Ois varmaan hyvä, mutta aukasee vaan uusia ikkunoita mainoksiin yms. Ei pääse sivulle...:mad:
Printable View
Sitten ihmettelen, kun tuon taulukon tekijä tuossa väittää, että torsomitta on suurin piirtein sama kuin jalan sisämitta. Mulla heittoa on 21 cm eli 76jalka/55torso. Vaikka olisin väärin mitannut, ei heitto voi olla noin paljon. Siis lantion päästä solisluuhun. Olenko metässä? :seko:
"If you take your measure correctly you will find that in most of the cases that measure is identical than your inseam perhaps one or two cm. up or down."
Vielä disclaimer tuohon linkittämääni laskuriin...
En ole itse käyttänyt oikeastaan mitään laskuria pitkään aikaan oman asennon löytämiseksi, vaan se on ajan myötä tuntemusten mukaan hioutunut paikoilleen.
Laskureilla on kuitenkin ajoittain kiva katsoa mitä ne kertovat, mutta omaa asentoani en enää muuta, kun homma kerran pelaa ja paikkoja ei kolota.
Tota noin, mulla on läppärissä esiasennettu exel, mutta olemn hävittänyt sen product key tunnuksen jonnekkin c:hen. Miten saan säädettyä tuon niin että avautuisi open officella kun exelillä voi lukea ainoastaan, en kirjoittaa/muuttaa soluja :mad: ei anna mahdollisuutta "avaa sovelluksessa..."
Käytin laskuria ja varsin pikkuruista pyörää ehdotteli.
Jos tulkitsin oikein, niin horisontaaliin mittaan oli lähinnä vaikutusta kyynärpää-keskisormi mitalla.
Mun Bianchi C2C on 57, en oikein osaa arvioida voisiko olla isompi, pienempi ainakin tuntuisi haasteelliseslta.
Inseam 87
Trunck 63
Forearm 37
Arm 71
Thigh 63
Lower leg 56
Sternal Notch 154
Total 182
kyynärpää-keskisormi 48
*Tietty kattelin väärää pyörää hätäpäissäni, aika kohdalleen taitaa tälläkin osua*
* Tulkitaan vielä kerran, pykälää pienempää mankelia ehdottelee*
hah :D niimpä tietenkin. Kiitos!
edit. Ja itselläni tuo laskuri ei kyllä toimi. ehdottaa 51 cm vaakaputkea, 50 cm on oikea mitta mulle. Runko 51 cm? 50 cm oli jo naurettavan näköinen kun satula jäi niin alas. sisäreiden pituus huimat 74 cm, että ei siitä kauheesti jää satulatolpalle kun polkimiin pitäs jalan ylttää.
Eihän tässä ole tolkkua, kun minun mittavat 76 cm antavat kooksi 49,6 ja vaakamitaksi 49,5. Pienemmän koon koikkelo koivelleni!:rolleyes: Muuten tuolla venyvyydellä ei näyttäis olevan mitään vaikutusta?
Juu ja satulaa täytyis nostaa 2 cm: ei muuten lantio keikkumatta "kantapääkikkaa" poleta. Tuo on minusta ollut tähän asti paras satulan korkeuden määritys.
Venyvydstä vielä. Tuossa vielä vertailin kaverin ja itseni tuloksia. Hän on uskomattoman notkea: lukema 0 ja mulla 8, taulukko suositti silti hänelle tankoa matalammalle kuin mulle vaikka olemme melko saman mittaisia...
Itelle näyttää satulaa millilleen samaan kohtaan kuin omissa säädöissä. Ohjaamo on paria senttiä lyhkäsempi chartissa ja muutenkin kaikki loput mitat on tarkalleen samoja kuin edellisessä pyörässä, jonka racempi asento tuotti niskan kanssa onkelmia. Mitat 187cm/84cm, ennen 56sen runko, nyt 58.
Olen nyt keväällä menossa Probiken fittiin ihmettelemään jalkojen käyryyttä, klossien asentoa jne.. Olen valmis maksamaan siitä, että pääsee jonkun suht ymmärtävän kanssa näistä asioista juttelemaan. Kävi miten kävi.
Tiedossa olis edullinen miesten trek 7.3 fx 20"/50.8 rungolla. Itse olen nainen ja pituutta on 167cm ja jalan pituus lattiasta nivusiin on n. 77cm. Onko pyörä ajettavan pituinen vai aivan liian reilusti liian iso pituiselleni? Tosiaan tällä hetkellä ei ole pyörää ja tuon saisin edullisesti niin houkuttaisi kyllä. Mitä kaikkea voin tehdä jos pyörän keskiputki tuntuu liian pitkältä? Vaikuttaako lyhyemi stemmi merkittävästi siihen? Entäs onko olemassa sellasia satularatkasuja missä se satulan putki ei ole suora, vaan siinä olisi sellainen kulma joka toisi satulaa vähän lähemmäks tankoa? Kaikki asialliset vinkit ja neuvot ovat tervetulleita!
Jos näyttää siltä että vaakaputki on liian pitkä voit tehdä kaksi asiaa. Vaihtaa stemmin lyhyempään ja/tai siirtää satulaa niin paljon eteen että tuntuu mukavalta. Satuloissa on liikutteluvaraa useampi sentti. Jos pyörä muuten miellyttää eikä tunnu aivan toivottoman isolta niin miksipä ei? Ajamalla viisastuu ja jos edullisesti saa niin se on jo askel eteenpäin.
Liian isoa (joka tuo mielestäni sinulle on) ei kannata ostaa vaikka sen saisi kuinka halvalla.
Satulalle on n. yksi oikea paikka. Ei polvilumpio saa olla juurikaan poljinakselin etupuolella.Lainaus:
...Entäs onko olemassa sellasia satularatkasuja missä se satulan putki ei ole suora, vaan siinä olisi sellainen kulma joka toisi satulaa vähän lähemmäks tankoa?
Juuei, satulaa ei kannata siirrellä eteenpäin sen takia että runko on iso. Satula säädetään oikeaan kohtaansa ja sen jälkeen mittaillaan sitä etäisyyttä tankoon.
itse olen siirtänyt eteen, en ole mittaillut polvilumpion paikkaa. Hyvin rullaa ja pyörä kulkee, ei ole auheuttanut oireita? selkäsäryt loppuivat yllä mainituilla toimenpiteillä ja nyt runko tuntuu sopivalta sekä ajaminen on kivaa. Oppirahoja jouduin maksamaan ja ensi kerralla pidän huolen että etsin oikeasti sopivan kokoisen cc:n.
edit. kertokaa tyhmemmälle mitä siitä aiheutuu jos polvilumpio on liian edessä?
No sulla nyt sitten vaan taitaa olla sopivan kokoinen runko ja se satula nyt oikeassa paikassa. Tsekkaa luotilangalla jospa se vaikka olisikin teoreettissa sweetspotissa ja pyöränmitoitusohjeiden mukaisesti. Kysehän oli nyt siitä kannattaako dolbydinin ostaa liian isoa pyörää... edelleenkään ei.
Mutta älä enää siirrä satulaasi eteenpäin jos homma nyt toimii :)
Taijan kuitenkin sen pyörän ostaa, kun tosissaan niin edullisesti lähtee niin myyn sen vaikka sitten vähän kalliimmalla pois ja vaihdan toiseen pyörään jos alkaa paikkoja kolottamaan. =D Se voi olla että kohta on trek myynnissä =D
No iso se 20" hybridi on silti alle 170cm polkijalle, tuossa on melkein 57cm vaakaputki. Lyhyt kannatin helpottaa tangolle ylettymistä mutta tekee tuosta vähän hätäisemman ohjattavan.
Sitä ei enää saa edemmäs :D tai saa, mutta sitten mennään jo "max" merkinnän yli. Mites luotilangan kanssa mittaaminen tapahtuu? kuvallista ohjeistusta?
Mä muuten luulin kokoajan että dolbydinin trek on maantiepyörä. Eihän noissa hybrideissä ole kauheesti stemmissä lyhennys varaa. Sorge.
laita narun päähän painavaa ja roikota sitä etummaiselta polvelta kun polkimet on vaakasuorassa. pitäis natsaa polkimenakseliin. jotenkin noin?
Mutteri ompelulangan päässä lienee se helpoin järjestely.
Tarvitsisi muuten itsekin muistaa tehdä tuo luotilankamitoitus ja nähdä mitä se antaa tulokseksi. Nykyinen satulan asento on kyllä omasta mielestäni ihan hyvä (mikä todennäköisesti tarkoittaa että se on alan todellisten gurujen mielestä aivan väärin).
Vielä helpompi tapa on pistää pyörä ovensuuhun, sijoittaa satulan kärki ovenkarmin kohdalle, ja mitata alhaalta keskiön vierestä etäisyys.
ps. Aloin miettimään onko aikaisemmin linkittämäni kaavan uusin versio kovinkin erilainen kuin aikaisemmin. Pistin weightweenies-foorumille kysymyksen Beatnikille joustavuuden vaikutuksen puutteesta. Saa nähdä mitä vastaa. Muutenkaan en mielestäni aikaisemmin saanut samoja tuloksia kuin uusimmalla versiolla...
ps2. Monien ranskalaisten pyöräkauppiaiden nopea tapa saada oikea vaakaputken pituus on [sisäsauma x 0,67 = Vaakaputken suositeltu pituus].
Kyllä se notkeus muuten näkyi stemmin (tai tässä ajoasennon) pituudessa, sen huomasin myöhemmin. Tuolla 0.67 kaavalla tulee eri mitta kuin laskurilla, ainakin uskottavampi. Itelle tuo oli n. 51 cm, johon jo 11-12 cm stemmin hyvin laittaisi riippuen satulakulmasta.
Hämmenetään vielä vähän soppaa...
Tässä Beatnikin ehdoittama järjestys asennon löytämistä varten.
1. Satulan korkeus.
2. Satulan setback keskiön suhteen.
3. Satulan kärjen ja tangon etäisyys.
4. Satulan ja tangon/jarrukahvojen välinen etäisyys. (sopivan ohjaustangon reach-mitan löytäminen + sopivan pituisen satulan löytäminen)
http://weightweenies.starbike.com/fo...4029&mode=view
Jos joku ei vielä ollut kaikista ohjeista sekaisin, niin ehkä nyt alkaa olla. ;)
Mulle tuo Beatnikin laskuri antoi hämmästyttävän lähelle nykyistä Tricrossin mittoja. Tricross on tuntunut kyllä sopivalta.