http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=45
http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=105
Printable View
LX:n vapaarattaan vaihto/kiristys tapahtunee ilmeisesti savalla tavalla kuin XT:n eli ensi pitää irroittaa takanavasta akseli ja sitten kuusiokoloavaimella (en nyt muista avaimen kokoa) avaat vapaarattaan. Navasta riittää kun avaat mutterit toiselta puolelta ja vedät akselin vapaarattaan puolelta ulos, kannattaa varoa ettei takanavasta kuulat vieri hukkaan. Parktoolin sivulta löytyy ohjeita.
edit. äääh, hidas :o
Mulla heilui kasetti sellaiset 2 milliä ylös alas sisärattaan kohdalla kun oli yhdestä 8/9 takanavasta taipunut sekä akseli että kasettkeskiön kiinnitysholkki.
Luulin että se napa oli entinen, mutta kun asensin siihen käytetyn suoran akselin ja vaihdoin suoraan kasetin kiinnitysholkiin niin lakkas kasetti heilumasta ja vaihtaminen ja pyörälaakerit toimii hyvin taas.
Huom! Tällaisilla korjatuilla navoilla ei sitten ole hyvä mennä maastoon ryskimään, jos tulee kovaan maastokäyttöön olis syytä vaihtaa turvallisuussyistä jo koko napa/tai kiekko.
:seko: Olisko tästä kysymys pakan kolisemisessa? Vai olenko ihan hakoteillä? :seko:
Mulla ainakin tuli Crossride-kiekkojen mukana (rataspakan "taakse" tuleva) prikka, jota ilman Shimanon pakka (Deore) ei kiristynyt kunnolla
Lainausta Sheldon Brownilta:
Hyperdrive-C cassettes on conventional bodies
Shimano uses the trademark "HyperDrive-C" to designate a system involving an 11 tooth sprocket. (The "C" stands for "compact". These systems are usually used with smaller than standard chainwheel sizes.) Due to clearance problems, the cutaway between the splines on 11-tooth sprockets only goes halfway through the sprocket. The matching splines on HyperDrive-C bodies don't go all the way to the outer end of the body.
http://www.sheldonbrown.com/images/2k7-bodies.gif Hyperglide "C" body/ Non-compact body
If you install a cassette with an 11 tooth sprocket on an older, non-compact body, the cassette will not be properly secured, and the sprockets (other than the 11) will be loose and wobbly. There are two ways around this problem:
- You can use HyperDrive-C cassettes on conventional bodies by adding a 1 mm thick spacer to the body before installing the cassette. This is a standard spacer commonly used for fine tuning chainline with conventional freewheels. It may be necessary to add a spacer to the right side of the axle in some applications, especially if you wish to make the wheel interchange with other wheels without needing to re-adjust the rear derailer.
- Alternately, you can grind a bevel on the ends of the splines of an older body. This is a five minute job if you have access to a bench grinder.
Note, if you install an 11 tooth sprocket on an existing cassette that had a larger top gear, you must also replace the Hyperglide lockring with a Hyperglide-C lockring. The lockrings made to work with 11 tooth sprockets have a smaller outside diameter. If you use a larger lockring, the side plates of the chain will hit the edge of the lockring, and the chain will not run properly on the 11 tooth sprocket. (Hyperglide-C lockrings are compatible with all sprocket sizes.)
Moi!
Tästä on tullu kirjoitettua jonnekin topiciin jo aikaisemmin, mutta kun ei haulla löytynyt, niin kirjoitetaan lyhyesti uudelleen.
Itse olen törmännyt pakan heilumiseen muutamaan eri kertaan.
1. Pakkaa ei ole saanut kiristettyä vapaarattaaseen. Tämä siis korjaantuu sopivalla prikalla vapaarattaan ja pakan väliin. Pakka myös helisee "kivasti" ajeettaessa maastossa.
2. Jos pakka on kasassa 6-kolo ruuveilla (Ultegra, LX, ehkä XT?), on mahdollista että nuo ruuvit ovat löystyneet ja pakka on mennyt hiukan kieroon. Kerran tuli purettua Ultegra-pakka ja kun kasasin sen ja laitoin paikalle (ja kiristin kunnolla), niin pakka lieppasi ihan kiitettävästi. Ei auttanut kun löysyttää ruuvit ja alkaa asettelemaan pakkaa suoraksi. Aika helposti se sit suoristui ja homma toimi.
3. Vääntynyt ratas, tosin silloin ei lieppaa kokopakka.
Uusien pakkojen en kyllä ole huomannut lieppaavan.
-Make
2-kohtaa piti oikein miettiä, "millä kuusiokoloilla???" (mietin että miksi en tajua tuota) kunnes asia valkeni: LX-pakoissa, ainakin 7 ja 8-lehtisissä (oliko 9 myös?) tosiaan on nuo ruuvit, siis itse pakassa, mutta yhtään ultegraa en ole kyllä nähnyt ko. ruuveilla, XT, XTR kuten kaikki 9 ja 10 maantiepakat ei pidä sisällään tuollaisia ruuveja, mutta ehkä tarkoitit 8-ultegraa, sellaista en ole nähnyt, mutta 8-mallin D-A-pakassa on tuollaiset ruuvit myös... :)
Nykyaikaa kumminkin näyttää olevan että pakka on oikeasti enempi ja vähempi (silloin esim. isompia 3-lehden spider-kokonaisuuksia) irtorattaista kasattuja, joten ei sellaista kovin helposti kieroon voi asentaa... soviteprikkaa tosiaan voi joutua jonkun napa-pakkayhdistelmän kanssa...
Omat vipottavan pakan ongelmat on liittyneet vääntyneeseen pikalinkkuun tai/ja vääntyneeseen taka-akseliin, vain kerran on ollut koko navan runkokin vääntynyt... yleensä uusi akseli tai linkku on auttaneet...
Tarkennatko miksi esim. jos laitat vaikka XT-napaiseen kiekkoon vanhasta xt-navasta ehjän akselin ja vapaarattaan tai sen vapaaratasholkin, miksi sillä ei voisi jatkaa maastoajoa entiseen malliin? Jotain tässä mä en nyt ymmärtänyt? olen aika monta napaa korjannut noin ilman ongelmia, mutta nyt ne olisivat yht'äkkiä kelvottomia maastoajoon??? :)
Joo, sainkin sen jo... ...Vaati vain vähän aivotyötä
Nyt kun päästään noihin pakan irroituksiin ja muihin niin laitampa vielä yhden kysymyksen lisää, kun en parempaakaan otsikkoa sille keksi.
Irroitin takapakan, mutta ennen kuin älysin irrottaa pakkaa kiinnittäneen holkin pakka-avaimella olin mennyt poistamaan akselin lisäksi sen akselin ympärillä olleen onton "ruuvin" joka menee koko navan läpi. Tällöin alkoi sitten putoilla laakerikuulia ulos navasta. Mitä teen jotta navan saisi taas käyttökuntoon? Pallot takaisin ja rasvaa perään? Entä sako noita sisusosia järkihintaan uusina, jos huomaan jonkun hajonneeksi/kadonneeksi (lähinnä kuulat joita pyöri ympäri pesuhuonetta). Ainakin pakan "holkissa" (jonka avasin shimanon navoilli bilteman mukaan tarkoitetulla avaimella) ja itse navassa ulkonapäin luki shimano, jos helpottaa yhtään.
Menit sitten avaamaan navan. Laakerikuulat takaisin, vaseliinia niin paljon kuin vain suinkin sekaan sopii. Akselin oikea kireys onkin sitten tarkempi homma, ei saa ahdistaa yhtään, eikä välystä saa olla yhtään silloin kyn kiekko on pyörässä kiinni ja linkulla kiristetty.
Toimi suunnilleen kuvailemallasi tavalla :)
Shimanon sivuilla on muuten aika hyviä kokoonpanokuvia, jos ei oikein tahdo muistaa(kuten minä) missä järjestyksessä ruuvit, mutterit ja laakerit tulevat.
Samalla kun olet avannut pakan kannattaa samalla putsata laakerit ja tarkistaa onko niissä kulumista. Nuo avolaakerit ovat vakio kamaa ja niitä saa kourallisen muutamalla eurolla.
Ei jaksa uutta ketjua aloittaa, niin kysytään tässä ketjussa. Olin päässyt jo omassa 90-luvun maasturin entisöinnissä takavaihteen säätöön asti, kun pitkään tapeltuani huomasin, että takapakkahan heiluu. Kumma kun tuota ei huomannut pakkaa kiristäessä jokunen viikko sitten. Kyseisessä pyörässä on 7-pakka korvattu 7-pakalla, mutta ilmeisesti asia ei ollutkaan näin yksinkertainen. Pakka ei kiristy, koska pienimmän rattaan hahlot vastaa vapaarattaan uriin, eikä näin kiristy. Kokeilin jo pakista löytämääni vanhan pakan väliprikkaa, mutta se on liian paksu (2,5mm), lukkorenkaan kierteet ei yltä.
Kysymys kuuluukin, mistä PK-seudulla löytäisi tuollaisen prikan/shimmin? Fillarikellarin sivuilta jo kattelin, kun heiltä tuntuu löytyvän monenlaista nippeliä. Tai onko jollain diy-vinkkejä tuohon?
Onko tässä lähdettävä ostamaan 8-pack Karhua ja peltisakset.. :seko:
dirtyrider katsoo yv-laatikostaan josko siellä jotain ;)
Nostetaas vanhaa ketjua kun huomasin eilen että Shimanon uusissa (about 100 km) ajetuissa takavanteessa on ko ominaisuus. Eli kun rengas pyörii ja rataspakka on paikallaan, keinuu pakka hieman mutta selvästi silminnähden. En ole ainakaan aikaisemmissa vanteissa kiinnittänyt huomiota. Itse pakka on kuitenkin välyksettömästi kiinni ja vaihteet pelaa moitteetta.
Kuuluuko tällainen asiaan ja lyhentääkö käyttöikää tai jotain. Nyt ei aiheuta ongelmia mutta eihän se kiva ole jos vuoden päästä ovat entiset. Vielä voisi kuitenkin varmaan vaihtaa takuuseen...
e: jaa taitaa kuulua asiaan. Löytyi täältä enemmänkin aiheesta: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...pakan-keinunta
...jatketaan ajamista :)
Ittellä yksi vapaaratas ja siis pakkansa hieman heiluu. 11mm kuuskolo on pikkasen väljä ja harmi kun just ajoin IKHkaupan ohi missä 12millistä oli...
Saattaa se akselikin olla pikkasen kiero mutta noin käellä koittaessa vaparissa on pieni väljyys.
Nostetaas hiukan vanhaa ketjua. Itsellä ollut ongelmana lähes uudesta asti koko takanavan huojunta (rataspakka ja levyjarrunlevy). Eli kun takapyörän laittaa pyörimään, niin takapakka ja levyjarrun levy huojuvat samassa tahdissa. Huojunta ei ole kauhean isoa, mutta korostuu levyjarrun levyssä, joka heiluu jarrupalojen välissä n. 1mm puolelta toiselle, tehden jarrupalojen säätämisestä tuskallisen toimenpiteen ja senkään jälkeen pito ei ole hyvä. Takakiekko on Feltin F5X cycloon asennettu CXR3 -ensiasennuskiekko, jolla ajettu n. 15 000 km. Napa on avattu, puhdistettu, laakerikartiot vaihdettu kulumisen vuoksi, mutta ei auttanut. Laakerikupeissa oli pientä kiillottumaa, mutta pinta ei ollut rikki, kuten kartioissa oli paikkapaikoin. Jarrulevyn olen varmuuden vuoksi myös vaihtanut uuteen, eliminoidakseni levyn mahdollisen kierouden, vaihdolla ei ollut vaikutusta levyn heiluntaan. Onko hyviä vinkkejä, onko tuolle mitään tehtävissä?
Nopeasti ajatellen akselin kierouden varmaan näkee sillä että mittaa pakan ja jarrulevyn etäisyyden toisistaan eri puolilta. Pyörittäessä kiekkoa myös varmaan näkee hyvin jos toisella puolella pakka ja jarrulevy ovat lähempänä toisiaan kuin toisella puolella. Onko tossa läpiakseli vai pikalinkku? Läpiakselilla olisi helpompi testata toisella akselilla.
Pikalinkku
Kun olet laakerikartiot siihen vaihtanut, niin olettaisin siinä olevan pikalinkkuakselin,Tällöin on mahdollista että akseliputki ei enää ole suora, korjaantuu se akseliputki vaihtamalla.
Normi hommaa. Kaikki kasetit melekee heiluu. Jotku enemmän ja jotku vähemmän.
Enemmän löytää tietoa ku googlettaa cassette wobble.
Tästä pakan huojumisesta olenkn jo lukenut netistä, mutta tuo, että koko takanapa huojuu on outo ja ennenkaikkea tuo levyjarrun levyn heluminen tekee tästä kettumaisen, koska takajarrun jarrutusteho on vain murto-osa siitä mitä se voisi olla. Etunavassa tuota huojuntaa ei ole havaittavissa ja pito on hyvä pienelläkin jarrukahvan liikkeellä.
Täytynee vielä avata napa ja varmistaa tuo. Muistelen, että kun tuo napa oli auki huollon yhteydessä, niin tuota akselia tasaisen pöydän päällä rullasin ja en silloin ainkaan havainnut silmämääräisesti mitään vinoutta. Toisaalta eihän tuo akseli varmaan kauheasti maksaisi, samaalla vaivalla voisi tuon vaihtaakin, kun joutuu takanavan laittamaan atomeiksi joka tapauksessa.
Äläs vielä purkaa sitä napaa. Otat vaan sen pikalinkun poies siitä akselista, pyöritä sitä akselia sormin toisesta päästä ja katso "piirtääkö" sen akseliputken ulkokehä itseään suurempaa ympyrää. Jos piirtää, kyllä sen silmällä näkee.
Vähän on kehnosti selitetty tuo toimenpide, mutta tuolla tavoin toimien ei tarvi napaa purkaa.
Ihan ymmärrettävästi selitetty. Täytyy katsoa tuossa iltasella / viikonlopun ratoksi, miltä akselinpään rataliike näyttää.
Olen joskus ihmetellyt että miten mutkalla oleva akseli saa navan viipottamaan, kun se akseli ei kuitenkaan pyöri mihinkään.
Tai ainakaan ei ole sattunut omalle kohdalle sellaista. Viallisia laakereita ja vaurioituneita laakerin pesiä on kyllä tullut vastaan ja niissä sitä voi ollakin. Viasta riippuen säännöllistä tai epäsäännöllistä lappia tai viipotusta.
Laakerithan on akselissa kiinni ja jos akseli on vino niin laakerit ovat vinossa. Ja kun laakerit ovat vinossa niin pakka ja jarrulevy viipottaa. Näin ainakin itse ajatellut. Akseli ei tosiaan pyöri tai ei ainakaan pitäisi .