Vaihdat kahvat puolelta toiselle.
Irrottamatta letkuja, kahvat on samanlaiset.
Printable View
Vaihdat kahvat puolelta toiselle.
Irrottamatta letkuja, kahvat on samanlaiset.
No perhana, pikasesti katoin että vaihdevivut oli samassa rungossa, mutta eihän ne ollut :) Helppoa ku heinänteko, Kiits.
mikä siinä on kun joka kerta kun pikalinkullisen takavanteen irroittaa, joutuu takaisin laiton jälkeen säätämään levyjarrujen jarrusatulan uudelleen. Tuota säätöä jos & kun ei muista tehdä niin hankaa toiselta reunalta pala levyyn..
Tuossa vielä tarkemmin tutkin kun taas säädin satulan kohdilleen. Lenkillä edelleen kuuluu satunnaisesti hankaavat metallinen ääni. Välillä niin kovaa että alkaa vituttamaan. Ääni poistuu kun kahvaa painaa ihan millin, mutta palat eivät vielä kosketa levyä.. lenkin jälkeen tutkin vielä että levy palojen välissä keskellä, rakoa kylläkin joku puoli milliä puolellaan. Ja pyörii nätisti keskellä kun paikoillaan pyörittää.. hydrauliset siis kyseessä. Mistä helevetistä se hankaus tulee ..
Onhan akseli varmasti siellä haarukan hahlojen pohjalla ?Pikalinkkukeulat tuppaa sivusuunnassa hieman myötäämään,jolloin kihnuttaa.Tarkista myös ne pikalinkun,haarukan ja akselin vastinpinnat,niihin ku pikkuhiljaa kertyy sopivan reilu lika ym. pinnoite,ei ne pidä vaik kuinka kireälle laittais.Silloin se sivuttais voimista "nuljuaa".
Olihan riittävän epäselvästi ny selvitetty tuo ...
Kyllä pitäisi pohjassa olla. Tuon mainitsemasi etuhaarukan kihnutuksen tunnistan kyllä kun esim putkelta runttaa. Mutta tää mun ongelma on takapäässä. Täytyy vaikka seuraavaksi koittaa jos se on kertyneestä liasta kiinni, vaikka pyörä oli puhdistettu ennen tämän illan lenkkiä.
^Eihän vaan akseli ole löysällä, eli liikkuuko sivusuunnassa kun sormilla kokeilee?
Takajäykkä vai täpäri ?Onhan takarunko/korvakkeet ehjä/t ?Takanavan laakerit ok ?
Liekkö tuo mainitsemani ongelma vaan yhteensattumien summa.. ihan millipeliä. Ehkä akseli ei kuitenkaan satu joka kerta täysin pohjaan, ellei pientä voimaa käytä. Sama kireydessä, lienee jäänyt laittamatta tarpeeksi tiukallem, kun sen käsityksen sain ettei pikalinkkua tarvitse hampaat irvessa kiristää. Ei se nytkään niin kireällä ole etteikö aukeasi, mutta tällä kireydellä oli selkeästi vaikutusta myös jarrulevyn käyttäytymiseen palojen välissä. Runko + muut paikat ehjänä.. fillari GG/CX jos se nyt jotain merkkaa. Alusta asti oli jarrusatulan kohdilleen saamisessa pientä haastetta, kun se pyrkii kiristäessä vinoon levyyn nähden. Mutta vieläkin hämmentää se ääni mikä siitä tuli, kun ei se oikein palojen hankaamiselta levyynkään kuulostanut.
Löytyykö sramin gx11 takavaihtajan vipuun kasaus ohjetta mistään? Todennäköisesti helpompi ostaa uusi, mutta tilaushommiksi menee. En suosittele huoltopurkamista 😅
Ihmettelin tässä pyörän pesun jälkeen etuvanteen läpiakselin kiristämistä. Kierrän akselin paikalleen ja kiristän kevyesti. Sitten pitäisi kääntää "pikalinkku" kiinni. Vaan se ei liiku juuri lainkaan, jää miltei akselin suuntaiseksi. Minun pitää löysätä akselia noin varttikierroksen verran, että linkun saa kiinni. Ei se ajoa tunnu haittaavan, mutta tuntuu hassulta jättää se löysälle. Pyörä on 2017 Kona Jake the Snake (kuituhaarukalla). Mitään manuaalia ei tämän mukana tullut, mistä voisin opiskella.
Kuuluko sen noin toimia?
Kiitos STN,
katselin GCN-videon myös läpiakselista.
https://www.youtube.com/watch?v=2ssBzGNWO20
Taka-akselin suhteen tuo oli selvä, "snug but not tight". Itselläni etuakselin kanssa käy niin, että kun kierrän akselin "snug",linkku ei mene kiinni.Eli "snug" miinus 1/4"-kierros ja sitten saan lukkolinkun ilman voimaa kiinni. Kuuluuko sen toimia noin?
Taisin jo ehtiä saada vahinkoa aikaisesi: Mene nyt prkle kiinni! Nyt tuntuu hitaasti ajaessa eturenkaassa vetelyä...
Eturattaat 34 ja 42
Takapakka 13-28 (7 ratasta)
Noista tulee taka häkin mitaksi Short?
20" lasten pyörän Shimano Tourney SiS Indexin tilalle pitäisi arpoa uusi. Tilalle sopii mikä vain Shimanon 6/7 vaihtaja lyhyellä häkillä?
Kyllä,jos se takavaihtaja vaan sallii ton suurimman rattaan,vaihtajan spekseistä löytyy tolle tehtaan antama max. koko-
Putsailin aamulla maantiepyörän ketjuja ja pakkaa pienen ajotauon jälkeen. Ongelmana vain oli, että kammet ei tahtoneet pyöriä mihinkään suuntaan - paitsi erittäin tahmeasti. Ekana ajattelin, että pyörän PF30-keskiö varmaankin on syypää. Irrotin kuitenkin vielä takakiekon kokonaan, jonka jälkeen kammet pyöri ihan mallikkaasti ainakin noin näppituntumalla.
Aikani ihmeteltyäni päädyin tulemaan, että voimansiirto vetää jumiin kun kiekon laittaa paikalleen JA kiristää pikalinkun. Kun pikalinkun löysää, voimansiirto hyrrää huomattavasti paremmin. Kuvittelisin siis, että ongelma olisi pikemminkin takanavassa, sen laakereissa, vapaarattaassa tms. kuin keskiössä. Mitäpä ajattelette muut?
Runko on Focuksen Izalco Max ja takakiekko DT Swissin R20 dicut jos näillä tiedoilla on merkitystä. Aiemmin en ole huomannut ongelmia.
Kuullostaa ihan keskiölaakerin kuolonkankeudelta, takakiekkoa irrottaessa sait siihen riittävästi liikettä, että se lähti taas pyörimään.
Vaiva ei korjaannu kuin laakerit vaihtamalla, rasvauksella saa annettua väliaikaista ensiapua.
Jumiintuneet vaihtajan rissat saattaa myös tehdä vähän samanlaista.
Olen asentamassa vanhaan maantierunkoon Hollowtech II laakerikupit vanhan nelikantti keskiön tilalle. Kävin feissauttamassa keskiöputken päät suoriksi pyöräliikkeessä. Pitääkö keskiön paljaille hiotuille pinnoille laittaa jotain ruostumista estävää ainetta ennen kuppien asennusta, riittääkö pelkkä rasva? Kyseessä siis crmo-runko...
Itse laittaisin vaan reilusti vassua.
Dodiin!
Uudet renkaat sain jo viime viikonlopuksi, testaamaan pääsin vasta eilen kun kelit/aikataulut menivät yksiin.
Kiitokset Moskalle erittäin paljon tästä regas suosituksesta! Leveys on kylläkin 37mm eikä 35mm, kun renkaat löytyivät ihan sattumalta fillaritorilta hintaan 30€ + toim.kulut(ja ihan uudet!)
Ajoin vakion n.30km lenkin ja täytyy todeta, että ihan kuin alla olisi ollut toinen pyörä! Jos olisin tämän tiennyt, että kuinka iso vaikutus renkailla voi olla, niin olisin nämä hankkinut jo heti alkuunsa.
Pyörä tuntuu huomattavasti vakaammalta ja miellyttävämältä polkea, ero on uskomaton! Rullaa niin eri tavalla etä se vaikuttaa jopa "ajotyyliini" negatiivisesti.
Esimerkki:
Jos poljen abaut samalla vaihteella kuin vanhoilla renkailla suoralla tiellä(siten että polkeminen tuntuu kepeältä ja vauhti on tasaisen tappava), niin pyörä alkaa "pomppimaan" , en osaa paremmin kuvailla..
Joudun vaihtamaan isompaa vaihdetta ja polkeminen ei enää ole niin kevyttä kuin pitäisi(rasittaa polvia ikävästi), mutta meno muuttuu vakaaksi. Saa nähdä, että onko kyse vain totuttelusta, kuten oli lukkopolkimien/kenkien kanssa
(oli useampikin ongelma, jotka korjaantuivat pienillä säädöillä ja totuttelulla.)
Tämä ongelma ilmenee siis juuri tasaisella tiellä, jos on vähänkin ala- tai ylämäkeä, niin ongelma häviää. Joo pyöräni on hybridi, eikä se maantiepyöräksi muutu.. mutta koitan saada tuon jousihaarukan lukittua nyt kokonaan ensimmäiseksi, niin se voi korjata tätä asiaa.
Pari kysymystä:
Onko nuo etuhaarukat 1:1 -käypäsiä, vai onko eri merkeillä erinlaisia yms? Ajatuksena olisi hankkia jäykkä haarukka jos sellaisen edulliseen hintaan löydän. En tarvitse hiilikuitu haarukkaa tai mitään muutakaan hibleetä, ihan teräs haarukan tohon laitan jostain hylkypyörästä, jos vain mahdollista.
Sitten päivän kevennys pitempään harrastaneille, mutta minua ihmetyttänyt asia..
Kun olen katsonut maantiepyöriä, niin minun silmissäni Cyclocross ja maantie -fillarit on ihan samanlaisia, mitä eroa näillä oikein on?
Ei muuten ole pikakysymys.
Mutta jos lyhyesti... onhan cyclocrossarissa enemmän rengastilaa, yleensä bb-droppia vähemmän ja muutenkin pikkasen maastoketterämpi geometria. Sun mielestä varmaan gravel grinder -pyöräkin on ihan samanlainen kuin cyclocrossari tai maantiepyörä.
Pikakysymykseen pikavastaus: eivät ole.Lainaus:
Onko nuo etuhaarukat 1:1 -käypäsiä
Tuo pyörän pomppiminen saattanee johtua siitä,että jalkasi ryntäävät "ylikierroksille" sillä kepeällä vaihteella = tottumattomuus reilumpaan kadenssiin (poljin kierros/min).
Korjaantuu ajamalla suuremmalla kadenssilla siten että pyrkii pitämään pyörityksen tasaisena,ei ala pomppia pyörä eikä kuski satulassa.
Tuo että isompi vaihde ottaa polviin;olethan säätänyt satulan paikan kohdilleen,pituus- ja korkeussuunnassa.Herkästä +1 pykälä raskaammalle vaihteelle siirto ei vielä pitäisi ottaa polviin.
Tuohon kyllä vaikuttaa vaihdevälikin paljon.Montakos vaihdetta hybridissäsi on?
Tulin juuri lenkiltä, kävin ajamassa saman lenkin uudelleen. Säädin satulaa 2-3mm korkemmalle heti alkumatkasta ja polvien rasitus hävisi(minulla on risat polvet, olleet jo +10v. Pyöräily on auttanut huomattavasti tuohon vaivaan, kun jalkojen lihakset ovat vahvistuneet ja paino tippunut.) Uskonkin että satulan pikalinkku säätö on voinut antaa hieman periksi ajan myötä ja renkaita asentaessa pyörä oli välillä väärinpäin satulan varassa. Ei taida olla ihan pätevin ratkaisu satulan kiinnityksessä..
Satulan säätö vaikutti myös tuohon "pomppimiseen" -joka oli liian hmm.. voimakas ilmaisu, mutta ymärsit selvästi mitä tarkoitin. Ajo vakaantui entisestään, kun siirsin persausta aavistuksen taaksepäin tasaisella tienpätkällä.
Eli satulan pituus säätöä pitää hiemen rukata, mukana ei ollut sopivaa työkalua sitä varten, mutta uskon että saan sillä korjattua tuon vaivan kokonaan. Pyörässäni on 24 -vaihdetta, joten vaihdeväli on suht tiheä, mutta tosiaan pienillä säädöillä homma hoitunee lopullisesti.
...eikä välttämättä ole ihan kategorisesti noinkaan. Nykyään tarjontaa on niin tolkuttomasti ja niin moneen erilaiseen käyttöön, ettei selkeä rajanveto mielestäni oikein onnistu. Jos yleisnimityksellä ”käyräsarvisia polkupyöriä” haluaa laittaa jonkinlaiseen jonoon, löytyy ainakin aeropyörä, perinteinen maantiepyörä, endurance-pyörä, gravel grinder, cyclocross, retkipyörä ja monstercross. Jaottelua voi jatkaa edelleen jakamalla eri alakategoriat vaikka rungon valmistusmateriaaln mukaan. On aivan varmaa että vähintään vierekkäisten alakategorioiden pyöriä on saatavilla eri valmistajilta samalla geometrialla ja muutenkin hyvin samankaltaisina, vaikka niitä myydään eri tyyppisenä ja himpun verran erilaiseen käyttöön suunniteltuna.
Tällä hetkellä olisi aikamoinen savotta lähteä valitsemaan ensimmäistä ”maantiepyörää” aivan aloittelijana. Käyttötarkoituksen perusteella voi ottaa vähän suuntaa, mutta silti saattaa tulla tehty vikaostos. Vielä viisi vuotta sitten maantiepyörä oli maantiepyörä, cyclocross oli cyclocross ja sillä selvä.
Kiitoksia vastauksestasi. Tämä valotti asiaa jo erittäin paljon. Joo, maantiepyörä on ollut mielessä, että ensi kesäksi sitten. Syksy talvi ja kevät mennään vielä tällä hybridi fillarilla, johon olen edelleen erittäin tyytyväinen.
On tosiaan valinnavaraa noissa maantiepyörissä! Kun niistä on koittanut saada edes jotakin käsitystä, nimikkeet tosiaan ei ole tiedossa jne, aloittelija kun olen.
Tällähetkellä on sellainen ajatus, että ostan sen kiiturin sitten käytettynä ja kun ensimmäistä maantiepyörää on ostamassa, niin ei sen tarvitse olla viimesintä tekniikkaa yms.
Saan edullisesti laadukkaan pyörän, kun käytetyn etsii ajankanssa ilman mitään hoppua.
Onko tankonauhoissa jotain oleellista eroa? Muutaku väri. :D Mukavuutta yms joissakin mainostetaan mutta onko käytännön eroa? Onko joku ylitse muiden esim. GG-käytössä?
Onhan niitä eri paksuisia ja pinnaltaan erilaisia eli otetuntumaan voi tankonauhojen valinnalla vaikuttaa. Mutta yksi tykkää yhdenlaisesta ja toinen toisenlaisesta eivätkä edes kaikki jotka tykkäävät pehmustuksesta GG-käytössä halua sitä tankonauhoiltaan vaan valitsevat mielummin geelipehmusteiset ajohanskat.
Sitten lienee loputtomiin mielipiteitä siitä mikä tankonauha on vaivaton laitettava, käytössä kestävä ja kaiken lisäksi helppo pitää puhtaana. Ja jotkut ovat jopa sitä mieltä ettei millään noista kolmesta ominaisuudesta ole suurempaa väliä kunhan tankonauha on hyvä ajettava...