Yritin katsoa siinä ympärilleni, että olisiko ollut jotain ulkoista syytä nähtävissä, mutta en huomannut mitään. Vaikea tietenkin varmasti sanoa.
Printable View
Pelkkä yhden lokarin kiinnikkeen irtoaminen saattaa aiheuttaa lokarin tai aisan joutumisen pinnoihin aiheuttaen yht'äkkisen jumin. Yksi ensikäden tieto tuollaisesta, nuori mies lähti toiselle, mäkisemmälle paikkakunnalle opiskelemaan mukanaan isän kasaama pyörä, kovassa vauhdissa alamäessä etulokari irtosi ja aiheutti pahan kaatumisen, rujeilla ja naarmuilla selvittiin, paitsi että isä sai vihaisen viestin.
No kun olin yksi monista lahjan ostajista niin enemmistö päätti toisin ja traineri jäi toistaiseksi ostamatta. Mutta koska nyt asiaan tuli perehdyttyä niin itsellä taitaa mennä ostoslistalle joku karvalakki malli Tacx tai Elite mallistosta. Saa vähän talven aikana pyöritellä kampia hiihtotouhujen lisäksi. Itse en kaipaa ainakaan toistaiseksi noita smart toimintoja.
Mulle kävi cyclolla sama tilanne, tosin vauhtia ei ollut paljon. Syy oli kyllä heti selvä: taitoin tiukassa mutkassa ja kenkä (osuu lokariin) painoi lokarin karkeakuvioiseen renkaaseen kiinni, joka nappasi lokasuojan (SKS Commuter 45) mukaansa ja taittoi sen kaksinkerroin renkaan ja haarukan väliin.
Saattaa saattaa - mutta tässä nimenomaisessa tapauksessa ei ainakaan kuvauksen mukaan yksikään kiinnike irronnut. Kuvaus saattoi toki olla tältä(kin) osin hieman puutteellinen. (Joutuu esimerkiksi arvaamaan taittuiko lokari haarukan etu- vai takapuolelta.)
Mutta kiinteissä etulokareissahan on tyypillisesti kolme kiinnikettä, joista kahden on useassa mallissa tarkoituskin irrota turvallisuussyistä ja se kolmas on yleensä niin vankkaa mallia että sen irtoaminen on äärimmäisen harvinaista (kunhan asentaja ei ole ollut täysi ääliö tai kännissä ja kunhan käyttäjä on ymmärtänyt kiristää ruuvin siinä vaiheessa viimeistään kuunneltuaan räminää pari viikkoa).
Pikalokareista mulla ei ole tietoa eikä kokemusta kuin SKS:n Race Bladeista ja etulokari ei toisen kiinnikkeen irrottua taitu tai mene pinnojen väliin.
Kuitenkin näitä sattuu - porukkalenkkikaveri teki muutama päivä sitten OTB:n samasta syystä - joten onhan tässä vakavasti otettava turvallisuuskysymys.
Kuluneessa voimansiirtolinjassa ketju voi hypätä hampaan yli, eikä siitä jää jälkeä. Kun jompi kumpi, ketju tai ratas, on kulunut, tämä on mahdollista.
Kasettinavassa on vapaaratas, mutta jumittuessaan se ei pidä lainkaan tai hirttää kiinni. Yleensä. Luistaminen ei ole vaihteesta kiinni, vaan sitä tapahtuu kaikilla vaihteilla.
^Kiitokset tiedosta. Varmaan syy löytyy kulumisesta ja korjaantuu uudella rattaalla.
Itsekin mietin heti, että olisinko voinut potkaista lokarin kiinni renkaaseen, koska olin kääntynyt vasemmalle, mutta en huomannut mitään kontaktia (kyllä sen tuntee yleensä) ja tässä oli tilaa kääntyä. Ehdin jo vähän ajaakin kurvin jälkeen. Rengas on aika sileä (Vittoria Voyager Hyper) myös.
Asennus on aikanaan tehty liikkeessä, mutta mahdollisesti kiireellä, ja käyttäjäkin on turhan huoleton ylläpidon suhteen. On lokari silti pitkään siinä nyt ollut jo: Keväällä huollossa oli käyty läpi ja kiristelty kaikkia kiinnityksiä ja nytkään siis mitään ei irronnut, taittui vain. Renkaan pyörimissuuntaan lokari taittui (takaa eteen). Tässä on kaksi aika honteloa aisaa ja sitten kiinnitys haarukkaan.
Kiitos kokemusten jakamisesta. Ei sitten ollut uniikki homma, vaikka itselleni eka kerta, kun näin kävi. Ehkäpä käyn näyttämässä ehtiessäni jossain ja kai pitää hankkia uusia lokari vääntyneen tilalle, en haluaisi saman käyvän uudestaan.
Yksisankaiset on vähän hontelot, täristävät kun ajaa yhdellä kädellä. Kun lokarit ovat "pakolliset", kunnolla kiinnitettävät ovat parhaasta päästä. Tällaiset olen asentanut kahteen pyörääni, kestävät lumisojoaikanakin.
https://www.bike-components.de/en/SK...modell-p24392/
Hups, nuo olikin 50 mm leveät eikä kapeampia tuolla olekaan, omissani nuo on 45 mm leveät, riittävät...
Nämä on myös hyvät ja leveyksiäkin löytyy, näitä lienee myös pyöräliikkeiden hyllyssä, jos ulkoistaa homman.
https://www.bike-components.de/en/SK...rd-Set-p24393/
^Kiitos, ei ole pahan hintaisia nuo. Varapyöräkin on edelleen ilman lokareita, ja siihen saattaisi käydä leveämmätkin. Tosin huolestuttavan suuri määrä asennusosia näytti kuuluvan kauppaan :rolleyes:. Itselleni lokarit ovat kuitenkin vähän must juttu, tänäänkään en halunnut ottaa varapyörää ajoon, kun kotiintuloajaksi oli luvattu reipasta sadetta.
On noissa tuota asennustavaraa melkoisesti, ei kuitenkaan vaadi ihmeempiä työkajuja, rautasaha kuitenkin tarpeen, kun useimpia aisoja joutuu lyhentämään. Huolellisesti asennnettuna lokarin ja renkaan väliin jäävää rakoa voi säätää renkaan vahvuuden mukaan, näyttää ihan asennetuilta!
SKS Commuter meni kaksinkerroin haarukan väliin, mutta kun sen oikaisi tien päällä, ei kotona enää huomannut mistä se oli taittunut. Continental Cyclocross Speedissäkään kuvio ei ole suuren suuri, mutta riittävä tuohon tarkoitukseen :D
Näissäkin on tuo yksi tukirauta (tosin siinä kaksi vierekkäin) ja aina rämisee yhden käden otteella, ellei molempia puolia taivuta asennusvaiheessa ulospäin parin sentin verran. Tämä saa aikaan sopivan jännityksen tukirautoihin, sivuliike vähenee ja lokari ei pääse osumaan renkaan reunaan.
"Haarukan etupuolelta" taisi jäädä lukematta? Voi olla että se on mahdotonta vain teoriassa, mutta renkaan pyörimissuunnan vuoksi lokarin taittuminen haarukan takapuolelta on käytännössäkin huomattavasti yleisempi tapaus.
Mutta vakavammin: mulla ei ole ollut SKS Commuterin tyyppisiä "yksiaisaisia" lokareita, mutta Bluemelsin tyyppisillä "kaksiaisaisilla" ei lokari ole koskaan lähtenyt taittumaan, vaikka kenkäkosketuksia on sattunut tiheään tai vaikka lokareihin kuuluva kuraläppä on töyssyssä tai vastaavassa kääntynyt ja ruvennut hankaamaan.
(Omat jatketut kuraläpät eivät muuten ole samalla lailla "hyppineet", johtuuko sitten pituudesta vai painosta?)
Kysynpä tässä välissä allilta Vittoria Voyager Hyper-kokemuksia, tarttuuko noiden kulutuspintaan pieniä teräviä kiviä, jotka vähitellen voisivat mennä läpi ja rikkoa sisärenkaan? Mimmoset renkaat ovat ajossa? Minkä levyiset?
Ihmeen notkeasti ja huomaamattomasti tuo omakin lokasuojani (merkki tuntematon) taittui ja oikeni, mutta siihen aisojen kiinnityskohtaan jäi nyt mutka. Eipä ole iso tosiaan tuo CCS-renkaidenkaan kuvio, mutta omissani on vain sellaiset nuolimaiset pikku urat. Olisiko niihin sitten voinut lokasuoja napata, ilmeisestikin, ellei sinne jotain muuta mennyt väliin.
Katselin vanhoja pyöriäni, ja niissä on etulokarissakin tuplakiinnitys, joten siihen ehkä tähtään kuitenkin. Miten tuo lokasuojan leveys mitataan? Kaarevan osan "alta", siis halkaisija, vai miten?
Mulla on 32 mm renkaat ja olen ollut niihin tyytyväinen. Tuommoinen olematon pikkusiru viime kuussa puhkaisi renkaan, mutta muut muistamani rikot on olleet snake biteja. Ilmeisesti näissä renkaissa ei kumia ole niin paksusti kuin aikaisemmin käyttämissäni Marathon Supremeissa. Niitä oli monet, ja tykkäsin, mutta viimeksi rengashankintaa tehdessäni luin netistä, että ne on jotenkin hitaat :rolleyes:. Bianchiin myös tuntui sopivan Vittoriat, kun ensiasennusrenkaatkin oli sen merkkiset.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti TERU
(Olen hankinnoissani enemmänkin sopivaan tyytyjä kuin maksimoija, joten kyky suositella varusteita on hiukan rajoittunut. Tähänastisilla kokemuksilla tilaisin Voyager Hyperit uudelleen kyllä)
Kiitos alli, tuossa tulikin saman tien kaksi "sopivaa" rengasta ensikesän arki-matka-retki- ajon tyyppiseen liikkumiseen. Kaksi Bianchin runkoon kasattua tallista löytyy täältäkin.
Vaikka on ajanut ihan tyytyväisenä renkailla, niin vaihdon lähestyessä harkitsee mielellään toista mallia tai jopa merkkiä, kun noita on mistä valita.
Lokareiden ulkoleveys on jokseenkin se mitä noissa myyntilutteloissa. Omaan 45 mm leveään menee hyvin 35 mm nastarenras.
Onko kellään kokemusperäistä tietoa Giro Vs Sidi kenkien koosta?
Tällä hetkellä kesäkenkänä Sidin Dragot. Koko on 47 ja istuu hyvin ohuella sukalla.
Jalan mitta 29,1cm
Pitkään olen etsinyt / miettinyt syksy-talvi-kevät kenkiä ja olen mieltynyt Giron Alpinenduro kenkiin.
Päälimmäinen syy on nauha kiristys sillä kaikki räikkä ja tarranauha kiristykset on enemmän ja vähemmän huonot kuravellissä ajaessa.
Olen googletellut pari päivää näiden kahden valmistajan kokoeroja ja olen antanut ymmärtää että tuo Giron 47 vastaisi Sidin 48. Eli olisi mahdollista saada pykälää paksumpi sukka mahtumaan.
Sovittamaan kyseistä kenkää on mahdoton saada ja pitääkin tilata ulkomailta. Ja kaikissa mahdollisissa paikoissa on suurin koko tuo 47.
Ei nyt varsinaisesti ole kyseessä varuste mutta kun ei löytynyt omaakaan ketjua niin kysytään täällä joltakin joka sattuisi tietämään. Hurahdin kokeileemaan Training Peaksia. Sain sellaisen tiedon että Garmin Connectissa oleva data siirtyy tuonne Peaksiin suoraan kun laittaa sen autosync toiminnon päälle. Kuitenkin ohjeissa neuvotaan siirtämään vanhat suoritukset Connectista esim. zip tiedostoksi ja siirtämään sitten manuaalisesti Peaksiin. Miten nyt todellinen asian laita on? Siirtyykö ne kuten minulle eräs väitti että hänellä näin on tapahtunut. Hirveä homma siirtää Connectista vanha data usealta vuodelta tuonne uuteen palveluun.
Milläs noita pyöräilyhousuja paikkaillaan, jos on joutunut kokeilemaan niiden kestävyyttä? Kyseessä Castelli Nanoflex 2 housut.
^ Ei ole ihan kevyttä kenttäompelua, vaatii jonkin verran osaamista ja oikeanlaista lankaa, joten kannattaa harkita ammattilaisen käyttämistä. Mutta jos tietää mitää tekee tai tietää jonkun joka tietää, niin pienen reiän tai repeämän voi ommella lycralangalla. Vettä korjattu kohta pitää yhtä hyvin tai huonosti kuin alkuperäinen suojaamaton sauma.
Jos vaurio on isompi ja tarvitsee vedenpitävää paikkaa, neopreeniasujen korjaamisen tarkoitettu silittämällä kiinnitettävä paikka voi huolella tekemällä pitääkin. Tätä ovat suositelleet niin meillä kuin maailmalla, mutta muitakin voi olla.
Nimim: "Kumipuoli ei ihan aina alimpana"
Onko olemassa satulalaukun kaltaisia laukkuja, jotka kiinnittyisivät pulteilla pullotelineen paikkaan? Mulla on pyörässä kaksi pullotelineen paikkaa, joista toinen ei käytännössä ole koskaan käytössä. Ajattelin, että sen voisi hyödyntää.
Pullotelineeseen meneviä laukkuja toki on. Ajatuksena on eliminoida pulloteline siitä välistä ja kiinnittää laukku suoraan runkoon.
Löytyykö mistään läpimenevää maastopyörän boost taka-akselia, jossa Ei olisi kiinni avausvipua (eli avaus pelkästään kuusikulma-avaajalla)? Tarkoituksena vähentää riskiä spontaaniin akselin varastamiseen (näitä on jo koettu tarpeeksi).
Miten onnistui polkujen lisääminen http://kartta.arpotechno.fi/kartta tai mtbmap.se karttoihin? Voiko noita irroittaa kokonaisista traceistä vai pitääkö erikseen käynnistää puuttuvalle polulle? Käytössä puhelin ja Polar M430.
On. Eteen on sattunut pari Gravel Grinderiä, joissa on vaakaputken etupäässä pullotelineen kiinnitystä vastaavat ruuvinreiät, joihin saa laukun kiinni. Eiköhän ruuvien väli ole sama kuin varsinaisessa pullotelineessä. En tosin muistaakseni ole nähnyt vaakaputkeen tehtyä laukkua, mutta täytyyhän niitä olla, kun joissain fillareissa on niille paikka.
Edit: Ainakin yhden Cervelon kuvaa tarkastelemalla näyttäisivät vaakaputkilaukun kiinnikkeiden ja pullotelineen ruuvien silmävälit olevan samoja.
32mm olen sulle tutulla pyörällä ajanut ihan riittävästi jotta voin vastata etten ole huomannut, ainakaan yhtään rengasrikkoa en ole vielä kokenut vaikka pakosta ja muutenkin sorateillä noilla ajan. Misukan latexisisureilla erinomaisen mukavat ja herkästi rullaavat!
Häätyy talven mittaan tilata pari kipaletta lisää, kulutuskestoakaan en moiti.