https://yle.fi/uutiset/3-12276050
Printable View
Nyt kun ei voi enää vaan haaveilla voisi heti bookata reissun tälle keväälle[emoji28]
Taitaa kyllä Alppireissut jäädä tältä keväältä. Vaikkei korona estä reissaamista kyllä se kaikkineen rajoituksineen ja epävarmuuksineen tekee siitä turhan stressaavaa.
Pitäis päättää hiiihtoloman kohde. Pyhälle olisi kiva lähteä mutta piru kun Keski-Suomesta on Lappiin niin pitkä ajomatka. Yksinään sillä ei ole väliä mutta perheen kanssa se on aina hieman raskasta.
Mikä Pyhässä on se joka vetää väkeä? Offarit?
Itse olen käynyt Pyhällä pari kertaa nuoruudessa mutta en ymmärtänyt paikan vetovoimaa muihin Ylläkseen, Leviin tai edes Luostoon verrattuna. No Luostolla nyt oli se ongelma, että ennen hiihtolomaa oli pelkkä päärinne auki.
^ oiskohan se se #tunturifiilis :)
Pitää kyllä siinä mielessä paikkansa, että Pyhällä se on jotenkin omanlaisensa. Eikä siellä ole ulkkisturistilaumoja. Ja on siellä ne suht helposti saavutettavat offarit. Mutta jos tykkää puuttomassa tunturissa hiihtelystä/laskemisesta, niin sitä siellä ei tietty hirveästi ole, kun se on sen verran etelässä ja matala.
Vko 8 pitäisi olla Åressa, mutta kova pohdinta meilläkin on käynnissä, että mitä tehdään reissun kanssa. Ärsyttävää.
Joo ymmärrän. Mä olen muutenkin seitsemän tunnin ajomatkan päässä Stantonista niin sinne on helppo mennä. Varmaan toistakymmentä kertaa tullut jo käytyä ja tuttuudella on myös oma arvonsa. Samoin sillä että takamaastoon on tutut oppaat jne. joiden kanssa yhteistyö sujuu jouheasti. Kaikilla on kolme rokotusta joten siinäkin mielessä tilanne hyvä.
Joo näin olen käsittänyt että Viitasaari ei ole enää nykyään kotimäkesi :)
Pyhällä vois mennä käymään ihan vaihtelun vuoksi mutta kieltämättä yhtä pitkä ajomatka kuin Ylläkselle ja Leville pistää miettimään. Ylläs on ykkönen ja Levi hyvä kakkonen. Åresta en pitänyt yhtään. Jumalattomat hissijonot, hajanainen rinnealue ja monta pullonkaula hissiä jotka vei maun huonon kelin kanssa silloin kun kävin siellä. Plus paikka on vaikeammin tavoitettavissa Keski-Suomesta autolla kuin Pohjois-Suomen mestat.
^ Me ollaan oltu Etelä-Suomen koulujen hiihtolomaviikko Åressa tai Vemdalenissa monena talvena, kun silloin Lappiin ei voi mennä ylenpalttisen ryysiksen takia. Ruotsissa on silloin Skånen hiihtolomat, joten ruuhkaa on vähemmän kuin Lapissa. Viikko 9 on sitten Tukholman hiihtolomat ja silloin Åresta kannattaa pysyä kaukana.
Paras tietysti olisi reissata muulloin kuin koulujen lomien aikaan, mutta siihen menee meillä vielä pari-kolme vuotta. Sen jälkeen hiihtolomat siirtyy keväämmälle ja Pallakselle, Riksgränsenille tai Norjaan.
Se on kyllä totta, että hissit ja rinteet ei ole samalla tapaa kompaktisti kuin Suomen hiihtokeskuksista. Johtuu siitä, että mittasuhteet Åressa on enemmän vuori- kuin tunturiluokkaa ja siksi laskeminen ja rinteiltä toiseen siirtyminen on enemmän samankaltaista kuin Alpeilla. Toki siitä seuraa myös se, että joutuu tarkemmin kattomaan minne offareilla menee, kun yhtäkkiä edessä voikin olla useiden metrien pudotus. Ja vanhan ison gondolin käytöstä poistaminen tulee ruuhkauttamaan VM8:ia entisestään. Onneks ne ylärinteet on mun mielestä parasta Årea joka tapauksessa, niin hissihommissa alas laaksoon ei yleensä tartte laskea kuin päivän päätteeksi.
Västerskutanilta saa yleensä laskea ihan rauhassa :) Duvedin puolella ei yleensä ole ruuhkaa, joten aurinkoisemmilla keleillä se on hyvä osoite, mikäli skinnailuhommat ei innosta. Horisontissa näkyvä Storulvån kiinnostelee, mutta jälkikasvun takia ei ole ollut vielä mahdollisuutta siellä käydä.
Juuei. Mutta aina rakas paikka. Eka kerran sinne eksyin ehkä viidesluokkalaisena 1978 kun koulujen talviriehapäivänä meidät syrjäkylienkin koululaiset rahdattiin kellojen kylille ja mäki oli siinä vieressä. Tavallisilla Järvisillä vedin ekat mäet ja siitä lähtien sitten loppuvuosi ja seuraavaa vuokravehkeillä kunnes vanhemmat suostuivat ostamaan omat välineet. Isälle ikuisesti kiitolllinen kaikesta siitä kuljetuspalvelusta kun kaikki illat ja viikonloput teki mieli mäessä viettää. Ihme ettei mitään sattunut kun metsiä koluttiin. Kerran katkes molemmat Atomicit yhden jyrkänteen alle vaikka ihan hyvä alastulo oli.
Kmruuska
Olisiko kyseessä St Anton ?
Eikös Stanton tee levysoittimia...
Nimim. Kaksi bussilastia Antoniin järjestänyt ??
[QUOTE=Fjälle;3122271]Kmruuska
Olisiko kyseessä St Anton ?
Eikös Stanton tee levysoittimia...
Nimim. Kaksi bussilastia Antoniin järjestänyt
Noniin tuohan on selkeä selitys minkä kuulen ekaa kertaa ruuhkiin. Keski-Suomen hiihtolomat ovat samoin viikolla 9 ja silloin siellä oltiin.
Jos ei lasten hiihtolomat määrittäisi niin minullakin olisi ajankohta ja kohteet toiset. Emäntä kun ei laskettele ollenkaan niin veikkaan että kun lapset eivät enää lähde laskulomille niin kohteet muuttuvat lähinnä täysin hissittömiksi skinnailuiksi. Sen verran lähellä sydäntä on kaikenlainen erähiihtely. No muutaman vuoden saa vielä sentään laskea lasten kanssa.
Ovatko voorumilaiset tietoisia, että Helly Hansenin hiihtokamojen mukana tulee "osta yksi, saa kaksi" kuponki joka toimii Suomessa Ylläksellä, Saariselällä ja Sallassa. Ite "tilasin" pari kuponkia kevätlomaa varten josko tulisi tehtyä päiväreissu kolmanteen keskukseen. Saa sitten nähdä kelpaavatko kupongit kun tulee aika ostaa hissilippuja.
Offarit ihan ok ainaki. Siinähän on kukkuloita rivissä joita kiivetä. Korkeuserot nyt ei mitää älyttömiä ole.
Rinteetki on ihan kivat. Uus express hissi avautuu enskuussa pohjoisrinteille.
Jokseenki ihmettelen niitä huttu-ukon rinteitä ku hissi sieltä on hylätty ja alle rakennettu lasten rinteet.
Pilattu ku sijotettu lasten mäet väärään paikkaan. Mahtavan jyrkkiä mäkiä
Tuli viimein hommattua kalustoa kun olen koko koronan ajan sitä vatvonut. Eilen sain ostettua monot ja mukaan tarttui Tecnica Cochise 110 DYN GW monot. Ei ole hirveästi monoja sovitettavaksi, mutta nämä olivat parhaiten sopivat suoraan pakasta vedettynä. Vähän tommonen hybridimono, jolla pystyisi skinnaamaankin tarvittaessa.
Seuraavaksi on sukset hakusessa ja toistaiseksi Salomon QST 98 183cm on keulilla. Atomic Bent Chetler 100 on myos mukana kisassa, mutta sitä ei oikein loydy kuin 188 mittaisena ja vähän epäilyttää noin pitkän suksen toiminta tämmosellä hupiukolla. Eli semmonen jokapaikan hoylä pitäisi olla ja ainakin nämä sukset sellaisia kaiketi ovat. Atomic kai selkeämmin 50/50 on/off suksi ja Salomon vähän enemmän kallellaan hissirinteiden puoleen.
Yllättävän painavia noi salomonit. 2kg per suksi.
itellä on 108 vyötäröleveydellä olevat sukset ja ne painaa vaa 1,5kg.
Skinnailusta jos innostuu niin keveys on plussaa. Ei ole niin rankkaa
Mulla on K2 Wayback 96 skinnailuun. Mainio suksi ja painoa alle 1,4 kg. Yhdessä SkiTrabin TR2-siteiden kanssa mukava paketti niin ylös kuin alas.
En ole valkkaamassa suksea skinnailu edellä vaan se on lähinnä noiden monojen optio. Näillä näkymin olen laittamassa DIN siteet ja hissi kuljettaa mäen päälle.
Ihan mielenkiinnosta, mitkä sukset ja miten niillä pärjää muualla kuin offarin pehmeässä lumessa ja puuterissa?
Salomonilla on twinipuolellakin ollut melko painavia suksia, mutta olleet myös kestäviä. Mun keveimmät(ainaki kokoonsa nähden) oli Linen sir francis baconit. Nää oli hauskimmat sukset mitä mulla ollut, mutta heiveröiset, ei parkkia kestäny oikeestaan ollenkaan tuo kyseinen vuosimalli. Vuosien mukaan vähän vaihdellu, tuo oli 18/19 malli ja 104 keskeltä, todella leikkisä ja ketterä suksi ja aivan mahtavat myös karvailussa, harmittaa kun menin tuhoomaan. Nyt k2 recornerit, jotka oli kyllä aika shokki noiden linejen jälkeen, mutta nyt tottuneena ihan kivat myös :) Suosittelen AM käyttöön jotain ~100 leveyden pintaa ja kunnon rokkereilla niin ei ketteryys lopu hoiderulla rinteelläkään.
Jaa-a ei mulla niin paljon tuota suksikokemusta ole mutta kyllä niillä rinteessäkin päästelee ihan huoletta ja lujaa :D
Ei ole niin leikkisät kuitenkaan ku mun toiset sukset. Nordica navigator tai edelliset armada arv 96. All-mountain suksia noi.
Sanoisin että isoon mäkeen passaa paremmin vapaalasku sukset. Jotka siis oli Armada tracer 108.
Paino onki näköjää 1650g tolle mun suksen pituudelle.
Eli aika leveillä suksilla laskette. Kattelin mä Line Sick Day 104 suksiakin kun ne taitaa löytyä ihan paikallisesta kivijalasta. Jos internet juttuihin on uskominen, niin melkein ”kaikki” sukset on oikein hyviä ja monipuolisia.
^Nojoo. Puuterillahan se hauskinta on vetää. Sillon on syytä suksenki olla levee :)
Ja mielestäni leveä suksi pelaa joka paikassa. Kapea taas ei pelaa.
Mutta varsinainen puuterisuksihan on noin 115-130 leveä.
Ja asiasta toiseen. Luostolla offarit kunnossa. Ja olettavasti myös pyhällä. Ylhäältä alas voi vetää ilman kivia paukuttelematta. Viimepäivien myrskyt ja vähä lauhempi keli on tampannu lumen.
Oli kyl fiilis korkeella.
Lumen laatu vaihtelee kylläki todella paljon matkan varrella.
https://live.staticflickr.com/65535/...ddb06b_o_d.jpg
Eikö plussat ja kosteat kelit sitten ole muuttaneet puuterin kovemmaksi, raskaammaksi lumeksi? Eli ei ehkä ihan pehmeät pöllyttelykelit kuitenkaan? No toisaalta toki tärkeä, että saa sen jonkun tiiviimmän kerroksen maan lähelle ettei pelkän kevyen puuterin takia tosiaan kolisi kiviin saakka. Itse menossa vasta kuukauden päästä seuraavan kerran eli uutta pakkaspuuteria ehtii tulla hyvin kunnon kerros tuon nykyisen päälle :)
Heh toista se oli ennen kun puuterisuksetkin oli keskeltä ~90mm luokkaa :D Ja toki joskus aikoinaan ihan tikkujakin. Itellä oli joskus 2004 tienoilla Atomic stompit ja ne tuntu niin julmetun leveiltä(tais olla keskeltä 88mm) :D Hyvät sukset kyllä ja monipuoliset. Tuli niillä osallistuttua mm half pipe kilpailuunkin :D sori pixeleistä.
https://i.imgur.com/qEOWoQe.jpg
Salomon QST 106 päätyi verkkokaupan ostoskoriin, kun olin vaan tsekkaamassa paljon olisi lähetyskuluja. Kävi kuitenkin niin, että horjahdin ja tukea ottaessani käsi osui näppikselle näpytellen luottokorttitiedot sekä entteriä perään. On varmaan kyse kohtalosta kun noin merkillisten sattumien kautta sukset päätyivät tilatuksi, eli ei parane ihmisen laittaa hanttiin.
Nyt on oltava hemmetin varovainen etten tsekkaa Salomon Shift siteiden postikuluja mistään nettikaupasta.