Mitkä kisat?
Printable View
Mitkä kisat?
Dhr2 + hr2 -kombolla pärjää ainakin hyvin enskailut ja bikeparkit. Lenkkeilyyn nyt löytyy rullaavampaakin, mutta ei tuokaan kombo nyt huonoin siihen ole. Aika hyvä kompromissi siis. 3C exona siis toki ja ehkä tuo hr2 vielä 2.3" versiona niin on lenkkikäyttöön vähän kevyempi. Itse ajoin koko viime kesän kaikki ajot dhr2 + ardent 2.4" -kombolla ja hyvin silläkin pärjäsi kaikki ajot kun ei mitään mutakelejä sattunut.
Jokos joku on ehtinyt kokeilla taakse Minion SS rengasta?
http://brimages.bikeboardmedia.netdn...ke-tires01.jpg
Ei ole maxxisin mallista kokemusta, mutta spessun vastaavalla (slaughter) on tullut jokunen lenkki ajettua ja onhan se mukavaa että voi sutia kuivalla kalliolla ;).. Onhan tuollanen mukavan rullaava ja kanttipitoakin löytyy, mutta muutamat jarrut menny pitkäksi kun on rouheempaan takarenkaaseen tottunut ja vetopitokaan ei ylämäissä ole sieltä paremmasta päästä..
Liian kapeita noi 27.5x2.3 Maxxikset. Ovat ihan selvästi kapeampia ja pienemmän ilmatilan renkaita kuin wanhat ja hyvät Maxxiksen 26x2.5:t tai Schwalben 27.5x2.35:t. Omassa Nomadissa tuli 27.5x2.3 HR2:t ja taisin ajaa niillä pari päivää kun totesin ettei niillä oo mitään pitoa ja joutuu pitää liian kovia paineita. Tuntui kuin olis ajanu cyclocross-pyörällä maastossa.
Ite ajelin yhden vanteen kunnolla klommoille syysmärällä kun piti HR2:sta (29x2.3)laskea paineita, että sai pitoa ja luvattoman helposti tuntuivat lyövän läpi mikä sitten kostautui.. Nyt on tullut ajettua samoilla paineilla butchereilla 30mm leveillä vanteilla ilman ongelmia..
Onko tuo Maxxiksen uusi 2.3" rengas rungoltaan kapeampi kuin Maxxiksen 2,25x26" Crossmarkeissa ja Ardenteissa? Jotenkin oletin että aika samasta leveydestä on kyse. Ja jos on, niin ite oon tykännyt takana pitää kyllä tuollaisia, edessä pitää olla pulleampi gummi sitten.
Maxxiksen koot on melkonen soppa. Kapeammasta leveämpään mennään suunnilleen seuraavassa järjestyksessä: 2.25 - 2.35 - 2.3 - 2.5/2.4
MUTTA eri malleissa sama numero tarkottaa erikoon runkoa että ota siitä nyt sitten taas selvää. Ennenwanhaan muoteissa oli sisällä valettuna aito runkokoko mutta sitäkään ei oo enää moneen vuoteen näkynyt. Ihanaa.
PS. Suosittelen itsekin spessua 50a seoksella niin ei tartte murehtia maxxiksen leveyttä eikä schwalben repeilyä.
Maxxiksen 2.3" DHR2, HR2 ja Shorty vastaa rungoltaan suunnilleen 2.25 Ardenttia. Ja minun mielestä mutulla paksumpi kuin vanha 2.35 Minion DHF/HR. 2.4" HR2 on sitten selvästi pulleampi ja sopii hyvin ainakin eteen jos haluaa paksumpaa sinne. Rullaavaa, pulleaa ja kestävää vaihtoehtoa taakse ei tosiaan Maxxikselta oikein löydy. 2.4" Ardent on paksuin mutta vähän heppoisempi kuin kuin DHR2 tai HR2. Kaikki em. siis 27.5 EXO. Jos Minion SS:stä ja DHR2:sta saisi myös sen 2.4" -version niin olisi aika hyvin kaikki tarpeet katettu Maxxiksen valikoimista. Shortystä en paksumpaa kaipaisikaan, kun on kuitenkin vähän mutaspesiaali jolloin kapeampi puree paremmin. 2.4" saatavuus ei ole minulla kynnyskysymys, kun muuten Maxxis toimii ja kestää sen verran hyvin. Minion SS:ää ei taida vielä saada mistään.
Mittailin tuossa työntömitalla noi hr2:n 2.4" ja 2.3" rungostaan, kun tuollaiset nyt alla pyörii samalla vanteella. Lopputulos oli, että ne ovat yhtäleveät(kapeat) ja korkeat(matalat):seko:
Nappuloissa niissä kyllä on aavistuksen eroa koon suhteen, niin leveydessä kuin korkeudessakin, mutta muutoin runko näyttäisi olevan sama. Jos kaipaa jotain 27,5+ rengasta, niin asia eri, mutta itse olen näillä Maxxiksen kapeuksilla pärjännyt hyvin.
Mä ajattelin tällä kaudella pysyä Schwalben 27.5x2.35 Magic Mary/Rock Razor/Nobby Nic (2015) -linjalla. Syynä tosiaan se, että Maxxikselta ei saa muuta kuin HR2:sta ja Ardenttia 27.5x2.4 koossa ja toisaalta myös se, että Magic Mary on helvetin hyvä rengas.
Mistäs noita Schwalben renkaita saa? Meneekö tilailu hommiksi?
Jos keskustellaan renkaan rungon koosta, niin silloin mitataan rungosta. Eikä tuo nappulan reunasta mittaaminen selitä ainakaan Maxxiksen kokoja aukottomasti, siksipä niitä täällä puidaan käyttäjien arvioiden ja mittausten valossa...
Makuasioita, mutta mun mielestä Maxxiksen kumiseokset on parempia ja johdonmukaisempia kuin Schwalbella. Jolleivät nyt sitten ole tehneet jotain muutoksia 2015 mallistoihin, siis todellisen koostumuksen eikä markkinanimien puolesta. Sitä rohkenen epäillä kyllä.
Eikö tuossa Rock Razor ja Nobby Nic ole muulta kuin kanttipidoltaan melko lähellä toisiaan? Miksi ei toista korvaisi Hans Dampfilla? Mulla on suunnitelma ajaa pääosa kesästä ja eri keleistä Magic Mary edessä ja Hans Dampf takana. En jaksa vaihdella renkaita paitsi kisoihin ja silloinkin vain jos keli on tosi kuivaa tai tosi märkää.
Mahtaako HR2sen 2.3" ja 2.4" välillä olla eroa ETRTO mitassa?
Eli numero jotakin muotoa 57-622 ETRTO, tuon mitan pitäisi kertoa renkaan koon milleissä, ensimmäinen numero kuvaa renkaan rungon leveyttä ja jälkimmäinen vanteen halkaisijaa...
Jos kaikki menisi niinkuin elokuvissa niin tuon ensimmäisen lukeman pitäisi kertoa miten leveä renkaan runko on, riippumatta nappuloista. ISO 5775 standardi ilmoittaa seuraavaa:
- The first number (nominal section width) is essentially the width of the inflated tire (minus any tread).
- The second number (nominal rim diameter) is the inner diameter of the tire when it is mounted on the rim.
Mutta vahvasti epäilen että renkasfirmat tätäkin tulkitsevat jotenkin "luovasti" jolloin tuo ei välttämättä oo hirveän vertailukelpoinen eri merkkien/mallien välillä...
Tää on kyllä jännää. Olin ihan varma että myös runko olisi isompi kun silmämääräisesti 2.4" näyttää selvästi isommalta, mutta ei siis todellisuudessa. Painossa on eroa noin 50g ainakin noissa omissa yksilöissä joten ei senkään puoleen isoa eroa. Ainakin tuo 2.4" HR2 on nykyinen oma suosikki eturenkaaksi. Puree kantatessa ja jarruttaessa todella hyvin ja pysyy mudassakin auki melko hyvin. Jopa perus maxxpro versiona todella monipuolinen rengas.
Kiitti. Harmittaa että Maxxis ei tee Minionista 2.4 versiota. Tuo 2.3 on varmaan ihan ok perus enskalenkille, mutta ei tuu kestään kisassa niin jää sit ostamatta. HR2 2.4 rullaa taas niin huonosti että ei ainakaan takarenkaaksi. Oikeestaan Maxxis:en katalogista ei löydy mitään takarengasta joka ois sopivan painonen kisakäyttöön. Jännä muuten että tuo HR2 2.3 on 100g painavampi kuin DHR2 2.3 leveenä, vaikka kaikki parametrit on muuten samat.
Jep, samaa vähän harmitellut mutta minun vauhdeissa ja Suomen kisoissa tuo 2.3" DHR on kestänyt toistaiseksi. Muutaman päivän Madeiran kivikoita paiskoessakin meni ilman rikkoja vaikka vanteeseen sain lommon. Ja muistelisin että mm. Graves on käyttänyt myös tuota takarenkaana EWS:ssä. Mutta kyllä Maxxis saisi silti tuoda mallistoon tuollaisen mm. Schwalben super gravityä vastaavan rungon. 2.4" ja noin kilon painoinen ja nimenomaan takarenkaaksi sopivalla kuviolla.
Ootteko leikannu Hans Dampf:stä niitä reuna- ja keskinappuloiden välissä olevia nappuloita ja alkoiko sen jälkeen reunanappulat heti murtumaan? Mietin vaan että kantsiiko leikata kun ne reunanappulat ei näytä kovin kestäviltä ja Schwalbe:n reunanappulat taitaa murtua ilman leikkaustakin...
Alkoi viime kesänä murtumaan viiden lenkin jälkeen trailstar HD ilman leikkaustakin. Ei vakuuttanut laadullisesti.
Kun ei muuten jo olisi vaikeaa niin juuri hankittu minion DHR2 3c exo tr repesi nappuloiden välistä noim.3km ajon jälkeen. Saman saatanan paikan olen ajanut sen miljoona kertaa.
On tämä saatana työmaa.
2,6 ardentit pamahti tänään postiluukusta.
Ensivaikutelma on hyvin samanlainen kun 2,4 fat albert mutta ilmatila on noin sentin isompi perus enskalevyisellä vanteella. Leveys on samaa luokkaa tai muutaman millin leveämpi per puoli.
Rullaamisesta en osaa sanoa mitään täytyy käydä enemmän ajamassa, mutta renkaat vaikuttivat jo 1-1,2bar paineilla yli satakiloisen ajettavilta.
http://www.bike-discount.de/en/buy/m...-folding-40323
Maxxixsen sivut ei tunne koko rengasta 2,6 leveydellä joten oikea paino lienee arvoitus. Veikkaan 800-900g.
Tykkäsin kovasti, oli Uzzissa aikanaan, paino tais olla ~960g.. Nyt 2,4" exo versiot käytössä, tykkään niistäkin.
Onko kellään kokemusta sekä Snakeskin että Super Gravity Rock Razorista? Onko jälkimmäinen miten paljon heikompi rullaavuudeltaan? Entä kulutuskestävyys ja puhkeamisherkkyys?
Mulla on ollu jo kolmatta kertaa ardentit kevyemmillä vanteilla (2.4 exo), ja joka kerta puhjennut viimeistään toisella lenkillä. Yleensä löytyy aina looginen syy (terävä kivi, huono laskeutuminen tms), mutta muilla kumeilla (muddy mary, big betty jne) ei ole ollut ongelmia vuosiin.
Mites jos ardentissa on sen verran iso reikä ettei mene litkulla umpeen, uskaltaako paikata suoraan renkaaseen ja laittaa uudet litkut? Vai heitänkö vaan roskiin?