kai sinä muistotilaisuuden sille pidät?
Hyvä, ettei käyny mitään pahempaa orcatrille tällissä. pyöriähän saa aina uusia, ja mikäs sen parempaa kuin onnettomuuden aiheuttajan kustannuksella hankkia upouusi fillari.
Näistä turvallisuusasioista Mutis tuumasi mun mielestä hyvin, että ikä ja kokemus ei paskaa kuskia tee, vaan vääränlainen asenne. Ja noihin mopo/mopoautojuttuihin tuleekin vähän muutosta, kun niidenkin ajokortin saamiseen tarvitsee käydä 1.6 lähtien ihan oikeaa ajo- opetusta.
Mun mielestä olis hyvä käytäntö esim joka viides vuosi pakollinen teoriakokeen uusinta ihan kaikille ajokortin haltijoille. Olis edes liikennesäännöt tiedossa..
Minäkin meinasin tänään kohdata mopoauton mutta onneksi tajusi väistää ojaan tullessaan kolmion takaa. Muuten olisi pari tonnia maastoautoa vyörynyt "hidastetöyssyn" yli.
Parasta mahdollista paranemista orcatrille. Riipaisevassa kunnossa on ajokalusto, mutta hyvä että kuski selvisi vähemmillä ruhjeilla :eek:
Sori, mutta yhden vuoden ja yhden kuvaajan perusteella on vähän hölmöä tehdä tuon tason päätelmiä. Lue mieluummin mitä niiden tilastojen valossa ne tutkijat ovat todenneet. He kuitenkin ovat asiantuntijoita alallaan, ja minä kun en nyt laatikon terävin veitsi ole, niin ainakin ennemmin heitä uskon, kuin paria nimimerkkiä netissä, jotka eivät välttämättä ole olleet ko. tutkimuksen kanssa tekemisissä.
Tämä menee nyt niin paljon jo offtopicciin, etten rupea enempää kirjoittelemaan.
PS. Tilastokeskuksen sivuilta löytyy kansalaisten ikäjakaumat ja AKE:n sivuilta löytyy tilastot ajokorttien lukumääristä, niin ei niitä tarvitse arvailla. Pidä hauskaa. :rolleyes:
Jos ajaa tuollaisiin risteyksiin yli kolmeakymppia niin ennemmin tai myöhemmin sattuu, aivan varmasti.
Siis pliis, pientä itsesuojeluvaistoa vaikka etuajo-oikeus olisikin.
Sanoisin, että koko tuo kevarijärjestely tuossa kohdassa on täydellisen riskialtis. Pahin miina on tuossa alikulun suulla. Siinä kolmenkympin nopeudessa pelataan jo täydellistä lottoa.
Nykyään tämäntyyppinen paikka rakennettaisiin niin, että alikulkutunnelista jatkuisi kevari poispäin jonkun matkaa ja risteys olisi näin kauempana tunnelin suusta ja samalla ylempänä. Silloin myös poistuisi suojatielle syntyvä miina piilosta ilmestyvästä pyöräilijästä. Tällaisia vaarallisia ratkaisuja Suomessa kyllä valitettavasti piisaa.
Pitäisi värävätä vaikka Hermann Tilke suunnittelemaan Suomen klvt uusiksi.
Robert Neil Butler kehitti termin ageism eikä ageracism. Mallina hän käytti termejä sexism ja racism. Se, että linkissäsi Suhonen ei osaa suomentaa ja käyttää termiä rasismi väärin, ei muuta sen merkitystä. Rasismi on rotusyrjintää ja ageismi on ikäsyrjintää. Rasismi on syrjintää, mutta kaikki syrjintä ei ole rasismia.
Jokaisen ihmisen toimintakyky tulee arvioida yksilöllisesti, eikä perustuen tiettyyn ikään. Suosittelen ketjun ageisteja jalkautumaan ikäihmisten pariin, jolloin huomaatte kuinka yksilöllistä vanheneminen on.