Mua epäilytti tuo Venturen kuvio jo kaupassa, en ole kokeillut. Ilmeisesti kivien keruu vähenee iän myötä. 2019 Sutran esiasennus-Riddler ehkä parempi, mutta ei se(kään) tappajasepeliä tunnu kestävän.
Printable View
Mua epäilytti tuo Venturen kuvio jo kaupassa, en ole kokeillut. Ilmeisesti kivien keruu vähenee iän myötä. 2019 Sutran esiasennus-Riddler ehkä parempi, mutta ei se(kään) tappajasepeliä tunnu kestävän.
Jos tubeless renkaat eivät tuppaa kestämään sepeliä, niin kannattaa hommata tubeless-paikkoja, joiden avulla tuollaiset hieman isommat reijät paikkaa parissa sekunnissa ilman renkaan irroittamista.
Esim jotain tän tyylisiä:
https://www.bike24.com/p2352633.html?q=%20DART%20Repair
https://www.bike24.com/p2141826.html...eless%20repair
Onko joku onnistunut paikkaamaan gravell renkaita dartilla nyt? G-onen kanssa en ainakaan minä onnistunut. Joko ei saa muovipäätä renkaan läpi, tai jos se onnistuu, niin se prkleen kankaan pala jää ulkopuolelle. Tosin en onnistunut 60tpi ramblereiden kanssa lezynenkään setillä. Lopputuloksena oli renkaassa 4mm reikä ja se paksu langanpätkä ei mene tasan mitenkään renkaan sisään. Kusetusta.
Juuri sain itse vasta käsiini tuon Dart-setin, joten varsinaista käyttökokemuksia ei noista vielä ole. Itse ajattelisin, että Dart on ainakin teoriassa parempi kuin perus "kamelinpaska", koska sen "suomut" ovat joustavammat. Toki jotta tuo toimii, niin koko paketti pitää saada tuupattu luotettavasti renkaan kuorenläpi, tästä minulle ei vielä ole kokemuksia.
Minäkin olin aika vakuuttunut dartista. Mutta tosiaan ensimmäien kokeilu tienvarressa päättyi kahteen katkenneeseen kärkeen ja kotona, kun ensin laajensin reikää suuremmaksi lezynen piikillä, sain kyllä kärjen läpi, mutta kangas jäi ulkopuolle... Alan olla kohtuullisen vakuuttunut, että toimivat vain renkaissa, joissa ei ole kummoistakaan pistosuojausta...
Lezynen setin ongelma oli tosiaan liian iso kamelinpaska. Ainakin maxxalamilla on kahta eri paksuutta. Kannattaa valita se ohuempi gravelliin.
Kesti aika Riddler aika monta viikkoa sepeliä, mutta sitten yhden viikon aikana tuli kolme reikää Riddleriin, kahdessa eri pyörässä ja rengaskoossa. Olisiko vaihtunut sepelierä hiekottajilla :) Sitten vaihdoin nastoihin.
Riddlerin kuvio ilmeisesti nappaa tosi näppärästi tappajasepelinpalan kiinni väleihinsä ja siitä se sitten jauhaa läpi, itse rengashan on varain notkea rimpula.
Täytyipä mennä tarkistamaan onko Ventureissa kiviä aamuisen hiekkatielenkin jälkeen: no oli siellä tosiaan pari. Tai oikeastaan noin neljä kumia kohti. Tosiaan jos nyt metallilokareilla ajaan niin kuuluu kun kivit irtoaa vasteen lokasuojojaa mutta en ole kokenut sitä epämiellyttäväks.
Ostin Venturet juuri kuvion takia koska se muistutti kitkarenkasta ja voi sanoa, että pito liukkaalla on erittäin hyvä. Ei flättejä etelätalven 2000 km jälkeen, tubelessinä ajan 650x47 versiota.
Joulukuun puolivälistä 600km takana nyt Riddlerillä 37c. Ei yhtäkään rengasrikkoa pk-seudun kelveillä, puistoissa tai Kirkkonummen sorateillä.
Ehkä ne jotain kestää :)
Mielestäni mukava ja kuviolleen suht äänetön rengas ajaa, käytän yleensä paineina 2,5-2,8 bar ja kuski painaa 83kg.
Edelliset 34c Exposuret antautui vain kerran 1000km sisällä keskelle kulutuspintaa tulleeseen lasinpalaan, paikkautui litkulla.
Sotki hienosti kuskin ja rungon muttei olisi tarvinnut edes pysähtyä.
Vähän mysteerio miten yhteen viikkoon tuli niin monta puhkeamista kun sitä ennen meni ihan hyvin. Pidän kyllä Riddleristä silti, enkä vaihtanut vanteelta pois vaan vaihdoin ajot toiseen pyörään. Sepelitkin lakaistu pois jo monin paikoin..
Täällä kestivät Riddlerit pk-seudun sepelikelvejä yli 3000 km ilman yhtäkään rengasrikkoa, Ventureita on paikattu nyt kahdesti muutaman sadan kilometrin aikana. Venture kerää uutena ihan eri tavalla kiviä jotka sitten saattavat jyrsiä tiensä läpi jos huono säkä käy. Tubeless on käynyt mielessä, mutta enpä taida viitsiä kun katujen harjauskin on jo alkanut. Muuten oikein mainio rengas.
Minulla myös hyvät kokemukset Riddleristä. Rullaa hyvin ja pitoa on sopivasti. Olen ajanut niillä talven työmatkat ja gravel lenkit ja yhtään puhkeamista ei ole tapahtunut. Sisureista luovuin kuukausi sitten. Erittäin helposti litkutettava rengas.
Rene Herse -kokemuksia langassa? Itsellä krossariin kaksi kiekkoparia, joista toiseen asennan taas useamman vuoden hyvin palvelleet Gravelkingit, mutta maantiekiekoille tuli nyt tilattua Renen 35mm Bon Jon Passit. Viime kesänä ajoin jonkin verran lenkkejä, joissa oli sekä maantietä, että greiveliä sopivassa suhteessa. Sellaisiin noi olisivat toivottavasti ideaalit. Vähän leveyttä ja mukavuutta kuitenkaan kauheasti rullaavuudesta tinkimättä. Otin kyllä endurance-seoksella, suotavaa olisi ettei siinä kauheasti häviäisi tuo Rene Hersen kuuluisa ajotuntuma.
^ Jatkan gg-rengaskeskustelujen puolella.
Googlatkaapa stan dart refill plug. Niitä kangaspaloja on erillaisia. Nämä nyt myytävät eivät mene renkaan läpi. Esittelyvideossa näkyvä plugi on paljon monimutkaisempi. Kusetusta. Laitoin stanille jo mailia.
Tsiisus tämä nykyinen mattavillitys on idiotismia varsinkin gravelleissa. Ninerin runko on maalattu hienosti, mutta lakattu vain puolittain.
Nyt hiekka pieksää lakkaamattomista kohdista tarrat ja maalit pois. Olisivat edes lakanneet alaputken alaosan ja jättäneet yläosan mataksi, mutta ei, just väärinpäin.
Ja minä nyt en todellakaan ole tarkka kalustosta, mutta jos muutaman kuukauden ikäisestä pyörästä alkaa maalit ja tarrat lähtemään, niin eihän tuo oikein ole.
Vanha trekki on vieläkin maalipinnaltaan suht virheetön.
^sitä luvattua kuvaa Ninerista vielä odotellaan.
Se on aina kurainen ja makaa tuolla varastossa. Lenkilläkään ei ehdi jostain syystä kuvia ottelemaan. Tämä on ainoa puhdas kuva minkä löysin ja siinäkin on rengas puhki :)
https://live.staticflickr.com/65535/...f96afa44_h.jpg
^ Taustalla masiina, jolla Hyundaista puristellaan Kia ("Hyundai-Kia machine"). Laatikkoon "HUOM! Kaatuu helposti" laitetaan kaikki Windows 10 -käyttöjärjestelmällä varustetut tietokoneet.
Niin, ja hieno Niner :) Onko Shimppanjan hydro-mekaani-kahvat?
Hieno pyörä kyllä, ja mahtavasti sopii teemaan. Minullakin nimittäin Exploro on korjaustelineellä roikkumassa. Keskiö alkoi taas narista, vasen laakeri on entinen. Marraskuussa laitoin uuden, mikä perkule näissä gravel-pyörissä mättää :seko:
Entisellä krossarilla (Specialized) ajoin sentään kymmenen vuotta ilman mitään vikoja. Siinä on kaikki alkuperäiset laakerit paikallaan vielä. Nyt tämä "italialainen" vaatii huolenpitoa jatkuvasti, mutta on ehkä sen arvoista, onhan tässä sielu :rolleyes:
Laita 3M kiveniskuteippiä.
Loppuu 3m teippi. Olen kohta vuorannut koko pyörän sillä.
Laita vaan se yhteen puristuva keskiöadapteri exoloroon. Selkeästi joko huono suojaus tai linjaus laakereissa.
Ninerissa on toiminut hienosti shimanon bsa, jonka asensin näillä tokenin holkeilla.
https://m.bikester.fi/token-press-th...ta-685352.html
Ei ahdista keskiömurheet, jos vaan holkit pysyvät paikallaan.
Joo, kierrettävän keskiön viimeksi laitoinkin: https://wheelsmfg.com/386evo-abec-3-bb-black.html
Onneksi tuossa voi sentään vaihtaa pelkän laakerin. Vähän ihmetyttää, kun jo meni huonoksi.
Nyt suunnitelmissa on hankkia pomminvarma varapyörä, vaikka teräsrunkoinen gravelsinkula. Design-ihmeellä voi ajella juhlapyhinä aurinkoisella säällä :D
Tuo on se syy, miksi en itse laittanut mfg:n keskiötä nineriin. Normaalit kuulalaakerit ovat aika heikosti suojattuja kosteudelle.
Vaihda ihmeessä skf:n uudet polymeeri täytetyt laakerit nyt tilalle. Äkkiä luulisi, ettei tuonne ihan heti hiekkapaska sisään pääse.
https://www.bike24.com/brands/skf
Jep. Rospuuttoajan krossariin on tosiaan hyvä valita keskiöta suojauksen perusteella. Onhan noita aika monenlaista ratkaisua, jossa ennen laakeria on vielä erillisiä kunnollisia suojia. MFG taitaa käyttää vastaavaa ohutta levyä laakerin edessä, mitä rotorikin. Se ei paljoa vettä pidättele.
Mutta noista SKF:n solid oil laakereista olisi kiva saada kokemuksia. Siis miten rullaavat normaaleihin verrattuna ja ovatko oikeasti kestäviä.
Tuo levyhän on bearing shield eikä sen ole tarkoituskaan pidätellä vettä. Itse tapaan laittaa vähäisen määrän sopivaa rasvaa suojan ja laakerin väliin edes vähän helpottamaan kevyesti kontaktoivan tiivisteen työtä.
Skf:n MTRX sarjan laakerit vaikuttavat ihan kiinnostavilta, tosin en usko noiden tuovan kovinkaan suurta eroa paitsi ihan ääriolosuhteissa, eli jos tykkäät pestä keskiön seutua painepesurilla. Huokoinen häkki säilyttää voiteluaineen paremmin tilanteissa joissa laakeri joutuu alttiiksi huuhtelulle. Rullaavuuteen en usko polymeerihäkillä olevan oikeastaan mitään merkitystä ja laakeri todennäköisesti on vierintävastukseltaan samalla tasolla muiden vastaavalla tiivistekonfiguraatiolla olevien laakerien kanssa.
Mutta oikeita kokemuksia odotellessa :)