Mites sit tuo Haibike xduro allmtn 8.0? Olis yamahalla. Onko muuten kuinka laadukas peli ja onko hyvillä osilla? Tuo kahden eturattaan ratkaisu on hieman erikoinen ja ilmeisesti myös turha.
Printable View
Mites sit tuo Haibike xduro allmtn 8.0? Olis yamahalla. Onko muuten kuinka laadukas peli ja onko hyvillä osilla? Tuo kahden eturattaan ratkaisu on hieman erikoinen ja ilmeisesti myös turha.
Kellään omakohtaista kokemusta tuon Meridan rungon koosta? Tuolta Motocardista suosittelivat 20" runkoa (182cm, jalan sisämittä 83cm) mutta Meridan oman laskurin mukaan 18" voisi olla lähempänä totuutta.
Mietin ihan samaa. Tuo kiinnostaa https://www.ebay.com/itm/Merida-eOne...&LH_All=1#shId
Mutta saattaa olla liian iso itselleni. 180 cm ja sisämitta noin 80cm. Mikähön koko oli fillari messuilla
Tästä nyt ei taida olla apua mutta sanoisin että molemmilla pituus riittänee L kokoon mutta inseam viittaa paremminkin M kokoon...
Johan on Meridalla malleja. Sekoitin ton eOne twenty 900e:n ensin eOne sixty 900e:een, mutta tuossa onkin lyhyempi iskuinen keula yms. eroa. Lieköhän muita eroja? Kaipa tuolla 130mm joustavalla keulallakin pärjäisi.
Joo tarkkana saa olla. Sähköpyörissä luomua kovempi vauhti ja maasto voi vaatia pitempää joustoa
Kyllä ja ei. Mulla on 29" allmountain jäykkis 140mm keulalla ja sillä pärjää mettäkaahailussa. Sit mulla on 27.5" enskapyörä 160/160 joustoilla ja siinä ei ole milliäkään liikaa hissi/shuttlehommissa.
Sähköfillarissa Focus JAM2, jonka hommasin just on 140/140 ja ei siinä ainakaan liikaa ole. Vauhdit kasvavat metsässä ihan tolkuttomiksi, jos vain ajotaito antaa myöden. Eilen piti pumpata takakumiin lisää ilmaa, kun rupesi vanteelle lyömään... Aikamoista paukutusta on sähkärillä ajo (siis halutessaan). Mun mielestä vastaa ihan hissihommien alamäkiajoa. Tilasin sitten 150mm Yarin keulaksi (140mm Recon on vähän rimpula kunnon vauhdeissa).
Kyllä 130 milliselläkin pärjää, mutta jos tarkoitus on ajaa vähänkään kovempaa hankalammassa maastossa niin kyllä pitkä ja loiva keula on aika pop. Jos tykkää ajella paljon täydellä avustuksella vähän hankalamassa maastossa on meno tasamaallakin hyvin samanlaista kuin bikepark rymistely. Ja eipä noista vähän järeämmistä iskareista ole juuri hinnan lisäksi haittaakaan. Ihan kävelyvauhdissa pitkäjoustoinen on tietenkin aika kankea ja raskas heitellä, mutta harvemmin sitä tarvitsee mihinkään trial hommiin edes ryhtyä kun voi ajaa vain kovaa läpi joka paikasta :D
Itsellä on edessä 170mm Lyrik ja takana samat 170mm eikä tunnu yhtään liioittelulta. Lisäksi kun sen pyörän säätää niitä vauhdikkaita lenkkejä varten, niin ajotuntuma hitaammassa vauhdissa on, loivempia kulmia lukuunottamatta, aika samanlainen kuin jossain 140-150mm joustavassa pyörässä, joka on jätetty vähän pehmeämmäksi. Tällöin se pyörä ei tunnu miltään pomppulinnalta, mutta ei tarvitse myöskään säästellä missään sen takia, että iskarit pohjaavat ja vanteet hakkaavat kiville.
Ja nyt on saatu myös vaimon Focus SAM2 (myös 170mm pyörä) ajoon ja yllättävän hyvin tuossa Focuksen pienemmässä akussa riittää virtaa. Näyttäisi, että 2500km/1vuosi ajettu boschin akku 95kg kaverilla kestää maastossa about saman verran kuin tuo uusi Focuksen pienempi akku 63kg kuskilla. Pyörä vaikuttaa muutenkin toimivan hienosti.
Tervehdys foorumilaisille!
Olen hankkimassa ensimmäistä sähköpyörää, maastofillari mielessä kun tulee ympärivuotiseen käyttöön. Itseasiassa kyseessä on ensimmäinen oikea maastopyörä eläessäni.
Budjetti on aika rajallinen, noin 2000€ -muutaman satasen suuntaan taikka toiseen. Pyörä tulee noin 190cm polkijalle.
Tässä on lähtötilanne, olenkin löytänyt varteenotettavia vaihtoehtoja, niin uusista kuin vähän käytetyistäkin maastureista. Joitakin kysymyksiä on kuitenkin herännyt, kun olen tutustunut aiheeseen. Eli:
- Monessa mieleisessäni fillarissa on Bosh Performance CX -moottori, jonka eturatas on silmiinpistävän pieni. Tällä ei varmasti ole mitään merkitystä kun akussa on virtaa, mutta mitenkä matkanteko sujuu, jos akku pääsee loppumaan?
- Onko moottoreissa/akuissa tulossa lähiaikoina jotakin isompaa edistystä, jonka takia pyörän ostoa kannattaisi lykätä?
- On itsestäänselvää, että laitan tulevaan pyörään kaksi lukkoa(vähintäänkin!). Runkolukon ja sitten toiseksi lukoksi jonkun jolla fillarin saa kiinni esim pyörätelineeseen tai vastaavaan. Mikä on paras mahdolliinen lukko tähän tarkoitukseen? Lukon pitäisi olla kuitenkin sellainen, että se ei juuri häiritse matkantekoa jne. Joten ranteen paksuinen ketju&munalukko ei ole vaihtoehto.
- Uusi fillari tulisi testata ennen ostoa. Tätä sanotaan milteimpä joka paikassa, mutta kun asun täällä keskellä ei mitään niin koeajo mahdollisuudet ovat kovin rajalliset, joten joudun turvautumaan hyvin pitkälti rewikoihin ja muuhun toisenkäden tietoon. Varsinkin maastopyörissä rungot ovat aika hauskan näköisiä "normaali" runkoon verrattuna. Joten kysymys kuuluukin, että onko olemassa jotakin nyrkkisääntöä jolla vältän isoimmat kömmähdykset pyörän ostossa?
- Onko jotakin, johon kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pyörän specseissä tai ylipäänsä pyörän ostossa?
- Onko jotakin merkkiä/mallia jota olisi syytä välttää?
Jos olet nähnyt hyvän tarjouksen fillarista joka täyttäisi toiveeni, niin olisin erittäin kiitollinen jos vinkkaisit siitä minulle!
Moi
Mitäs fillaroijat on mieltä tälläisestä pyörästä? Käyttö on lähinnä satunnainen metsässä poluilla ajelu, töihin ajaminen ja harrastuksiin ajaminen asfaltilla. Joskus saattanen innostua johonkin hurjempaa, ainakin kokeilumielessä.
Onko hankintapaikka hyvä? Ainakin hinta on suht. edullinen?
https://www.mhw-bike.de/haibike-sdur...ntainbike-9839
No Cubesta nyt tein itse kaupat puhelimessa ja noudan illalla. Malli on siis Cube stereo hybrid 160 sl500. 20" runkokoko.
Yhden lenkin vakaalla ja tyhjentävällä kokemuksella ainakin mulle tämänhetkiseen ajotyyliin ja -maastoon 120mm tuntui olevan riittävä. Pyöränä siis Merida eOne Twenty 800. Mutta voihan se olla, että taitojen ja kokemuksen kerttyessä sitä alkaa haluamaan enemmän. Tosin lähes kuusikymppisenä taitaa ajovuodet olla sen verran vähissä, ettei suurempaan extremeen enää ole aikaa tai tarvetta.
Mitä akun kestoon tulee, niin reilun tunnin lenkin aikana varauksesta hävisi yksi tolppa. Voihan se toki olla, että se toinen tolppa katoaa seuraavan metrin jälkeen, mutta siis jotain 20% ja 40% välillä. Ajoin ehkä 60% Eco, 30% Trail ja 10% Off. Trail-asetus on Shimpan softalla asetettu Medium-voimakkuuteen. Boostia en käyttänyt lainkaan.
Off-asetuksellakin tuo pyörä on vielä ihan ajettavissa miedossa maastossa, Eco-asetus hävittää pyörän painon kokonaan.
Kuinkas tuosta boschin näytöstä saa kilometrit näkyviin? Pieni näyttö vasemmalla kädellä.
Miinusnappia painamalla .
https://www.youtube.com/watch?v=k3U5paqgvwA
Kas. Youtubesta löytyy kaikki.
Nyt on eka 5km iltalenkki heitetty. Ostin pyörään vielä mukaan tollasen Halo Omega 4000 ajovalon, kun oli jo tiedossa ettei päivännäöllä ehdi kuitenkaan ajaan. On muuten todella tehokas valo varsinkin hintaansa nähden.
Pyörästä tuli jo ekan ajelun perusteella huomattavasti eri fiilis kun pienellä koeajolenkillä ja onneksi positiiviseen suuntaan.
Ot. Mimmonen valokuvia halo 4000:ssa ja pärjääkö vain kahdella teholla. Eli oikeammin, pärjääkö pääasiassa alemmalla teholla.? Näpelöin moista eilen ja arvoin sen ja 2500:n välillä. Sais olla vaan enemmän tehoalueita, näin kuvitelmapohjalta.
Kummanko valitsisit näistä pyöristä ja miksi? Osuvat budjettiini kun ovat niin hyvässä alessa.
Fillari tulee ympärivuotiseen käyttöön, kaupunkiin, poluille/maastoon -mutta aloittelijan meiningillä!
1 -vaihtoehto: https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...-musta-oranssi
2 -vaihtoehto: https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...ora-54-cm-2018
3 -vaihtoehto, mikä?
https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...ora-54-cm-2018
*halvempi
+Xt osat ja Manitou keula. Integroitu akku
Minä en ole niin perillä osasarjojen paremmuudesta tai tietämystä keulan suhteen. Hinnassa tosiaan on 300€ ero ja omaankin silmään tuo integroitu akku natsaa paljon paremmin. Tällä noin 2000€ budjetilla kaikkea ei voi saada, mutta kyllä tuossa on vastinetta aika paljon kun olen käynyt läpi tarjontaa juuri tuossa 2k hintaluokassa. Kiitoksia vastauksestasi!
Hienosti sillä näkee. Valokuvio on suht laaja ja tasainen. Tänään ajelin pimeässä 20km lenkin ja hyvin pärjäsi alemmalla teholla.
Mitä syitä jättää ostamatta? https://www.bikester.fi/691804.html
Paljonko Active vs CX moottorin hintaero on?
Olen nähnyt yhden CX moottorisen 500w akulla ja Deoren osilla 1759e (en ketale kerinnyt ostaa, kokojakin oli peräti) ja lähinnä sitä mietin, että odotan vastaavanlaista tarjousta, kun ei kiire ole.. Siis jos tässä vielä innostuu ja kuitenkin sitten sen CX moottorin haluaa..
Mites tämä CX moottorilla? https://www.bike-discount.de/en/buy/...-n-aqua-655994
Meridasta aika hyvä tarjous: https://www.motocard.com/en/bike/mou...lack_blue.aspx
Verkkokaupassa on loppuunmyynnissä Bosch Performance CX moottorisia pyöriä alta 2000€. Esim: https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...ora-49-cm-2018
Ihan mielenkiintoisia tarjouksia
https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...P-sahkopyora-L
https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...hkopyora-44-cm
Tuo Merida olisi itseäkin kiinnostanut kovasti, mutta siitä ja monesta muustakin on L koot loppu. No nyt mennään ainakin ens alkuun tolla Cubella ja Bosch moottorilla. 68km tuli totuteltua viikonlopun aikana töiden jälkeen.
Linkin mukaan L kokoa (20) olisi vielä mutta aika useinhan nuo ei täysin pidä paikkaansa...varsinkin jos tarjous vaikuttaa erityisen hyvältä.
Sitten kun sen koon 20"valitsee niin ilmoittaa ettei niitä ole
Jos jotakuta kiinnostaa, niin nyt näitä on taas 20" koossa: https://www.motocard.com/en/bike/mou...lack_blue.aspx
Itse tilasin eilen.
No tottakai niitä nyt taas saa kun ehdin hätäisenä ostaa Cuben viikko aikaa. :D 150km jo ehtinyt polkea sillä.
Toki en tie millainen Merida olis ollu kun en ole sellaista edes päässyt koittamaan
Tuli käytyä fiskarssissa koeajamassa Canyonin spectral on 8.0 tänään. Aivan huikea laite!
Jep, samaa mieltä..
marraskuussa julkaistaan 2019 mallit ja heti kun julkaistu voi tehdä tilauksen(toimitukset suomeen onnistuu toisin kuin 2018 mallit)
2019 mallit ei juuri muutu 2018 malleista, värit voi muuttua ja osasarjoissa voi tulla joitakin pieniä muutoksia..
Tuollainen olis tarjolla, https://www.polygonbikes.com/shop/hardtail/entiat-e/, on kenellä käryä ko. fillarista?
Pieni pyyntö. Voisitteko jotain laitetta kehuessanne laittaa hieman tarkempia speksejä että miksi jokin oli hyvä tai huono ja mihin vertaatte? Nyt luin vain että tuo em. laite on huikea, mutta kun katson speksejä, en näe siinä mitään erityistä. En pääse sellaista koeajamaan missään, joten suuresti jäi kiinnostamaan mikä tekee siitä niin huikean? Ja kiinnostaa myös onko taustalla paljonkin sähkötäpärillä ajoa. Nyt en tiedä, oliko tuo koeajo henkilön ensikosketus sähköpyöräilyyn maastossa ja onko sähköavusteinen pyöräily yleensäkin huikeaa vai oliko sittenkin tuo pyörä jollain tapaa parempi kuin muut markkinoilla olevat vastaavat.
Itse ajoin myös Fiskarsissa tuota Canyon Spectral on -sähköpyörää. Olin myös positiivisesti yllättynyt. Aikaisemmin olen ajanut pidemmän testiajon täysjousitetulla Focus Jam2:lla (Larun pyörän L-koon testipyörä). Mitään perusteellista analyysiä en pysty antamaan, mutta Canyon tuntui jostain syystä selvästi ketterämmältä pyörältä kuin Focus. Oikein hyvän tuntuinen pyörä oli.
Itse tuli kanssa ajettua Canyonin Spectral:ON (itse asiassa pariinkin kertaan), Mondraker E-Crusher, Mondraker E-Crafty ja Pivot Shuttle Fiskarsissa (Mondrakerit oli M-kokoa kun ei muita ollut ja Pivot & Canyon L-kokoa -> itse osun 180cm pituudella M ja L-kokojen väliin useasti), sekä aikaisemmin viikolla yksi päivä Stevensin E-Sledge:llä (L-koko). Oma pyörä on jo jonkun vuoden ikäinen L-kokoinen luomu Mondraker Dune ennen "Forward Geometry" aikakautta (=jossa vaakaputki on lyhyt nykypyöriin nähden).
Noista itselleni Pivotti oli mieluisin/hanskaan sopivin testilenkille (joka oli aika helppo siihen nähden mitä normaalisti ajelen) ja mitoitus vakiona sopivin. Mutta Pivotin sakki oli näistä ajetuista myös ainoa jota oikeasti kiinnosti pyörän laittaminen testaajalle sopivaksi - muita ei kovin paljoa kiinnostanut oliko sägit kohdillaan, oliko satulan korkeus sielläpäinkään, jne.. Eli Pivotille tästä pisteet kotiin (ei se hyväkään pyörä tunnu hyvältä jos säädöt on kuskille jo lähtökohtaisesti pielessä). Itse sitten säädin kyllä joka pyörän jousituksen suurinpiirtein kohdilleen kun metsään pääsin, kun muuten ei olisi ollut mitään järkeä verrata pyöriä toisiinsa..
Pari asiaa mitkä jäi Spectral:ONista itselleni mieleen oli turhan matala keskiön korkeus ala-asennossa ainakin omiin ajoihin - polkimet kolisi jo tuolla helpolla lenkillä kiviin. Korkeammassa takapään asennossa (mikä sekään ei ole kovin korkea) en päässyt kokeilemaan kun näytteilleasettajalla ei ollut intoa iskarin asentoa muuttaa.
Toinen mikä jäi mieleen oli keulimisherkkyys jyrkissä ylämäissä. Pyörähän muuten kyllä kiipeäisi sähköllä vaikka mihinkä, mutta lyhyt perä ja loivahko satulakulma takapään ala-asennossa ei tätä promoa - vaikka stemmi olikin omaan makuun pitkä 60mm ja runkokokin mieluummin iso, kuin pieni itselleni (180cm, L-koon runko ja siinä satula suht edessä).
Mutta potentiaalia siinä on ja 29" eturengas myös kiinnostaa ylityskykynsä puolesta, enkä kokenut pyörää lopulta yhtään kompelömmäksi tiukoissakaan mutkissa kuin 27.5+ sisariaan.. Ja jos on 29" takarenkaalla olevaa versiotakin pukkaamassa (jotakin uutta oli tulossa 2019 vuosimalleihin, mutta sitä eivät minulle suostuneet paljastamaan, että mitä ;) ), niin siinä lienee peräkin inan pidempi (vai tuleeko säädettävä taka-akselin paikka?), koska tuohon samaan takahaarukkaan ei kyllä 29" minusta mahdu..
E-Crusher oli sen verran huonossa hapessa/huollon tarpeessa, ettei siitä jäänyt oikein kaksista kuvaa kun satulatolppa laskeutui omia aikojaan alaspäin ja isommat vaihteetkin paukkuivat poljettaessa.. Se jäi mieleeni, että takajousituksen ylälinkku oli niin leveä, että pamahti pohkeeseen jossakin välissä :)
E-Crafty oli yllättävänkin jees, vaikka selkeästi painavin kaikista. Ylämäkeen meni kuitenkin hienosti - lienee melko pitkä perä jo Boschin koneesatkin johtuen? Alamäkeenkin meni hyvin.
E-Sledge taas ajettu ihan eri olosuhteissa, joten ei voi suoraa vertailua sanoa. Ei se hassummalta tuntunut sekään.
Että pitänee varmaan odottaa mitä sieltä Canyonilta tulee ennen kuin tekee lopullisen valinnan.. Takapää yläasentoon, Rockarin keulan jatkaminen 150mm->160mm, 1-1.5" angleset, 20mm lyhyempi stemmi ja satula etuasentoon voisi jo tehdä tuosta omaan ajoon todella mielenkiintoisen pelin.. :)