Vettä sataa kuin aisaa ja onnellinen ettei tarvi lähteä töihin polkemaan!
Printable View
Vettä sataa kuin aisaa ja onnellinen ettei tarvi lähteä töihin polkemaan!
Yhden bensalitran energiasisältö on n. 9 kWh. Jos ajatellaan, että se energiapihiksi koettu perheauto vie vaikka 5 litraa sadalla, niin se olisi sähkönä sitten 45 kWh. Mun ei-mikään-markkinoiden-taloudellisin sähkömöhkö vei esimerkiksi nyt viimeisellä Hki-Renko matkalla, josta 80% motaria tai kehätietä, 17,8 kWh/100 km. Niin onhan tuossa pieni epäsuhta.
Puhumattakaan kun vertaa sitä paikallaan olevan asuinrakennuksen energiankulutukseen.
Mun keskikokoinen uudehko omakotitalo kuluttaa vuodessa alle 10 000 kWh.
Siihen sisältyy lämmitys, jäähdytys, lämmin käyttövesi ja kaikki kulutussähkö.
Keskimäärin vajaa 1,12 kWh/h.
Tolla sähköauton 100km kulutuksella talo pärjäilee keskimäärin 16h.
Polttiksen 100km energiankulutuksella asustellaankin jo 40h.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b...6-865f8ca4be9e
Suomella on useampi persläpi (vai avanteita)
Kouvola, Pieksämäki, Salo, Kemi........
Helsingissä on kaikki päin vittua.
Ennen persläpiä oli Juuka, Savonranta ja muut vastaavat missä "serkumpi oli serkumpi"
Hauska juttu.
Suomi voitti kaksi viimeisintä olympiakultaa ottaneen Ranskan miesten lentopallon MM-kisoissa 3-2! Viides erä meni puhtaasti zone 3 ja 4 välillä sykkeet katsoessa.
Huollosta soitettiin, seedeesoittimen vika löytyi ja kohtuu edullinen korjaus valmistuu tänään.
Fairlightilta tuli sähköpostissa DHL:n seurantakoodi.
Rovaniemellä oli 2007 veteraanien hiihdon mm-kisat ja kun aikaa oli niin olin siellä hommissa
Meille toimitsijoille oli talon puolesta työasu.
Ta?ki on kulkeutunut tänne ja sattu löytymään vaikken sitä ees muistanut. Uteliaana kokeilin ja hyvin istui,oli jopa väljä! Pesukoneeseen ja kelpaa mulle hyvin.
En kastunut tänään. Satoi ennen lähtöä ja himaan palun jälkeen.
Maanantaina 08.09.2025 fyysisen levykokoelmani kiekkoluku ylitti 1,000 artikkelia.
Aloitin 1979. Laskin näyttää 21 levyn lisäystä vuosittain. En osta käytettyjä, mutta uudelleenjulkaisut kelpaavat ja edelleen CD-levyjä ennemmin kuin LP-levyjä.
Kunnia-arvoiset äänitteet ovat
CD / Turbonegro - Retox / €11,77 [tähän vaikutti tuore YLE uutisten klippi Turbojugend-ilmiöstä; edellinen CD Party Animals hankittu 2005]
CD / Buffy Sainte-Marie - Illuminations / €16,76 [klassikkolevy]
Joten minulla on tosiaan nyt 1,001 albums which I own before I die.
EDIT: YLE video 2012: https://areena.yle.fi/1-50141537
2000luvun alussa myin vinyylit pois kun muutamassa muutossa oli raskaimmat kannettavat, yli 800 kappaletta, CD levyjä taisi olla pari banaani laatikollista. Osasyynä oli myös että LINN lopetti yhteistyön.
https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-ra...011495066.html
Suomi on hieno maa. Täällä voit tehdä mitä tahansa hauskaa.
(tekoäly oli vaihtanut linkin)
^noista olisi kyllä kiva laittaa muutakin kuin linkki ja puolihauska kommentti, mikä ei avaa sisältöä mitenkään. Toki jos päivätyö kuluu seiskan otsikoiden parissa, niin sitten toki tuon ymmärtää.
Auto meni läpi katsastuksesta, lasissa on kyllä sen verran ikävä halkeama että olisi voinut tulla hylky siitä. Menee kyllä vaihtoon kun löytyy vapaa aika vaihdolle.
Pilvetön taivas ja mukava 26 asteen lämpötila.
Tikit läks ja kymmenen päivän hikoilukielto päättyy. Mä siis niin vedän soralla huomenna vaikka satais sammakoita.
Tikkurilantiellä Volvon kohdalla oli yhdistelmäajoneuvon nuppi valloittanut suojatien. Kuljettaja kuitenkin minut huomatessaan peruutti ja antoi tilan suojatien ylitykseen. Loistavaa.
Muutenkin autoilijat väistivät tänään kiitettävästi kun olivat väistämisvelvollisia. Harvoin on tällaisia päiviä.
Tässä on koko viikonlopun saanut olla hyvällä tuulella. Oulussa poikieni ja lastenlasteni luona. On tää ukinkin rooli ihan kiva.
Passi uusittu!