Alkujaan tämän lähetti
Pyörällä ja autolla
Laitoin palautetta Rikoskomisario Teemu Liikkaselle ja kysyin perusteluja sille miksi hänen mielestään kyseisessä kohdassa ei ole pyörätien jatketta. ( Väistämisääntöjen kohdalta otin sen verran kantaa että kyseisessä kohdassa pyöräilijä oli väistämisvelvollinen )
Vastaus tuli tänään.
Hei!
Olitte antaneet palautetta antamastani tiedotteesta liittyen Lappeenrannassa Hietalankadulla tapahtuneeseen autoilijan ja pyöräilijän yhteentörmäykseen. Kiitoksia erittäin asiantuntevasta palautteesta!
Puhelimitse medialle antamani tiedote perustui tapahtumapaikalla käyneen poliisipartion käsitykseen tapahtumista. Ennen median yhteydenottoa olin saanut tietoa tapahtumapaikasta ja tapahtumista ainoastaan paikalla käyneeltä poliisipartiolta. Asiasta laadittiin tutkintailmoitus ja asia siirtyi poliisin tutkintaan. Tutkinnassa on käynyt ilmi, tämän hetkisen tiedon perusteella kyseessä on pyörätien jatke. Kuten olette palautteessanne todennut, Hietalankadun molemmilla puolin on yhdistetty kävelytie ja pyörätie, jotka ovat liikennemerkeillä osoitettu. Tämän hetkisen tulkinnan mukaan pyörätien jatkeet voivat olla merkittynä pelkällä suojatieraidoituksella, kuten olette myös palautteessanne todennut.
Mitä väistämissääntöihin tulee, niin pyörätieltä tuleva pyöräilijä saa ajaa tien yli pyörätien jatketta pitkin, mutta hänen on väistettävä sekä oikealta että vasemmalta tulevia autoilijoita. Tähän kyseiseen tapaukseen liittyy vielä asioita, joiden selvittämistä poliisi jatkaa ja sen jälkeen poliisi ottaa kantaa väistämisvelvollisuuksiin. Olen kanssanne samaa mieltä, että kyseisessä kohdassa on kyseessä pyörätien jatke, jota pitkin kadun voi ylittää polkupyörällä ajamalla.
Tulen antamaan korjaavan tiedotteen asiasta vielä myös tiedotusvälineille. Olen myös yhteydessä paikalla käyneeseen poliisipartioon ja keskustelen heidän kanssaan asiasta.
Ystävällisin terveisin,
Teemu Liikkanen