Ei sitä märkyyttä saada aikaiseksi parin päivän rankkasateilla. 2015 satoi pari kuukautta suurinpiirtein
yhteen menoon.
Printable View
Ei sitä märkyyttä saada aikaiseksi parin päivän rankkasateilla. 2015 satoi pari kuukautta suurinpiirtein
yhteen menoon.
Ei ole syytä hätäillä, ennusteet on ennusteita ja toteutunut sää on toteutunut sää :rolleyes: Laitan kyllä Onzan Canikset joka tapauksessa alle ja jos on oikeasti kosteaa niin täytyy suhtautua retkeilypohjalta. En osaa ajaa sitäkään vähää liukkaalla mitä kuivalla. Taannoista rakennustyömaan mestaria siteeratakseni "kun ei osaa ajaa, niin ei osaa ajaa"
Ennuste näyttää tällä hetkellä forecalla suht hurjalle
Ilmatieteenlaitos veikkaa että pe-la tulisi yhteensä yli 70mm vettä. Pitääkö kohta varata kellukkeet?
Kerpele, mää jään kotiin! Lämpöä alle +10°C ja "feelslike"-lämpö +3°C puoliltapäivin.
Ilmatieteenlaitos:
http://kuvanjako.fi/yzbh7.jpg
Foreca:
http://kuvanjako.fi/2yf49.jpg
Yr.no
http://kuvanjako.fi/9owhj.jpg
^Jaahas, mitähän moisessa kelissä pitää oikein pukea päälle ettei palele, mutta ei tukahdu? Pitää liene harkita 2 kierroksen vaihtamista yhteen...
Eikö Tahkolle ole tosi vaikea varustautua, jos ei ihan kärkipäässä pääse ajamaan, koska ainakin kertomusten mukaan välillä jonottamista ja välillä nopeaa tiesiirtymää. Jos sateinen keli vielä sattuu niin mutakylpyjä väliin.
Ei silti, epäilemättä varmaan hieno tapahtuma kuitenkin ja mahtava kokemus.
Mitä 240 miehet tuumaa?
Sateella ajetaan sateessa.
Mitäs tommosessa feels like kolme astetta sateisessa säässä pitäisi pukeutua?
Ajattelin aluksi pelkästään normaalia lycraa jonka päälle sadetakki, mutta nyt on jalat ja sukatki märät ja aivan jäässä.
Jos tulee vettä kun Esterin perseestä niin taidan vaihtaa 60km... Tai katsotaan. Ehkä se voi olla hauskempaa. Itse olen yleensä tarjennut vastaavassa kelissä windstopper-tuuliliivillä, ja muuten ihan normaalisti lyhyet hihat ja lahkeet. Jos paketoi itsensä kokonaan niin on liikaa vaatetta joka voi kastua
Sellaisella varustuksella joka pitää hieman lämpöä sisällään ja kosteutta ulkona mutta kuitenkin hengittää. Tekniset vaatteet ja kevyt kansipukeutumien ovat siis ykkösjuttu.
Kengiksi goretexit ja hanskoiksi neopreenit.
Joka tapauksessahan kastuminen tapahtuu ennemmin tai myöhemmin. Ideana on kuitenkin lämmön pysyminen sopivana kun vaatteet ovat märkänä ilman että ne painavat tonnia.
Miten lycran alla toimii aluspaidat? Olisi Crivitin merinovilla/polyesteri lyhythihainen aluspaita, ajattelin pistää sen Lycrapaidan alle ja sitten erikseen Pakajakkia päälle jos sataa.
Jaa-a, vaikka tässä on pyrkinyt ajattelemaan positiivisesti ja uskonut ennusteiden korjautuvan oikeaan suuntaan, taidan alkaa itsekin asennoitumaan yhteen kierrokseen.
Joskus n vuotta sitten ajettiin tapahtuma kevyessä ja lämpimässä sateessa. Reitti ei ehtinyt pehmetä ja ajaminen oli jopa hauskaa. Mut ennustettu kaatosade ja alle 10C ei ole ihan se oma ykköskeli harrastamiselle.
Tahkolla on saatu nauttia tapahtumapäivänä hienoista keleistä todella paljon (2015 taisi myös olla aurinkoinen tapahtumapäivä), mut välillä pitää ottaa se tilastokorjausvuosi.
Sent from my iPhone using Tapatalk
eihän ennuste vielä oo lyöty lukkoon... sateet voi alkaa jo torstaina ja kestää sunnuntaihin :eek:
Hiukan outoja kysymyksiä ajovaatteista. Ettekö te ole ennen käyneet lenkillä esim syksyllä kun on lämmintä alle 10 ja vettä sataa?
Ei se Tahko sen erikoisempi ole, samalla tavalla sinne kannattaa pukeutua kuin muutenkin noissa keleissä. Siis jos 60 km tavoite. Yli 100 tai 200 km ajellut kaatosateessa on sitten minullekin testaamaton paikka. Tai onhan Pirkkakin joskus sateessa ajettu, mutta maantiepyörällä tosin. :)
Oho, nyt näyttää ennusteet pikkusen vähemmän satavilta. Ehkä on vielä toivoa, ehkä kuivuvat kasaan vielä :p
Joo mä tiedän, että noi muuttuu vielä monesti. Mää nyt vaan olen sääfriikki.
Pukeutuminen on todella henkilökohtainen juttu, tosi vaikea on mennä toiselle sanomaan mitä pitää laittaa päälle. :)
Jos verrataan siihen että itse kävin äsken lenkillä tässä aurinkoisessa +22 säässä. Ja mulla oli polvenlämmittimet ja irtohihat. Eikä tullut yhtään kuuma. Ja tuolla edellä toiset meinas pärjätä irtohihoilla tuossa alle 10 kelissä. Ja tietysti pyöräilypaidan alla oli Craftin urheilualuspaita, kun ei alle 30 lämmössä pärjää yhdellä paidalla.
Eli mitä luulet millaiset vaatteet minä puen päälle jos lämmintä on alle 10 astetta. :)
Mitäs vielä päälle mustalainen laittaa jos sää on tosi surkee ja pitäis Tahkolle lähtee ajaan kun Teivon raveissa toukokuun hellepäivänä villatakki ja päällä vielä sarkatakki:eek:
Ei kiinnosta peen vertaakaan, mut yli 2000 joukossa on varmasti joku joka ei ole polkenut syksyllä vesisateessa alle 10 asteessa ja haluaa ehkä vinkkejä aiheesta, joten en pidä kysymyksiä outoina vaan varsin aiheellisina. Pari hymiötä ettei olla herne nenässä 😀😀
Jos tästä on jotain apua jollekkin niin mulla ei ole erikseen mitään hitech huonon kelin pyöräily vaatteita, mutta huonoon keliin pukeudun varmaankin seuraavan kaltaisesti.
Alle 10 ja vesisadetta. Kuorihousut mallis ulkoilu, sinne alle varmaankin pyöräily shortsit, ehkä merinovilla pitkätkalsarit, kenkien päälle vedenpitävät kengän suojat koska gorekenkiä en omista. Yläkertaan pitkähihainen merinopaita ja kuoritakki. Normi hanskat ja kypärä päähän.
Yli 10 astetta mutta vesisadetta pitkät alusvaatteet vaihtuu lyhyisiin teknisiin ja kuorihousut varmaankin paksuihin trikoisiin tai muihin slimmeihin urheiluhousuihin (revolutionrace).
Jos lämmintä mutta vettä tulee niin sillon olen varmaankin märissä shortseissa, kengissä, t-paita ja ehkä goretakki jos kuitenkin meinaa paleltaa.
Toivottavasti tästä jollekkin oli apua. :)
Lähetetty minun SM-A530F laitteesta Tapatalkilla
Katos...olisi ehkä sittenkin pitänyt tulla Suomeen ja Tahkolle lomailemaan. Mulle ei oikein tämä yli 30 asteessa XC:n vääntäminen sovi, niin raikas 10-15 astetta olis ihan jees. Pukeutumisen kanssa olen eri linjoilla monen kanssa. Tommoseen 10-15 asteen vesisateeseen lähtisin lyhyillä housuilla, merino-aluspaidalla ja irtohihoilla. Kevyt liivi alun kivituhkalle päälle ja taskuun ennen ensimmäistä mäkeä. Mä en noita teknisiä muovipusseja pysty käyttämään jos aion hikoilla. Tämä siis yhdelle kierrokselle. Useamman kierroksen tapauksessa voisi varmaan vaihtaa vaatteita kierroksen vaihtuessa.
Renkaista en tiedä mitään kun ajoin 2015 version Contin Race King pierunkuorilla ja sisärenkailla...pito ei ollut ongelma, mutta käärmeenpurema ja kakka venttiili oli.
Mun garderooppi tulee olemaan ehkä tämän kaltainen. Jalkaan lyhyet trikoot, Goren WS-irtolahkeet ja päälle lökärishortsit. Niin ja vielä kengiksi NW:n gorekenget.
Yläkroppaan Löffler aluspaita, ehkä tupla ajopaidat ja irtohihat. Ja siten päällimmäiseksi ohut tuulenpitävä kuoritakki tai sitten oikein vettä pitävä sadetakki. Ja kypärän alle buffy, ja käteen Newlinen neopreeni ajohanskat.
Juomapullot korvaan Camelbakilla kun ne pullot kuraantuisi kuitenkin ihan liikaa.
Ps. Ja mulla menee yhteen kierrokseen se aika missä moni teistä ajaa kaksi kierrosta. ;)
Kisastudio valmiina. Osanotto myyty ja vasen olkapää sai taas eilen puukkoa. Kolme olkapääleikkausta nyt takana, joista 2014 oli Tahko otb aikaansaama. Pitäkäähän hauskaa.